Opiskelkaa nuoret!
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Opiskelkaa nuoret!
Kun itse olin nuori oli opiskeleminen kirosana lahkossa. Sitä se on, tosin vähenevissä määrin, edelleenkin. Tosi tosi kristitty kun ei haaskaa aikaansa turhuuksiin vaan panostaa elämänsä lahkon palvontaan. Kun todellisuus koittaa ja pitäisi löytää paikkansa oikeassa elämässä ja etenkin työelämässä, se on vaikeaa ja menee kaikenaikaa vaikeammaksi. Vain ne jotka panostavat opiskelemiseen ja erityistaitojen oppimiseen (on se sitten mitä tahansa muuta alaa kuin kirjallisuuden jakelu), tulevat pärjäämään tulevaisuudessa. Kouluttamattoman tai sanotaanko pelkän peruskoulutuksen varassa olevan lahkonuoren on äärimmäisen vaikeaa pärjätä saati menestyä tulevaisuudessa.
Onneksi onnistuin tyttäreni kanssa. Sain motivoitua hänet opiskelemiseen ja nyt kun hän on valmistumassa, hänelle on tarjonnut työtä kaikki kolme suurinta tv-kanvaa sekä graafisen alan arvostetuin erikoisliike. Hän voi tänään valita hyväpalkkaisen työpaikan, jonka itse katsoo parhaimmaksi ja tulee saamaan hyvää palkkaa. Hän tulee jatkossa tekemään siistiä mukavaa työtä jota hän ennenkaikkea tykkää tehdä. Ja tietää olevansa myös jatkossa haluttu työntekijä alallaan.
Te lahkonuoret jotka olette nyt lopettamassa opiskelujanne ja valmistautumassa kenties yhdistettyyn saarnaaja-siivooja uralle, miettikää vielä hetki tulevaisuuttanne. Paratiisissa ei tarvita siivoojia, mutta opiskeleminen kannattaa tulevaisuudessa siipenne paratiisien yli.
Onneksi onnistuin tyttäreni kanssa. Sain motivoitua hänet opiskelemiseen ja nyt kun hän on valmistumassa, hänelle on tarjonnut työtä kaikki kolme suurinta tv-kanvaa sekä graafisen alan arvostetuin erikoisliike. Hän voi tänään valita hyväpalkkaisen työpaikan, jonka itse katsoo parhaimmaksi ja tulee saamaan hyvää palkkaa. Hän tulee jatkossa tekemään siistiä mukavaa työtä jota hän ennenkaikkea tykkää tehdä. Ja tietää olevansa myös jatkossa haluttu työntekijä alallaan.
Te lahkonuoret jotka olette nyt lopettamassa opiskelujanne ja valmistautumassa kenties yhdistettyyn saarnaaja-siivooja uralle, miettikää vielä hetki tulevaisuuttanne. Paratiisissa ei tarvita siivoojia, mutta opiskeleminen kannattaa tulevaisuudessa siipenne paratiisien yli.
-
rippeli
Re: Opiskelkaa nuoret!
Ehdottomasti kannattaa opiskella nuorena! Vaikka olisi kuinka Harmagedonin lumoissa, niin sitä ehtii odottelemaan sitten vanhemmallakin iällä...
Let me go Master I hate you so
-
viinimarja
Liityn samaan sanomaan; Opiskelkaa!
Itse keskeytin lukion juuri saarnaamis-siivooja uran takia... Tein sitä vuoden ja pyrin takaisin lukioon sillä huomasin että minua halveksuttiin koska olin nuori ja vain peruskoulun käynyt.
Olen nyt aikuisiällä opiskellut ja "saanut" ammatin - voi kunpa olisin uskaltanut jo aikaisemmin...!
Toki en vielä ole ns vanha, kerkeen vielä opiskella paljon eri alojen oppeja; mutta minun olisi pitänyt saada ja uskaltaa valita sen mitä eniten halusin silloin peruskoulun lopetettua. En vaan uskaltanut.
Itse keskeytin lukion juuri saarnaamis-siivooja uran takia... Tein sitä vuoden ja pyrin takaisin lukioon sillä huomasin että minua halveksuttiin koska olin nuori ja vain peruskoulun käynyt.
Olen nyt aikuisiällä opiskellut ja "saanut" ammatin - voi kunpa olisin uskaltanut jo aikaisemmin...!
