Ariadna kirjoitti:
Jeesus syntyi Tooraansa,Profeettoja ja kirjoituksia kunniottavaan yhteisöön. Tämä merkitsi sitä,että he tunsivat termin Jumalan Poika, sillä jo ennen Jeesuksen syntymää sitä käytettiin ahkerasti. Se ei koskaan ollut viitannut biologiseen riippuvuussuhteeseen Jumalan ja hänen poikiensa välillä, vaan Jumalan Pojaksi nimitettiin joskus Israelin kansaa, useimmiten kuitenkin kansan kulloistakin kuningasta samoin kuin Jumalan erityisiä sanoman tuojia ja termillä korostettiin kansan tai kuninkaan /sanansaattajan läheistä yhteenkuuluvaisuutta. Nykykielellä ilmaistuna jumala adoptoi ihmisen pojakseen, jolla oli sitten vastuu kansan henkisestä ja hengellisestä tilasta. Tämä adoptio-ajatus käy selvästi ilmi kuninkaan valtaistuimellenousupsalmista Ps.2:7 ...."Tänä päivänä minä sinut synnytin", joka luettiin kuninkaalle kruunajaisten yhteydessä.
Myöhemmin juutalaiskristillisyydessä asia ymmärrettiin samoin, sillä Tooraansa kunnioittavien Jeesuksen seuraajienkin oli mahdotonta ajatella, että jumalan pojaksi tultaisiin biologisella tavalla. Sillä Tooran mukaan Jumalan väittäminen jonkun ihmisen biologiseksi isäksi merkitsi Jumalan suvereenisuuden loukkaamista, varhaisimmat kristityt olivat tarkkoja tästä, toisin kuin hellenistikristityt joille kreikkalainen ajatusmaailma oli tuttua, jossa ihmisille syntyi jumalten siittämiä poikia. (eihän jumala hyväksynyt nefilimiäkään, olisiko jumalan oma poika selainen!!)
- - - - -
Vieraan aloituksessa oleva johtopäätös on siten täysin sopusoinnussa noiden ensimmäisten kirkolliskokousten kokoontuneiden oppineiden kanssa siitä, että sekä juutalaiset, että hellenistikristityt eivät pitäneet Jeesusta jumalana vaan molempien suuntien edustajat ymmärsivät vielä silloin Jumalan ja jumalan pojan olleen eri persoonia.
Tähän erinomaiseen kommenttiin annan rinnalle vielä Raamatun lainauksilla rautalankamallin, sillä tiedät ettei palstamme luterilaiset sitä siitä huolimatta uskonkiimasa seasta kykene ymmärtämään, mutta toivottavasti jokunen x-todistaja jotain oivaltaa.
Juutalaiset olivat Jumalan poikia ja hän oli heidän Isänsä jo Mooseksen ajoista alkaen.
1.Moos. 31:29 Minulla olisi valta tehdä teille pahaa, mutta
teidän isänne Jumala sanoi minulle viime yönä näin: 'Varo, ettet puhu Jaakobille hyvää etkä pahaa.'
Tämä juutalaisten luonnollinen isä-poika suhde YHWH Jumalaansa jatkui luonnollisesti ymmärrettävänä suhteena edelleen Jeesuksenkin aikana.
Joh. 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."
Luulisi sokean Reetankin osaavan lukea tuosta, kuinka Jeesus rinnasti oman poika ja Jumala suhteensa apostolien vastaavaan poika ja Jumala suhteeseen. Ne olivat samanlaisia.
Ei Jeesus opettanut menevänsä itsensä tykö taivaaseen. Eikä hän opettanut olevansa edes taivaassa apostoliensa Jumala. Tätä jaetta kristinuksossa ei haluta miettiä, edes lukea, sillä siinä on liian paljon ristiriitaa koko kristinuskon teologian kanssa:
Mat. 26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."