saatana panettelija
Valvoja: Moderaattorit
-
silmänsä avannut
saatana panettelija
Onko panettelija todellinen persoona, vai vaan seuran höpöhöpöhommaa? Onko perusteita uskoa, että panettelija on jotain muutakin kuin jokaisen ihmisen mielessä oleva "paha minä"?
-
Vieras
Re: saatana panettelija
Raamatun mukaan todellinen persoona, jota Kristus pontevasti vastusti.
Kristityn tiedot Raamatusta.....aika huteralla pojkalla nykyisin...?
-
Bunica
Kyllä minä väittäisin, että panettelija siinä missä jumalatkin, ovat ihmisen omia luomuksia. Ja asustelevat ihmisen korvien välissä. Tiedän kyllä, että tätä väitettä eivät kaikki palstalaiset ole valmiita allekirjoittamaan, mutta kerroinkin vain oman mielipiteeni.
-
SuurinBabylon
Itse pistän Saatanan samaan kategoriaan Jahven kanssa. Kumpikaan ei vastaa rukouksiini ja kumpaakaan en ole tavannut. Raamatun sivuillakin Jahve tapattaa tai tappaa enemmän ihmisiä kuin Saatana. Se kertoo jo paljon Jahvesta ja Raamatusta kirjana.
-
Ariadna
Ihan samaa mieltä!Vieras kirjoitti:Raamatun mukaan todellinen persoona, jota Kristus pontevasti vastusti.
Kristityn Raamatun tuntemus perustuu lähinnä johanneslaiseen kirjallisuuteen, jossa paha ja sen mahti on laajentunut kosmisiin mittasuhteisiin.
Näin ei ollut VT:n vanhemmissa osissa.
Niissä kerrotaan Jahvessa itsessään olleen hyvyys sekä pahuus, ei ollut kahta toisiaan vastustavaa voimaa. Jahve oli vielä KAIKKIVALTIAS eikä hänen tarvinnut taistella ketään vastaan, kuten Jobista käy ilmi, saatana ei vielä silloin aiheuttanut sairauksia ja Saulin kohdalla Jumala ITSE lähetti pahan hengen Saulin vaivaksi. Vielä Jesajassakin tuo kaikkivaltius on voimassaan.
Jes. 45:7 " minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."
VT:n Israelin Jumala kehittyi siinä missä naapurikansojenkin jumalat.
Matkamuistona Babylonian vankeudesta kaksijakoisen persoonallisuuden omaavasta Jahvesta luotiin kaksi erillistä henkiolentoa, toisesta pimeästä puolesta tehtiin Saatana, ja molemmille puolille vielä tukijoukot.
Enkelit sekä pahat, että hyvät ovat siis suoraa jatkumoa babylonialaisesta uskonnosta (myyteistä), jossa ne esiintyivät kaikelle kansalle seinämaalauksissa. Hesekiel kuvailee näkyvästi tuota uskonnon symboliikkaa, joka oli ankarasti kielletty juutalaisuudessa ensimmäisen temppelin aikana.
UT:n puolella tuota alkuperäistä Jahve uskontoa seurasivat vain saddukealaiset, jotka polveutuivat kuningas Davidin aikaisesta ylipapista Zadokista.He eivät uskoneet kuolleiden ylösnousemiseen eivätkä enkeleihin.
Saddukeukset ja heidän oppinsa kuitenkin hävisivät historiasta farisealaisen näkemyksen voittaessa ajanlaskumme alussa.
Farisealaista näkemystä nähdään Jeesuksenkin opissa ja Paavali itse fariseuksena siirsi opin saatanasta ja enkeleistä kristinuskoon, jossa se oppi tuli ratkaisevaksi sieluista käytävässä sodassa.
Tuo oppi tiivistettynä kuuluukin : usko tai tuhoudu saatanan mukana.
Muinaiset uskomukset ja myytit ovat totta niille jotka niihin uskovat ja uskoville kristityille myyttien paljastaminen onkin kestämätöntä, koska he ovat niin vahvasti linnoittautuneet niiden taikapiiriin.
- Jaakko Ahvenainen
-
Vieras
Joo
"Saatanan samaan kategoriaan Jahven kanssa. Kumpikaan ei vastaa "
Yhdistellään teema tuolta toiselta ketjulta (repliikit) kun Tauno Palo Isotalon Anttina sanoo pojalleen (Helovirta): Tee jotakin jotta sua peljättäis.
Siis tuo Saakutti myhäilee kunhan vain muistetaan häntäkin pelätä.
"Saatanan samaan kategoriaan Jahven kanssa. Kumpikaan ei vastaa "
Yhdistellään teema tuolta toiselta ketjulta (repliikit) kun Tauno Palo Isotalon Anttina sanoo pojalleen (Helovirta): Tee jotakin jotta sua peljättäis.
Siis tuo Saakutti myhäilee kunhan vain muistetaan häntäkin pelätä.
