Turhaa saarnaamista?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

theos

Turhaa saarnaamista?

Viesti Kirjoittaja theos »

Miksi Jehovan todistajat ovat kuluttaneet miljoonia tunteja sadan vuoden ajan saarnatakseen 'kaikille kansoille' omaa teologiaansa? Jehovan todistajien opetuksen mukaan paratiisiin tuhatvuotiskaudelle herätetään liki kaikki ennen harmaa kuolleet ihmiset - jossain julkaisussa on mainittu määrän olevan noin 20 miljardia - joten mitä virkaa tuolla saarnaamistyöllä on? Onko sen ainoa pointti siinä, että sen avulla löytyy ne muutamat ihmiset, jotka saavat näin mahdollisuuden tehdä syntiä Pyhää Henkeä vastaan ja menettävät siten ylösnousemustoivonsa?

Onko saarnaaminen eli ovityö teologisestikin hölmöläisten hommaa?
Tony

Re: Turhaa saarnaamista?

Viesti Kirjoittaja Tony »

theos kirjoitti:Onko sen ainoa pointti siinä, että sen avulla löytyy ne muutamat ihmiset, jotka saavat näin mahdollisuuden tehdä syntiä Pyhää Henkeä vastaan ja menettävät siten ylösnousemustoivonsa?
Tätä on tosiaan joskus tullut mietittyä. Jt:t käyvät (oman oppinsa mukaan) ovilla käytännössä jakelemassa ihmisille kuolemantuomioita (= jos henkilö ei osoita kiinnostusta "hyvää uutista" kohtaan, tämä ei tule pääsemään tuhatvuotiskaudelle). Kun taas jos ihmiset ja ovet jätettäisiin rauhaan, kaikki saisivat lipun paratiisin etkoille.

Kuvio on siitä pirullinen, että jostain kumman syystä jehovantodistajien on käytävä ovilla jakelemassa tuomioita, koska jos he eivät sitä tee, he saavat itse kuolemantuomion.

Kyseisessä kuviossa ei kyllä ole päätä eikä häntää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
theos

Viesti Kirjoittaja theos »

Itseasiassa kaikki nuo ovenavaajatkin, jotka voivat olla mitä pilkallisimpia ja v-mäisimpiä todistajia kohtaan, saavat ennen harmaa kuollessaan sen ylösnousemuksen. Vain itse harmassa elävien kesken tehdään jako hyviin Jehovan todistajiin ja pahoihin tapettaviin maailmallisiin.
Tony

theos kirjoitti:Itseasiassa kaikki nuo ovenavaajatkin, jotka voivat olla mitä pilkallisimpia ja v-mäisimpiä todistajia kohtaan, saavat ennen harmaa kuollessaan sen ylösnousemuksen. Vain itse harmassa elävien kesken tehdään jako hyviin Jehovan todistajiin ja pahoihin tapettaviin maailmallisiin.
Juuri näin. Kuvion absurdius on jotain - absurdia. :mrgreen:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Voidaan kysyä että mitä mitataan.

Jos lahkolaiset käyvät ovilla miljoonin tunnein, niin se on kuitenkin vartiotorniseuralle itselleen ilmaista mainosta. CocaCola mainostaa sadoin miljoonin, ja kannattavasti, sillä myynti käy vaikka on kolajuomia puolta halvemmallakin.

Kyllä on vartiotorniseuran ovimainontakin kannattanut, oikeuden toimenpidekieltoonko se määräsi kiinteistöt pedofiilijutussa, niin arvo sanottiin kuitenkin miljardiksi.

Lahkon toiminnasta puuttuu varsinainen liikeriski, ovimyynti ei voi jäädä tappiolliseksi (ellei sitten pedofiilituoioita katsota riskiksi ja tappioksi, mutta nehän ovat yhtä hyvin rikosrangaistuksia). Siltä kannalta ei ovityön tuottoprosenttia ole tarpeen edes tietää.

Teologisesti on tietysti ihmeteltävää esim. koska ne ovityöt on tehty täysin muutetuilla opeilla nykyään perustamistilaan verraten, toki on nyt Raamatustakin otettu oma muutettu laitoksensa.
Vieras

On selvää että lahkon kannalta ja taloudellisessa mielessä saarnaamistyö ei ole turhaa vaan koko busineksen perusta. Ilman sitä ei olisi vt-seuraakaan. Kysymys oli puhtaasti teologinen.

