Mitä raamatuntutkistelulla tarkoitetaan?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Mitä raamatuntutkistelulla tarkoitetaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Muistelen Albert Schweitzerin todenneen "tästä sukupolvesta" hiukka lakoonisesti: Jeesus erehtyi, kirjassaan "Piirteitä elämästäni ja ajattelustani" (Aus meinem Leben und Denken). Eksegeettisesti kohta on vaikeaselkoinen, mutta sitä on tavattu selittää tarkoitettavan viimeistä silloin (maailmanlopun kohdatessa) elävää sukupolvea. Mielestäni tämä selitys ontuu. Muista evankeliumeista ei löydy vastaavalle kohdalle (Mt. 24:34) vastinetta, eikä koko Raamatustakaan. Epäilen Matteuksen pitäytyneen aikansa kiihkeään paruusian odotukseen.

Esim. Jeesuksen näkymättömälle paluulle (1918) on yhtä vaikea löytää vastinetta Raamatusta. Perustukset järkkyvät näiltä osin (myös Mt. 24:34). Ja taas hurskaat saavat aiheen "Ahventa" moittia. :)
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Eksegeettisesti kohta on vaikeaselkoinen...
Radio Suomesta tuli jokin aika sitten raamattuilta ja ja siinä TT Matti Myllykoski vastasi pitkän jeesuspalaajeejee-vuodatuksen esittäjälle jotenkin näin; "niin, Jeesus ei palannut lupauksensa mukaisesti ja tämän seikan kanssa meidän on elettävä."
...mutta sitä on tavattu selittää tarkoitettavan viimeistä silloin (maailmanlopun kohdatessa) elävää sukupolvea. Mielestäni tämä selitys ontuu.
Raamatun mukaan Jeesus totesi jotenkin tähän malliin: "Totisesti minä sanon teille, tässä joukossa on muutamia...", joissa sanoissa en itse näe viittausta ajanlaskumme ensimmäistä vuosisataa pitemmälle ja mikäli mahdollista, niin vielä vähemmän Jeesus viittasi vuosiin 1874 ja 1914.
Muista evankeliumeista ei löydy vastaavalle kohdalle (Mt. 24:34) vastinetta, eikä koko Raamatustakaan. Epäilen Matteuksen pitäytyneen aikansa kiihkeään paruusian odotukseen.
Ilmestyskirja on hyvä osoitus siitä kuinka tuo kiihkeä odottelu oli jo mennyt liian pitkäksi. Ja jos se oli jo tuolloin myöhässä, niin kuinka myöhässä asian kanssa tänään ollaankaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Jaakko Ahvenainen

Varmaankin, Make, tarkoitit silkkaa vaatimattomuuttasi seuraavia raamatunkohtia: Mk. 9:1; Lk. 9:27.
Ilmestyskirja on vallan hyvä, mutta vielä verrattomampi on 2. Piet. mikä nuorempanan (noin 150 jKr.) esittää vielä samaa aihetta, mitä Mt. 24:34.

Vähemmästäkin alkaa odotus hiljalleen hiipua, otaksuisi, vaan ei.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Onhan Meiloa ymmärrettävä...
Autatko minua ymmärtämään mikä saa monet uskovaisiksi mieltämäni keskustelemaan henkilöstä, vaikka palstan tarkoitus on keskustella asioista?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Autatko minua ymmärtämään mikä saa monet uskovaisiksi mieltämäni keskustelemaan henkilöstä, vaikka palstan tarkoitus on keskustella asioista?

-Arvata soppii....inhimillinen heikkous ?...joskus...toki joskus näkee täälläkin suoranaisia verpaalisia hyökkäyksiä, joista epäilee tarkoitushakuisuutta, olisiko se lahkotaustaa vasten ymmärrettävää, saadaanko lahkossa itsessään ankaruudella ja hyökkäävyydellä ihmisiä hiljaisiksi ?

On kuultu tapauksesta että jt on itse soittaessaan puhelimella puhunut uhkaavaan sävyyn poliisista, asiassa jossa päivänselvästi ei ollut rikosta eikä poliisilla toimivaltaakaan (poliiisin työaika on käytettävä poliisiasioihin). Hän oli kuulema parin huomautuksen jälkeen sulkenut puhelimen ...luurin pamauttamisenomaisesti.
Markku Meilo

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Varmaankin, Make, tarkoitit silkkaa vaatimattomuuttasi seuraavia raamatunkohtia: Mk. 9:1; Lk. 9:27.
Tarkoitin yksinkertaisesti sitä kun ja jos pari vuosituhatta sitten porukkaa puhuteltiin Raamatun mukaan totisesti, niin kyllä se puhe oli totisesti suunnattu kyseisille kuulijoille, ei tippaakaan meille.
Ilmestyskirja on vallan hyvä, mutta vielä verrattomampi on 2. Piet. mikä nuorempanan (noin 150 jKr.) esittää vielä samaa aihetta, mitä Mt. 24:34.
Ajankulullisesti mitattuma 2. Pietari on oivallinen ja verraton, sitä ei käy kiistäminen. Minä hellin kuitenkin Ilmestyskirjaa sekä sen lukuisten pian-toistojen että sen luomien lukuisten katteettomien lopunodotusten takia. 2. P:n maailmanlaajuiset vaikutukset kalpenevat I-kirjan rinnalla, jonka kirjan poisjättö Raamatusta olisi säästänyt ihmiskuntaa paljolta turhalta. Ja jos vielä Daniel ja Hese, niin avot.
Jaakko Ahvenainen

