miksi risti muutettiin paaluksi?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: miksi risti muutettiin paaluksi?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ei estä liioin minua sanomasta tätä lahkoa ianikuiseksi vlehtelijaksi ja raamatunväärentäjäksi.
Olisiko olemassa jokin sellainen lahko, johon nuo sanat eivät soveltuisi?
Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Vieras kirjoitti:En ole sinänsä milloinkaan käsittänyt tätä lähes sairaaloista inttämistä ristin ja paalun välillä.
Inttämistä en minäkään käsitä enkä jaksa kauaa kuunnella, mutta inttämisestä tässä ei ole kyse. Kyse on siitä, että nämä ihmiset tulevat kertomaan minulle "totuuksia", ja kun minä huomautan heidän "totuudessaan" olevan viilaamisen varaa, niin he eivät ota korjausta vastaan. He eivät suostu hyväksymään sitä ajatusta, että minä maailmallinen moukka tietäisin enemmän kuin Vartiotornin kirjoittajat.

Jokainen saa uskoa ihan mitä haluaa. Minulle on ihan sama, jos joku uskoo, että Jeesus kuoli paalulla, niin ihan sama, be my guest. Mutta jos joku alkaa minulle kertomaan tätä tosiasiana, niin silloin tarvitaan todisteita. Ja todisteet, mitä minulle on esitetty, ovat täysin naurettavia. Tämä ei koske pelkästään risti-paalu -keskustelua, vaan aivan kaikkea muutakin.
Vieras

No ehkä ilmaisin asian liian suorasukaisesti mutta ajatukseni oli siinä, että itse välineestä keskustelun tulisi siirtyä sen käytön tarpeellisuuteen. toimivatko Jt:t väärin, kun eivät korosta PAALUkuolemaa. Pitäisikö Jehovan todistajienkin Raamatun oppien mukaan julistaa nöyrtymistä PAALUNjuurella?
Vieras

Palvonnan kaiketi tarkoitetaan kohdistuvan johonkin jolla on tahtoa ja voimaa.

Ristillä ei sinänsä ole eikä se edusta, ole minkään "tahtovan" symboli, se tarkoittaa muistuttaa siitä että Jeesus ristinkuolemalla lunasti ihmisen kadotuksesta (?, noinkohan se sanotaan ?).

Tornilogo taas ei voine edustaa mitään Raamattuun liittyvää. Jos se on nyt huomattu vartiotorniseurassa, kun kirkoistaan on määrätty poistamaan logot jos se käy muuten helposti tuhlaamatta sellaisia vartiotorniseuran varoja, jotka voitaisiin lähettää suoraan sille.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Pitäisikö Jehovan todistajienkin Raamatun oppien mukaan julistaa nöyrtymistä PAALUNjuurella?
Ei missään tapauksessa omaehtoisesti, jehovantodistajien nöyryyden osoitus on Rutherfordin ajoista lähtien suunnattu kasvavassa määrin äitijärjestölle, nykyään CCOJW:lle, jota edustaa hallintoelin. Toki hallintoelin voi totutusti vaihtaa näkemystään tässäkin aiheessa ja saattaa asia samalla Jehovan tietoon pää-äänenkannattajansa välityksellä.

Peruste on se, että Raamatun teksti ei ole koskaan Vt-seuran historiassa ollut niin luotettavaa kuin järjestön oma materiaali, jota ilman (ja pelkkää Raamattua lukemalla) vajosi Russelin aikana pimeyteen. Nykyään Raamattua ei yksinkertaisesti voi vaan ymmärtää ellei ole järjestön näkemysten kanssa tasan samoilla hertseillä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Ristillä ei sinänsä ole eikä se edusta, ole minkään "tahtovan" symboli, se tarkoittaa muistuttaa siitä että Jeesus ristinkuolemalla lunasti ihmisen kadotuksesta (?, noinkohan se sanotaan ?).
Eikuseonpaalu ja siihen tulee Raa..., anteeksi UMK:n mukaan suhtautua mm. näin:
Ja joka ei ota vastaan kidutuspaaluaan eikä seuraa minun jäljessäni, ei ole minun arvoiseni (Matteus 10:38)

Sitten Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo tulla minun perässäni, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon kidutuspaalunsa ja seuratkoon minua jatkuvasti. (Matteus 16:24)

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan julistamaan hyvää uutista, ei viisain puhein, jotta Kristuksen kidutuspaalua ei tehtäisi hyödyttömäksi. (1. Kor. 1:17)

Älköön koskaan tapahtuko niin, että minä ylpeilisin muusta kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen kidutuspaalusta, hänen jonka välityksellä maailma on pantu paaluun minulle ja minut maailmalle. (Gal. 6:14)
Jos se on nyt huomattu vartiotorniseurassa, kun kirkoistaan on määrätty poistamaan logot jos se käy muuten helposti tuhlaamatta sellaisia vartiotorniseuran varoja, jotka voitaisiin lähettää suoraan sille.
Asiassa on raadollisempiakin näkökantoja, jotka liittyvät mahdollisen vastuun delegointiin maallisessa oikeudessa.
Vieras

Markku Meilo kirjoitti: UMK:n mukaan suhtautua mm. näin:
Älköön koskaan tapahtuko niin, että minä ylpeilisin muusta kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen kidutuspaalusta, hänen jonka välityksellä maailma on pantu paaluun minulle ja minut maailmalle. (Gal. 6:14)
No nyt olemme asian ytimessä. 'Ylpeileekö' Jehovan todistajat Kristuksen kidutusPAALUSTA, kuten voidaan ajatella ristiä kaulallaan roikuttavista muista kristinuskoisista?
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:No nyt olemme asian ytimessä. 'Ylpeileekö' Jehovan todistajat Kristuksen kidutusPAALUSTA, kuten voidaan ajatella ristiä kaulallaan roikuttavista muista kristinuskoisista?
Eivät tietenkään, uskonnon emämaan innokkaimmilla on ollut kaulallaan korkeintaan Vt-vetoisen hotellin ala-aulasta ostettu hopeinen tornilogo, jolla ylpeillään. Toki tornilogoa tarjoillaan skragaklemmarista lähtien jos jonkinlaisen "teokraattiskaupallisen" sälän koristemerkkinä. Lienee vain ajan kysymys koska nuo kaupalliset tuotteet menettävät salien tavoin lopullisesti oikeutensa tornilogon käyttöön (ellei se ole jo tapahtunut).

Raamatullahan ei ole varsinaista merkitystä hallintoelimen sorvatessa käytösohjeitaan suurelle massalle, joten ylpeily tapahtuu tietenkin Galatalaiskirjeen ohjeen vastaisesti "muusta kuin Herramme Jeesuksen Kristuksen kidutuspaalusta". Näin jää mahdollisuus moittia muita siihen asti kunnes oppisorvaamosta mahdollisesti tulee direktiivi ja uusi liturginen vesper, jonka mukaan nyt on kuin onkin oikea aika ylpeillä kidutuspaalusta.
Vastaa Viestiin