Pyörityksessä
Valvoja: Moderaattorit
-
Ellen
Pyörityksessä
Hmh..mistähän aloittaisin? Olen itse asiassa etsinyt jonkinlaista neuvoa-antavaa mahd.objektiivista sivustoa koskien Vartiotorni-Seuraa. Viralliset upeat sivut ovat viehättavän taitavasti tehtyjä. Sitten on "leegio" eritasoisia tiedostoja. Pidemmän aikaa olen uteliaana seurannut tämän sivuston kommentaattoreita ja todennut useimmilla olevan järjen valoa. Siihen hiukkaseen vedoten pyytäisin tervehenkistä ohjetta miten toimia tilanteessani: yli kahden vuoden ajan olen ollut omasta uteliaisuudestani johtuen ns. rakkaudellisen pommituksen ja enkelijohtoisen korjuuohjelman kohde. Peräti kaksi vakavamielistä ja erityisen perehtynyttä vanhinta on varannut aikaansa minulle ,kuten minä heille, tutkiaksemme kirjojen kirjaa ynnä kirjoja. Henkiset ja hengelliset ja maalliset faktat ovat kiinnostavia ja mielestäni tutkimisen ja keskustelun arvoisia. Nyt kuitenkin olen rohjennut karskisti kajota Brooklyn-pappojen persooniin ja kyseenalaistaa heidän valtuuksiaan ja kysellä heidän toimilupiaan täällä Telluksella. Sekös sai kylmän ja huitaisevan ohituksen tyyliin ...sinä olet pahan puolella ,miten kävikään Mooseksen sisaren ,kun hän asettui vastustamaan ....Sinnikkäistä jankutuksistani johtuen minulle vastataan nyt suunnilleen näin..me emme oikein tiedä tai miksipä et kysyisi sitä suoraan Lehtemme kyselypalstalla. Näiden vuosien aikana olen myös tietenkin tutustunut vallan hurmaaviin ja toisaalta häkellyttävän ahdistuneisiin JT- persoonallisuuksiin. Mutta se on toinen tarina. Tunnen selkeästi olleeni suorastaan röyhkeän pöyhkeä tökkiessäni palvottuja ja voideltuja vesseleitä. Toisaalta olen myös huvittunut. Pääpohdintani tällä haavaa on :onko syytä yrittää herätellä zombeja ?
Omnia mea mecum porto
-
Markku Meilo
Re: Pyörityksessä
Toimilupaa ei koskaan ole ollutkaan ja Vt-seurakin myöntää vahingossa asian:Ellabella kirjoitti: Nyt kuitenkin olen rohjennut karskisti kajota Brooklyn-pappojen persooniin ja kyseenalaistaa heidän valtuuksiaan ja kysellä heidän toimilupiaan täällä Telluksella.
”Monien vuosien kuluttua Jeesus antaa rakkaalle apostolilleen Johannekselle näkyjen sarjan. Näiden näkyjen välityksellä, joita Johannes kuvailee Raamatun Ilmestyskirjassa, hän todellisuudessa ikään kuin elää kyllin kauan ehtiäkseen näkemään Jeesuksen paluun Valtakunnan voimassa. Johannes sanoo, että ‘henkeytyksestä’ hänet siirrettiin ajassa eteenpäin ‘Herran päivään’. Mikä on tämä ‘päivä’?
Raamatun ennustusten, myös Jeesuksen oman viimeisiä päiviä koskevan ennustuksen, huolellinen tutkiminen paljastaa, että ‘Herran päivä’ alkoi historiallisena vuotena 1914, tosiaan tämän sukupolven aikana! Niinpä juuri vuonna 1914 Jeesus palasi näkymättömänä, ilman suuria julkisia eleitä ja vain hänen uskollisten palvelijoidensa tietäessä hänen paluustaan. Tuona vuonna Jehova antoi Jeesukselle käskyn hallita vihollistensa keskellä.” (Vartiotorni 15. toukokuuta 1991 sivu 9)
Vuonna 1914, ja vielä monia vuosia myöhemminkin, raamatuntutkijat opettivat Jeesuksen palanneen vuonna 1874. Siinä ehti Vt-seuran jäsenistön nimikin vaihtumaan jehovantodistajiksi sekä hyvän tahdon ihmisiksi (= suuren joukon sen aikuinen nimitys) kun vasta vuonna 1943 Vt-seura esitti perustelunsa Jeesuksen 1914-malliselle paluulle.
Ja mitä taas tulee vuoteen 1914, niin Vt-seuran todisteet eivät ole edes sen paperin arvoisia, jolle tuo Raamatulle täysin vieras vuosilukulaskelma on painettu.
Meillä jokaisella on hieman erilaiset lähtökohdat motiiveillemme, mutta yksi yleinen syy on halu tuottaa tietoa, jolla osoitetaan Vt-seuran valheellisuus.Pääpohdintani tällä haavaa on :onko syytä yrittää herätellä zombeja ?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Ellen
Kiitän M.M viestistäsi. Vuosiluvut ja Charles T.Russellin aikakausisuunnitelma on tuttua ja ovat molemmat olleet keskustelumme ja tutkiskelumme aiheita. Mutta jokainen mieltäni kalvava fakta tai sellaisena esitetty on ohjaajieni taholta hienovaraisesti haudattu tai sitten selitetty laaja-alaisesti johonkin toiseen tähdellisempään tietoon liittyneenä. Eli asia on sillä kertaa onnistuneesti ohitettu. Tämä JT- taito puhua asian vierestä asiana hiertää. Tosin palava faktojen poimimisintoni toimii toivottavasti herätteenä . Puhuit motiiveista . Olen täysin samaa mieltä siitä,että selkeät valheellisuudet ja valheet on syytä tuoda esiin. Mutta olen huomannut,että näillä ystävällismielisillä vanhimmilla on valikoiduissa kohdin korvatulpat ja maskuliiniset burkat päissänsä,kun minä maallisena ,en totuutta omaavana systerinä korostan ja perustelen ja osoitan puhtaita realiteetteja.
Toisaalta tunnen sääliä ,surua ihmisiä kohtaan ,jotka ovat suostuneet mielensä hallintaan.On ymmärrettävää,että kelkkaa on hankala kääntää 30 tai 25 vuoden jälkeen. Sehän olisi mielenriisto tai mielensiistiminen.
Tämä vuoden 1991 Vt ei todella suoraan ilmoita ,että Seura on se uskollinen ja viisas palvelija. Onko tiedossasi muita ilmoituksia tai tekstejä ,joissa järjestö esittäytyy Kuninkaan valtuuttamana. ?
Toisaalta tunnen sääliä ,surua ihmisiä kohtaan ,jotka ovat suostuneet mielensä hallintaan.On ymmärrettävää,että kelkkaa on hankala kääntää 30 tai 25 vuoden jälkeen. Sehän olisi mielenriisto tai mielensiistiminen.
Tämä vuoden 1991 Vt ei todella suoraan ilmoita ,että Seura on se uskollinen ja viisas palvelija. Onko tiedossasi muita ilmoituksia tai tekstejä ,joissa järjestö esittäytyy Kuninkaan valtuuttamana. ?
Omnia mea mecum porto
-
AchanBeroean
Jehovantodistajien lahkouskonnon ns. Raamatuntutkistelu eli lahkon ajatustenuudistamisohjelma perustuu seuraaville asioille:Ellabella kirjoitti:Peräti kaksi vakavamielistä ja erityisen perehtynyttä vanhinta on varannut aikaansa minulle ,kuten minä heille, tutkiaksemme kirjojen kirjaa ynnä kirjoja. Henkiset ja hengelliset ja maalliset faktat ovat kiinnostavia ja mielestäni tutkimisen ja keskustelun arvoisia. Nyt kuitenkin olen rohjennut karskisti kajota Brooklyn-pappojen persooniin ja kyseenalaistaa heidän valtuuksiaan ja kysellä heidän toimilupiaan täällä Telluksella.
1) Käännytettävän vanha maailman kuva pyritään horjuttamaan.
2) Käännytettävälle lusikoidaan tipoittain uusi maailmankuva.
3) Käännytettävä opetetaan omaksumaan ajatukset juuri niin kuin lahko-oppi sen määrittelee ja tätä edesautetaan kysymällä kysymyksiä, joihin vastaukset ovat suoraan kirjasta.
4) Kysyttävä kokonaisuus pidetään mahdollisimman pienenä ja kapeana, niin että henkistä liikkumavaraa tai henkilökohtaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja ei jää.
5) Sosiaalisin palkinnoin (tutkistelunjohtajan hyväksyvä hymy tai nyökkäys tms. positiivinen palaute) suositaan lahko-opin mukaista vastausta ja sosiaalisin sanktioin (ajatuksen ja henkilön torjunta) vastustetaan lahko-opista merkittävästi poikkeavia ajatuksia.
6) Henkilö johdatetaan aloittaen yleisesti hyväksyttävistä asioista (etkö haluaisi rauhaa maapallolle) ja edeten kummallisiin lahko-oppeihin (vuoden 1914 opit ja "uskollinen ja ymmärtäväinen orja") vähittäin eteenpäin.
