keinoja ja hyötyjä karttajien tapojen parantamiseksi?
Valvoja: Moderaattorit
-
mikkuitti
keinoja ja hyötyjä karttajien tapojen parantamiseksi?
terve!
kun lukee teidän juttuja nii kyllä tulee ihmeteltyä että jehovantodistajat aiheuttavat paljon tarpeetonta kärsimystä eronneille/erotetuille, karttamalla heitä jne.. ja tätä voisi pitää laittomanakin touhuna, mutta jotenkin niin vaan menee, viranomaiset kunnioittaa uskontoja siihen malliin että karttajat saavat turvassa jatkaa tapojansa.
huomasin että teillä on joskus mielenosoituksia, "varjokongresseja" mitä teette jäähallissa, näin niitä youtube pätkiä ja kirjoituksia niistä kokemuksista. aika hurjia juttuja näkyy olevan. niin, millaista hedelmää nää mielenosoitukset on saaneet aikaiseksi, onko joku läheinen tullut toisiin ajatuksiin jne?
ja mitähän muita keinoja voi keksiä että saisi karttajat vaikutetuksi, ne alkais tapailemaan läheisiä?
onko yritetty haastaa oikeuteen jne? onko niistä mitään hyötyä.
mä varmaan kirjoittaisin säännöllisin välein kirjeitä niille karttajille joiden yhteyttä kaipaan ja ilmaisen kaipaavani heitä ja heidän yhteytensä ovat mulle arvokkaita.. varmaan ainakin jotkut teistä on tehneet sitä.
on tää niin väärin, ei kiristämällä saa ex-todistajia takaisin, tai siis se ei ole oikea tapa..
jos mä olisin se joka päättää erottamisesta nii jos on pakko erottaa nii en mä sen jälkeen karttaisi, aina tarvittaessa jäisin juttelemaan jos kohtaisin erotetun.. ennemmin rakkaudella saa exät takaisin.
kun lukee teidän juttuja nii kyllä tulee ihmeteltyä että jehovantodistajat aiheuttavat paljon tarpeetonta kärsimystä eronneille/erotetuille, karttamalla heitä jne.. ja tätä voisi pitää laittomanakin touhuna, mutta jotenkin niin vaan menee, viranomaiset kunnioittaa uskontoja siihen malliin että karttajat saavat turvassa jatkaa tapojansa.
huomasin että teillä on joskus mielenosoituksia, "varjokongresseja" mitä teette jäähallissa, näin niitä youtube pätkiä ja kirjoituksia niistä kokemuksista. aika hurjia juttuja näkyy olevan. niin, millaista hedelmää nää mielenosoitukset on saaneet aikaiseksi, onko joku läheinen tullut toisiin ajatuksiin jne?
ja mitähän muita keinoja voi keksiä että saisi karttajat vaikutetuksi, ne alkais tapailemaan läheisiä?
mä varmaan kirjoittaisin säännöllisin välein kirjeitä niille karttajille joiden yhteyttä kaipaan ja ilmaisen kaipaavani heitä ja heidän yhteytensä ovat mulle arvokkaita.. varmaan ainakin jotkut teistä on tehneet sitä.
on tää niin väärin, ei kiristämällä saa ex-todistajia takaisin, tai siis se ei ole oikea tapa..
jos mä olisin se joka päättää erottamisesta nii jos on pakko erottaa nii en mä sen jälkeen karttaisi, aina tarvittaessa jäisin juttelemaan jos kohtaisin erotetun.. ennemmin rakkaudella saa exät takaisin.
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
-
Markku Meilo
Re: keinoja ja hyötyjä karttajien tapojen parantamiseksi?
Ei käytännössä minkäänlaisia, karttamissäännön rikkominen on erotusperuste ja toisaalta mielenhallinnassa oleva karttava todistaja pelkää kuolevansa ennenaikaisesti pian kohtaavassa maailmanlopussa.mikkuitti kirjoitti:ja mitähän muita keinoja voi keksiä että saisi karttajat vaikutetuksi, ne alkais tapailemaan läheisiä?