-
Kaarmis
Vanhan testamentin maininnat saatanasta rajoittuvat lähinnä Jobin taruun. Kun tutustuu paremmin Jobin "historiallisuuteen" (mm. jumalan ja saatanan keskustelut taivaassa, kuka oli muistiinmerkitsemässä niitä?) ymmärtää paremmin koko hahmon sadunomaisuuden.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Vieras
Kylmä tosiasiahan on se, ettei minkäänlaisista henkiolennoista tai yliluonnollisista asioista ole havaintoja. Havainnoiksi ei lasketa niitä viidennen polven kumminkaimalta kuultuja "tämä on aivan tosi" tarinoita. Niitä on pilvin pimein. Aina jos on tutkittu tarkemmin yliluonnollisia tapahtumia, niille ei ole löytynyt mitään perää. Jostain kumman syystä kaikenlaiset henkiolennot tuntuvat kammoavan oikeita tutkijoita, mutta mielellään päästelevät mitä omituisempia ääniä tai esiintyvät videoiden valopisteinä tai muun omituisena mekkaloijana. Pari helluntailaista, jotka alkoivat epäilemään omia parantamiskokemuksiaan, ryhtyivät tutkimaan niitä järjestelmällisesti. Kuinka ollakaan, he tulivat samalla todistaneeksi kuulun Niilo Ylivainion huijariksi. Ja kuinka ollakaan, heistä tuli entisiä helluntailaisia.
On vain herkkäuskoisia ihmisiä (kuten on aina ollut), jotka uskovat siihen mitä eivät ole itse milloinkaan voineet luotettavasti havainnoida. He uskovat mieluummin kylähulluja ja muutoin vain herkkäuskoisia ihmisiä mieluummin kuin oikeita tieteen tekijöitä. Ufoista on paljon enemmän "kiistattomia" havaintoja ja "dokumenttejä" kuin mistään jumaluudesta tai räyhähengestä. Silti saatana ja demonit pelottavat monia paljon enemmän kuin nuo mystiset avaruusoliot. Kun sinulle on uskoteltu, että demonia kutsumalla se saapuu, niin tee koe. Kutsu sitä. Haku ja herjaa sitä. Tee kaikkesi että se tulisi kummittelemaan sinulle.
Minä takaan ja alleviivaan, että saat olla aivan rauhassa. Kutsutpa saatanoita tai muita mörköjä kuinka paljon tahansa, ne eivät sinulle tule näyttäytymään milloinkaan. Ne esiintyvät vain erilaisten uskontojen edustajien herkissä mielissä.
On vain herkkäuskoisia ihmisiä (kuten on aina ollut), jotka uskovat siihen mitä eivät ole itse milloinkaan voineet luotettavasti havainnoida. He uskovat mieluummin kylähulluja ja muutoin vain herkkäuskoisia ihmisiä mieluummin kuin oikeita tieteen tekijöitä. Ufoista on paljon enemmän "kiistattomia" havaintoja ja "dokumenttejä" kuin mistään jumaluudesta tai räyhähengestä. Silti saatana ja demonit pelottavat monia paljon enemmän kuin nuo mystiset avaruusoliot. Kun sinulle on uskoteltu, että demonia kutsumalla se saapuu, niin tee koe. Kutsu sitä. Haku ja herjaa sitä. Tee kaikkesi että se tulisi kummittelemaan sinulle.
Minä takaan ja alleviivaan, että saat olla aivan rauhassa. Kutsutpa saatanoita tai muita mörköjä kuinka paljon tahansa, ne eivät sinulle tule näyttäytymään milloinkaan. Ne esiintyvät vain erilaisten uskontojen edustajien herkissä mielissä.
-
Vieras
Niin, tai jos pelottaa, niin uskoo enemmän.Vieras kirjoitti:Kun kieltäytyy uskomasta johonkin, se pelottaa vähemmän :)
-
Kaarmis
Olematonta on vaikea pelätä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
YksinäinenSusi
Olen tehnyt näin. Olen rukoillut Saatanaakin, että tekisin hänen tahtonsa, mutta en ole kelvannut hänelle, eikä mitään havaintoa ole tullut.Vieras kirjoitti:
Kun sinulle on uskoteltu, että demonia kutsumalla se saapuu, niin tee koe. Kutsu sitä. Haku ja herjaa sitä. Tee kaikkesi että se tulisi kummittelemaan sinulle.
No, tämän tein tietysti kokeilumielessä, jotta voisin vapautua tästä taikauskosta, jollaisena kristillisyyttä pidän, ja olen vapautunutkin aika hyvin ja en enää pelkää edes kuolemaa - enkä varsinkaan sitä että taivas putoaisi niskaan.
Mutta en suosittele ketään muuta tekemään näin, koska se voi aiheuttaa järkyttymistä ja sekoamista herkkämielisen - ainakin järjestöstä vasta eronneen jt:n mielessä, jos uskoa vaikka olisi vielä jäljellä.
Mutta minä olen ollut aina valmiiksi seonnut, joten en voisi enempää seota.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Vieras
San Fransiscossakin voi kieltäytyä uskomasta maanjäristyksiinVieras kirjoitti:Kun kieltäytyy uskomasta johonkin, se pelottaa vähemmän :)
ja ottaa illalla pari uninappia niin saa varmasti nukuttua.
Vaikka se maanjäristys tulisikin .
-
sinner74
- Ylläpitäjä
Eikö luomiskertomukseen liittyvä, omppujen ominaisuuksista hyvin perillä oleva käärme kuitenkin jo viittaa Jahvesta erilliseen Vihtahousun entiteettiin? Vai miten tuo hahmo raamantuntutkimuksessa ymmärretään?Ariadna kirjoitti: Kristityn Raamatun tuntemus perustuu lähinnä johanneslaiseen kirjallisuuteen, jossa paha ja sen mahti on laajentunut kosmisiin mittasuhteisiin.
Näin ei ollut VT:n vanhemmissa osissa.
And Justice For All