Lueskelin jotain ruumiistairtaantumiskokemuksesta ja yht'äkkiä päähäni pulpahti ajatus. Sitä on vaikea pukea sanoiksi, mutta yritän. Toivottavasti saat tekstistäni selkeää ja luettavaa ja ennen kaikkea ymmärrettävää.
Kuten olen tuonut esille, olen ihminen ja ajattelen lajiani suosivasti unohtamatta muuta eläinkuntaa. Lähestymistapani on siis tarkastella alla olevaa ihmisilmiönä.
1.Jumala ilmestyy Moosekselle
Vetonaulana on palava pensas. Tuli on näytellyt ihmisen historiassa todella suurta merkitystä. Lämpöä ja valoa pimeään ja pelottavaan, sekä vaaralliseen yöhön. Hallintaa hallitsemattomaan, kuin jumalten lahja. Tulen katsominen on suorastaan hypnoottista. Analyyttinen mieli vaimenee antaen sijaa intuitiolle tai alitajunnalle ja mielikuvitukselle.
Hyppään muutaman seikan yli suoraan asiaan. Miten Mooseksen tulee esitellä Israelin pojille se, joka on lähettänyt hänet? 2. Mooseksen kirjan 3:14 sanoo Uuden maailman käännöksen mukaan:
Kirkkoraamattu 1992 sama jae: Jumala sanoi Moosekselle:Tähän Jumala sanoi Moosekselle: "MINÄ OSOITTAUDUN MIKSI OSOITTAUDUN." Ja hän lisäsi: "Näin sinun pitää sanoa Israelin pojille: 'MINÄ OSOITTAUDUN on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"[1]
Minä olen. Tai minä osoittaudun. Jos tulen luoksesi ja sanon tuovani sanoman henkimaailmasta ja kysyt kuka sieltä on lähettänyt minut ja vastaan "minä olen", mitä ajattelet viestin lähettäjästä. Voi olla, että kyseessä on kielellinen ja käännöksellinen asia, mutta en ole malttanut olla leikittelemättä ajatuksella siitä, että Mooses-henkilö tarinassa on ollut jonkinlaisessa transsitilassa ja puhunut itse itsensä kanssa ja näin ollen lähettänyt itse itsensä."Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"[2]
Tämä asia muuttuu päässäni järjenvastaiseksi. Joku ihminen yksin jossain vuorella palavan pensaan juurella saa pää peitettynä yhteyden johonkin, joka sanoo olevansa MINÄ OSOITTAUDUN. Ajatuksena hyvin kiehtova.
2.Valtakunta keskellänne
Luukas 17:21 sanoo UMK:n mukaan:
Tämäkin on mielenkiintoinen vertauskuva. Jehovan todistajathan opettavat (ellei nyt sitten ole tullut uutta valoa), että Jeesus olisi viitannut itseensä (valtakunta kiteytyy diktaattorissaan).eikä sanota: ’Katso, täällä!’ tai: ’Tuolla!’ Sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.”[3]
Kirkkoraamattu 1992 sama jae on samanlainen, mutta alaviitteessä sanotaan seuraavaa:
UMK:n viitelaitos taas sanoo samaisen jakeen alaviitteessä seuraavaa:Toinen tulkinta: sisäisesti teissä.[4]
Tämän voi ajatella puhki samalla tyylillä kuin Minän ilmestymisen Moosekselle. Kristityillä olisi valtakunta sisällään tai keskuudessaan. Keskuudessa oleva valtakunta viittaisi mielestäni ryhmään ja sen toimintaan ja keskinäiseen viestintään. Monet kertomukset Raamatussa alkukristillisestä toiminnasta pitävät sisällään hengellä puhumisesta tai sen johdatuksesta. Sisäinen johdatus yksilötasolla ja ryhmäpäätöksiä tehtäessä.Tai "keskuudessanne".[5]
3.Toinen aalto
1800-luvun alkaessa, maailma oli muuttunut ja muuttumassa kiihtyvää tahtia. Asiat jotka olivat ihmeellisiä, muuttuivat arkipäiväisiksi ja uusia keksintöjä tuli jatkuvasti lisää. Tiede otti tuulta siipiensä alle. Mikään ei ollut enää kritiikin yläpuolella. Ihmiskunnalla oli nyt valtavat tuhovoimat käsissään.
Oli aika toiselle aallolle (nimitän tätä toiseksi aalloksi, koska se kuulostaa seksikkäältä. Jeesuksen tulemisiahan on ollut historia puolillaan. Ja se on toinen aalto kun luet loppuun tämän esseeni, jos vain huomaat sen). Aika oli kypsä adventismille. Hyppään suoraan erääseen liikehdinnästä erkaantuneeseen lahkoon. Arvaat varmaan mihin.
Russell johti Raamatuntutkijoiden järjestöä Watch Tower Bible and Tract Society'ä. Vertaan mielessäni Russellia ja häntä seurannutta Rutherfodia Moosekseen. Heistä tuli suurin osa sanomista ja kaikki perustui tähän kirjaan, joka kertoi mm. Mooseksesta ja hänen Minä-Olen jumala olennostaan.
Kuten luonnossa olevat eliöt, uskonnotkin kehittyvät. Mooseksesta kuninkaiden ja pappien kautta kristilliseen ryhmätoimintaan ja Russellista Knorr-hallintoelin yhteistyöstä hallintoelimen konsensusvaltaan. Valtakunta oli ehkä alkukristityillä sisällään ja aina tavoitettavissa. Nykyisillä Jehovan todistajilla valtakunta on hallintoelimen keskellä ja tavoitettavissa vain lukemalla sen julkaisutoiminnan tuotteita.
Tein karkean vertauksen Jehovan todistajuuden ja judeo-kristillisen kehityksen välillä. Jos pistit merkille, nimitin niitä aalloiksi. Näen jotain orgaanista samankaltaisuutta niissä. Näen ihmisen ja ihmisten vaikutuksen. Aallot käyttäytyvät samalla tavalla. Ihmisten kansantarut ovat hyvin samanlaisia ympäri maailman. Olemmehan kaikki ihmisiä ja samoilta juurilta, samojen nuotioiden ja palavien pensaiden keskeltä lähteneet hakemaan paikkaamme tässä pienessä tomujyväsessä galaksin laidoilla.
---------
Ajatukseni. Asiavirheitä? Kritiikkiä? Kommentoitavaa? Kaikki mitä ei ole lähdeviitattu on vedetty hatustani... tai tarkemmin sen alapuolelta. Tämä teksi ei ole muuta kuin nojatuolimietiskelijän pohdintoja ja sellaisena se tuleekin ottaa.
[1] http://www.watchtower.org/fi/raamattu/e ... er_003.htm
[2] http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.3.html
[3] http://www.watchtower.org/fi/raamattu/l ... er_017.htm
[4] http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.17.html#k21
[5] Rbi8-FI s.1303 alav. 17:21