Hyvän kirjan lukeminen on toiseksi parasta, mitä ihminen voi kokea. Se ensimmäiseksi paras jääköön vielä hämärän peittoon.
Lukemasi kirjallisuus kertoo sinusta jotain. Arvostamasi kirjallisuus vielä enemmän. Haluaisin kysyä sinulta, arvon palstalainen, ketkä kirjailijat ovat tehneet sinuun suurimman vaikutuksen. Samalla saatan bongata itselleni uusia kokemisen arvoisia lukuhetkiä
TOP-listojen laatiminen on vähän hölmöläisten hommaa, mutta ehkä niillä kuitenkin rajatussa tilassa voi päästä jonkinlaiseen suuntaa antavaan lopputulokseen. Oma TOP5 listani kirjailijoista, ei parhaus- vaan mieleentulojärjestyksessä on:
1. James Ellroy
2. Jari Tervo
3. Raymond Chandler
4. Kari Hotakainen
5. Michael Dibdin
Myös perusteluja saa esittää, vaikka en niitä nyt itse esittänytkään.
Gabriel García Márquez
Nikos Kasantsakis
Albert Camus
Mika Waltari
Seneca
Cicero
Voltaire
Fatima Mernissi
Solveig von Schoultz
Eugen Samjatin: teos Me olisi jokaisen ex-jt ja jt:n hyvä lukea.
Järnefelt
Väinö Linna
jne.
Jane Austin ja
Khariton Kallirhoe :romantiikan nälkään, viimeksi mainittu Jeesuksen aikainen rakkaustarina
Antiikin ,historian ja Raamatun tutkijoiden teokset, jotka ovatkin oma alueensa.
Mm. suomalaisista:
Heikki Räisänen: ehdoton ykkönen, samoin
Jaakko Hämeen-Anttila/Simo Parpola :ja
Paavo Castren
jne.
Anne Tyler, koko tuotanto
Alice Hoffman, myös koko tuotanto, mutta yhä uudelleen oon lukenut Blackbird House'n
Alexander Solzenitsyn, Syöpäosasto
kuriositeettina Jostein Gaarderin Vita brevis: Floria Aemilian kirje Aurelius Augustinukselle (varmaan täyttä fiktiota, mutta mukava kuvitella pyhän Augustinuksen olleen varsinainen nilkki)
André Brink, tykkään kaikista, mutta erityisesti mieleen on jääneet Before I Forget ja An Act of Terror
Jan Guillou
-Kuninkaan on kuoltava, Mary Renault. Kertoo miten kreikkalainen taru Theseuksesta (Ariadneen lanka, Minotauroksen labyrintti) olisi oikeasti voinut tapahtua.
-Jeesus Enkelinpoika Nasaretilainen, Harri Sirola. Kertoo miten taru Jeesuksesta olisi oikeasti voinut tapahtua...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Aika vähän on tullut fiktiota luettua, mutta jos muutama pitää mainita niin:
Douglas Coupland, Douglas Adams, Scott Adams, Camus, Dostojevski
Olen yrittänyt lukea Hemingwayta heikolla menestyksellä, samoin Waltaria (Felix onnellinen oli muistaakseni ihan kiva).
Omissa kategorioissaan Tolkien ja Shakespeare. Yksittäisiä teoksia: Fahrenheit 451, Orwellin 1984, Vonnegutin Sirens of Titan. Lapsena olin kova lukemaan Alistair MacLeania ja niiden jännitys olikin mieleenpainuvaa.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Tein tällä viikolla tehohyökkäyksen Sofi Oksasen kimppuun, lukaisin Stalinin Lehmät(2003) ja Puhdistuksen(2009). Ensimmäinen kirja on hyvä, mutta Puhdistus on jo aika lähellä täydellistä. En ihmettele, että Sofin palkintokaappi alkaa olla täynnä.
Minua on aina kiehtonut John Steinbechin tuotanto. Eli hän olisi ykkönen. Kakkosia on sitten montakin, mutta ajattelin julistaa suosikkini kun sitä kerran kysyttiin.
rippeli kirjoitti:Minua on aina kiehtonut John Steinbechin tuotanto. Eli hän olisi ykkönen. Kakkosia on sitten montakin, mutta ajattelin julistaa suosikkini kun sitä kerran kysyttiin.
rippeli kirjoitti:Minua on aina kiehtonut John Steinbechin tuotanto. Eli hän olisi ykkönen. Kakkosia on sitten montakin, mutta ajattelin julistaa suosikkini kun sitä kerran kysyttiin.
Steinbeckin? Of Mice and Men? Klassikko.
"Ystävyyden talo" on miun suosikki.
Varastetaan kaverilta housut jalasta ja hommataan ne takaisin.
Kakkonen kirjailijalistalla voisi olla dostojevhski. Rikos ja rangaistus on hieno kirja, vaikka sitä on vaikea lukea kun kaikilla on niin monta lempinimeä.
rippeli kirjoitti:
Kakkonen kirjailijalistalla voisi olla dostojevhski. Rikos ja rangaistus on hieno kirja, vaikka sitä on vaikea lukea kun kaikilla on niin monta lempinimeä.
Aivan, venäläinen lempinimillä hellittely on melko ylenpalttista Fedor-sedän kirjat ovat kohtuu työlästä luettavaa, mutta palkitsevia. Mielenkiintoisia katsauksia venäläisen yhteiskunnan kehitykseen ennen bolsevikkien aiheuttamaa katastrofia.
Mä tankkasin Rikoksen ja rangaistuksen ollessani vielä kastettu jt. Raskolnikovin kipuilu syyllisyytensä kanssa tuntui jotenkin tutulta. Rodion oli tietysti syyllistynyt ihan oikeisiin vakaviin rikoksiin, minun kontollani oli vaan sellaisia tornin paheksumia höpöjuttuja...
Adams kuuluu omiin kotijumaliini. Luen parhaillaan Stephen Fryn omaelämäkerrallista kirjaa "The Fry Chronicles: An Autobiography". Siitä kävi ilmi hauska yksityiskohta: Adamsia ja Frytä yhdistää Cambridgen yliopiston Footlights-draamakerho. Tästä kerhosta on tullut muutama suhteellisen tunnettu koomikko ja näyttelijä, ainakin osa nimistä voi olla tuttuja:
Douglas Adams
Sacha Baron Cohen (Ali G, Borat, Brüno)
Graham Chapman (Monty Python)
John Cleese (Monty Python)
Stephen Fry
Eric Idle (Monty Python)
Hugh Laurie (Fry and Laurie, House)
Ben Miller (Armstrong and Miller)
David Mitchell (Mitchell and Webb)
Griff Rhys Jones (Alas Smith and Jones)
Paul Shearer (The Fast Show)
Emma Thompson