Toki en vielä ole ns vanha, kerkeen vielä opiskella paljon eri alojen oppeja; mutta minun olisi pitänyt saada ja uskaltaa valita sen mitä eniten halusin silloin peruskoulun lopetettua. En vaan uskaltanut.
-
Kivikko
Opiskelu tottakai kannattaa, varsinkin Suomessa ilmaisella (ei lukukausimaksuja) koulunkäynnillä. Toki kannattaa ottaa huomioon mahdollinen työllistyminen jatkossa, eli kaikki opiskelu ei välttämättä ole rahallisesti kannattavaa, vaikka henkisesti olisikin oikein hieno homma. Tasapaino näiden välillä, tai onni siinä jos rahallisesti kannattavat alat kiinnostavat.
Onneksi aikuisopiskelukin on Suomessa kohtuullisen hyvin järjestetty, vaikka sinä aikana tuskin rahaa tulee tulvimalla. Jo se, että opiskellessä väkisin joutuu kehittämään itseään, ja mielen käyttämisen rikkaus on hyvä juttu, ja korvaa osan rahallisesta köyhyydestä.
Toisaalta tiedän kavereita, joita ei koskaan ole opiskelu kiinnostanut tippaakaan, ja ovat siivoamassa/ tarjoilemassa TES:n pohjapalkalla viimeiset 10v, mutta ihan tyytyväisiä, koska se on ollut oma valinta. Työ on helppoa ja pienivastuista, ja vähälläkin pärjää jos osaa. Ei siis kannata väkisinkään itseään pakottaa oman mielenterveyden kustannuksella.
Onneksi aikuisopiskelukin on Suomessa kohtuullisen hyvin järjestetty, vaikka sinä aikana tuskin rahaa tulee tulvimalla. Jo se, että opiskellessä väkisin joutuu kehittämään itseään, ja mielen käyttämisen rikkaus on hyvä juttu, ja korvaa osan rahallisesta köyhyydestä.
Toisaalta tiedän kavereita, joita ei koskaan ole opiskelu kiinnostanut tippaakaan, ja ovat siivoamassa/ tarjoilemassa TES:n pohjapalkalla viimeiset 10v, mutta ihan tyytyväisiä, koska se on ollut oma valinta. Työ on helppoa ja pienivastuista, ja vähälläkin pärjää jos osaa. Ei siis kannata väkisinkään itseään pakottaa oman mielenterveyden kustannuksella.
-
Vieras
Hyvä kommentti Kivikko. Tosin mielenterveyden kustannuksella opiskelemista tapahtunee äärimmäisen vähän. Mutta siinä olen ehdottomasti samaa mieltä, että vaikka opiskeleminen ei toisi edes paremmin palkattua työtä, niin se antaa sitä henkistä pääomaa jota elämässä ei koskaan ole liikaa. Yleisesti ottaen voisi todeta, että mitä enemmän nostaa oman yleisssivistyksensä tasoa parantaa samalla määrällä myös omaa itsetuntoaan.
-
Lothar III
Vieras kirjoitti: Sitä se on, tosin vähenevissä määrin, edelleenkin.
Enpä sanoisi vähenevässä määrin. Vaikuttaa siltä, että opiskelua on taas alettu pitää jonkinlaisena "peikkona". Muuten olen samaa mieltä opiskelkaa ja mielellään nuorina. Mikäli haluatte olla tienraivaajia, niin saahan sitä olla tienraivaaja vaikka olisi tutkinto....
Itse olen tyytväinen, että nuorempana pidin pääni ja opiskelin, vaikka sitä vinkumista joutuikin kuuntelemaan.
Aivan "mutu" tuntumalla väitän, että aika moni on tienraivaaja nuorudeessa, sitten mennään naimisiin, saadaan kenties perheen lisäystä ja SITTEN pohditaan, että joo....voisi tehdä muutakin hommaa....(ja mahdollisesti aletaan jopa opiskelemaa, muiden vastuiden ohella).
Aika harvassa ovat ne , joille kokoajan palveluksesta muodostuu elinikäinen "ura".
Tiedän erään postinkantaja pariskunnan jotka nuoruudessaan olivat innokkaita ravareita (90 luvun alussa), sitten tuli lapsia, ravaus jäi, mutta edelleen ollaaan samassa postissa samoissa hommissa. Ei niin etteikö postin hommissa voisis viihtyä - onhan siellä moni muukin koko ikänsa.
