Vaikutatte aika riitaisalta ja organisoimattomalta joukolta
Valvoja: Moderaattorit
-
SuurinBabylon
Re: Vaikutatte aika riitaisalta ja organisoimattomalta jouko
Suosittelen lämpimästi sekä KN:lle että "Veli Vanhimmalle" lopullista irrotautumista lahkosta. Uskon vakaasti että se olisi elämänne parhaita päätöksiä, vaikka alku saattaakin olla vaikea. Henkinen kynnys järjestöstä eroamiseen on suuri, mutta henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa.
-
Vieras
Eipä ne asiat ole suinkaan aina niin yksinkertaisia, että voi noin vain suositella toiselle eroamista.
Se kun ei kaikissa tilanteissa edes ole paras ratkaisu.
-theos-
Se kun ei kaikissa tilanteissa edes ole paras ratkaisu.
-theos-
- Jaakko Ahvenainen
Niin, -theos-, tässä maassa taataan kullekin uskonnon vapaus. Ken haluaa kuulua Jehovan todistajat uskonnolliseen yhdyskuntaan, siihen hänellä on oikeus. Mutta kuulua pakosta siihen, on minulle kovin vaikea ymmärtää.
-
Vieras
"Ken haluaa kuulua Jehovan todistajat uskonnolliseen yhdyskuntaan, siihen hänellä on oikeus"
Tämä kuuluminen ei käytännössä toimi tuon mallin mukaan, vaan siinä on katko ja poikkeamia siinä kohti, että kun värvättävä aloitetaan rakkauspommituksella pehmittämään, niin sitten siinä syntyy väärinkäsityksiä ja erehdyksiä sillä tavoin että oikeastaan lahkoon kuuluva uskoo kuuluvansa johonkin ihan muuhun, eikä pysty ymmärtämään lahkon todellista luonnetta.
Joka ymmärtää lahkon, ei halua siihen kuuluakaan, kuten veljesseuran kävijät tapaavat olla
Tämä kuuluminen ei käytännössä toimi tuon mallin mukaan, vaan siinä on katko ja poikkeamia siinä kohti, että kun värvättävä aloitetaan rakkauspommituksella pehmittämään, niin sitten siinä syntyy väärinkäsityksiä ja erehdyksiä sillä tavoin että oikeastaan lahkoon kuuluva uskoo kuuluvansa johonkin ihan muuhun, eikä pysty ymmärtämään lahkon todellista luonnetta.
Joka ymmärtää lahkon, ei halua siihen kuuluakaan, kuten veljesseuran kävijät tapaavat olla
-
Vieras
Se on selvää koska sinulla ei ole asiasta henkilökohtaista kokemusta. En itsekään halunut pistää kerralla päätäni pölkylle ja menettää koko lähisukuani sillä, että olisin eronnut heti kun totesin lopullisesti lahkon opillisen pimeyden.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Niin, -theos-, tässä maassa taataan kullekin uskonnon vapaus. Ken haluaa kuulua Jehovan todistajat uskonnolliseen yhdyskuntaan, siihen hänellä on oikeus. Mutta kuulua pakosta siihen, on minulle kovin vaikea ymmärtää.
Jos itse on saanut omaa harkintakyvyttömyyttään monoa, niin on kovin helppoa kannustaa muita eroamaan. Vaikka se olisi kuinka helppoa ja ulkopuolisen mielestä viisasta, tuo todellinen viisaus kaikkine seuraamuksineen on aina jokaisen tapauskohtaisesti mietittävä omalta kohdaltaan.
Asia on hyvin monisyinen enkä jaksa sen enempää ryhtyä aukomaan noita monia eteentulevai ongelmia.
-theos-
-
KN
´Vieras kirjoitti: eli akrobatiaa tarvitaan.
Jaksamisia!
No kyllä!
Onnea nyt kuitenkin myös tälle Veljesseura uralle.
KN
-
Kaarmis
Kiitos vastauksestasi, selvitti asiaa.
Akrobatiaa oppii harjoittelemalla. Pelkään että isäni on joutunut myös opettelemaan tuota akrobatiaa, ja siksi hänet toistuvasti lähetetään nuoralle ilman turvaverkkoa...
Akrobatiaa oppii harjoittelemalla. Pelkään että isäni on joutunut myös opettelemaan tuota akrobatiaa, ja siksi hänet toistuvasti lähetetään nuoralle ilman turvaverkkoa...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Kaarmis
"Jos itse on saanut omaa harkintakyvyttömyyttään monoa, niin on kovin helppoa kannustaa muita eroamaan. Vaikka se olisi kuinka helppoa ja ulkopuolisen mielestä viisasta, tuo todellinen viisaus kaikkine seuraamuksineen on aina jokaisen tapauskohtaisesti mietittävä omalta kohdaltaan."
