Muuttaako kaste elämää?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

YksinäinenSusi

Re: Muuttaako kaste elämää?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Vieras kirjoitti:Ottaako JT-vanhimpia päähän, jos joku ei etene kasteelle? Joutuvat nuoleskelmaan kastamatonta eivätkä pääse pomottamaan? Vanhimpiahan se kuuluu nuoleskella!
Kemissä oli aikoinaan eräs nainen, joka vetkutteli kasteelle menoa ainakin 20 vuotta ja käytteli hyväkseen vanhimpien resursseja teeskennellen kovin kiinnostunutta.

Ja vanhimmat joutuivat nuoleskelemaan tätä naista kaikki nuo vuodet.

Lopulta vanhimmat vihastuivat tälle naiselle, eivät tietenkään naisen nenän edessä mutta kuitenkin ainakin selän takana - ja lakkasivat auttamasta häntä koska hän ei edistynyt kasteelle ja aina keksi kaikenlaisia verukkeita ja vaikeita kysymyksiä.

Minä näin sen henkilökohtaisesti, kun kävimme naisen luona ja heti hän oli vaatimassa vanhimpaa käyttämään itseään kaupungilla asioilla vanhimman autolla ja sellaista. Ja vaati että mehän ollaan kristittyjä ja kristittyjen pitää auttaa.

Kun palasimme autolle, kysyin vanhimmalta että eikö meidän pitäisi auttaa tuota naista ja käyttää kaupungilla, niin vanhin vastasi kyllästyneenä ja tympääntyneenä että "Pitäis kai sitä..." eikä sanonut muuta.
Huomasin että vanhin oli tosiaan kyllästynyt eikä aikonut enää auttaa naista.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mievaan kirjoitti:"" ainoastaan kastetuilla uskovilla on rajoittamaton etu lähestyä Ikuista Kuningasta rukouksessa." (Vartiotorni 15. toukokuuta 1990 ""
Toi on kyl menny multa totaalisen ohi. Tarkottiko toi ettei ennen Jeesuksen kastetta, ihmisillä ollu "rajoittamaton rukous etu"? Kyl mulle opetettiin ettei kaste itsessään oo minkään arvonen. Kastehan on vaan julkinen näyttö muille et ny mä on yks jt. Ja toi viittaus taas on täysin ristiriidassa sen kanssa. *ymmällään*
Probleema on siinäkin että ennen kastetta julistajalle tähdennetään kasteen tärkeyttä, kuten tuossakin tähdennetään, että rukousetu tulee rajoittamattomaksi kasteen jälkeen ja näin kasteesta tehdään erittäin tärkeä.

Mutta sitten kun on käynyt kasteella, huomaa että kaste ei ollutkaan tärkeä ja toiset kokeneemmat kristityt alkavatkin sanoa että kaste on vasta alku kaikessa, kilpajuoksun alku ja sillä ei ole ihmisen pelastumisen kanssa oikeastaan merkitystä, koska pelastus tulee vasta sitten loppukoetuksessa suuressa ahdistuksessa ja Harmageddonissa - niin JOS tulee.

Eli tulee sellainen tunne, että meni siksi kasteelle kun sitä hehkutettiin ja vaadittiin niin paljon, mutta kasteen jälkeen huomaa että tuo rajoittamaton rukousetu ei ilmene sen enempänä yhteytenä Jehovaan kuin aikaisemminkaan ennen kastetta.

Voisi sanoa että kastamaton julistaja huijataan kasteelle, esitetään suurinpiirtein että kaikki alkaa järjestymään parhain päin kasteen jälkeen - Jehova huolehtii kaikesta.

Itse en tuntenut mitään yhteyttä, oikeastaan vielä vähemmän tunsin, koska kaste jollain tavoin todisti, ettei mikään ollutkaan hienoa tai ainakaan niin hienoa kuin ihanteet esittivät.
Olin varmaankin syntynyt luopioksi.