Karttamisen on jo jakanut todistajat kahteen pääleiriin, karttaminen on laajimmin rikottu erotusperusteinen sääntö.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
SuurinBabylon
Ehkä karttajille voisi vakuutta että kartettavatkin ovat ihmisiä ja että he eivät pure vaikka heille menisi ihan juttelemaankin. Kyse on vain ennakkoluuloista, joskin vahvoista sellaisista.
-
Vieras
Karttaminen yritetään perustella lahkossa jollakin Piplian jakeella, oliko se että ei saa lausua tervetulleeksi
Raamatusta taatusti löytyisi myös karttamista vastaan puhuvia jakeita. Siellähän on esim. erilaisia arvosteltavia ryhmiä, onko niitä fariseukset, väärintekijät...
( muuten taitaa puuttua ainakin sotilaat, prostituoidut ?)
ja missään arvosteltavassa ryhmässä ei ole "kartettavia" ?
Raamatusta taatusti löytyisi myös karttamista vastaan puhuvia jakeita. Siellähän on esim. erilaisia arvosteltavia ryhmiä, onko niitä fariseukset, väärintekijät...
( muuten taitaa puuttua ainakin sotilaat, prostituoidut ?)
ja missään arvosteltavassa ryhmässä ei ole "kartettavia" ?
-
rippeli
Tuo karttaminen ja siihen vaikuttaminen on melko mahdotonta kun ajattelee jt-logiikkaa.
Jos joku pois jäänyt alkaa asiaa ihmettelemään, tai peräti puhumaan asiasta julkisesti, niin sen jälkeen vasta kartetaankin. Nekin jt:t, jotka ovat rikkoneet karttamissääntöä, alkavat noudattaa sitä niitten henkilöitten kohdalla, jotka uskaltavat kapinoida sääntöä vastaan.
Eli jos alistut karttamiseen, et voi olla tekemisissä vanhojen ystäviesi kanssa. Jos nostat asiasta edes jonkinlaisen haloon, niin olet - jos mahdollista - vieläkin yksinäisempi.
Jos joku pois jäänyt alkaa asiaa ihmettelemään, tai peräti puhumaan asiasta julkisesti, niin sen jälkeen vasta kartetaankin. Nekin jt:t, jotka ovat rikkoneet karttamissääntöä, alkavat noudattaa sitä niitten henkilöitten kohdalla, jotka uskaltavat kapinoida sääntöä vastaan.
Eli jos alistut karttamiseen, et voi olla tekemisissä vanhojen ystäviesi kanssa. Jos nostat asiasta edes jonkinlaisen haloon, niin olet - jos mahdollista - vieläkin yksinäisempi.
Let me go Master I hate you so
- Tony
Muistelen lukeneeni kokemuksia, joissa on kerrottu että "varjokonventeilla" on ollut oma osansa henkilön omaehtoisen ajattelun heräämisessä. Mitään patenttiratkaisua ei kuitenkaan ole olemassa. Henkilö havahtuu mielenhallinnasta todellisuuteen jos on havahtuakseen.
Jehovantodistajuus on ikäänkuin mielentila. Siihen ei oikein voi vaikuttaa ulkoapäin suoraan. Kaikki riippuu henkilön omasta tahtotilasta.
Jehovantodistajuus on ikäänkuin mielentila. Siihen ei oikein voi vaikuttaa ulkoapäin suoraan. Kaikki riippuu henkilön omasta tahtotilasta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Mievaan
Mä ainaski yritän tervehtii vanhoi tuttui. Toki jos ne mun ohi juoksee tai vaihtaa kadun puolta niin en nyt vartavasten rupee niitten perässä juoksee. Ihan niiku Tony sano "Jehovantodistajuus on ikäänkuin mielentila. Siihen ei oikein voi vaikuttaa ulkoapäin suoraan. Kaikki riippuu henkilön omasta tahtotilasta." Vasta sitten ku itse alkaa miettii ja epäilee, niin se aivopesu haihtuu. Se on tilanne missä itteki rupes miettii niit kaikkii mukavia kavereita, jotka oli saanu kengänkuvan persuksiin. Et miten niillä menee ja tuns jopa pienosen piston, et miks ihmeessä olin niin tylysti hylänny ne. Yhdeltä sain jopa pyytää anteeksi asiaa. Niin paljon harmitti koko juttu.
