saatana panettelija

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: saatana panettelija

Viesti Kirjoittaja Vieras »

sinner74 kirjoitti:
Ariadna kirjoitti: Kristityn Raamatun tuntemus perustuu lähinnä johanneslaiseen kirjallisuuteen, jossa paha ja sen mahti on laajentunut kosmisiin mittasuhteisiin.

Näin ei ollut VT:n vanhemmissa osissa.
Eikö luomiskertomukseen liittyvä, omppujen ominaisuuksista hyvin perillä oleva käärme kuitenkin jo viittaa Jahvesta erilliseen Vihtahousun entiteettiin? Vai miten tuo hahmo raamantuntutkimuksessa ymmärretään?
Jehovantodistajat tietänevät, ettei Raamatun luomiskertomuksessa
suinkaan sanota että kyseessä oli nimenomaan omena.

Ihminen joka ei ole ko. kertomusta itse lukenut, uskoo että kyseessä oli nimenomaan omena.
Mistähän tämä omppufiksaatio on lähtöisin?

"aataminomena" :)
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieras kirjoitti: Ihminen joka ei ole ko. kertomusta itse lukenut, uskoo että kyseessä oli nimenomaan omena.
On se aika monta kertaa tullut lapsena tankattua...Mutta pitihän tuo tarkistaa, ei siinä tosiaan omenasta puhuta. Tai ainakaan käännöksessä jonka netistä löysin. Mielenkiintoista, olen tosiaan aina pitänyt itsestään selvänä, että kyseessä oli omena.

Edit: j-l
And Justice For All
Vieras

Ei sitä sanota omenaksi missään käännöksessä , jota plarailin netissä?
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... =YLT&ctx=0
Vieras

sinner74 kirjoitti:
Vieras kirjoitti: Ihminen joka ei ole ko. kertomusta itse lukenut, uskoo että kyseessä oli nimenomaan omena.
On se aika monta kertaa tullut lapsena tankattua...Mutta pitihän tuo tarkistaa, ei siinä tosiaan omenasta puhuta. Tai ainakaan käännöksessä jonka netistä löysin. Mielenkiintoista, olen tosiaan aina pitänyt itsestään selvänä, että kyseessä oli omena.
Edit: j-l
No et ole koskaan ihmetellyt, miksi omenasta ei tule sinulle mitään ylimääräistä tietoa?
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Vieras kirjoitti: No et ole koskaan ihmetellyt, miksi omenasta ei tule sinulle mitään ylimääräistä tietoa?
Onhan meillä kaikilla toki jo enemmän tietoa kuin ensimmäisillä ihmisillä, vai onko Vieras toista mieltä.

Jospa kielletty hedelmä olikin mehukas viikunapuun hedelmä sen allahan he tarun mukaan olivat ja Aatamin viikunaksi sanotun puun lehdet peittivät hyvin ne paikat, joita ensimmäiset ihmiset täydellisen näkökykynsä saatuaan piilottivat.

5. te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan."

6. Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.

7. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.

Wikin tietoa puusta: sykomoriviikunapuu (Ficus sycomorus) on Afrikassa luonnonvaraisena kasvava puu, jota on viljelty hedelmien takia jo tuhansien vuosien ajan.
Sykomori voi kasvaa 15 metriä korkeaksi. Lehtien halkaisija on 15–20 cm. Hedelmät kasvavat yksittäin pitkän kukkaperän päähän.
sinner74
Ylläpitäjä

Vieras kirjoitti:
sinner74 kirjoitti: Mielenkiintoista, olen tosiaan aina pitänyt itsestään selvänä, että kyseessä oli omena.
No et ole koskaan ihmetellyt, miksi omenasta ei tule sinulle mitään ylimääräistä tietoa?
Enpä kyllä. Ehkä se johtuu siitä, etten ole muistaakseni koskaan syönyt omenaa alastomana, aina on ollut vähintään Calvin Kleinit jalassa.

Ariadnan viikunateoria on aika vakuuttava. Tunnustan olevani omenia aiheettomasti suosiva kerettiläinen :)
And Justice For All
Vieras

Vaikeita asioita ovat, eikös kasiopissa mansikkakin ole marjan sijasta epähedelmä ? jos taas se olikin siihen asti hedelmä, mutta sitten paratiisiseikkailun vuoksi sai niin huonon maineen että se etuliite epä otettiin käyttöön.
Puu -sanalle ei sikäli voi panna painoa, että esim. banaani sanotaan kasviopissa ruohokasviksi, muttta jos ruoho tekee siemeniä, niin miksei epähedelmäkasvi voisi olla puu, ainakin kutsumanimeltään ?
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Menipä nyt vähän kauas saatanasta tämä offtopic?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Topikin alkukysymys näkyy olevan uskosta saakutti pieres... panettelijaan.

