Toi on niin totta, tänään Steissin miespuolinen lehtitelinekin sekoili oikein urakalla ja laskuun. Esitti uskovansa ensisijaisesti vain siihen mitä Raamattu sanoo, ei kaikkeen siihen mitä Vt-kirjallisuudessa esitetään. Kysyin mitä hän ajattelee Raamatun kuvailemasta lättymaasta, jolloin nauroi minulle pilkallisen ylimielisesti. Kehotin kaivamaan Raamattunsa, jonka lehtiteline lopulta tekikin pitkin hampain kolmesti toistetun pyyntöni jälkeen, luki ja selasi, selasi ja luki, luki ja selasi, selasi ja luki, luki ja selasi, selasi ja luki... Koska en osannut arvioida kauanko hänellä vielä olisi mennyt noin yksinkertaisen asian käsittelyyn, niin päätin vaihtaa uuteen aiheeseen ja ihmettelin kuinka hänkin sanoutuu irti Vt-seuran opetuksesta ovellani käyneen jt:n tavoin, tarjoten samalla materiaalia, johon hän ei usko. Selitys oli, että tärkeimpään osaan Vt-opetuksesta hän uskoo, siihen hän ei antanut vastausta mikä on sitä tärkeintä osaa Vt-annissa.Vieraas kirjoitti:Lösch on kyllä ihan väsynyt tapaus, apostaateille ei löydy edes kunnon profeettoja vastustajiksi enää. Masentavaa. :(
Kerroin minulle valehdellun ovella, ettei Vt-seura opeta ainostaan jehovantodistajilla olevan teoreettisen mahdollisuuden selvitä hengissä maailmanlopussa. Lehtiteline myönsi opetuksen, mutta hyväksyi valehtelun, koska opetus on liian suorasanaisen rehellinen. Käännytyksessä on hänen mielestään katsottava hyötynäkökohtia.
Jossain vaiheessa lehtiteline otti esille vuoden 1975, jota ei pitänyt silloisena virallisena opetuksena, jolloin kysyin opetettiinko silloin, että 6000 vuotta tuli täyteen, sen mies myönsi. Sitten kysyin opetettiinko samalla, että 7000-vuotisen luomispäivän viimeinen vuosituhat piti oleman Jeesuksen 1000-vuotishallinto, siihen kysymykseen oli vastauksena hiljaisuus.
Kehotti vielä tutkimaan ja kyselemään jehovantodistajilta, siis vaikka itse uskoo Raamattuun - ei Vt-seuraan? Myötähäpeä lienee kuvaavin sana jälleen kerran, nimittäin monen kiertelyn ja kaartelun sekä vastapuolen aliarvioimisen* jälkeen hän kehotti kysymään muilta (tarkoittaen ilmeisesti muita todistajia). Tällöin viittasin hänen omaamaansa henkilökohtaiseen raamattu-uskoon ja kysyin mitä mieltä hän on Raamatun maininnasta jakeessa 1. Pietarin kirje 3:15 (UMK):
Vastauksena oli se, että tämä Jehovan lehtiteline myönsi tuntevansa jakeen, mutta sen enmpää kommentoimatta lehtiteline keräsi materiaalivarastonsa ja poistui paikalta. Käytävän kaide jäi kuitenkin tukevasti pystyyn, parin metrin päässä oli edelleen kolme hyvin iäkästä jt-sisarta kaidetta tukemassa. Yksi heistä oli sama, joka JP:n luona selitti jo hylättyä sukupolvinäkemystä muka viimeisimpänä ja voimassaolevana näkemyksenä.”...olkaa aina valmiit puolustautumaan jokaisen edessä, joka vaatii teiltä teissä olevan toivon perustetta, mutta tehkää se lempeämielisesti ja osoittaen syvää kunnioitusta.”
Kävi mielessä, että tuollainen täysin keskustelukyvytön Vt-seuran opetuksia kiistävä pateettinen (siis säälittävän ja surkean välimaastosta oleva) papukaijako minäkin olisin jos olisin edelleen jehovantodistaja ts. hyvän tahdon ihminen, ajatuskin siihen suuntaan puistatti. Tuossa yllä on ainoastaan osa pitempää keskustelua.
*) Muutaman kerran Jehovan lehtiteline esiintoi tutkineensa asioita pitkään ja varmistuneensa niistä, jolloin heitin peliin kysymyksen siitä mistä lähtien hän on ollut tekemisissä Vt-seuran kanssa; "vuodesta 1955 lähtien" oli vastaus. Pääsin kuittaamaan ekoilla kokousmuistoillani Cotton Clubilta 1951/1952 nurkalta. Itse asiassa taisin olla kastamaton julistaja jo 1955, viimeistään olin sitä 1956.