-
Vieras
Joku Jehovan todistaja tuossa ovellani sanoi, että eronneet/erotetut tekevät tuota kadun puolen vaihtamista tai välien katkaisua. Että keskimäärin se on luopio, joka alkaa vältellä todistajia. Ei toisinpäin.Mievaan kirjoitti:Toki jos ne mun ohi juoksee tai vaihtaa kadun puolta niin en nyt vartavasten rupee niitten perässä juoksee.
Että tällaista teokraattista sodankäyntiä...
-
ajoulupukisti
Joissain tapauksissa ex voi ajatella, että ei halua tuottaa liikaa henkistä tuskaa todistaja paralle tai sitten kokee kohtaamistilanteen niin ahdistavaksi, että on vaihdettava kadun puolta.Vieras kirjoitti:Joku Jehovan todistaja tuossa ovellani sanoi, että eronneet/erotetut tekevät tuota kadun puolen vaihtamista tai välien katkaisua. Että keskimäärin se on luopio, joka alkaa vältellä todistajia. Ei toisinpäin.Mievaan kirjoitti:Toki jos ne mun ohi juoksee tai vaihtaa kadun puolta niin en nyt vartavasten rupee niitten perässä juoksee.
Että tällaista teokraattista sodankäyntiä...
'Luopio' ja 'erotettu' termeihin on ladattu voimakas tunne monilla puheilla ja kirjoituksilla; aina ei ahdistus ole järkiperäistä, eikä poistu sormia napauttamalla tai järkeilemällä. Jatkuva toisto pakottaa aivot 'muistamaan' opetukset ja käytännöt (ja tätä todistaja piireissä ei edes peitellä, esim. puhutaan 'puhtaan kielen opettelusta' ja kieltä opitaan kuulemalla, kirjoittamalla ja puhumalla sitä - samoin todistajuutta kuuntelemalla puheita, kirjoittamalla muistiinpanoja ja puhumalla ovilla ja tutkisteluissa, sekä harjoituspuheissa ja kokousvastauksissa. Toistoa toiston perään).
Pääajatuksena luopumuksessa on 'valtakunnan kansalaisuuden' hylkääminen todistajien puolelta ajateltuna. Mieti miten olisit suhtautunut sota-aikana suomen kansalaisuuden hylänneeseen Venäjälle loikanneeseen sotilaaseen.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
-
Vieras
-
Viimeksi muokannut Tony, 20.05.2012 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Asiattomaan muotoon kirjoitettu viesti poistettu
Syy: Asiattomaan muotoon kirjoitettu viesti poistettu
-
Vieras
Niin että poika haastais isänsä oikeuteen koska ei halua tavata tätä? Ja oikeus määrää isukille sakot ja lähestymispakon? "Tapaa poikaasi vähintään 2 kertaa viikossa tai tulee uhkasakko".mikkuitti kirjoitti: ja mitähän muita keinoja voi keksiä että saisi karttajat vaikutetuksi, ne alkais tapailemaan läheisiä?
Pitäisi tajuta että karttaminen on Raamatussa selkeästi kirjoitettu ohje, aivan sama onko kyseessä perheenjäsen tai ei. Turha syyttää esim. "lahkoa" tästä koska ohje on nimenomaan raamatussa. Itselläni on erotettuja tuttavia, joiden kanssa olen satunnaisesti yhteydessä siinä toivossa että he tulisivat takaisin. Samalla myös saan "haisteltua" heidän suhtautumistaan. Jos näyttää siltä että ovat katumattomia ja vastaustajia, selkä kääntyy ja ihan turha mennä vinkumaan mihinkään karttamisesta. Jos ei osaa elää by the book, get the fuck out.