Eikös hän yleensä liity jälkiviisauksiin ?
Esim. DDT-myrkyn keksiminen oli ihan kivaa ekaks, mutta sit ko se osoittautui hallitsemattomaksi haittavaikutuksiltaan, voisi kuvitella että ainakin lahko sanoo sitä saakutti pie... panettelijan jutuksi.

Lahkossa erityisesti. Pyramidi oli vartiotornikirjoituksen arvoinen vuosilukutodistaja, mutta sit ko aika ajoi ennusteiden ohi, sanottiin pyramidikin saakutti pie...panettelijan, niin, ihan raamatuksi.

Kumma kyllä esim. vuosia 1925 ja 1975 ei lahko ole myöhemmin sanonut saakutti pi...panettlijan vuosiksi.
sinner74
Ylläpitäjä

Kaarmis kirjoitti:Menipä nyt vähän kauas saatanasta tämä offtopic?
Ei ainakaan saatanan kauas, onhan syntiinlankeemus olennainen osa jt-mytologiaa. Kiistakysymys. Olemme perimmäisten asioiden äärellä.
And Justice For All
Vieras

saatana panettelija vai paneskelija?

Jos menen tuohon itse otsikkoon, niin tuo "panettelija" nimityksen käyttö saakutista on ihan persuuksillaan ja kyllä jahvetinkin se pitäisi tietää. Kunhan itse aiheetta panettelee poikaansa.
Paremminkin pitäisi puhua saakutti paneskelijasta, sillä sen kaverit oli aikaslailla kiimaista porukkaa. Piti muuttaa itsensä ihan ihmisiksi että pääsi paneskelemaan ihmisnaisia. Siitä ei tosin ole mainintaa olisiko joku niistä ollut innokkaampi miesten tankojumppaan mutta joka tapauksessa paneskelu maittoi.

Kun nuo halut eivät ole taatusti mihinkään kadonneet, niin miten on palstan neidot - tuntuuko teistä koskaan suihkussa/saunassa/muuten vain vessassa vieraillessanne että joku tarkkailee teitä? Tuntuuko himokkaat katseet ihollanne vaikka pitäisi olla ihan yksin? Nukutteko yksinänne vai tuntuuko että peiton alla on joku tuntematonkin?
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Ovellamme oli juuri kaksi todistajaa, mieheni avasi oven ja keskustelu alkoi maailmassa vallitsevasta pahuudesta ja sodista.

Kuuntelin toisessa huoneessa ja ja ihmettelin kun jutustelusta ei meinannut tulla loppua. Jonkin ajan kuluttua mieheni kävi kysymässä, minkä Raamatun kohdan hän heille sanoisi.

Noin äkkiä kysyttynä tuli mieleeni 1. Kun.22:19-23, jossa Jumalaa kysyy neuvoa hengiltä. Kohta kuuluu:

19. Mutta hän sanoi: "Kuule siis Herran sana: Minä näin Herran istuvan istuimellansa ja kaiken taivaan joukon seisovan hänen edessään, hänen oikealla ja vasemmalla puolellansa.
20. Ja Herra sanoi: 'Kuka viekoittelisi Ahabin lähtemään sotaan, että hän kaatuisi Gileadin Raamotissa?' Mikä vastasi niin, mikä näin.
21. Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen ja sanoi: 'Minä viekoittelen hänet.' Herra kysyi häneltä: 'Miten?'
22. Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun.' Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin.'
23. Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden."

Tyttöset lupasivat katsoa kotona sen selityksen. Mieheni osasi neuvoa, lukekaa vain mita siinä sanotaan. Siitähän se selviää.

Olisiko teillä ollut muuta Raamatun paikkaa selittämään Jumalan osuutta pahuuteen ja sotiin?
Vieras

Ei olisi
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Sananl. 19:14
Talo ja tavara peritään isiltä, mutta viisas vaimo on Herran lahja.
Hyvin vastasit. :lol:
Vieras

Heti tuli mieleen että Jumala on luvannut lopettaa sodat :)

7 Armeijoiden Jehova on kanssamme,
Jaakobin Jumala on meille korkea turvapaikka.
 8 Tulkaa, katsokaa Jehovan tekoja,
miten hän on saanut aikaan hämmästyttäviä tapahtumia maan päällä.
 9 Hän lopettaa sodat maan ääreen saakka.
Hän särkee jousen ja taittaa keihään,
polttaa sotavankkurit tulessa.
10 ”Taipukaa ja tietäkää, että minä olen Jumala.
Tulen olemaan korotettu kansakuntien keskuudessa,
tulen olemaan korotettu maassa.”
11 Armeijoiden Jehova on kanssamme,
Jaakobin Jumala on korkea turvapaikkamme
psalmit 46
Vastaa Viestiin