7) Henkilö ajetaan ratkaisuun: liity meihin tai hylkäämme sinut.
8) Henkilö pyritään saamaan liittymään ja sitoutumaan lahkoon loppuiäkseen.
9) Lahko pyrkii aivopesun henkisen otteen avulla jäädyttämään ihmisen ajattelun, niin että omaksutun uuden lahkopersoonallisuuden muutos on vaikeaa.
10) Lahko säälimättömin sanktioin hajottaa perheitä ja tuhoaa ihmisiä pitääkseen heidät lahkossa.
Perusneuvoni kaikille: "Mitä nopeammin opettelet sanomaan EI, sitä helpommalla jehovantodistajista pääset!".
Suosittelen harjoittelemaan peilin edessä seuraavia lauseita:
1) "Ei, en halua liittyä jehovantodistajaksi, enkä omistaa elämääni Vartiotorni-lehden myynnille".
2) "Ei, en halua luovuttaa ajatteluani Vartiotorni-seuran yhdysvaltalaiselle lahkojohdolle, enkä rajoittaa ajatteluani jehovantodistajien julkaisujen sanomaan."
3) "Ei, en halua enää osallistua ajatustenuudistamisohjelman aivopesuun, enkä vastailla lapsellisiin kysymyksiin kirjoista vastauksia lukemalla."
Voit keksiä omia lauseitasi, mutta keskeisen komponentin on oltava sana EI, joka on tärkeä ja arvokas, joskin monille vaikeasti lausuttava sana.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
-
Jaakob
Esimerkkejä:Ellabella kirjoitti:Onko tiedossasi muita ilmoituksia tai tekstejä ,joissa järjestö esittäytyy Kuninkaan valtuuttamana?
Vartiotorni 15.12.2006, "Jehovan suuri päivä on lähellä" kappale 12 sanoo seuraavasti:
"Uskollinen ja ymmärtäväinen orja sitä vastoin säilyttää kiireellisyyden tunteen. Tuo orjaluokka on pysynyt valveilla ja osoittanut olevansa valmis. Jeesus on asettanut sen kaiken täällä maan päällä olevan 'omaisuutensa hoitajaksi'."
Vartiotorni 15.9.2005, "Vaella uskon äläkä näkemisen avulla" kappale 18:
"Meidän täytyy varoa katsomasta Jehovan järjestön maallista osaa inhimillisestä näkökulmasta. Tämä voisi johtaa valittavaan henkeen ja arvostuksen menettämiseen Jehovan edustajia ja sitä hengellistä ravintoa kohtaan, jota ”uskollinen ja ymmärtäväinen orja” jakaa (Matteus 24:45)."
Vartiotorni 15.1.2004, "Jehovan on suuri uskollisessa rakkaudessa" kappale 14:
"Jeesus lupasi ennen kuolemaansa, että ”uskollinen ja ymmärtäväinen orja” tarjoaisi Jeesuksen seuraajille hengellistä ”ruokaa oikeaan aikaan” (Matteus 24:45). Tuo orjaluokka koostuu nykyään 144 000 voidellun jäännöksestä. Jehova on antanut heidän välityksellään todella runsaasti hengellistä ravintoa.
Vartiotorni 15.3.2002, "Kristus johtaa seurakuntaansa" kappale 5:
"Raamatun Ilmestyskirjassa osoitetaan, että uskollinen ja ymmärtäväinen orja on suoranaisesti Jeesuksen Kristuksen valvonnassa."
Nämä nyt noin alkuun.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
-
Jaakob
Vielä yksi kokonainen kirjoitus maaliskuun 1. päivän Vartiotornista vuodelta '98:
Pysy turvassa Jumalan järjestöön kuuluvana
”Jehovan nimi on vahva torni. Sinne vanhurskas juoksee ja saa suojan.” (SANANLASKUT 18:10)
VÄHÄN ennen kuolemaansa Jeesus rukoili taivaallista Isäänsä seuraajiensa puolesta. Hän ilmaisi rakkaudellista huolta sanoessaan: ”Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta. En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia.” (Johannes 17:14, 15.) Jeesus tiesi, että maailma olisi vaarallinen paikka kristityille. Se ilmaisisi vihaa heitä kohtaan valehtelemalla heistä ja vainoamalla heitä. (Matteus 5:11, 12; 10:16, 17.) Se saisi aikaan myös turmelusta (2. Timoteukselle 4:10; 1. Johanneksen kirje 2:15, 16).
2 Kristittyjä vihaava maailma muodostuisi niistä, jotka ovat vieraantuneet Jumalasta ja ovat Saatanan vallassa (1. Johanneksen kirje 5:19). Tämä maailma on paljon suurempi kuin kristillinen seurakunta, ja Saatana itse on paljon voimakkaampi kuin kukaan ihminen. Siksi maailman viha on todellinen uhka. Mistä Jeesuksen seuraajat voivat löytää hengellisen turvan? Vastaus käy ilmi siitä, mitä sanottiin vuoden 1923 heinäkuun Vartiotornissa: ”Me olemme nyt pahassa päivässä. Taistelu on käynnissä Saatanan järjestön ja Jumalan järjestön välillä. Taistelu on ratkaisevan ankara.” Tässä yhteenotossa Jumalan järjestö on hengellinen turvapaikka. Sanaa ”järjestö” ei esiinny Raamatussa, ja 1920-luvulla ”Jumalan järjestö” oli uusi ilmaus. Mikä sitten on tämä järjestö? Ja miten me voimme saada siinä suojan?
Jehovan järjestö
3 Järjestö on Suomen kielen perussanakirjan mukaan ”määrätarkoitusta varten” perustettu ”yhteenliittymä, organisaatio”. Tässä mielessä ymmärrämme, että koska apostolit järjestivät ensimmäisen vuosisadan kristityt paikallisseurakunniksi Jerusalemissa toimivan hallintoelimen valvonnassa, on ollut sopivaa sanoa tuota ”veljesseuraa” järjestöksi (1. Pietarin kirje 2:17). Jehovan todistajilla on nykyään samankaltainen järjestörakenne. Tuon ensimmäisen vuosisadan yhteenliittymän ykseyttä vahvistivat ”lahjat ihmisinä”, esimerkiksi ”paimenet ja opettajat”. Jotkut näistä matkustivat seurakunnasta toiseen, kun taas toiset olivat vanhimpina paikallisseurakunnissa. (Efesolaisille 4:8, 11, 12; Apostolien teot 20:28.) Samanlaiset ”lahjat” vahvistavat Jehovan todistajien ykseyttä nykyään.
4 Vartiotornissa 1.11.1922 (engl.) sanottiin sanasta ”järjestö”: ”Järjestö on joukko persoonia, jotka ovat liittyneet yhteen jonkin laaditun suunnitelman toteuttamiseksi.” Vartiotornissa selitettiin edelleen, että Jehovan todistajien sanominen järjestöksi ei tehnyt heistä ”lahkoa siinä mielessä kuin tuota termiä käytetään, vaan se merkitsee pikemminkin sitä, että raamatuntutkijat [Jehovan todistajat] pyrkivät toteuttamaan Jumalan tarkoituksia ja tekemään sen samoin kuin Herra kaiken tekee: järjestyksellisesti”. (1. Korinttilaisille 14:33.) Apostoli Paavali osoitti, että hänen aikansa kristityt toimivat samalla tavoin järjestyksellisesti. Hän vertasi voideltujen kristittyjen yhteisöä ihmisruumiiseen, jonka monista osista kukin täyttää sille määrätyn tehtävän, niin että ruumis voi toimia asianmukaisesti. (1. Korinttilaisille 12:12–26.) Se on erinomainen kuvaus järjestöstä! Miksi kristityt organisoitiin? Palvelemaan ”Jumalan tarkoituksia”, tekemään Jehovan tahto.
5 Raamatussa ennustettiin, että nykyään tosi kristityt yhdistettäisiin, koottaisiin yhdeksi ”kansakunnaksi” yhteen ”maahan”, jossa he ’loistaisivat valaisijoina maailmassa’ (Jesaja 66:8; Filippiläisille 2:15). Tähän organisoituun ”kansakuntaan” kuuluu nykyään yli viisi ja puoli miljoonaa ihmistä (Jesaja 60:8–10, 22). Jumalan järjestö ei kuitenkaan ole tässä vielä koko laajuudessaan. Siihen kuuluu myös enkeleitä.