-
Vieras
varmaan oli tuo viimeinenkin viesti "asiattomaan muotoon kirjoitettu" joten oli hyvä Tony poista vaan kaikki. pidetään tämä palsta vain luopioille moderoituna.
- Tony
Vieras kirjoitti:Pitäisi tajuta että karttaminen on Raamatussa selkeästi kirjoitettu ohje, aivan sama onko kyseessä perheenjäsen tai ei. Turha syyttää esim. "lahkoa" tästä koska ohje on nimenomaan raamatussa.
Vieras kirjoitti:Itselläni on erotettuja tuttavia, joiden kanssa olen satunnaisesti yhteydessä siinä toivossa että he tulisivat takaisin.
Kuulisin mielelläni raamatullisen perustelun sille että saat itse toimia raamatullisia - selkeästi kirjoitettuja - ohjeita vastaan, muttet kuitenkaan näe tarpeelliseksi toteuttaa siitä juontuvaa - vielä selkeämpää - näkemystäsi siitä, että [sinun itsesi] tulisi (nätimmin ilmaistuna) painua (ko. uskonnon piiristä) hemmettiin.Vieras kirjoitti:Jos ei osaa elää by the book, get the fuck out.
Eli karttaminen on selkeä raamatullinen näkemys, jota saa tulkita tilanteesta riippuen miten lystää? Ja jos sitä ei ymmärrä, tulisi painua, no, jonnekin.
Siinä mielessä näkemyksesi on ymmärrettävä, että esim. Tiedotusjohtajalla on suuria vaikeuksia ymmärtää mitä Vt-seura karttamisella käytännössä tarkoittaa. Ainakin jos uskomme mitä Tiedotusjohtaja siitä julkisuuteen kertoo.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieras
"Pitäisi tajuta että karttaminen on Raamatussa selkeästi kirjoitettu ohje, aivan sama onko kyseessä perheenjäsen tai ei. Turha syyttää esim. "lahkoa" tästä koska ohje on nimenomaan raamatussa."
-No eikö lahko saa siitä jehovansa rangaistuksen että toimi pitkän noudattamatta tuota ohjetta ? Ulkomuistin varaisesti koko sen ajan kun lahkon jehova asui Alcyon -tähdellä, ei lahko noudattanut tuota selkeäksi sanomaasi ohjetta.
Kerro missä vartiotornin numerossa tuo selkeä karttamisohje ensinnä otettiin käyttöön ja kuinka käyttöönotto silloin perusteltiin. Tiesitkö, että selkeäksi sanomasi sääntö on vartiotornissa saanut erilaisia tulkintoja. Miksi et menisi vartiotorniseuran päämajaan töihin äänestämään niistä tulkinnoista, niinhän ne siellä tehdään, kuten maailmanloppuvuodetkin.
Kristilliseen ja maalliseen näkemykseen kuuluu nykyään vastuu lapsesta, jos lapsen hankkii. Vastuuseen kuuluu myös tieto siitä että lapsi tulee omaksumaan eri asioista erilaisia omia käsityksiä ja suorastaan vakaumuksia. Niillä, niistä pohjimmiltaan lähtöisin olevana on toteutettu myös esim. lasten ruumiillisen kurituksen kielto, jonka lahkokin on sen jälkeen ainakin Suomessa omaksunut ja määrää sinut olemaan väittämättä sitä sääntöä vastaan.
Mutta mielenhallinnan alla olevana et kykene papukaijan roolia parempaan tuossa karttamisen "raamatussa" viisaudessasi, mutta muutoinhan uhkaisi potkut, "karta itsenäistä ajattelua" sanoo lahko
-No eikö lahko saa siitä jehovansa rangaistuksen että toimi pitkän noudattamatta tuota ohjetta ? Ulkomuistin varaisesti koko sen ajan kun lahkon jehova asui Alcyon -tähdellä, ei lahko noudattanut tuota selkeäksi sanomaasi ohjetta.