Ko. pariskunnan kommenteista on vaan välillä tuntunut pieni katkeruus paistavan läpi...aivan kuin pohtisivat että muitakin ratkaisuja elämässa olisi voinut tehdä. Ja ravauksesta tuntuu jääneen vain "luu käteen". Ehkäpä melko tuore VT rohkaisi heitä, "älä katso taaksesi" vai tuntuikohan pelkältä pottuilulta?
-
Vieras
Taitaa olla niin, ettei moni lahkolaisista edes halua katsoa taakseen sillä se paljastaisi pelottavan tulevaisuuden. Sitä on mukavampi odotella sokkona ja uskotella itselleen kaiken olevan hyvin.
-
Margit K
Tulipa tuosta Lotharin kommentista mieleen eräs tuttava pariskunta. Kyseisen perheen sisar on käsittäkseni 'luku-ihmisiä' ja ollut vaihto-oppilaana (vai oliko au pair) nuorempana USA:ssa missä tuli mukaan. Naimisiin mentyään pariskunta oli pitkään tienraivaajan, mutta perheen lisäyksen tullessa se ymmärrettävästi loppui. Pariskunnalla näyttää menevän ihan mukavasti esim. taloudellisesti, mutta joskus kun tullut kyse koulutuksesta, tulee sellainen olo, että sisarta kaduttaa että ei opiskellut nuorempana. Ei ehkä niinkään tulojen vuoksi, vaan siksi että opiskelu olisi todennäköisesti ollut nautittavaa, tuonut henkistä pääomaa etc.
Mene ja tiedä onko asian näin , mutta sellaisen vaikutelman sain hänesta joskus.
Mene ja tiedä onko asian näin , mutta sellaisen vaikutelman sain hänesta joskus.
-
Bergerac
En väitä mutta otaksun että suurin osa vilpittömistä kasteella käyneistä (suurin osa ainakin ns syntymäjehovista käy kasteella kenties ennen esim 18v) peruskoulun suorittaneista Jehovan Todistaja-nuorukaisista siirtyvät seuraavan asteen opintoihin. Ja todennäköisesti myös päättävät nämä opinnot. Tämä hyvä mikäli tilanne tänä päivänä näin on. Toivottavasti.
Innokkaita poikkeuksia toki saattaa löytyä ; tarkoitan sellaisia jotka haluavat peruskoulun jälkeen tehdä tosi tm Jehovan työtä "täyspäiväisesti" ja kenties edetä tällä saralla (eräällä tavalla Jehovan silmissä sekä Seurakunnan silmissä, miehillä tämä mahdollisuus on olemassa). Mutta tämä osuus lienee vähemmistönä, ainakin näin toivoisin.
Jehovan Todistajat saattavat kiinostuneille kertoa kuinka jotkut Seurakunnan jäsenet työskentelevät siellä ja täällä ja sillä nimikkeellä (nimiä mainitsematta, tai sitten perinteinen lause: eräskin veli siellä plaa plaa plaa). Samoin muuten kiinnostuneille saatetaan mainita ylpeästi siitä kuinka ollaan oltu linnassa, siis asevelvollisuuden osalta.
On totta että vilpittömien Jehovan Todistajien joukosta löytyy myös korkeasti koulutettuja henkilöitä. Nämä tuntemani todella pitkälle opiskelleet/ns akateemisesti korkeassa asemassa olevat henkilöt ovat tällä hetkellä pääsääntöisesti eläkeiän kohteilla ja eivät ole ns syntymä-jehovia, vaan takavuosina opiskelunsa/virka-elämän aikana (kuten esim. kiinnostunut+ei kiinnostunut=naimisiin=pikkuhiljaa vilpittömäksi Jehovan Todistaja-perheeksi alias tm Seuran kuvainnolliseksi muurahaiseksi) astuneet Seuran kuvainnolliseen "muurahaisloukkuun".
Innokkaita poikkeuksia toki saattaa löytyä ; tarkoitan sellaisia jotka haluavat peruskoulun jälkeen tehdä tosi tm Jehovan työtä "täyspäiväisesti" ja kenties edetä tällä saralla (eräällä tavalla Jehovan silmissä sekä Seurakunnan silmissä, miehillä tämä mahdollisuus on olemassa). Mutta tämä osuus lienee vähemmistönä, ainakin näin toivoisin.