6 Enkelit ovat monesti toimineet yhdessä Jumalan ihmispalvelijoiden kanssa (1. Mooseksen kirja 28:12; Daniel 10:12–14; 12:1; Heprealaisille 1:13, 14; Ilmestys 14:14–16). Siksi Vartiotornissa 15.5.1925 (engl.) sanottiin sattuvasti: ”Kaikki pyhät enkelit kuuluvat Jumalan järjestöön.” Siinä sanottiin lisäksi: ”Jumalan järjestön päänä, jolla on kaikki voima ja valta, [on] Herra Jeesus Kristus.” (Matteus 28:18.) Laajimmassa merkityksessään Jumalan järjestö koostuu näin ollen kaikista niistä taivaassa ja maan päällä olevista, jotka toimivat yhdessä tehdäkseen Jumalan tahdon. (Ks. tekstiruutu.) Miten suurenmoinen etuoikeus onkaan kuulua siihen! Ja mikä ilo onkaan odottaa aikaa, jolloin kaikki elävät olennot, niin taivaalliset kuin maallisetkin, organisoidaan ylistämään Jehova Jumalaa ykseydessä! (Ilmestys 5:13, 14.) Mutta millaisen suojan Jumalan järjestö tarjoaa nykyään?
Miten voi saada suojan Jumalan järjestössä?
7 Jumalan järjestö voi auttaa meitä varomaan Saatanaa ja hänen juoniaan (Efesolaisille 6:11). Saatana painostaa, vainoaa ja kiusaa Jehovan palvojia mielessään vain yksi tavoite: suistaa heidät pois ’tieltä, jota heidän tulee vaeltaa’ (Jesaja 48:17; vrt. Matteus 4:1–11). Emme voi koskaan välttyä täysin näiltä hyökkäyksiltä tässä asiainjärjestelmässä. Läheinen suhteemme Jumalaan ja hänen järjestöönsä kuitenkin vahvistaa ja suojelee meitä ja siten auttaa meitä pysymään tällä ”tiellä”. Näin emme kärsi haaksirikkoa toivomme suhteen.
8 Miten Jumalan järjestö suojelee meitä? Ensinnäkin meillä on Jehovan henkipalvelijoiden pettämätön tuki. Kun Jeesus oli kovan paineen alaisena, häntä palveli enkeli (Luukas 22:43). Kun Pietari oli hengenvaarassa, hänet pelasti enkeli ihmeen avulla (Apostolien teot 12:6–11). Vaikka nykyään ei tapahdukaan tällaisia ihmeitä, Jehovan palvelijoille on luvattu, että enkelit tukevat heidän saarnaamistoimintaansa (Ilmestys 14:6, 7). Kohdatessaan vaikeita tilanteita he saavat usein tavanomaisen ylittävää voimaa (2. Korinttilaisille 4:7). Lisäksi he tietävät, että ”Jehovan enkeli leiriytyy häntä pelkäävien ympärille ja pelastaa heidät” (Psalmit 34:7).
9 Myös Jehovan näkyvä järjestö on suoja. Miten? Sananlaskujen 18:10:ssä sanotaan: ”Jehovan nimi on vahva torni. Sinne vanhurskas juoksee ja saa suojan.” Tämä ei merkitse sitä, että pelkästään Jumalan nimen toistaminen antaisi suojan. Jumalan nimeen turvautuminen merkitsee pikemminkin sitä, että luotamme itse Jehovaan. (Psalmit 20:1; 122:4.) Se merkitsee hänen suvereeniutensa kannattamista, hänen lakiensa ja periaatteittensa pitämistä kunniassa ja hänen lupauksiinsa uskomista (Psalmit 8:1–9; Jesaja 50:10; Heprealaisille 11:6). Siihen sisältyy yksinomaisen antaumuksen osoittaminen Jehovalle. Vain ne, jotka palvovat Jehovaa tällä tavoin, voivat sanoa psalmistan kanssa: ”[Jehovassa] sydämemme iloitsee, sillä hänen pyhään nimeensä olemme panneet luottamuksemme.” (Psalmit 33:21; 124:8.)
10 Nykyään kaikki Jumalan näkyvässä järjestössä olevat sanovat Miikan kanssa: ”Me puolestamme vaellamme Jehovan, Jumalamme, nimessä ajan hämärään asti, niin, ikuisesti.” (Miika 4:5.) Nykyistä järjestöä kootaan ”Jumalan Israelin” ympärille, jota sanotaan Raamatussa ’hänen nimelleen otetuksi kansaksi’ (Galatalaisille 6:16; Apostolien teot 15:14; Jesaja 43:6, 7; 1. Pietarin kirje 2:17). Jehovan järjestöön kuuluminen merkitsee siis sellaiseen kansaan kuulumista, joka etsii Jumalan nimestä suojaa ja saa sen.
11 Jumalan näkyvä järjestö on lisäksi uskon yhteisö, sellaisten uskovien joukko, jotka rakentavat ja rohkaisevat toisiaan (Sananlaskut 13:20; Roomalaisille 1:12). Se on paikka, jossa kristityt paimenet huolehtivat lampaista, rohkaisevat sairaita ja masentuneita ja yrittävät nostaa ylös niitä, jotka ovat langenneet (Jesaja 32:1, 2; 1. Pietarin kirje 5:2–4). ”Uskollinen ja ymmärtäväinen orja” antaa järjestön välityksellä ”ruokaa oikeaan aikaan” (Matteus 24:45). Tuolta voidelluista kristityistä muodostuvalta ”orjalta” saadaan parhaita hengellisiä antimia: täsmällistä, Raamattuun perustuvaa tietoa, joka voi johtaa ikuiseen elämään (Johannes 17:3). ”Orjalta” saatava opastus auttaa kristittyjä säilyttämään korkeat moraalinormit ja olemaan ”varovaisia kuin käärmeet ja silti viattomia kuin kyyhkyset” heitä ympäröivissä vaarallisissa olosuhteissa (Matteus 10:16). Heitä autetaan myös siten, että heille annetaan aina ”runsaasti tehtävää Herran työssä”, mikä on itsessään voimakas suoja (1. Korinttilaisille 15:58).
Ketkä kuuluvat Jumalan järjestöön?
12 Koska tämä suoja on niiden saatavissa, jotka kuuluvat Jumalan järjestöön, niin keistä se koostuu? Taivaallisen järjestön osalta vastaus tähän kysymykseen on selvä. Saatana ja hänen enkelinsä eivät ole enää taivaassa. Toisaalta uskolliset enkelit ovat yhä siellä, ”yleiskokouksessa”. Apostoli Johannes näki, että viimeisinä päivinä ”Karitsa”, kerubit (”neljä elävää olentoa”) ja ”monet enkelit” olisivat Jumalan valtaistuimen läheisyydessä. Heidän kanssaan olisi 24 vanhinta, jotka edustavat loistoisaan taivaalliseen perintöönsä jo astuneita voideltuja kristittyjä. (Heprealaisille 12:22, 23; Ilmestys 5:6, 11; 12:7–12.) Kaikki he kuuluvat selvästikin Jumalan järjestöön. Ihmisten suhteen asia ei kuitenkaan ole yhtä yksinkertainen.
13 Jeesus sanoi joistakuista, jotka väittäisivät seuraavansa häntä: ”Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?’ Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.” (Matteus 7:22, 23.) Jos joku on laittomuuden tekijä, hän ei varmasti kuulu Jumalan järjestöön, väittääpä hän mitä hyvänsä ja meneepä hän palvomaan mihin tahansa. Jeesus osoitti myös, miten voi tunnistaa sen, joka kuuluu Jumalan järjestöön. Hän sanoi: ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon.” (Matteus 7:21.)
14 Kuuluakseen Jumalan järjestöön – jonka keskeinen osa ”taivasten valtakunta” on – täytyy siis tehdä Jumalan tahto. Mikä hänen tahtonsa on? Paavali ilmaisi yhden sen tärkeän piirteen sanoessaan: ”[Jumalan] tahto on, että kaikenlaiset ihmiset pelastuisivat ja tulisivat totuuden täsmälliseen tuntemukseen.” (1. Timoteukselle 2:4.) Jos ihminen todella pyrkii saamaan täsmällistä tietoa Raamatusta, soveltamaan sitä elämäänsä ja levittämään sitä ”kaikenlaisille ihmisille”, hän tekee Jumalan tahdon (Matteus 28:19, 20; Roomalaisille 10:13–15). Jumalan tahto on myös se, että Jehovan lampaita ruokitaan ja että heistä pidetään huolta (Johannes 21:15–17). Kristillisillä kokouksilla on tässä tärkeä osa. Ihminen, joka on vapaa käymään tällaisissa kokouksissa, mutta laiminlyö ne, ei arvosta paikkaansa Jumalan järjestössä. (Heprealaisille 10:23–25.)
Ystävyys maailman kanssa
15 Noin 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen hänen velipuolensa Jaakob ilmaisi seikkoja, jotka voivat vaarantaa ihmisen aseman Jumalan järjestössä. Hän kirjoitti: ”Avionrikkojat, ettekö tiedä, että ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalan kanssa? Joka siis haluaa olla maailman ystävä, se asettuu Jumalan viholliseksi.” (Jaakobin kirje 4:4.) Jumalan vihollinen ei varmasti kuulu hänen järjestöönsä. Mitä sitten on ystävyys maailman kanssa? Sen on selitetty ilmenevän eri muodoissa, esimerkiksi siten, että ylläpitää ystävyyttä sellaisiin, jotka ovat huonoa seuraa, tai seurustelee heidän kanssaan. Lisäksi Jaakob kohdisti huomion erääseen aivan erityiseen piirteeseen: vääriin asenteisiin, jotka johtavat sopimattomaan käytökseen.
