Mitä "vapautta" käytit ensin?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Re: Mitä "vapautta" käytit ensin?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vieras kirjoitti: Toisin sanoen lahko provosoi polttamaan.
Tämä nyt on mielestäni aika rohkea väite.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Tony kirjoitti:
Aloitin tupakoinnin eron jälkeen tai sen yhteydessä, poltan edelleen 10

Aloitin tupakoinnin eron jälkeen tai sen yhteydessä, olen sittemmin lopettanut 10

Yritän lopettaa tupakointia aktiivisesti 3

En ole tupakoinut koskaan aktiivisesti 20
Jos lähtee vertaamaan tämän gallupin pohjalta tupakointikäyttäytymistä entisten jehovantodistajien ja ns. normikansalaisten välillä, niin ei sekään mitään dramaattisia eroja paljasta.

Noin miljoona suomalaista tupakoi (Wikipedia). Se on täysi-ikäisestä väestöstä n. 23%.

Ylläolevan gallupin mukaan entisistä jehovantodistajista tupakoi n. 25%.

Edelleen on selvää ettei gallupin otos riitä päteviin johtopäätöksiin. Suuntaa antavana sitä voidaan kuitenkin pitää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Se 100-0 oli hieman huonosti asetettu korostus eikä tarkoittanut ihan noin yksioikoisesti asiaa mutta virhe siitä on minun. Anteeksi moka sen suhteen.
Miljoona tupakoivaa suomalaista ei ole aloittanut tupakointiaan aikuisena vaan pääosin nuorena. Luulen ettei parista miljoonasta suomalaisesta ole montaakaan aikuisena tupakoinnin aloittanutta, sillä valistus on sen verran runsasta. Ne taas eksistä jotka ovat aloittaneet tupakoinnin, lienevät tehneet sen 100 % aikuisina. En ainakaan tiedä ketään joka olisi käynyt kakarana salin nurkan takana kessulla väliajalla.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Vieras kirjoitti:Luulen ettei parista miljoonasta suomalaisesta ole montaakaan aikuisena tupakoinnin aloittanutta, sillä valistus on sen verran runsasta.
"Tupakointi aloitetaan Suomessa yleensä noin 12–14-vuotiaana."

(Terveyden edistämisen keskus ry. http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?o ... &Itemid=40)
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Vieras

Mitä nuorempi, sitä nopemmin jää nikotiinikoukkuun.

Irti pääseminen on vaikempaa kuin vieroitus muista huumausaineista.
Vieras

"lahko provosoi polttamaan". --- "Tämä nyt on mielestäni aika rohkea väite"
-Moni juttu vaatii rohkeutta, mutta tuo on toteamus.

"vertaamaan tämän ... pohjalta ...jehovantodistajien ja ns. normikansalaisten välillä, niin ei sekään mitään dramaattisia eroja paljasta."
-Eihän se aktiivitodistajan osalta ole kuin kannassaan pysymisen kysymys, kuten sanoa että Jeesus käväisi kehumassa lahkojohtomme New yorkissa v. 1918.

Voihan spekuloida, oliko tupakointitaipumus provosoitu lahkossa jolloin se taipumus pääsi irti erotessa tai minkä saakutin aikaansaaman juonen, joka samalla todistaa lahkon oikeaksi, olevan kysymyksessä. Selvää pässinlihaa tuo on kuitenkin. Lahkolle voi kyllä olla tahdikas ja kohtelias heti kun vain tulisi esiin aihe, peruste.
Vieras

Vaikka en lahkon puolesta haluaisi mitään sanoa, niin henkilökohtaisena näkemyksenä pidän hyvänä lahkon tupakointikielteisyyttä. Onhan koko yhteiskuntakin muuttunut tupakointikielteiseksi ja se on viisasta. Kyse on ihmisten terveydestä eikä vain polttajien vaan myös sivussa myrkyttyvien. Niinpä on aika kornia esittää, että lahko aiheuttaisi tupakointitarvetta kenellekään. kyllä se tarve tulee ihan jostain muualta.
Vieraas

Vieras kirjoitti:Vaikka en lahkon puolesta haluaisi mitään sanoa, niin henkilökohtaisena näkemyksenä pidän hyvänä lahkon tupakointikielteisyyttä.
Olen samaa mieltä. Mutta toisaalta Hitler hoiti Saksaan hyvät moottoritiet.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Vieraas kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Vaikka en lahkon puolesta haluaisi mitään sanoa, niin henkilökohtaisena näkemyksenä pidän hyvänä lahkon tupakointikielteisyyttä.
Olen samaa mieltä. Mutta toisaalta Hitler hoiti Saksaan hyvät moottoritiet.
Näin nimenomaan, Hitler oli tossa mielessä ihan huippu jätkä, eihän niissä betonimoottoriteissä oo ees routavaurioita.

