Totuudet järjestöstä hämmästyttävät

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

viinimarja

Totuudet järjestöstä hämmästyttävät

Viesti Kirjoittaja viinimarja »

Soitin juri serkulleni, joka on saanut jt-kasvatuksen mutta ei koskaan ollut aktiivinen todistaja.
Kerroin siitä miten pääni on puhkeamaisillaan kaikista "totuuksista" joita olen lukenut Jehovan todistajien järjestöstä.

Olen siis kasvanut todistajaksi, kävin kasteella 16-vuotiaana ja toimin tienraivaajana yms. Parikymppisenä Amerikassa eläessäni onnettomassa avioliitossa, huomasin miten todistajien järjestö ei olekaan niin ainutlaatuinen kuin olin uskonut. Muutkin asiat joita kyseenalaistin uskonnosta ja järjestöstä alkoivat vaivata enemmän. Jäin toimettomaksi. Parin/kolmen avioliittovuoden jälkeen palasin eronneena Suomeen ja tapasin ns maailmallisen miehen. Erosin todistajista sillä kerroin että en voi/halua tehdä muutoksia elämässäni ollakseni todistaja.

Nyt raivostun kun uskallan lukea ns luopio-materiaalia järjestöstä. Olen ollut aivopesty lahkon orja.

Mitkä totuudet järjestöstä ovat hämmästyttäneet sinua eniten?
Lothar III

Re: Totuudet järjestöstä hämmästyttävät

Viesti Kirjoittaja Lothar III »

Ainakin se, että seura vääristelee kirjoituksiaan ja valehtelee suoraanpäin naamaa.

Esimerkkinä esim.kirjoitukset vuodesta 607 eaa. Uskoin aina ennen, että seuran lehdet ovat ehdotonta totuutta ja niihin voi luottaa.

Ja tietenkin historian uudellen kirjoittelu.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

viinimarja kirjoitti:Mitkä totuudet järjestöstä ovat hämmästyttäneet sinua eniten?
Vuoden 1914 raamatullinen profeetallisuus oli jotain konkreettista, johon uskoin ja joka oli minulle todiste siitä että kyse oli Jehovan maanpäällisestä kansasta/uskonnosta. Oli aika järkytys tutustua netin materiaaliin aiheesta, ja huomata että se on ihan stetsonista vedetty vuosiluku, jolla ei ole sen kummempaa raamatullista merkitystä kuin millään muullakaan vuodella.

Toinen jytky oli järjestön YK-sekoilu. Olin kuitenkin yrittänyt pysyä kärryillä Ilmestyksen suurenmoinen huipentuma -kirjantutkisteluissa, ja ko. kirjassa YK:n rooli esitetään siinä valossa että Jehovan maanpäällisellä järjestöllä ei tulisi olla sen (tai sen alajärjestöjen kanssa) mitään tekemistä.

Kolmas tajunnan räjäyttävä asia oli ymmärtää karttamisjärjestelyn todellinen luonne. Se että se kehitettiin tarpeeseen pitää jäsenet informaatiopimennyksessä, ja toisaalta se että sillä saa kivasti kiristettyä sekä omia jäseniä että entisiä sellaisia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

viinimarja kirjoitti: Nyt raivostun kun uskallan lukea ns luopio-materiaalia järjestöstä. Olen ollut aivopesty lahkon orja.
Tämän ymmärtäminen oli toki myös yksi iso asia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
viinimarja

Ihan samoja ajatuksia minulla...

Nyt vasta käsittelen sitä ajatusta mielessäni, että järjestö todellakin on fundamentalinen lahko. Karttamisjärjestely ja ns "luopio-materiaalista" pelottelu.

Verikysymystäkin olen nyt vasta alkanut miettimään ja ymmärtämään.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Mitkä totuudet järjestöstä ovat hämmästyttäneet sinua eniten?"

Että lahkojohdon, vartiotorniseuran taikka osakkeenomistajien taikka henkirötjätyn poppoon rahankäytöstä ei ole enempiä tietoja.

Lahko toimii omilla ehdoillaan liikeyrityksenä, ei se mielellään valehtelisi koska valheella on lyhyet jäljet, mutta sen tulee erikoistua ja päivän markkinakatsaus on vaatinut yhtä, on sen toimeenpano pitänyt taas toisena päivänä salata.

Mutta kun lahko vaatii ihmisuhreja verikielloillaan, on kieltämässä psykiatrista hoitoa (joskus on tämänsuuntaista ollut) niin ihmettelee että mitä ihmeen tarkoitusta varten sitä varallisuutta sitten varastoidaan
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

viinimarja kirjoitti:Mitkä totuudet järjestöstä ovat hämmästyttäneet sinua eniten?
Luin Ray Franzin kirjan vasta vuosia eroamiseni jälkeen. Oli silti aikamoinen järkytys tajuta hallintoelimen opilliset manööverit ja erityisesti äänestäminen oppikysymyksistä. Siihen asti oli säilynyt mielikuva jonkinlaisesta teokraattisen harmonisesta ryhmästä, vaikka en pyhän hengen johtoon enää uskonutkaan.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
viinimarja

Crisis of Conscience on kirjahyllyssäni. Sain sen parisen vuotta sitten ja luin sitä jonkin verran, mutten jaksanut syvällisemmin sitä lukea. Jospa siitä tulisi mulle nyt kesä-kirja luettavaksi. ;)
Vieras

Pasi Turusen kirja "Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa" kertoo lahkon valheista, erehdyksistä, epäjohdonmukaisuuksista ja raadollisuuksista, kaikista tiedoista on lähdeviitteet, on jopa valokolpioita alkuperäisasiakirjoista. Kirja on tarkoitettu avuksi auttamaan jäseniä ulos lahkosta.