16 Jaakobin kirjeen 4:1–3:ssa sanotaan: ”Mistä ovat peräisin sodat ja mistä taistelut teidän keskuudessanne? Eivätkö tästä: teidän aistillisen nautinnon haluistanne, jotka sotivat ruumiinjäsenissänne? Te haluatte, eikä teillä kuitenkaan ole. Te murhaatte ja himoitsette jatkuvasti ettekä kuitenkaan voi saada. Te taistelette ja käytte sotaa jatkuvasti. Teillä ei ole, koska ette pyydä. Te pyydätte ettekä kuitenkaan saa, koska te pyydätte väärään tarkoitukseen, kuluttaaksenne sen aistillisen nautinnon haluissanne.” Juuri näiden sanojen kirjoittamisen jälkeen Jaakob varoitti ystävyydestä maailman kanssa.
17 Satoja vuosia Jaakobin kuoleman jälkeen valekristityt kirjaimellisesti sotivat toisiaan vastaan ja murhasivat toisiaan. Jaakob kirjoitti kuitenkin niille, jotka olivat ensimmäisellä vuosisadalla ”Jumalan Israelin” jäseniä, tulevia taivaallisia ’pappeja ja kuninkaita’ (Ilmestys 20:6). He eivät murhanneet toisiaan eivätkä tappaneet toisiaan kirjaimellisissa sodissa. Miksi Jaakob sitten yhdisti sellaisia asioita kristittyihin? Apostoli Johannes sanoi, että jokainen, joka vihaa veljeään, on tappaja. Ja Paavali sanoi seurakunnissa erilaisten persoonallisuuksien välisiä yhteenottoja ja vihanpitoja ”taisteluiksi” ja ”riidaksi”. (Titukselle 3:9; 2. Timoteukselle 2:14; 1. Johanneksen kirje 3:15–17.) Vastaavasti Jaakobillakin oli ilmeisesti mielessä se, että kristityiltä puuttui rakkautta toisiaan kohtaan. Omassa keskuudessaan kristityt toimivat tavalla, joka muistutti sitä, miten ihmiset maailmassa usein kohtelevat toisiaan.
18 Miksi kristillisissä seurakunnissa tapahtui tällaista? Se johtui vääristä asenteista, esimerkiksi ahneudesta ja ”aistillisen nautinnon haluista”. Myös ylpeys, mustasukkaisuus ja kunnianhimo voivat pilata seurakunnassa vallitsevan rakkaudellisen toveruuden (Jaakobin kirje 3:6, 14). Tällaiset asenteet tekevät ihmisestä maailman ystävän ja näin ollen Jumalan vihollisen. Kukaan, joka vaalii tällaisia asenteita, ei voi odottaa pysyvänsä osana Jumalan järjestöä.
19 Ketä voimme syyttää, jos huomaamme väärän ajattelun juurtuvan sydämeemme? Saatanaako? Jossain määrin kyllä. Hän on ”ilman vallan hallitsija” tässä maailmassa, jossa tällaiset asenteet ovat yleisiä (Efesolaisille 2:1, 2; Titukselle 2:12). Tavallisesti väärän ajattelun juuret ovat kuitenkin omassa epätäydellisessä lihassamme. Varoitettuaan ystävyydestä maailman kanssa Jaakob kirjoitti: ”Vai näyttääkö teistä siltä, että Raamattu suotta sanoo: ’Kateuteen taipuvaisena kaipailee se henki, joka on asettunut meihin asumaan’?” (Jaakobin kirje 4:5.) Meillä kaikilla on synnynnäinen taipumus tehdä väärin (1. Mooseksen kirja 8:21; Roomalaisille 7:18–20). Voimme kuitenkin taistella tuota taipumusta vastaan, jos myönnämme heikkoutemme ja turvaudumme Jehovan apuun voittaaksemme ne. Jaakob sanoo: ”Ansaitsematon hyvyys, jonka – – [Jumala] antaa, on – – suurempi [kuin synnynnäinen taipumuksemme kateuteen].” (Jaakobin kirje 4:6.) Koska uskollisilla kristityillä on Jumalan pyhän hengen apu ja uskollisten kristittyjen veljien tuki sekä mahdollisuus käyttää hyväkseen Jeesuksen lunastusuhrin ansiota, heidän lihansa heikkoudet eivät voita heitä (Roomalaisille 7:24, 25). He ovat turvassa Jumalan järjestössä, Jumalan ystäviä, eivät maailman.
20 Raamatussa luvataan: ”Jehova itse antaa kansalleen voimaa. Jehova itse siunaa kansaansa rauhalla.” (Psalmit 29:11.) Jos todella kuulumme Jehovan nykyiseen ”kansakuntaan”, hänen näkyvään järjestöönsä, saamme osamme voimasta, jota hän antaa, ja tunnemme rauhan, jolla hän siunaa kansaansa. Tosin Saatanan maailma on paljon suurempi kuin Jehovan näkyvä järjestö ja Saatana on paljon voimakkaampi kuin me, mutta Jehova on Kaikkivaltias. Hänen vaikuttava voimansa on näkymätön. Myös hänen väkevät enkelinsä palvelevat kanssamme Jumalaa. Siksi voimme pysyä lujina kohtaamastamme vihasta huolimatta. Jeesuksen tavoin voimme voittaa maailman. (Johannes 16:33; 1. Johanneksen kirje 4:4.)
Pysy turvassa Jumalan järjestöön kuuluvana
”Jehovan nimi on vahva torni. Sinne vanhurskas juoksee ja saa suojan.” (SANANLASKUT 18:10)
VÄHÄN ennen kuolemaansa Jeesus rukoili taivaallista Isäänsä seuraajiensa puolesta. Hän ilmaisi rakkaudellista huolta sanoessaan: ”Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta. En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia.” (Johannes 17:14, 15.) Jeesus tiesi, että maailma olisi vaarallinen paikka kristityille. Se ilmaisisi vihaa heitä kohtaan valehtelemalla heistä ja vainoamalla heitä. (Matteus 5:11, 12; 10:16, 17.) Se saisi aikaan myös turmelusta (2. Timoteukselle 4:10; 1. Johanneksen kirje 2:15, 16).
2 Kristittyjä vihaava maailma muodostuisi niistä, jotka ovat vieraantuneet Jumalasta ja ovat Saatanan vallassa (1. Johanneksen kirje 5:19). Tämä maailma on paljon suurempi kuin kristillinen seurakunta, ja Saatana itse on paljon voimakkaampi kuin kukaan ihminen. Siksi maailman viha on todellinen uhka. Mistä Jeesuksen seuraajat voivat löytää hengellisen turvan? Vastaus käy ilmi siitä, mitä sanottiin vuoden 1923 heinäkuun Vartiotornissa: ”Me olemme nyt pahassa päivässä. Taistelu on käynnissä Saatanan järjestön ja Jumalan järjestön välillä. Taistelu on ratkaisevan ankara.” Tässä yhteenotossa Jumalan järjestö on hengellinen turvapaikka. Sanaa ”järjestö” ei esiinny Raamatussa, ja 1920-luvulla ”Jumalan järjestö” oli uusi ilmaus. Mikä sitten on tämä järjestö? Ja miten me voimme saada siinä suojan?
Jehovan järjestö
3 Järjestö on Suomen kielen perussanakirjan mukaan ”määrätarkoitusta varten” perustettu ”yhteenliittymä, organisaatio”. Tässä mielessä ymmärrämme, että koska apostolit järjestivät ensimmäisen vuosisadan kristityt paikallisseurakunniksi Jerusalemissa toimivan hallintoelimen valvonnassa, on ollut sopivaa sanoa tuota ”veljesseuraa” järjestöksi (1. Pietarin kirje 2:17). Jehovan todistajilla on nykyään samankaltainen järjestörakenne. Tuon ensimmäisen vuosisadan yhteenliittymän ykseyttä vahvistivat ”lahjat ihmisinä”, esimerkiksi ”paimenet ja opettajat”. Jotkut näistä matkustivat seurakunnasta toiseen, kun taas toiset olivat vanhimpina paikallisseurakunnissa. (Efesolaisille 4:8, 11, 12; Apostolien teot 20:28.) Samanlaiset ”lahjat” vahvistavat Jehovan todistajien ykseyttä nykyään.