Jehovan Todistajat saattavat kiinostuneille kertoa kuinka jotkut Seurakunnan jäsenet työskentelevät siellä ja täällä ja sillä nimikkeellä (nimiä mainitsematta, tai sitten perinteinen lause: eräskin veli siellä plaa plaa plaa). Samoin muuten kiinnostuneille saatetaan mainita ylpeästi siitä kuinka ollaan oltu linnassa, siis asevelvollisuuden osalta.
On totta että vilpittömien Jehovan Todistajien joukosta löytyy myös korkeasti koulutettuja henkilöitä. Nämä tuntemani todella pitkälle opiskelleet/ns akateemisesti korkeassa asemassa olevat henkilöt ovat tällä hetkellä pääsääntöisesti eläkeiän kohteilla ja eivät ole ns syntymä-jehovia, vaan takavuosina opiskelunsa/virka-elämän aikana (kuten esim. kiinnostunut+ei kiinnostunut=naimisiin=pikkuhiljaa vilpittömäksi Jehovan Todistaja-perheeksi alias tm Seuran kuvainnolliseksi muurahaiseksi) astuneet Seuran kuvainnolliseen "muurahaisloukkuun".
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
Vieraas
Ammatillisiin opintoihin varmaankin, mutta eiköhän "omantunnontarkka kristitty" pääosin karta edelleenkin akateemisia opintoja. Ainakin jos kuuntelee hallintoelimen setiä. 80-luvulta tunnen tasan yhden JT-kaverin joka kävi lukion, hänkin jätti opiskelut siihen.Bergerac kirjoitti:En väitä mutta otaksun että suurin osa vilpittömistä kasteella käyneistä (suurin osa ainakin ns syntymäjehovista käy kasteella kenties ennen esim 18v) peruskoulun suorittaneista Jehovan Todistaja-nuorukaisista siirtyvät seuraavan asteen opintoihin. Ja todennäköisesti myös päättävät nämä opinnot. Tämä hyvä mikäli tilanne tänä päivänä näin on. Toivottavasti.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Bergerac
Samaa mieltä havaintojen osalta koskien korkeampaa koulutusta.Vieraas kirjoitti: Ammatillisiin opintoihin varmaankin, mutta eiköhän "omantunnontarkka kristitty" pääosin karta edelleenkin akateemisia opintoja. Ainakin jos kuuntelee hallintoelimen setiä. 80-luvulta tunnen tasan yhden JT-kaverin joka kävi lukion, hänkin jätti opiskelut siihen.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
-
Filippos
Minä kävin lukion ja hain yliopistoon opiskelemaan vielä mukana ollessa. Isoveljeni on tekniikan tohtori ja seurakunnan vanhin. Pikkusiskoni valmistui kauppatieteiden maisteriksi. Meidän perhe oli kyllä muutenkin omanlaisensa...
-
Vieraas
Varmasti on poikkeuksia jos isompaa joukkoa tarkastellaan. Tekniset alat ja kauppatieteethän ovat lahkon kannalta "turvallisia", koska niihin ei liity teologiaa, filosofiaa tai muita saatanallisia oppeja.Filippos kirjoitti:Minä kävin lukion ja hain yliopistoon opiskelemaan vielä mukana ollessa. Isoveljeni on tekniikan tohtori ja seurakunnan vanhin. Pikkusiskoni valmistui kauppatieteiden maisteriksi. Meidän perhe oli kyllä muutenkin omanlaisensa...
-
Vieras
Pahin alahan on luonnontieteet. Muutama vuosi sitten piirikonventin ohjelmassa neuvottiin jättämään luonnontieteiden opiskelu paratiisiin. :D
-
Vieraas
Ciro Aulicino: "Haluaisin jakaa kanssanne vielä yhden asian, niin että tiedätte miten paljon Jumala rakastaa teitä. Tiesittekö, että hän teki yli 250.000 erilaista kukkaa? Kun siis pääset uuteen maailmaan ja haluat kukan ikkunalaudallesi siinä kauniissa pikku kodissasi, ja hankit yhden joka päivä, tiedätkö kuinka moneksi päiväksi sinulla voi olla uusi kukka? 250.000 päiväksi, joka on 685 vuotta. Jos meidät olisi tarkoitettu elämään 70 vuotta, miksi ei kukkia olisi tehty 70 vuodeksi?"Vieras kirjoitti:Pahin alahan on luonnontieteet. Muutama vuosi sitten piirikonventin ohjelmassa neuvottiin jättämään luonnontieteiden opiskelu paratiisiin.