No joo. Kompromissit ovat kompromisseja. Pääasia, "ettei me sovitella", mitä nyt Rutte hiukka Hitleriä nuoleskeli. Mitä raamatunkohtiin tulee, esitin ne yleisen ymmärtämyksen lisäämiseksi, lähinnä, koska niistä käy hyvin esiin tuon ajan odotus. Toki tarkoituksesi käsitän ja käsitin, eikä minulla ole siihen mitään kommentoitavaa, paitsi että unissa (tai hurmoksissa) kaikki tapahtuu kovin nopeasti ja tätähän koko Ilmestys on. Ei kerralla saatua, vaan pitkähkön ajan kuluessa, vaikka sanotaankin "Herran päivänä", siis sunnuntaina.

Toki näitä kommenttejasi mielelläni lueskelen, kuten hyvin tiedät. Mutta usko pois, kyllä minä tästä vielä (savuna) ylös nousen, jos tahtoni toteutetaan.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:-Arvata soppii....inhimillinen heikkous ?
Inhimillinen heikkous onkin rajaton piikki ja sitä jää maalta takaisin kaupunkiin muuttanut kaupunkilaispoika miettimään jääkö tuo Jeesusta seuraavien inhimillinen heikkous tähän puskasta huuteluun, vaiko oikein kadulla ja/tai duunipaikalla omalla naamallaan pottuilevat erimielisille vastaantuleville? Jos eivät, niin silloin lienee kyseessä lähinnä Jeesuksen (tai lukuisten maallisten edustustojensa) seuraamisesta aiheutunut valikoiva inhimillinen heikkous. Vastaavaahan on tarjolla muillakin fundispiireillä, mm. islaminuskoisilla on havaittu sisäänrakennettuna vastaava valikoiva inhimillinen heikkous.
On kuultu tapauksesta että jt on itse soittaessaan puhelimella puhunut uhkaavaan sävyyn poliisista...
Kevennyksenä voin mainita, että aivan jokainen minulle soittanut (minulle tuntemattomaksi jäänyt jt) on puhunut moiseen tyyliin lähinnä seurakuntansa vanhimmista ja/tai Vt-seuran direktiiveistä. Toistaiseksi en ole saanut ensimmäistäkään annosta tätä inhimillistä heikkoutta puhelimitse, netitse sitäkin useammin.
Markku Meilo

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:...unissa (tai hurmoksissa) kaikki tapahtuu kovin nopeasti ja tätähän koko Ilmestys on.
Kuten jo hyvin tiedät, niin viittaan lähinnä Ilmestyskirjan tyyliin valaa seitsemälle seurakunnalle uskoa Jeesuksen paluun pikaisuudesta, ryyditettynä aikansa peitekielisellä katsauksella. Näiltä osin hurmos olisi sanavalintani.
...kyllä minä tästä vielä (savuna) ylös nousen, jos tahtoni toteutetaan.
Meidän aivan jokaisen lähtö on tänään eilistä lähempänä, Väiskin grillistä minäkin taivaalle toivon singahtavani.
Vieras

"Inhimillinen heikkous onkin rajaton piikki ....silloin lienee kyseessä lähinnä Jeesuksen (tai lukuisten maallisten edustustojensa) seuraamisesta aiheutunut valikoiva inhimillinen heikkous"

-Meilo on aina syvällinen ja täydellisyyteen taipuvainen pohdiskeluissaan. Kuitenkin tuossa konkreettisessa tapauksessa on kirjoittaja vain saattanut ajatella että Meilon mielipidettä on ymmärrettävä, vaikka se on eri asia kuin Meilo itse, kuten sitten olisi lipsahtanut. Mene ja tiedä, sanoi entinen mies kun lapsensa selkään koulurepun nosti.
Jaakko Ahvenainen

HV! Jo kerran on pyydetty keskustelemaan asiasta, ei henkilöstä. Ymmärrän toki näin vaikean seikan käsittämisen olevan heti kovin vaikeaa, mutta josko silti. :?
Yritettäisiinkö kerran vielä, jooko?
Vieras

"Autatko minua ymmärtämään mikä saa monet uskovaisiksi mieltämäni keskustelemaan henkilöstä, vaikka palstan tarkoitus on keskustella asioista?"

-Ongelmansa kullakin. Poliisillahan se tuppaa olemaan päinvastainen. ....viinapullon ostin tuntemattomalta mieheltä.....

Asiahan se on toki henkilökin. Henkilökohtaiset asiat taas on usein täällä pyydetty "privana".

Kun puolestaan asioista muodostuu järjestelmä, niin vartiotorniseurallakin on sanansa sanottavana, mutta kalenteroituna ei kuitenkaan enää. Meilohan...ups ... no, Meilo kirjoitti joskus että lahko oli suunnitellut omaa ajanlaskuaan, kalenteriaan, mutta oli kai sittenkin mieltänyt asian hassuksi asiansa markkinoinniksi.
Vastaa Viestiin