4 Vartiotornissa 1.11.1922 (engl.) sanottiin sanasta ”järjestö”: ”Järjestö on joukko persoonia, jotka ovat liittyneet yhteen jonkin laaditun suunnitelman toteuttamiseksi.” Vartiotornissa selitettiin edelleen, että Jehovan todistajien sanominen järjestöksi ei tehnyt heistä ”lahkoa siinä mielessä kuin tuota termiä käytetään, vaan se merkitsee pikemminkin sitä, että raamatuntutkijat [Jehovan todistajat] pyrkivät toteuttamaan Jumalan tarkoituksia ja tekemään sen samoin kuin Herra kaiken tekee: järjestyksellisesti”. (1. Korinttilaisille 14:33.) Apostoli Paavali osoitti, että hänen aikansa kristityt toimivat samalla tavoin järjestyksellisesti. Hän vertasi voideltujen kristittyjen yhteisöä ihmisruumiiseen, jonka monista osista kukin täyttää sille määrätyn tehtävän, niin että ruumis voi toimia asianmukaisesti. (1. Korinttilaisille 12:12–26.) Se on erinomainen kuvaus järjestöstä! Miksi kristityt organisoitiin? Palvelemaan ”Jumalan tarkoituksia”, tekemään Jehovan tahto.
5 Raamatussa ennustettiin, että nykyään tosi kristityt yhdistettäisiin, koottaisiin yhdeksi ”kansakunnaksi” yhteen ”maahan”, jossa he ’loistaisivat valaisijoina maailmassa’ (Jesaja 66:8; Filippiläisille 2:15). Tähän organisoituun ”kansakuntaan” kuuluu nykyään yli viisi ja puoli miljoonaa ihmistä (Jesaja 60:8–10, 22). Jumalan järjestö ei kuitenkaan ole tässä vielä koko laajuudessaan. Siihen kuuluu myös enkeleitä.
6 Enkelit ovat monesti toimineet yhdessä Jumalan ihmispalvelijoiden kanssa (1. Mooseksen kirja 28:12; Daniel 10:12–14; 12:1; Heprealaisille 1:13, 14; Ilmestys 14:14–16). Siksi Vartiotornissa 15.5.1925 (engl.) sanottiin sattuvasti: ”Kaikki pyhät enkelit kuuluvat Jumalan järjestöön.” Siinä sanottiin lisäksi: ”Jumalan järjestön päänä, jolla on kaikki voima ja valta, [on] Herra Jeesus Kristus.” (Matteus 28:18.) Laajimmassa merkityksessään Jumalan järjestö koostuu näin ollen kaikista niistä taivaassa ja maan päällä olevista, jotka toimivat yhdessä tehdäkseen Jumalan tahdon. (Ks. tekstiruutu.) Miten suurenmoinen etuoikeus onkaan kuulua siihen! Ja mikä ilo onkaan odottaa aikaa, jolloin kaikki elävät olennot, niin taivaalliset kuin maallisetkin, organisoidaan ylistämään Jehova Jumalaa ykseydessä! (Ilmestys 5:13, 14.) Mutta millaisen suojan Jumalan järjestö tarjoaa nykyään?
Miten voi saada suojan Jumalan järjestössä?
7 Jumalan järjestö voi auttaa meitä varomaan Saatanaa ja hänen juoniaan (Efesolaisille 6:11). Saatana painostaa, vainoaa ja kiusaa Jehovan palvojia mielessään vain yksi tavoite: suistaa heidät pois ’tieltä, jota heidän tulee vaeltaa’ (Jesaja 48:17; vrt. Matteus 4:1–11). Emme voi koskaan välttyä täysin näiltä hyökkäyksiltä tässä asiainjärjestelmässä. Läheinen suhteemme Jumalaan ja hänen järjestöönsä kuitenkin vahvistaa ja suojelee meitä ja siten auttaa meitä pysymään tällä ”tiellä”. Näin emme kärsi haaksirikkoa toivomme suhteen.
8 Miten Jumalan järjestö suojelee meitä? Ensinnäkin meillä on Jehovan henkipalvelijoiden pettämätön tuki. Kun Jeesus oli kovan paineen alaisena, häntä palveli enkeli (Luukas 22:43). Kun Pietari oli hengenvaarassa, hänet pelasti enkeli ihmeen avulla (Apostolien teot 12:6–11). Vaikka nykyään ei tapahdukaan tällaisia ihmeitä, Jehovan palvelijoille on luvattu, että enkelit tukevat heidän saarnaamistoimintaansa (Ilmestys 14:6, 7). Kohdatessaan vaikeita tilanteita he saavat usein tavanomaisen ylittävää voimaa (2. Korinttilaisille 4:7). Lisäksi he tietävät, että ”Jehovan enkeli leiriytyy häntä pelkäävien ympärille ja pelastaa heidät” (Psalmit 34:7).
9 Myös Jehovan näkyvä järjestö on suoja. Miten? Sananlaskujen 18:10:ssä sanotaan: ”Jehovan nimi on vahva torni. Sinne vanhurskas juoksee ja saa suojan.” Tämä ei merkitse sitä, että pelkästään Jumalan nimen toistaminen antaisi suojan. Jumalan nimeen turvautuminen merkitsee pikemminkin sitä, että luotamme itse Jehovaan. (Psalmit 20:1; 122:4.) Se merkitsee hänen suvereeniutensa kannattamista, hänen lakiensa ja periaatteittensa pitämistä kunniassa ja hänen lupauksiinsa uskomista (Psalmit 8:1–9; Jesaja 50:10; Heprealaisille 11:6). Siihen sisältyy yksinomaisen antaumuksen osoittaminen Jehovalle. Vain ne, jotka palvovat Jehovaa tällä tavoin, voivat sanoa psalmistan kanssa: ”[Jehovassa] sydämemme iloitsee, sillä hänen pyhään nimeensä olemme panneet luottamuksemme.” (Psalmit 33:21; 124:8.)
10 Nykyään kaikki Jumalan näkyvässä järjestössä olevat sanovat Miikan kanssa: ”Me puolestamme vaellamme Jehovan, Jumalamme, nimessä ajan hämärään asti, niin, ikuisesti.” (Miika 4:5.) Nykyistä järjestöä kootaan ”Jumalan Israelin” ympärille, jota sanotaan Raamatussa ’hänen nimelleen otetuksi kansaksi’ (Galatalaisille 6:16; Apostolien teot 15:14; Jesaja 43:6, 7; 1. Pietarin kirje 2:17). Jehovan järjestöön kuuluminen merkitsee siis sellaiseen kansaan kuulumista, joka etsii Jumalan nimestä suojaa ja saa sen.
11 Jumalan näkyvä järjestö on lisäksi uskon yhteisö, sellaisten uskovien joukko, jotka rakentavat ja rohkaisevat toisiaan (Sananlaskut 13:20; Roomalaisille 1:12). Se on paikka, jossa kristityt paimenet huolehtivat lampaista, rohkaisevat sairaita ja masentuneita ja yrittävät nostaa ylös niitä, jotka ovat langenneet (Jesaja 32:1, 2; 1. Pietarin kirje 5:2–4). ”Uskollinen ja ymmärtäväinen orja” antaa järjestön välityksellä ”ruokaa oikeaan aikaan” (Matteus 24:45). Tuolta voidelluista kristityistä muodostuvalta ”orjalta” saadaan parhaita hengellisiä antimia: täsmällistä, Raamattuun perustuvaa tietoa, joka voi johtaa ikuiseen elämään (Johannes 17:3). ”Orjalta” saatava opastus auttaa kristittyjä säilyttämään korkeat moraalinormit ja olemaan ”varovaisia kuin käärmeet ja silti viattomia kuin kyyhkyset” heitä ympäröivissä vaarallisissa olosuhteissa (Matteus 10:16). Heitä autetaan myös siten, että heille annetaan aina ”runsaasti tehtävää Herran työssä”, mikä on itsessään voimakas suoja (1. Korinttilaisille 15:58).
Ketkä kuuluvat Jumalan järjestöön?
12 Koska tämä suoja on niiden saatavissa, jotka kuuluvat Jumalan järjestöön, niin keistä se koostuu? Taivaallisen järjestön osalta vastaus tähän kysymykseen on selvä. Saatana ja hänen enkelinsä eivät ole enää taivaassa. Toisaalta uskolliset enkelit ovat yhä siellä, ”yleiskokouksessa”. Apostoli Johannes näki, että viimeisinä päivinä ”Karitsa”, kerubit (”neljä elävää olentoa”) ja ”monet enkelit” olisivat Jumalan valtaistuimen läheisyydessä. Heidän kanssaan olisi 24 vanhinta, jotka edustavat loistoisaan taivaalliseen perintöönsä jo astuneita voideltuja kristittyjä. (Heprealaisille 12:22, 23; Ilmestys 5:6, 11; 12:7–12.) Kaikki he kuuluvat selvästikin Jumalan järjestöön. Ihmisten suhteen asia ei kuitenkaan ole yhtä yksinkertainen.
13 Jeesus sanoi joistakuista, jotka väittäisivät seuraavansa häntä: ”Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?’ Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.” (Matteus 7:22, 23.) Jos joku on laittomuuden tekijä, hän ei varmasti kuulu Jumalan järjestöön, väittääpä hän mitä hyvänsä ja meneepä hän palvomaan mihin tahansa. Jeesus osoitti myös, miten voi tunnistaa sen, joka kuuluu Jumalan järjestöön. Hän sanoi: ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon.” (Matteus 7:21.)
