Raamatun omituiset opetukset

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

-theos-

Raamatun omituiset opetukset

Viesti Kirjoittaja -theos- »

Olen paljon kirjoitellut monista erilaisista ristiriitaisista sekä sekavistakin Raamatun opeista ja opetuksista, mutta tässä yksi uusi jota en muistaakseni ole aiemmin tuonut esille. Eikä kai kukaan muukaan.

Raamattu kertoo enkeleistä, jotka ottivat ihmistyttäriä vaimoikseen ja tekivät näiden kanssa lapsia. Näistä tuli muinaisajan kuuluisuuksia, jotka Jumala kiukuspäissään kuitenkin hävitti vedenpaisumuksessaan maanpäältä. Vain Nooa lapsineen ja puolisoineen pelastui.

Kuitenkin Raamattu myöhemmin kertoo edelleen noista jättiläisten jälkeläisistä syntyneistä kansoista, jotka olivat kookkaita ja pelottivat israelilaisia. Mistäs ihmeestä ne olivat oikein syntyneet kun noiden esi-isiensä piti kuolla vedenpaisumuksessa? Vai elelikö ne Nooan tietämättä vuoden lautoilla - sankareita kun olivat - ja onkivat ravinnokseen ahvenia ja särkiä?

Ps. Jos joku ei tajua minkä perään minä kyselen, niin kysyy vaan ja laitan Raamatusta kohtia esille.
YksinäinenSusi

Re: Raamatun omituiset opetukset

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jt.nä ollessani olisin selittänyt asian näin:

Vedenpaisumuksessa kuolivat kyllä kaikki jättiläiset, mutta kun vedenpaisumus oli ohi niin enkelit taas yhtyivät ihmisten tyttäriin ja tuli siis jättiläisten jälkeläisiäkin.

Ei se tämän kummempaa ole, kaikki voidaan selitellä parhain päin.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ainoa probleemi tuleepi siitä, että nuo langenneet enkelit julistettiin vangituiksi ja jälkeläiset tapetuiksi eikä Raamattu kerro uusista tapauksista mitään.
Mutta hajulla olet kuten entinen renki piian aitan ovelle kolkuttaessaan ja oven rakosta haistellessaan. Joskus olenkin palstalla ihmetellyt sitä, että jos kerran nuo enkelit tunsi himoa naisiin, niin miten nykyään naiset kokevat olonsa suihkussa ollessaan - tuntuuko kuin joku olisi aina tirkistelemässä.

-theos-
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Vieras kirjoitti:Ainoa probleemi tuleepi siitä, että nuo langenneet enkelit julistettiin vangituiksi ja jälkeläiset tapetuiksi eikä Raamattu kerro uusista tapauksista mitään.
-theos-
Tuli täst asiast mieleen semmone, ett eihän se itse Saatana joutunut vangituksi, Jobin tapaus esmes todistaapi tätä, ja Jehova oikein usutti Saatanan Jobin kimppuun ja löi vetoa että Jobin usko kestää kaikki koetuksen ja niinhän se Saatana hävisi vedon.

Ja Jeesuksen aikoina Jeesus käski legioonan mennä sikoihin, jonka jälkeen siat juoksivat jyrkänteeltä alas, kyllähän ne siat nyt vähemmästäkin säikähtää, ne ovat hysteerisiä elikoita.

Että kummasti ne demonit vaan olivat vapaita ja Saatana kans.

Että jos Jehova vangitsi uppiniskaiset enkelit vedenpaisumuksen jälkeen, niin niiden on täytynyt päästä jollain kepulikonstilla pakoon, muutoinhan raamatussa ei olisi myöhemmin ollut tarinoita demonien tempauksista.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

Miksi Raamattu ei kerro kaikkea?
- Olen esittänyt tämän kysymyksen itselleni usein, Paavalikin myönsi että "Raamattu sisältää yhtä ja toista vaikeaselkoista". Paavali tuli "temmatuksi" kolmanteen taivaaseen ja kuuli siellä sanomattomia sanoja, ( 2Kor.12:2-4 ), joista ei ole lupa puhua.

- kuten Paavali, minäkin uskon, että Raamattu kertoo Jumalan sanana sen mikä meille on hyväksi tietää.
Kun Mooses kirjasi "Luomiskertomuksen" ja "Vedenpaisumus-kertomuksen" Raamattuun, hän kirjasi samalla ylös ihmiskunnan yhteistä historiaa, sellaista historiaa joka eli kirjallisena ja suullisena tietona myös muitten kansojen keskuudessa, sillä juontuvathan "kansakuntien uskonnot ja uskomukset" paratiisin "puihin". Hän ei siis kirjoittanut noita tapahtumia omana Jumalalta saatuna ilmoituksena, vaan Jumalan tahdosta ja hänen henkeyttämänään.
- On siten Kaikkivaltiaaan Jumalan tahto että uskomme kuten Raamattu ilmoittaa.

Silti, mikään ei voi estää meitä kysymästä asioista "joista ei ole lupa puhua"...
- en halua syyllistyä Pyhänhengen pilkkaan ja tahallisesti vääristellä Raamatun sanaa, ja siten aiheuttamaan itselleni, pahimmassa tapauksessa myös lähimmäiselle, harhaan astumisen.