Lisäksi vihasin ja inhosin Jehovaa entistä enemmän, kunnes sydämeni oli täynnä pelkkää vihaa ja kostonhalua.

Mutta olen onneksi nykyään jo pääsemässä eroon hirveästä vihasta, kun olen täällä purkanut vihaani jo useamman vuoden ajan.

Kun olen kertonut kaiken mitä olen tehnyt niin se on kyllä auttanut minua hiukan parantumaan.

Ja kiitos siitä teille kaikille kun olette minua ymmärtäneet ja siten auttaneet, vaikka itse en ole kyennyt auttamaan teitä suoraan, koska minulla on ollut itseni kanssa hirveä taistelu.
Minä olen ollut huono auttamaan muita koska itseänikään en ole kunnolla voinut auttaa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Tässä vielä toinen kasteelle kiristävä lausunto, jossa kannustimena käytetään (täyden rukousyhteyden saamisen sijasta) elossa säilymistä Jumalan kostonpäivänä:
"Monet ihmiset ihailevat Jehovan todistajia ja pitävät heidän raamatullisesta kirjallisuudestaan. He saattavat jopa suostua ilmaiseen Raamatun kotitutkisteluun. Mitä he sitten aikovat tehdä kuulemiensa Raamatun totuuksien suhteen? Toiset ... pysyttelevät syrjässä ja lausuvat ehkä joitakin rohkaisun sanoja, mutta eivät vihi elämäänsä Jumalalle eivätkä osallistu hänen pyhään palvelukseensa. Mitä hyötyä on epäröinnistä ja odottamisesta? Ei niillä ainakaan saavuteta Jehovan suosiota ja suojelusta tulevana kostonpäivänä." (Elossa säilyminen uuteen maahan 1984 s. 124)
"Mitä hyötyä on epäröinnistä ja odottamisesta?", kysytään tuossa.

Niin, mitäpä hyötyä järjestölle todellakaan olisi sellaisista "iki-kiinnostuneista", jotka vain hymyilevät ja ottavat kiltisti uudet lehdet vastaan, mutta kieltäytyvät sitoutumasta lahkon määräysvaltaan eivätkä työskentele sen etujen hyväksi. Aivan turhia ihmisiä sellaiset vetkuttelijat, sietävätkin tulla tapetuksi koston päivänä!

Luullakseni tämä on juuri kasteen oleellisin ja konkreettisin merkitys jehovantodistajuudessa: yksilön lahkon tahtoon sitouttaminen ja oman ajattelun sekä määräysvallan poisluovuttaminen. Tätä Vt-seura ihmisiltä haluaa, ja siksi se kovasti kiirehtii vaikutuspiirissään olevia liittymään virallisesti järjestön jäseneksi. Liittymisen (kasteen) jälkeenhän yksilöä voidaan määräillä ja ohjailla paljon tehokkaammin, myös uhkailun ja sanktioiden voimalla.

Tässä vielä paratiisiseurakunnan rakkaudellinen kannustus jäsentensä jälkikasvulle:
"Ehkä et ole vielä vakuuttunut siitä, että Jumalan normien noudattaminen on paras elämäntapa. Siinä tapauksessa ratkaisun tekoa voi helpottaa niille koituvien seurausten ajatteleminen, jotka jättävät Raamatun normit huomiotta." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2010 s. 15)
On se vaan totinen hengellinen paratiisi, jonne ei kohta saada ihmisiä enää muutoin kuin uhkailemalla ja kiristämällä. :evil:
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Voisi sanoa että kastamaton julistaja huijataan kasteelle, esitetään suurinpiirtein että kaikki alkaa järjestymään parhain päin kasteen jälkeen - Jehova huolehtii kaikesta.
Juuri näin voisi sanoa.