Tämän tunnistan omaksi vaikeudekseni. En voi ymmärtää kuinka vaikeaa on uida jeppulauskosta pois, kun itse en koskaan siihen oppiin edes uskonu ja silti roikuin siellä 32-vuotiaaks. Kuinka vaikeaa voi olla jos on uskonu tuohon paskaan!
Tämän tunnistan omaksi vaikeudekseni. En voi ymmärtää kuinka vaikeaa on uida jeppulauskosta pois, kun itse en koskaan siihen oppiin edes uskonu ja silti roikuin siellä 32-vuotiaaks. Kuinka vaikeaa voi olla jos on uskonu tuohon paskaan!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
KN
Minä tyydyn odottamaan, että sinunkaltaiset ihmiset tekevät lopun lahkoista. Saat täyden tukeni yritykseesi ja toivotan sille menestystä.SuurinBabylon kirjoitti:Suosittelen lämpimästi sekä KN:lle että "Veli Vanhimmalle" lopullista irrotautumista lahkosta. Uskon vakaasti että se olisi elämänne parhaita päätöksiä, vaikka alku saattaakin olla vaikea. Henkinen kynnys järjestöstä eroamiseen on suuri, mutta henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa.
KN
-
SuurinBabylon
Lähtö on vaikea, joskus jopa lähes mahdottomalta tuntuva ratkaisu. Uskallan silti väittää, että pitkällä aikavälillä lähtö tuo enemmän hyvää kuin pahaa.Kaarmis kirjoitti:En voi ymmärtää kuinka vaikeaa on uida jeppulauskosta pois, kun itse en koskaan siihen oppiin edes uskonu ja silti roikuin siellä 32-vuotiaaks. Kuinka vaikeaa voi olla jos on uskonu tuohon paskaan!
Miksi roikkua mukana "ystävien" takia, jotka eivät hyväksy sinua omana itsenäsi? Eikö ole äärimmäisen raskasta esittää jotain muuta, kuin mitä on? Mitä arvoa on tälläisten sukulaisten ja "ystävien" hyväksynnällä? Ei mitään.
- Jaakko Ahvenainen
Aivan. Tätä olen kovin miettinyt vastausta löytämättä. Ei todistajuus ole mikään ainoa asia, minkä vuoksi joutuu jättämään vanhemmat, sisarukset, koko suvun, kaverit ja muut selkänsä taakse. Aloittamaan oman elämänsä tyhjästä ja rakentamaan omaa ihmissuhdeverkostoaan. Minun on ylen vaikea käsittää tätä todistajuuden ympärille kietoutuvaa porua.SuurinBabylon kirjoitti:Miksi roikkua mukana "ystävien" takia, jotka eivät hyväksy sinua omana itsenäsi? Eikö ole äärimmäisen raskasta esittää jotain muuta, kuin mitä on? Mitä arvoa on tälläisten sukulaisten ja "ystävien" hyväksynnällä? Ei mitään.
Kuinka moni muu ihminen onkaan joutunut lähtemään kaikin tavoin tyhjästä! Eivät he paru eivätkä poraa. Kääntävät niskavillansa tuuleen ja yrittävät eteen päin, miten jaksavat ja yleensä selviytyvät.
Lähes mikä tahansa menetys kirpaisee ja elämän varrelle sattuu monia hankalia asioita. Tämä kuuluu elämään. Mennyt on mennytä. Siihen on turha jäädä rypemään. Elämää on edessä, mitähän kivaa sieltä löytyneekään. Niitä Veikko Lavin kuuluja onnenpipanoita kenties.
Lisäys: Hiukka tekstiä muotoilin.
-
Vieras
Kompromissina että olisi kirjoilla lahkossa, muttei kävisi valtakunnansalilla kertaakaan, konventista nyt puhumattakaan, ovityössä sen verran että kiinnostusta osoittaneita varoittaisi ja lahkolaissukulaisia jututtaisi lahkon opeista ajatuksia herättävällä tavalla ?
-
Vieraas
Nyt on kyllä pakko olla eri mieltä. Kun itse kokee, käsittää paremmin. En heti keksi vastaavaa karttamiskäytäntöä. Sukulaiset eivät normaalisti lopeta täydellisesti yhteydenpitoa vaikka tekisit murhan ja muuttaisit Australiaan.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ei todistajuus ole mikään ainoa asia, minkä vuoksi joutuu jättämään vanhemmat, sisarukset, koko suvun, kaverit ja muut selkänsä taakse. Aloittamaan oman elämänsä tyhjästä ja rakentamaan omaa ihmissuhdeverkostoaan. Minun on ylen vaikea käsittää tätä todistajuuden ympärille kietoutuvaa porua.