Myönnän että olen aiemmin toisilla palstoilla keskustellessani esittänyt joitakin sellaisia näkemyksiä joita Raamattu ei tuo esille, olen siis syyllistynyt "arvailuun", juuri siihen mistä Russell varoitti sanoessaan: "Arvailu on huono tapa tulkita Raamattua".

Mitä sitten Raamatun perusteella olisi tiedossa veden paisumuksesta ja Noan saarnaamistyöstä?
- jokainen voi lukea nuo tapahtumat 1Mos.6-8 luvusta.
Raamattu ei yksilöi keille Noa saarnasi joten hän saarnasi siten yhtäläisesti kaikille, myös Kainin jälkeläisille, siis ihmiskunnalle. Jeesus itse saarnasi myös "syvyyteen ja pimeyteen kahlehdituille" langenneille enkeleille uudelleen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei minusta ole mikään ongelma siinä, ettei Raamattu kerro kaikkea. Ongelma on paremminkin se, että se kertoo liikaa ja aivan liian sekavasti sekä ristiriitaisesti ollakseen missään määrin Jumalan sanaa.

Mitä Paavalin käsityksiin tulee, niin eipä hänkään mikään häävi henkilö näytä olleen, kun kertoo itse eläneensä demonien riivaamana.
2.Kor.12:7,8 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Azazel

Viesti Kirjoittaja Azazel »

Hanokin kirja kertoo noista langenneista enkeleistä, heitä kutsutaan englanniksi nimellä watchers. Myös Danielin kirja käyttää tuota nimitystä luvussa 4. 1992 laitos kääntää näitä näin:

17 (4:14) Valvojaenkelit ovat tämän asian päättäneet, pyhät enkelit tästä sanansa sanoneet, jotta elävät tulisivat tietämään, että Korkein hallitsee ihmisten valtakuntia ja että hän antaa kuninkuuden kenelle tahtoo ja voi nostaa valtaan alhaisimmankin ihmisistä. [1. Kun. 22:19+ | 1. Sam. 16:7+]

23 (4:20) Sinä näit pyhän valvojaenkelin laskeutuvan taivaasta ja sanovan: 'Hakatkaa poikki se puu ja hävittäkää se, mutta jättäkää sen kanto maahan, rauta- ja pronssikahleissa ruohikkoon, ja kastukoon se yökasteesta ja saakoon elantonsa yhdessä eläinten kanssa, kunnes seitsemän vuotta on kulunut.'

Maininta löytynee myös Riemuvuosien kirjasta. Ilmeisesti juutalaisilla alkoi tuohon aikaan olla hiukan liikaa enkeleitä, joten niitä täytyi sittemmin karsia myös kirjallisuudesta.

Näkemys enkeleistä, jotka haluavat lapsia ja himoitsevat ihmisnaisia kertoo vain siitä miten ihminen antaa taivaallisille olennoille omat ajatuksensa ja tarpeensa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Azazel kirjoitti:Näkemys enkeleistä, jotka haluavat lapsia ja himoitsevat ihmisnaisia kertoo vain siitä miten ihminen antaa taivaallisille olennoille omat ajatuksensa ja tarpeensa.
Ilman tätä ihmisten apua ei mielikuvitusolennoilla olisi lainkaan luonnetta.
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Azazel kirjoitti:Näkemys enkeleistä, jotka haluavat lapsia ja himoitsevat ihmisnaisia kertoo vain siitä miten ihminen antaa taivaallisille olennoille omat ajatuksensa ja tarpeensa.
Tätä kutsutaan projisaatioksi. Ihminen ulkoistaa keksimilleen mielikuvitusolennoille omia taipumuksiaan. Ja koska Raamattu on lähinnä miesten kirjoittamaa tekstiä, niin tietysti nämä ihmistä korkeammiksi esitellyt henkiolennotkin omaavat nimenomaan miehisiä taipumuksia; toisin sanoen suvullisesti lisääntyvien nisäkkäiden hormonitoimintaan perustuvia tarpeita ja haluja. Sellaisia tarpeita ei luulisi henkiolennoilla olevan; vai onko Jumalalla, enkeleillä ja demoneilla kenties hormonitoimintaa ja sukuelimet? Ehkäpä vielä erityiset juoksuajatkin?

Jt-teoria esittää Jumalan ja enkelit luonteeltaan sukupuolettomiksi persooniksi. Jostain syystä kuitenkin nämä henkiolennot esiintyvät kertomuksissa aina miehinä. Voisikohan tämä liittyä mitenkään siihen miehiä suosivaan valta-asetelmaan, jonka me näemme toimivan vielä tänäkin päivänä Lähi-Idässä, ja jossain määrin tietysti Jt-seurakunnissakin?

Jumalasta on löydettävissä koko ihmisen tunneskaala, myös sen ääripäät. Jumalaan kohdistetaan ihmisen omat toiveet ja pelot, ja siksi se Raamatun jumala onkin niin ristiriitainen tyyppi.
Vastaa Viestiin