Kun lahkolainen ei kuitenkaan aina eroa lahkosta saatuaan tietää kirjan sisällöstä, jopa luettuaan sitä itse, on se samalla osoitus lahkon mielenhallintamenetelmän tehosta. Tosin siinä painostetaan katkaisemaan ihmissuhteet lahkon ulkopuolisiin ja aloittamaan maailmanlopun odotus (tässä toki nykyään lahkolainen on tärkeä kun sanoo että ei maailma lopu, ihmiset vain tapetaan).
Vieraas

Vieras kirjoitti:Pasi Turusen kirja "Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa" kertoo lahkon valheista, erehdyksistä, epäjohdonmukaisuuksista ja raadollisuuksista, kaikista tiedoista on lähdeviitteet, on jopa valokolpioita alkuperäisasiakirjoista. Kirja on tarkoitettu avuksi auttamaan jäseniä ulos lahkosta.
Turusen kirjan todistusvoimaa vähentää se, että mies edustaa kilpailevaa firmaa ja vielä sieltä friikimmästä päästä. Franz taas oli niin sisäpiirissä kuin on mahdollista. On harmillista, että Franzin osalta englanninkielisyys näyttää olevan este suurelle osalle kohdeyleisöä. Lisäksi tietysti molemmat teokset ovat vanhenemassa käsiin.

Barbara Andersonin jälkeen Brooklynistä ei oikein näytä ilmaantuneen sisäpiiriläisiä. Voisi kuvitella, että menossa olevien multaisten kädenpuristusten jälkeen joku taas kertoisi tarinansa. Viimeisimpänä jehovahs-witness.netissä ja muualla asioita paljastellut "Johnny the Bethelite", on kommenteista päätellen osoittautunut feikiksi. Onneksi totuus tuppaa näinä aikoina tulemaan ilmi ennemmin tai myöhemmin.
Vieras

"Turusen kirjan todistusvoimaa vähentää se, että mies edustaa kilpailevaa firmaa"

-Yleensä ei ajatella noin, koska kirja käsittelee lahkoa sen omien kirjoitusten perusteella ja toisaalta Turusen "edustus" ei tule kirjassa esiin.

Franzin kirja on hyvä silmien aukaisija epäilevälle lahkolaiselle, mutta mielenkiintoista olisi kuulla arvio piintyneen jt:n kannalta, kirjahan esittää tietoa jota ei muualla ole eikä se ole lähdeviittein varustettu, mutta tosin siinä on paljon sellaista joka pystytään päättelemään ilman muuta oikeaksi.

Tokihan Franz totta puhuu, mutta jt on altis kieltämään.
Vieraas

Vieras kirjoitti:-Yleensä ei ajatella noin, koska kirja käsittelee lahkoa sen omien kirjoitusten perusteella ja toisaalta Turusen "edustus" ei tule kirjassa esiin.
Lahkon oma kirjallisuus on tosiaan ihan hyvä lähtökohta oppien analysointiin. En väitä, että itse oppikysymyksissä olisi virheitä.

Itseäni jostain syystä kiinnostaa eniten mekanismi ja motiivit, joilla Vartiotorni-seura pyörii. Yrityselämän pohjalta sanoisin, että minkä tahansa organisaation toimintaa on paha, ellei mahdoton, arvioida ilman sisäpiiriläisiä.
Vieras

Tony kirjoitti: Vuoden 1914 raamatullinen profeetallisuus oli jotain konkreettista, johon uskoin ja joka oli minulle todiste siitä että kyse oli Jehovan maanpäällisestä kansasta/uskonnosta. Oli aika järkytys tutustua netin materiaaliin aiheesta, ja huomata että se on ihan stetsonista vedetty vuosiluku, jolla ei ole sen kummempaa raamatullista merkitystä kuin millään muullakaan vuodella.
Ihan stetsonista vedetty vuosiluku? Mistä tätä materiaalia löytyy. Kiinnostaisi lukea.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Vieras kirjoitti:Ihan stetsonista vedetty vuosiluku? Mistä tätä materiaalia löytyy. Kiinnostaisi lukea.
Sori etten anna linkkejä materiaaliin, totean vaan lyhyesti että koska mitään todellisia perusteita tuon vuoden raamatullisuudelle ei ole, niin eikö sitä silloin voi nimittää stetsonista vetäistyksi?
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Amerikkalainen uskonto, maasta jossa stetsonit olivat (mielikuvissamme) jokaisen päässä, kun uskonto aloitteli julkituloaan, Rutheford vetää päästään (jossa stetsoni) vuosiluvun, niin kyllähän se silloin lähes kirjaimellisestikin tulee stetsonista.
Vastaa Viestiin