14 Kuuluakseen Jumalan järjestöön – jonka keskeinen osa ”taivasten valtakunta” on – täytyy siis tehdä Jumalan tahto. Mikä hänen tahtonsa on? Paavali ilmaisi yhden sen tärkeän piirteen sanoessaan: ”[Jumalan] tahto on, että kaikenlaiset ihmiset pelastuisivat ja tulisivat totuuden täsmälliseen tuntemukseen.” (1. Timoteukselle 2:4.) Jos ihminen todella pyrkii saamaan täsmällistä tietoa Raamatusta, soveltamaan sitä elämäänsä ja levittämään sitä ”kaikenlaisille ihmisille”, hän tekee Jumalan tahdon (Matteus 28:19, 20; Roomalaisille 10:13–15). Jumalan tahto on myös se, että Jehovan lampaita ruokitaan ja että heistä pidetään huolta (Johannes 21:15–17). Kristillisillä kokouksilla on tässä tärkeä osa. Ihminen, joka on vapaa käymään tällaisissa kokouksissa, mutta laiminlyö ne, ei arvosta paikkaansa Jumalan järjestössä. (Heprealaisille 10:23–25.)
Ystävyys maailman kanssa
15 Noin 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen hänen velipuolensa Jaakob ilmaisi seikkoja, jotka voivat vaarantaa ihmisen aseman Jumalan järjestössä. Hän kirjoitti: ”Avionrikkojat, ettekö tiedä, että ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalan kanssa? Joka siis haluaa olla maailman ystävä, se asettuu Jumalan viholliseksi.” (Jaakobin kirje 4:4.) Jumalan vihollinen ei varmasti kuulu hänen järjestöönsä. Mitä sitten on ystävyys maailman kanssa? Sen on selitetty ilmenevän eri muodoissa, esimerkiksi siten, että ylläpitää ystävyyttä sellaisiin, jotka ovat huonoa seuraa, tai seurustelee heidän kanssaan. Lisäksi Jaakob kohdisti huomion erääseen aivan erityiseen piirteeseen: vääriin asenteisiin, jotka johtavat sopimattomaan käytökseen.
16 Jaakobin kirjeen 4:1–3:ssa sanotaan: ”Mistä ovat peräisin sodat ja mistä taistelut teidän keskuudessanne? Eivätkö tästä: teidän aistillisen nautinnon haluistanne, jotka sotivat ruumiinjäsenissänne? Te haluatte, eikä teillä kuitenkaan ole. Te murhaatte ja himoitsette jatkuvasti ettekä kuitenkaan voi saada. Te taistelette ja käytte sotaa jatkuvasti. Teillä ei ole, koska ette pyydä. Te pyydätte ettekä kuitenkaan saa, koska te pyydätte väärään tarkoitukseen, kuluttaaksenne sen aistillisen nautinnon haluissanne.” Juuri näiden sanojen kirjoittamisen jälkeen Jaakob varoitti ystävyydestä maailman kanssa.
17 Satoja vuosia Jaakobin kuoleman jälkeen valekristityt kirjaimellisesti sotivat toisiaan vastaan ja murhasivat toisiaan. Jaakob kirjoitti kuitenkin niille, jotka olivat ensimmäisellä vuosisadalla ”Jumalan Israelin” jäseniä, tulevia taivaallisia ’pappeja ja kuninkaita’ (Ilmestys 20:6). He eivät murhanneet toisiaan eivätkä tappaneet toisiaan kirjaimellisissa sodissa. Miksi Jaakob sitten yhdisti sellaisia asioita kristittyihin? Apostoli Johannes sanoi, että jokainen, joka vihaa veljeään, on tappaja. Ja Paavali sanoi seurakunnissa erilaisten persoonallisuuksien välisiä yhteenottoja ja vihanpitoja ”taisteluiksi” ja ”riidaksi”. (Titukselle 3:9; 2. Timoteukselle 2:14; 1. Johanneksen kirje 3:15–17.) Vastaavasti Jaakobillakin oli ilmeisesti mielessä se, että kristityiltä puuttui rakkautta toisiaan kohtaan. Omassa keskuudessaan kristityt toimivat tavalla, joka muistutti sitä, miten ihmiset maailmassa usein kohtelevat toisiaan.
18 Miksi kristillisissä seurakunnissa tapahtui tällaista? Se johtui vääristä asenteista, esimerkiksi ahneudesta ja ”aistillisen nautinnon haluista”. Myös ylpeys, mustasukkaisuus ja kunnianhimo voivat pilata seurakunnassa vallitsevan rakkaudellisen toveruuden (Jaakobin kirje 3:6, 14). Tällaiset asenteet tekevät ihmisestä maailman ystävän ja näin ollen Jumalan vihollisen. Kukaan, joka vaalii tällaisia asenteita, ei voi odottaa pysyvänsä osana Jumalan järjestöä.
19 Ketä voimme syyttää, jos huomaamme väärän ajattelun juurtuvan sydämeemme? Saatanaako? Jossain määrin kyllä. Hän on ”ilman vallan hallitsija” tässä maailmassa, jossa tällaiset asenteet ovat yleisiä (Efesolaisille 2:1, 2; Titukselle 2:12). Tavallisesti väärän ajattelun juuret ovat kuitenkin omassa epätäydellisessä lihassamme. Varoitettuaan ystävyydestä maailman kanssa Jaakob kirjoitti: ”Vai näyttääkö teistä siltä, että Raamattu suotta sanoo: ’Kateuteen taipuvaisena kaipailee se henki, joka on asettunut meihin asumaan’?” (Jaakobin kirje 4:5.) Meillä kaikilla on synnynnäinen taipumus tehdä väärin (1. Mooseksen kirja 8:21; Roomalaisille 7:18–20). Voimme kuitenkin taistella tuota taipumusta vastaan, jos myönnämme heikkoutemme ja turvaudumme Jehovan apuun voittaaksemme ne. Jaakob sanoo: ”Ansaitsematon hyvyys, jonka – – [Jumala] antaa, on – – suurempi [kuin synnynnäinen taipumuksemme kateuteen].” (Jaakobin kirje 4:6.) Koska uskollisilla kristityillä on Jumalan pyhän hengen apu ja uskollisten kristittyjen veljien tuki sekä mahdollisuus käyttää hyväkseen Jeesuksen lunastusuhrin ansiota, heidän lihansa heikkoudet eivät voita heitä (Roomalaisille 7:24, 25). He ovat turvassa Jumalan järjestössä, Jumalan ystäviä, eivät maailman.
20 Raamatussa luvataan: ”Jehova itse antaa kansalleen voimaa. Jehova itse siunaa kansaansa rauhalla.” (Psalmit 29:11.) Jos todella kuulumme Jehovan nykyiseen ”kansakuntaan”, hänen näkyvään järjestöönsä, saamme osamme voimasta, jota hän antaa, ja tunnemme rauhan, jolla hän siunaa kansaansa. Tosin Saatanan maailma on paljon suurempi kuin Jehovan näkyvä järjestö ja Saatana on paljon voimakkaampi kuin me, mutta Jehova on Kaikkivaltias. Hänen vaikuttava voimansa on näkymätön. Myös hänen väkevät enkelinsä palvelevat kanssamme Jumalaa. Siksi voimme pysyä lujina kohtaamastamme vihasta huolimatta. Jeesuksen tavoin voimme voittaa maailman. (Johannes 16:33; 1. Johanneksen kirje 4:4.)
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
-Mark Twain
-
Markku Meilo
Et ole tunteinesi lainkaan yksin.Ellabella kirjoitti: Tämä JT- taito puhua asian vierestä asiana hiertää.
Jehovantodistajuuden eräs perusedellytys on uskoa kaikki selitykset kyselemättä.Mutta olen huomannut,että näillä ystävällismielisillä vanhimmilla on valikoiduissa kohdin korvatulpat ja maskuliiniset burkat päissänsä,kun minä maallisena ,en totuutta omaavana systerinä korostan ja perustelen ja osoitan puhtaita realiteetteja.
Puhumattakaan esimerkiksi lähempänä yhdeksääkymppiä olevasta, joka on uhrannut kuusi vuosikymmentä Vt-seuran alttarille. Vt-seuran, vähänkään laajempi, romahdus olisi katastrofi yhteiskunnalle, etenkin mielenterveyspuolella.On ymmärrettävää,että kelkkaa on hankala kääntää 30 tai 25 vuoden jälkeen. Sehän olisi mielenriisto tai mielensiistiminen.
Tottahan toki:Onko tiedossasi muita ilmoituksia tai tekstejä ,joissa järjestö esittäytyy Kuninkaan valtuuttamana. ?