Vastaavia ohjeita olen kuullut muutamiltakin ei-JT-sukulaisilta. Olisi kovin mukavaa jos se menisi noin, mutta ei se mene.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kuinka moni muu ihminen onkaan joutunut lähtemään kaikin tavoin tyhjästä! Eivät he paru eivätkä poraa. Kääntävät niskavillansa tuuleen ja yrittävät eteen päin, miten jaksavat ja yleensä selviytyvät.
Lähes mikä tahansa menetys kirpaisee ja elämän varrelle sattuu monia hankalia asioita. Tämä kuuluu elämään. Mennyt on mennytä. Siihen on turha jäädä rypemään. Elämää on edessä, mitähän kivaa sieltä löytyneekään. Niitä Veikko Lavin kuuluja onnenpipanoita kenties.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
- Jaakko Ahvenainen
Kaiketi keskustelussa saa olla eri mieltä. Melko vaikeaa sitä on vastaavaa karttamiskäytäntöä keksiäkin, mikäli on elänyt onnellisessa todistajuuskodossa ja sitten tästä ihanasta totuudesta eronnut tai tullut erotetuksi.Vieraas kirjoitti:Nyt on kyllä pakko olla eri mieltä. Kun itse kokee, käsittää paremmin. En heti keksi vastaavaa karttamiskäytäntöä, etc.
Jos hiemankin avaa silmiään, voi havaita hyvin helposti, etteivät sen enepää todistajuudesta eronneet kuin siitä erotetutkan ole tässä yhteiskunnassa mikään ainoa karttamista kokenut tai kokeva joukko. Ero on lähinnä siinä, että em. jengi jää tässä rapakossaan rypemään, pääsemättä siitä irti.
Monilla muilla kartetuilla on tapana menetellä toisin. He eivät välttämättä jää rapakkoon makaamaan, vaan pyrkiytyvät siitä irti mitä pikemmin. Että minua etoo tämäö itsesäälissä piehtarointi. Ellei siitä eroon pääse, ei tulevaisuuskaan liene ylen loistoisa, vaikka muuten mukavasti menisikin.
Tulisiko minun muka ryhtyä todistajaksi tämän ymmärtääksen, ei helkkarissa, vaikka kiljuen vastaanottaisivatkin. Ihanko tosissaan noin pöllöä esität(te).
-
SuurinBabylon
Oman näkemykseni mukaan kyse on siitä, että lahkon henkinen ote on niin voimakas, että pois lähteminen näyttää mahdottomalta. Kun on oppinut pois lahkon ajatusmalleista ihmettelee kuitenkin että "miksi en lähtenyt aikaisemmin"?
Pointtini on se, että jälkeenpäin katsottuna lähtö koetaan varmasti positiivisena tapahtumana. Yritän tässä vain kannustaa ihmisiä pieneen riskinottoon. Jos jollain on eriävä mielipide, niin kertokoot. Käsitykseni mukaan suurin osa lähteneistä ei kuitenkaan mistään hinnasta palaisi takaisin. Ne asiat joita lahkossa jää kaipaamaan, on löydettävissä muualtakin ilman ajatuksen- ja sananvapauden myymistä hallintoelimelle.'
Jos joku silti haluaa jatkaa Jehovan todistajana (olivatpa syyt mitä tahansa) en häntä tuomitse. Miksi tuomitsisin? Haluan vain sanoa, että ei se lähtö maailmanloppu ole, vaikka lahkossa ollessa se siltä näyttää. Näyttihän se siltä itsellenikin.
Pointtini on se, että jälkeenpäin katsottuna lähtö koetaan varmasti positiivisena tapahtumana. Yritän tässä vain kannustaa ihmisiä pieneen riskinottoon. Jos jollain on eriävä mielipide, niin kertokoot. Käsitykseni mukaan suurin osa lähteneistä ei kuitenkaan mistään hinnasta palaisi takaisin. Ne asiat joita lahkossa jää kaipaamaan, on löydettävissä muualtakin ilman ajatuksen- ja sananvapauden myymistä hallintoelimelle.'
Jos joku silti haluaa jatkaa Jehovan todistajana (olivatpa syyt mitä tahansa) en häntä tuomitse. Miksi tuomitsisin? Haluan vain sanoa, että ei se lähtö maailmanloppu ole, vaikka lahkossa ollessa se siltä näyttää. Näyttihän se siltä itsellenikin.