-theos-
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

<<""  Mutta ihmislulonne koettaa välttää kärsimystä ja on aina valmis hankkimaan kunniaa ja valtaa.  Siksi huomaamme, että apostolienkin päivinä muutamat seurakunnat olivat taipuvaisia sovelluttamaan lupaukset tulevasta kunniasta ja voimasta nykyiseen elämään ja alkoivat toimia ikäänkuin olisivat ajatelleet, että maailmalle oli tullut jo aika kunnioittaa ja totella Seurakuntaa.  
     Apostoli Paavali koetti oikaista tätä eksytystä, sillä hän tiesi, että sellaiset ajatukset vaikuttaisivat vahingollisesti Seurakuntaan synnyttäen ylpeyttä sekä vieroittaen uhraamisesta.  Ivallisesti hän sanoo heille: 

»Te olette jo ravitut,teistä on tullut jo rikkaita, te olette ilman meitä päässeet kuin miksikin kuninkaiksi.»

Sitten hän tatkaa:  »Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin että mekin pääsisimme kuninkailemaan teidän kanssanne. »  (I Kor. 4: 8) 

He koettivat saada kristillisyydestään mahdollisimman paljon kunniaa; mutta apostoli tiesi, että jos he seuraisivat uskollisesti Herraa, niin he eivät olisi sellaisessa asemassa.  Hän muistuttaa heitä sentähen siitä, että jos kauan odotettu hallitsemine jo olisi alkanut, niin olisi myöskin hän  ainakin yhtä suurella syyllä hallitsemassa kuin hekin.  

Se seikka,että hän uskonsa kautta sai kärsiä totuuden tähden, oli todistus siitä, oli ansa kunnian asemasta.  Sitten hän jatkaa vähemmän ivallisesti: 

»Me [apostolit ja uskolliset palvelijat] olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja,mutta te väkeviä; te kunniotettuja, mutta me halveksituita.»

En kirjoita tätä ainoastaan saadakseni teidät häpeämään; minulla on parempi ja jalompi tarkoitus – varoittaa teitä, sillä nykyinen kunnia ei ole tie siihen kirkkauteen ja kunniaan, joka on ilmestyvä, vaan nykyiset kärsimykset ja kieltäymykset muodostavan sen kaidan tien, joka johtaa kirkkauteen ja kunniaan, kuolemattomuuten ja Valtakunnan perintötoveruuteen.

Siksi kehoitan teitä: Tulkaa minun sueraajikseni.  Kärsikää ja antakaa nyt häväistä ja vainota itseänne, jotta te minun kanssani tulisitte osallisiksi siitä elämän kruunusta, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on sinä päivänä antava minulle, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka rakastavat hänen ilmestystään. – I Kor. 4:10 – 17; 2 Tim. 4: 8. "" >>>

Russellin Raamatuntutkijat eivät tee eroa siinä että ne jotka kuulevat hyvänuutisen ja eivät ota sitä vastaan, tulisivat hankkineeksi itselleen tällöin "toisen kuoleman", sanotaanhan Raamatussa että: jopa "Sodomalla ja Gomoralla tulee olemaan helpompaa tuomiopäivänä"
- Russell ei nähnyt mitään edellytyksiä Teokratian syntymiselle ennenkuin Kristus tulee kaikessa kirkkaudessaan, hän ei myöskään osoittanut puheitaan ja kirjojaan ensisijaisesti maailman asukkaille, vaan sille "pienelle laumalle" joka tulisi osaksi "taivaallista hallitusta".

Russell esitti kohtaamilleen ihmisille usein kysymyksen; "Oletko vihkytynyt?" ja tuon kysymyksen jälkeen moni, kuten tänäkin päivänä, joutuu toteamaan: "Minulla on muuta menoa, Minun täytyy elättää perhettä", Peltotyöt ovat kesken", Minulla on tärkeä tuotekehitysprojekti meneillään, Ei ole nyt aikaa"... mutta kiitos veli Russell lohduttavista sanoistasi", - eikä hän siitä pahastunut tai katsonut näiden "vastaanhangoittelijoiden" nyt hankkineen itselleen "ikuisen tuhon tuomion".

On todettava että Jehovan-todistajat toimivat nykyisin sillä "metodilla" millä tuhatvuotiskautena tullaan ihmiskunta ( 60-70 miljardia ) opastamaan Kaikkivaltiaan tuntemukseen Raamatuntutkijoiden mukaan, Todistajat toimivat kuitenkin tässä opetustyössään niissä raameissa mihin J.F.Rutherfoord "järjestön luomisen" yhteydessä heidät "kansakuntana" johdatti...
Vieras

-
Viimeksi muokannut Tony, 12.08.2012 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Epäasiallinen viesti poistettu
Tony

Osaatko -seuraaja- tiivistää mitä ajat viestilläsi takaa?
Vieras

-seuraaja- kirjoitti:  ...
Et juurikaan keskustele jos sinulle esittää kysymyksiä. Sen sijaan teet näitä teologisia kirjoituksia joissa ei paljoakaan järkeä ole. Mikä on tarkoituksesi kun olet ja kirjoitat täällä palstalla - koitatko käännyttää seuraksesi toisia hönöjä?
-seuraaja-

>> Tiivistetysti seuraavasti:
- Missä Jumalan valtakunta viipyy?
- Onko Jehovan-todistajuus "hengellinen paratiisi"?
- Mikä on "valittu" seurakunta?