Vartiotorniseuran viittaukset voideltujen profeetan rooliin ovat kiusallisia ja aika ajoin tuo profeetallisuus kielletään seuran kirjallisuudessakin:
”Odottaessaan innokkaasti Jeesuksen toista tulemusta Jehovan todistajat ovat esittäneet aikamääriä, jotka ovat osoittautuneet vääriksi. Tämän johdosta jotkut ovat sanoneet heitä vääriksi profeetoiksi. He eivät silti ole tällaisissakaan tapauksissa kertaakaan juljenneet esittää ennustuksia ’Herran nimessä’. He eivät ole koskaan sanoneet: ’Näin on Jehova puhunut.’ Lehti Vartiotorni, Jehovan todistajien pää-äänenkannattaja, on sanonut: ’Meillä ei ole profetoimisen lahjaa.” (Tammikuu 1883 s. 425, engl.) ”Emmekä me halua, että kirjoituksiamme kohtaan tunnettaisiin palvovaa kunnioitusta tai että niitä pidettäisiin erehtymättöminä.’ (15.12.1896 s. 306, engl.) Vartiotorni on sanonut myös, että vaikka joillakuilla on Jehovan henkeä, niin se ’ei merkitse sitä, että ne, jotka nyt palvelevat Jehovaa, ovat henkeytettyjä. Se ei merkitse sitä, että tässä lehdessä, Vartiotornissa, olevat kirjoitukset olisivat henkeytettyjä ja erehtymättömiä.’ (1.9.1947 s. 269.) ’Vartiotorni ei väitä lausuntojensa olevan henkeytettyjä, eikä se ole sidottu mihinkään uskonto-oppiin.’ (15.10.1950 s. 269.) ’Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi. (Sananl. 4:18)’ (1.6.1981 s. 19.) (Herätkää! 22. maaliskuuta s. 4)
Suoran kieltämisen ohella innokkaimmat jehovantodistajat ovat nettikirjoittelussaan antaneet profeetta-sanalle totutusta poikkeavan merkityksenkin. Niinpä oli mielenkiintoista havaita mitä vuonna 1974 (englanninkielellä 1971) julkaistu kirja "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" - miten? kertoo asiasta.
Kirjan 4. luku, otsikoltaan "Valtuutettu puhumaan Jumalan nimessä", kertoo Jehovan valtuuttamasta profeetasta Hesekielistä:
”Hesekielille ilmoitetaan siten selvästi, että hän on palveleva tästä lähtien profeettana. Hänet valtuutetaan puhumaan Jumalan nimessä, kun hänelle sanotaan: ’Näin sanoo Suvereeni herra Jehova.’” (s.55-56)
”Eivät ainoastaan Hesekielin henkeytetyt sanat olleet profeetallisia, vaan hän itsekin oli toiminnassaan profeetallinen malli, kuten myöhemmin toistuvasti osoitetaan.” (s. 56)
Ensin Hesekiel ja hänen toimintansa esitetään esikuvaksi ja sen jälkeen ryhdytään etsimään vastakuvaa vuoden 1914 jälkeen:
”Kuka on Hesekielin nykyinen vastine, jonka sanoma ja toiminta vastaa tuon muinaisen Jehovan profeetan julistusta ja tekoja? Kenestä nykyään elävästä hän oli ’merkki’ eli ’ ennusmerkki’? Ei kenestäkään yksilöstä vaan ihmisryhmästä. Koska nykyinen Hesekiel koostuu yhdistyneestä ihmisjoukosta, niin hän on ihmisyhteisö, joka muodostuu monista jäsenistä kuten ihmisruumiskin.” (s. 57-58)
"Eikö sitten ollut ketään, jonka Jehova saattoi herättää palvelemaan tavalla, joka vastasi tuon muinaisen Babylonian pakkosiirtolaisen palvelusta? Kenen eteen Jehovan järjestön 'vaunut' saattoivat tulla ja pysähtyä, jotta Hän olisi valtuuttanut tämän pätevän puhumaan profeettana Jehovan nimessä? Oli olemassa ryhmä, jonka jäsenet olivat kärsineet uskonnollista vainoa ensimmäisen maailmansodan aikana Suuren Babylonin, väärän uskonnon maailmanmahdin, käsissä ja jonka jäsenet olivat itse asiassa tulleet pois Suuren Babylonin uskonnollisista järjestöistä. He olivat jopa kieltäytyneet olemasta kristikunnan ja muun Suuren Babylonin liittolaisia siten, että olisivat osallistuneet aktiivisesti lihalliseen sodankäyntiin ensimmäisen maailmansodan aikana. Keitä he olivat? (s.60)
Sivu 62 alkaa väliotsikolla ”Nykyinen ’Hesekiel’”
”He olivat sellaisten miesten ja naisten muodostama pieni vähemmistöryhmä, jotka olivat antautuneet Jehovalle pitäen häntä Jumalanaan seuraamalla hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen askeleita. ..... Merkitsikö muinainen profeetta Hesekiel heille mitään? Kyllä! Yksi niistä profeetallisita kirjoista, joita nämä Raamatun tutkijat olivat vuosia halunneet ymmärtää, oli Hesekielin kirja. Vuosien odotuksen jälkeen heistä tuntui, että heidän toivomukseensa oli kiinnitetty huomiota, kun kirja nimeltä ’Täyttynyt salaisuus’ julkaistiin englanniksi heinäkuussa 1917. Tämä Vartiotornin Raamattu- ja Traktaattiseuran julkaisema 608-sivuinen kirja sisälsi selityksen paitsi Raamatun viimeiseen kirjaan, Ilmestyskirjaan, myös Raamatun 26. kirjaan, Hesekieliin.” (s. 62-63)
”Mutta miksi meidän huomiomme on kiinnitetty kaikkiin näihin historiallisiin tapahtumiin? Ennustuksen täyttymyksen osoittamiseksi. Jehovan on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen ’Hesekielinsä’. Se on Hesekiel-yhteisö. Sen muodostavat ne antautuneet, kastetut Jumalan valtakunnan julistajat, jotka on voideltu työhönsä hänen hengellään. (Jes. 61:1-3) On ilmeistä, että Jehovan näkymätön taivaallinen järjestö tuli vuonna 1919 Hesekielin näyssä nähtyjen taivaallisten vaunujen tavoin ja pysähtyi, ei kristikunnan Kansainliiton kannattajien eteen vaan Jeesuksen Kristuksen käsissä olevan Jumalan taivaallisen valtakunnan voideltujen julistajien eteen. Tämän vaunujen kaltaisen taivaallisen järjestön huipulta Jehova valtuutti antautuneen, kastetun voidellun palvelijaluokan puhumaan kaikille kansakunnille Hänen nimessään. Näin heistä tuli Hesekielin tavoin Jehovan todistajia. Oli mitä sopivinta, että kun he olivat maailmanlaajuisesti toimineet kaksitoista vuotta tässä ominaisuudessa, he omaksuivat erottavan nimen Jehovan todistajat kesällä 1931 Puolustus-kirjan julkaisemisen yhteydessä.” (s. 66)
Tuon vuonna 1917 julkaistun ”Täyttynyt salaisuus”-kirjan raamatunselitystä oli piankin muutettava, Ilmestyskirjaa tulkittiin merkittävästi eri tavalla kaksiosaisessa kirjassa ”Valo” (1930). Pian tuo uusikin kirjapari hylättiin ja korvattiin uusilla kirjoilla ”Suuri Babylon on kukistunut!” Jumalan valtakunta hallitsee!” (1963) sekä ”Silloin on täyttynyt Jumalan salaisuus” (1969). Tämänkin kirjaparin raamatuntulkinta vanheni ja korvattiin uudella kirjalla; ”Ilmestyksen suurenmoinen huipentuma on käsillä!” (1988).
Myöskään Hesekielin profeetallinen tulkinta ei ollut yhtään sen pitkäikäisempi, vaan tulkinta uusittiin kolmiosaisessa kirjasarjassa ”Puolustus” (1931-1932). Joiden sisältöä taas korvattiin tällä vuonna 1971 julkaistulla kirjalla "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" -miten?
Sen ohella, että Hesekielin kohdalla ajankohdat tässä käsitellyssä kirjassa ovat odotetusti pari vuosikymmentä pielessä, niin kyseinen kirja jättää täysin huomiotta sen harmittavan tosiasian, että Vartiotorniseura opetti aina vuoteen 1927, että C.T. Russell oli henkilökohtaisesti tuo uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija. Russelin mainitaan johtaneen elonkorjuutyötä kuolemansa jälkeenkin. Joten vuonna 1919 ei Vartiotorniseuran opetuksen mukaan ollut palvelijaluokkaa, vaan palvelija oli henkilö. Vartiotorniseuran tuolloisen opetuksen mukaan Jeesus siis valitsi pari vuotta kuolleena olleen Russelin edustamaan Jehovaa maan päällä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Witless
Kun kaikesta päätellen kyseessä ovat jo monessa liemessä keitetyt vanhimmat, haaste on kyllä aika kova. "Luopiovalheiden" demonisointi ja toisaalta Jehovan järjestön johdon idealisointi tällaisissa tapauksissa tuppaa oman kokemukseni mukaan olemaan jo tuossa vaiheessa niin syvällä että vastaväitteet saavat vastineekseen vain monta ulkoa opeteltua repliikkiä. Harvemmin mitään ajattelun muutosta.Ellabella kirjoitti:Toisaalta olen myös huvittunut. Pääpohdintani tällä haavaa on :onko syytä yrittää herätellä zombeja ?