Eli jos joku haluaa olla polleena jeppula siksi että ne on nii viisaita tupakkakielteisyydessään, be my guest.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

No tuskin se nyt on itsessään kellekään mikään syy. Onneksi.
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Kaarmis kirjoitti:Eli jos joku haluaa olla polleena jeppula siksi että ne on nii viisaita tupakkakielteisyydessään, be my guest.
Tässäkään Jehovan todistajat eivät ole ainutlaatuisia, kuten he kuvittelevat. Vielä enemmän päihdekielteisiä uskonyhteisöjä on olemassa, esimerkiksi mormonit.

Kun puhutaan niistä "raamatullisista" perusteluista joita WTBS:llä on tupakointia vastaan, ollaan taas aivan eri maailmassa. Maailmassa jossa yksittäiset diktaattorit tekevät sääntöjä mitä ihmisten tulisi tehdä, ajatella, katsoa ja tuntea.
Vieras

SuurinBabylon kirjoitti:
Kaarmis kirjoitti:Eli jos joku haluaa olla polleena jeppula siksi että ne on nii viisaita tupakkakielteisyydessään, be my guest.

Kun puhutaan niistä "raamatullisista" perusteluista joita WTBS:llä on tupakointia vastaan, ollaan taas aivan eri maailmassa. Maailmassa jossa yksittäiset diktaattorit tekevät sääntöjä mitä ihmisten tulisi tehdä, ajatella, katsoa ja tuntea.
Minusta Raamatussa on ihan selvä kehoitus lopettaa sekä hengen että kehon saastuttaminen.
Keuhkojen mustuttaminen tupakalla on mitä suurimmassa määrin kehon saastuttamista,
puhumattakaan sydän/verisuonisairauksista joita tupakointi aivan kiistatta aiheuttaa.

Tupakan viljelyn aiheuttamat ympäristötuhot ja sen myyntiin liittyvät hommelit eivät kyllä ole
myöskään henkisesti puhtaita systeemejä.
En sanoisi lainkaan diktatuuriksi semmoisten puuhien kieltämistä.
Nehän vahingoittavat ihmiskehoa ja Tellusta.
Vieraas

Vieras kirjoitti:Minusta Raamatussa on ihan selvä kehoitus lopettaa sekä hengen että kehon saastuttaminen.
Keuhkojen mustuttaminen tupakalla on mitä suurimmassa määrin kehon saastuttamista,
puhumattakaan sydän/verisuonisairauksista joita tupakointi aivan kiistatta aiheuttaa.

Tupakan viljelyn aiheuttamat ympäristötuhot ja sen myyntiin liittyvät hommelit eivät kyllä ole
myöskään henkisesti puhtaita systeemejä.
En sanoisi lainkaan diktatuuriksi semmoisten puuhien kieltämistä.
Nehän vahingoittavat ihmiskehoa ja Tellusta.
Harvinaisen hölmö provo. Vaisu, jopa.
Tony

Vieras kirjoitti:Miljoona tupakoivaa suomalaista ei ole aloittanut tupakointiaan aikuisena vaan pääosin nuorena. Luulen ettei parista miljoonasta suomalaisesta ole montaakaan aikuisena tupakoinnin aloittanutta, sillä valistus on sen verran runsasta. Ne taas eksistä jotka ovat aloittaneet tupakoinnin, lienevät tehneet sen 100 % aikuisina. En ainakaan tiedä ketään joka olisi käynyt kakarana salin nurkan takana kessulla väliajalla.
Oliko tässä nyt sitten varsinaisesti jotain ihmeteltävää? Luonnollisestikin ex-jt aloittaa (jos on aloittaakseen) tupakoinnin aikuisella iällä. Tässä suhteessa ex-jt:t ja ns. normikansalaiset eivät ole vertailukelpoisia.

Osalle tupakointi, tai sen kokeileminen, on lähinnä (pieni) osa isompaa kokonaisuutta, jossa harjoitellaan oikeaa itsenäisyyttä, omia päätöksiä ja omaa elämää. Tämä taas juontuu siitä että näiden kysymysten äärellä ei aidosti ole koskaan ollut ennen eroamista ja todellisuuteen laskeutumista.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieras kirjoitti:Ne taas eksistä jotka ovat aloittaneet tupakoinnin, lienevät tehneet sen 100 % aikuisina.
En tajua mitä merkitystä asialla on minkään suhteen, mutta kyllä meilläpäin monikin JT-pentu aloitti röökinpolton yläasteella, itseni mukaanlukien. Ajanjaksoina, jolloin pyhä henki vaikutti enemmän, poltettiin vähemmän.
Vieras kirjoitti: En ainakaan tiedä ketään joka olisi käynyt kakarana salin nurkan takana kessulla väliajalla.
No ei ehkä ihan kokouksen väliajalla, mutta konventin väliajoilla paljonkin.
And Justice For All
Vastaa Viestiin