- Miten Raamatuntutkijoiden sanoma on välittynyt Todistajuudessa?
- Tietäisimmekö mitään tänäpäivänä siitä mitä Raamatuntutkijat ovat tuoneet esiin Raamatun sanomasta ilman Todistajien "järjestöä"?

Vastineessa oleva tekstilainaus on "aikakausi suunnitelma"-kirjasta, mistä käy mm. varsin hyvin esille se että Russell katsoi evankeliumin olevan jo tullut todistetuksi koko maailmassa omana aikanaan ja että hän pyrki ensisijaisesti esittämään "kutsua Jeesuksen hääaterialle"... ja nyt tuo "kutsu-aika" näyttää venyneen paljon pitemmäksi kuin mitä Raamattu antaisi ymmärtää "kansakuntien määräaikojen" paikkansapitävyyden suhteen Russellin, Raamatun-tutkijoiden ja Jehovan-todistajien Raamatun tulkinnan mukaan.
( samalla tavoin on käynyt "Israelin ennallistamisen suhteen )
- silti maailman tapahtumat näyttäisivät osoittavan että elämme "viimeisiä aikoja" sillä Israel on palannut maahansa, maailmassa on tapahtunut paljon; mm. maailman vallan kukistuminen ( Saksalais-Roomalainen keisarikunta ), uuden maailman vallan syntyminen, poliittisten ideologioiden romahtaminen, "tiedon valtaväylillä", perinteisten kirkkomahtien aseman murentuminen,liikkumisen huimaava kasvu jne.

Kysymys voisi tiivistetysti kuulua: Mikä aika nyt on, missä me ihmiskuntana menemme?
-seuraaja-

"Vieras" : >> Et juurikaan keskustele jos sinulle esittää kysymyksiä. Sen sijaan teet näitä teologisia kirjoituksia joissa ei paljoakaan järkeä ole. Mikä on tarkoituksesi kun olet ja kirjoitat täällä palstalla - koitatko käännyttää seuraksesi toisia hönöjä? <<

- Ehkä huomaat että minulla on enemmän kysymyksiä kuin oletettuja vastauksia?
t. -seuraaja-
Vieras

Et sinä kysy tai keskustele opillisista asioista. Sinä saarnaat täällä eikä se, ettet itse edes tajua saarnaamallesi sonnalle mitään järkevää perustelua tee sitä yhtään sen toivottavammaksi.
Russell oli adventismin sokaisema hölmö ja Rutherford tuota työtä laskelmoidusti jatkanut liero.

-theos-
-seuraaja-

"t..os: vastaapa sinä puolestasi kerran minun esittämään kysymykseen:
- Mistä Juudan ja Pietarin-kirjeen kirjoittajat tietävät "enkelin kiistelleen Saatanan kanssa Mooseksen ruumiista" ja mistä mainittujen kirjeiden kirjoittajat t i e t ä v ä t Jeesuksen käyneen tuonelassa "saarnaamassa langenneille enkeleille"? , sillä Vanha-testamentti eivätkä Evankeliumit mainitse näitä tapahtumia?
- "gnostistako"?
Vieras

On hölmöä miettiä noin naurettavia asioita ikäänkuin niihin olisi olemassa merkittävää saati loogista selitystä. Miten Jobin kirjaan päätyi taivaassa Jumalan ja Saatanan välillä käydyn keskustelun sanatarkka lainaaminen tai Jeesuksen ja Saatanan erämaassa käymä keskustelu. Kuka ne kuuli ja jälkipolville tallensi? Tai miten Mooses tiesi Jumalan ajatukset?
Vastauksena noihin kaikkiin: Raamattu on täynnä typeryyksiä jotka vain typerykset ottavat tosissaan.

Jos Elias olisi oikeasti saanut rukoilemalla sateiden loppuvan kolmen ja puolen vuoden ajaksi koko maapallolta, olisi tuosta asiasta muutakin historiallista faktatietoa yhden Jaakobin kirjeeseen laitetun jakeen lisäksi. Kyseessähän olisi ollut megaluokan maailmanlaajuinen luonnonkatastrofi. Mutta sinua tämäkään ei varmaan sen enempää ihmetytä.

Sen sijaan että osallistuisit avausta koskevaan pohdiskeluun, niin laitat aivan jotain muuta koskevaa käsittämätöntä sontaa keskustelun sekaan. Tee siitä edes oma avauksesi ettet sotke toisten aiheiden käsittelyä. Modet saavat sitten päättää mitä tuon saarnaamiseksi muuttuneen hulluutesi kanssa tekevät.
Vastaa Viestiin