Tottahan toki. Tätä nimenomaista TIETOA sitä korostaen, on minulle höpötetty vuosikymmenet. "Tieto, joka johtaa ikuiseen elämään" (kl-FI) tuli joskus tutkituksi. Jos tahdotaan olla raamatullisia Jeesuksen jäljittelijöitä, tulee katsoa, kumpaa hän korosti tietoa vai uskoa. Ylen yksinkertainen juttu tarkistaa.Kaarmis kirjoitti:Ymmärrät kuitenkin uteliaisuutemme sitä kautta, että jauhokauhantodistajien mielestä ensin tulee opetuksen kautta "TIETO jumalan olemassaolosta" ja vasta siitä seurauksena on "usko". Siksi monelle exällekin on outo asia että joku voi uskoa ja silti kritisoida raamattua. Se vain pyyhkii yli hilseen...
Monet uskovat Raamatun kokonaisuudessaan olevan henkeytettyä jumalansanaa, tai elleivät usko, tietävät. Raamattua voidaan verrata sipuliin. Kun sitä kuorii, alta paljastuu yhä uusia kerroksia. Minun on esimerkiksi kovin vaikea käsittää, mitä hekneytettyä on ikivanhoissa juutalaisuuden läpi siilautuneissa muinaistaruissa kaksine versioineen, loputtomissa suku- ja kuningaluetteloissa tai aivan selvissä lainauksissa naapurikansoilta, hirmuisissa uhkauksissa ja veritöissä.
Tästä syystä olen sanonut kommentoivani omasta näkökulmastani täysin tietoisena siitä, että esitän Jehovan todistajan tai ex-todistajan näkökulmasta jotain täysin paradoksaalista. Tietoon ei tarvita mitään uskoa. Myös minun on hyvin helppo uskoa siihen, mitä tiedän.
Tieteelliseltä kantilta katsottuna Raamattu (Vanha testamentti) on juutalaisuuden pyhä kirja, Uudella testamentilla kristittyjen vastaava opus, siinä missä Koraani isamilaisten pyhä kirja ja niitä voidaan tutkia ja analysoida ja kritisoida ilman mitään uskonollista kiihkoa.
Jos otetaan usko / uskonnollisuus (saati hengellisyys) tähän mukaan, voimme heittää tieteen menemään ja astua tässä merkityksessä heikolle jäälle, uskoen sen kestävän ja kannattavan. No, jotkut ovat pudonneet avantoon.
Lisään: Minulle usko (Jumalaan) on uskoa siihen, mitä en voi mitenkään todistaa olevaksi, mutta minkä otaksun olevan olemasa ja vaikuttavan elämääni. Hiukka vaikea asia selittää.