Itselleni vasta paljon eroamisen jälkeen kirkastui tuo Brooklynin pappojen osasto. Nämä hahmot ovat Todistajille sen verran etäisiä ja pyhiä miehiä että vielä lahkon henkisissä kynsissä ollessani ei itselleni tullut edes mieleen että tämän Jumalan maanpäällisen järjestön johtoon hakeutuu luonnollisesti yhtä vallanhimoisia tyyppejä kuin minkä tahansa suuren organisaation huipulle. Heitä on siksikin vaikea kyseenalaistaa, että seurakuntien vanhimmillakaan ei heistä paljon tietoa oikeasti ole.
Tsemppiä ainakin omasta tahdosta kiinni pitämiseen sulle!
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Torninvartija
Huh, huh. NAINEN, joka USKALTAA kyseenalaistaa Jehovan miehisen järjestön toimiluvan ja vallan! Kielesi tulee mätänemään suussasi, Vartiotorni-seuran kirjallisuutta mukaillakseni.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
-
Vieras
Periaatteessa siinä on niitä nyansseja, että kysymyksilläsi annat ymmärtää olevasi enemmän kiinnostunut kuin saaneesi heitä "kiinni", mutta ilmeisesti tiedätkin näistä asioista.
Juuri nyt sain ajatuksen että jos laittaisit nauhurin päälle.
Kun ne on ne nimim. Caitzun vanhan kirjallisuuden näytteet, niin kysyisit niistä muuttuneista opeista, joiden vanha sisältö nykyään kielletään, ja heittäytyisit siten tyhmäksi että et hyväksyisi kiertelyä vaan sanoisit esim. että nyt et näytä ymmärtävän mitä tarkoitan kysyä,... että vastaa nyt että miksi...
Tulisiko vähän ennakoida vastauksia ja varautua ennakolta ?
Kertoa tavanneesi N.N:n ja hänen kysyneen... taikka kiinnostuneen,... pyytäneen kysymään...
Tsemppiä
Juuri nyt sain ajatuksen että jos laittaisit nauhurin päälle.
Kun ne on ne nimim. Caitzun vanhan kirjallisuuden näytteet, niin kysyisit niistä muuttuneista opeista, joiden vanha sisältö nykyään kielletään, ja heittäytyisit siten tyhmäksi että et hyväksyisi kiertelyä vaan sanoisit esim. että nyt et näytä ymmärtävän mitä tarkoitan kysyä,... että vastaa nyt että miksi...
Tulisiko vähän ennakoida vastauksia ja varautua ennakolta ?
Kertoa tavanneesi N.N:n ja hänen kysyneen... taikka kiinnostuneen,... pyytäneen kysymään...
Tsemppiä
-
Lehtiveli
- Eläkeläinen
- Viesti:
Mielestäni tuo kuullostaa hieman perverssiltä omakehulta, kun ajattelee, että sen on kirjoittanut hallintoelimen alaisuudessa toimiva kirjoitusosasto, ja todennäköisesti kirjoituksen asu on hyväksytetty johdolla.Jaakob kirjoitti:Esimerkkejä:Ellabella kirjoitti:Onko tiedossasi muita ilmoituksia tai tekstejä ,joissa järjestö esittäytyy Kuninkaan valtuuttamana?
Vartiotorni 15.12.2006, "Jehovan suuri päivä on lähellä" kappale 12 sanoo seuraavasti:
"Uskollinen ja ymmärtäväinen orja sitä vastoin säilyttää kiireellisyyden tunteen. Tuo orjaluokka on pysynyt valveilla ja osoittanut olevansa valmis. Jeesus on asettanut sen kaiken täällä maan päällä olevan 'omaisuutensa hoitajaksi'."
Tällä lauseella taas perustellaan oikein mainiosti se, ettei kriittinen ajattelu ole hyvästä vaan kaikkien täytyy uskoa "Totuus" suoraan, koska hallintoelin on "Jehovan edustaja maassa".Vartiotorni 15.9.2005, "Vaella uskon äläkä näkemisen avulla" kappale 18:
"Meidän täytyy varoa katsomasta Jehovan järjestön maallista osaa inhimillisestä näkökulmasta. Tämä voisi johtaa valittavaan henkeen ja arvostuksen menettämiseen Jehovan edustajia ja sitä hengellistä ravintoa kohtaan, jota ”uskollinen ja ymmärtäväinen orja” jakaa (Matteus 24:45)."
Vedotaan auktoriteettiin, jota ei kyetä järkevästi perustelemaan.
Tämä ihmisen oman ajattelun tuhoaminen on mielestäni järkyttävintä JT-lahkossa.
-
Ellen
Pyörityksessä nr.2
Lehdenkeltaiset kiitokset kaikille asiallisille ja teräville kynäniekoille. ( M.M,Witless,Torninvartija,Jaakob,Lehtiveli,Achan B,Vieras) . Olen mykistynyt perehtyneisyydestänne ja huumorinpilkkeistänne. Tietokantani on laajentunut ainakin koneessani. Antamillanne vinkeillä niin käytöksen kuin myös puhtaan faktatiedon suhteen tulee olemaan totisesti käyttöä. Se miten tosiasiat purevat yksipuolista ravintoa saaneisiin seurakuntien mafiosoihin on sitten vallan toinen asia. Sitkeitä setiä nämä aivopesijät.
A.B:hauskoissa neuvoissa on ideaa. Tosin olen vuosi sitten osannut siirtää kotonani tapahtuneet viikottaiset tutkiskelut netin puolelle eli Skypen puhelinkonferenssit ovat olleet
pieni pelastus. Nämä vanhimpani ,kun ovat taitavia ja kiinnostuneita tietokoneen käyttäjiä.
Netistä keskustellessamme toin esiin myös seikan ,että Seurasta on saatavilla melkoisesti tietoa. Tähän totesi toinen fabuni,että niin on mutta hän ei missään nimessä käy muilla sivuilla kuin Seuran virallisilla. Eli ilmeisesti on käynyt monillakin sivuilla.
Vuosien saatossa JT:t ovat tavalla tai toisella liipaisseet elämääni,mutta perimmäisenä tuntona on aina ollut epäilys ja halu asioiden tarkistamiseen. Lisäksi henkilökohtaisesti ällöttää melkien kaikki mikä haiskahtaa Coca-cola-kulttuurilta ja Mäkkäri-maksalta. Toki olen aina kunnoittanut JT-ihmisten rohkeutta avata suunsa Raamatusta.
Selailin tässä juuri suomenkielistä Raamatun Tutkielmia ilm. vuodelta 1920. Siinä C.T.R.
vakuuttaa sarastuksen alkaneen 1874, eli Kristuksen läsnäolo alkoi juuri tuolloin hänen mukaansa. Paljon muutakin nykyisten oppien kontria teoksesta löytyy. Lisänä on Russelin testamentti ,ja Rutherfordin muistopuhe iltajumalanpalveluksessa 1916.
Tuleva tutkiskelumme aihe on omatunto ja 1.Moos.3:22. Hmh....
A.B:hauskoissa neuvoissa on ideaa. Tosin olen vuosi sitten osannut siirtää kotonani tapahtuneet viikottaiset tutkiskelut netin puolelle eli Skypen puhelinkonferenssit ovat olleet
pieni pelastus. Nämä vanhimpani ,kun ovat taitavia ja kiinnostuneita tietokoneen käyttäjiä.
Netistä keskustellessamme toin esiin myös seikan ,että Seurasta on saatavilla melkoisesti tietoa. Tähän totesi toinen fabuni,että niin on mutta hän ei missään nimessä käy muilla sivuilla kuin Seuran virallisilla. Eli ilmeisesti on käynyt monillakin sivuilla.
Vuosien saatossa JT:t ovat tavalla tai toisella liipaisseet elämääni,mutta perimmäisenä tuntona on aina ollut epäilys ja halu asioiden tarkistamiseen. Lisäksi henkilökohtaisesti ällöttää melkien kaikki mikä haiskahtaa Coca-cola-kulttuurilta ja Mäkkäri-maksalta. Toki olen aina kunnoittanut JT-ihmisten rohkeutta avata suunsa Raamatusta.
Selailin tässä juuri suomenkielistä Raamatun Tutkielmia ilm. vuodelta 1920. Siinä C.T.R.
vakuuttaa sarastuksen alkaneen 1874, eli Kristuksen läsnäolo alkoi juuri tuolloin hänen mukaansa. Paljon muutakin nykyisten oppien kontria teoksesta löytyy. Lisänä on Russelin testamentti ,ja Rutherfordin muistopuhe iltajumalanpalveluksessa 1916.
Tuleva tutkiskelumme aihe on omatunto ja 1.Moos.3:22. Hmh....
Omnia mea mecum porto
- Johanneksen poika
- Viesti:
Ei hullumpi idea, toteaa se, joka on itse kokeillut tuotakinAnonymous kirjoitti:Juuri nyt sain ajatuksen että jos laittaisit nauhurin päälle.
Nauhoituksen satoa