Kerro missä vartiotornin numerossa tuo selkeä karttamisohje ensinnä otettiin käyttöön ja kuinka käyttöönotto silloin perusteltiin. Tiesitkö, että selkeäksi sanomasi sääntö on vartiotornissa saanut erilaisia tulkintoja. Miksi et menisi vartiotorniseuran päämajaan töihin äänestämään niistä tulkinnoista, niinhän ne siellä tehdään, kuten maailmanloppuvuodetkin.
Kristilliseen ja maalliseen näkemykseen kuuluu nykyään vastuu lapsesta, jos lapsen hankkii. Vastuuseen kuuluu myös tieto siitä että lapsi tulee omaksumaan eri asioista erilaisia omia käsityksiä ja suorastaan vakaumuksia. Niillä, niistä pohjimmiltaan lähtöisin olevana on toteutettu myös esim. lasten ruumiillisen kurituksen kielto, jonka lahkokin on sen jälkeen ainakin Suomessa omaksunut ja määrää sinut olemaan väittämättä sitä sääntöä vastaan.
Mutta mielenhallinnan alla olevana et kykene papukaijan roolia parempaan tuossa karttamisen "raamatussa" viisaudessasi, mutta muutoinhan uhkaisi potkut, "karta itsenäistä ajattelua" sanoo lahko
-
YksinäinenSusi
1. Kor. 5:11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Minusta Vartiotorniseuran tulkinta on hieman kyseenalainen, koska kuten raamattu noissa jakeissa osoittaa, tulisi karttaa ainoastaan veljeksi kutsuttuja, jotka tekevät syntiä.
Niitä jotka potkaistaa seurakunnasta ulos, ei enää kutsuta veljiksi, eikä tarvitsisi karttaa, koska heidät tuomitsee Jumala.
En tiedä onko minunkaan tulkinta oikea, mutta tässä näemme senkin , että raamattua voi tulkita eri tavoin.
Lisäksi nuo synti-ominaisuudet jotka mainitaa noissa jakeissa, ovat meissä kaikissa eri vahvuusasteisina näkyvissä tarpeen tullen, ei ne ole pelkästään maailmallisissa.
Jehovan todistajissa myös nuo ominaisuudet ovat ja ne tulevat stressi tilanteessa näkyviin.
Ulkokultaisesti vaan viljellään sellaista ajatusta, että niitä ei esiinny jt:n keskuudessa.
Jehovan todistajan ei tarvitse olla kuin reippaammin alkoholia käyttävä, niin jo astuu nuo muutkin synnin piirteet esiin, koska alkoholi turmelee ihmisen persoonallisuutta.
Ts. jt on ympäripäissään ollessaan helposti kaikkia noita mainittuja synnin piirteitä omaava, koska kaikki hillikkeet poistuu ja patoutumat pääsee esiin.
12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Minusta Vartiotorniseuran tulkinta on hieman kyseenalainen, koska kuten raamattu noissa jakeissa osoittaa, tulisi karttaa ainoastaan veljeksi kutsuttuja, jotka tekevät syntiä.
Niitä jotka potkaistaa seurakunnasta ulos, ei enää kutsuta veljiksi, eikä tarvitsisi karttaa, koska heidät tuomitsee Jumala.
En tiedä onko minunkaan tulkinta oikea, mutta tässä näemme senkin , että raamattua voi tulkita eri tavoin.
Lisäksi nuo synti-ominaisuudet jotka mainitaa noissa jakeissa, ovat meissä kaikissa eri vahvuusasteisina näkyvissä tarpeen tullen, ei ne ole pelkästään maailmallisissa.
Jehovan todistajissa myös nuo ominaisuudet ovat ja ne tulevat stressi tilanteessa näkyviin.
Ulkokultaisesti vaan viljellään sellaista ajatusta, että niitä ei esiinny jt:n keskuudessa.
Jehovan todistajan ei tarvitse olla kuin reippaammin alkoholia käyttävä, niin jo astuu nuo muutkin synnin piirteet esiin, koska alkoholi turmelee ihmisen persoonallisuutta.
Ts. jt on ympäripäissään ollessaan helposti kaikkia noita mainittuja synnin piirteitä omaava, koska kaikki hillikkeet poistuu ja patoutumat pääsee esiin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.