Tähän soppaan kun lisätään vielä se seikka, ettei kasteelle menevä ole lainkaan tietoinen siitä, mitä järjestö on todellisuudessa aiemmin opettanut, tai siitäkään, että järjestö valehtelee kaiken aikaa opeistaan Jehovan todistajille, niin ei tätä kyllä voi parhaalla tahdollakaan kutsua muuksi kuin huijaukseksi.

Niin, ja lisättäköön soppaan vielä se seikka, että varsin monet Jt-kasteelle menevät ovat iältään vielä täysin lapsia.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:olen onneksi nykyään jo pääsemässä eroon hirveästä vihasta, kun olen täällä purkanut vihaani jo useamman vuoden ajan.
Joo, kyllä se kummasti helpottaa.
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Ja kiitos siitä teille kaikille kun olette minua ymmärtäneet ja siten auttaneet, vaikka itse en ole kyennyt auttamaan teitä suoraan, koska minulla on ollut itseni kanssa hirveä taistelu.
Kiitos, että kirjoittelet ja kerrot kokemuksiasi täällä! Kaikki auttaa kaikkia omalla tavallaan.
Lahkomyllystä ulos päässyt ymmärtää vertaistaan, vaikka ihmisinä muuten olemmekin kovin erilaisia.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Jumalan normien noudattaminen "

Mutta kun ne normit tapaavat vaihtua kuin lahkojehovan kämpän sijaintikin. Niin, että niihin vanhempiin perehtyminen on lahkolle kiusallista. Ei kai muuten, mutta se asettaa uskon liian kovalle koetukselle
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

1975 "autettiin" vain 6 kk ja jos ei edistynyt kasteelle, tutkiminen lopetettiin. Eikö vaan? Näissä puitteissa monet tekivät hätäratkaisuja. Internet-aikakaudella tällainen fuula ei enää menisi läpi.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jarkkeparkke, minua olet ainakin auttanut. Olet ollu mulle kuin haukkaus siitä kuuluisasta hyvän ja pahan tiedon puusta. Olet auttanut minua ymmärtämään toisten uskoa, problematiikkaa siinä uskomisessa sekä yleensäkin tuoreen perspektiivi saamiseen koko kulttiin. Mulla kun on ristinäni se, etten oikeastaan koskaan ole uskonut jumalaan, ja olen vain ajelehtinut 14 vuotta jeppulana silloin paneutumatta koko uskonnon syvimpään olemukseen. Onneksi mulla oli "(väli)lihan himo", ja siten pääsin eroon paskasta, mutta olen jälkikäteen joutunut opettelemaan mistä vitusta siinä oli oikeen kyse.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

JarkkeParkkeBabylon kirjoitti:Ja kiitos siitä teille kaikille kun olette minua ymmärtäneet ja siten auttaneet, vaikka itse en ole kyennyt auttamaan teitä suoraan,
Kiitos myös omasta puolestani. Olet osannut pukea tunteet sanoiksi, joita itsekin olen kokenut.
Pulahdin 2kk tutkimisen jälkeen kasteelle, eikä mikään muuttunut paremmaksi, ahdistus mieheni itsemurhasti paheni entisestään, hänellähän ei ollut uuden oppini mukaan ylösnousemustoivoakaan.

Kasteen jälkeen sain käteeni aluekortin. Kylmiltään siitä sitten aluetta hoitamaan, verivelkaisuus mielessä ja painolastina.
Rakkauspommitus päättyi lyhyeen, olin yksi heistä ja tuo pommitus piti nyt kohdistaa ulkopuolisiin. Itse jäin yksin ongelmieni kanssa, eihän minusta ollut enää hyötyä tuntien keräämiseen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Kasteen jälkeen sain käteeni aluekortin. Kylmiltään siitä sitten aluetta hoitamaan, verivelkaisuus mielessä ja painolastina. "

Olen ajatellut etten ole verivelkainen kun en ole ollut mukana houkuttelemassa jepukoihin. Hitto, tein Keravalle "Suomen parhaan aluekortiston", olenko sittenkin verivelkainen? :(
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vastaa Viestiin