Todistajien vapaa-ajan kulttuuri
Valvoja: Moderaattorit
-
SuurinBabylon
Todistajien vapaa-ajan kulttuuri
Konservatiivisimmat todistajat kutsuvat kotiinsa vieraiksi vain toisia todistajia, joiden kanssa he keskustelevat vain "hengellisistä" asioista. Hieman vapaamielisemmät saattavat jopa pelata vieraiden kanssa jotain raamattuaiheista peliä. Nuoret järjestävät toki vapaampia tapahtumia, tai illanviettoja, kuten todistajat niitä kutsuvat.
Mitä mieltä olet todistajien vapaa-ajan vietosta? Millaisiin vapaa-ajan tapahtumiin osallistuit todistaja-aikanasi? Oliko seurakuntanne alueella tai ystäväpiirissäsi ylipäätään tapana viettää aikaa teokraattisen uraputken ulkopuolella?
Mitä mieltä olet todistajien vapaa-ajan vietosta? Millaisiin vapaa-ajan tapahtumiin osallistuit todistaja-aikanasi? Oliko seurakuntanne alueella tai ystäväpiirissäsi ylipäätään tapana viettää aikaa teokraattisen uraputken ulkopuolella?
-
Vieras
Re: Todistajien vapaa-ajan kulttuuri
Olin vanhimman luona juomassa viiniä ja alkudrinkeillä kysyttiin, että "mitenkäs salliva omatunto tänään on?" Tiukempi silloisen vaimoni läsnäolo ehkäisi suoranaisen kännäämisen vaikka pikku tuiterissa oltiin.
Ruotsin laivalla olen ollut, pelaamassa palloa eri kentillä, makkaranpaistossa, kotivierailuilla ainakin.
Ruotsin laivalla olen ollut, pelaamassa palloa eri kentillä, makkaranpaistossa, kotivierailuilla ainakin.
-
Vieraas
Lätkää ja jalkapalloa jotka lopetettiin useamman kerran liian rajujen otteiden takia (rakkaus keskuudessanne tosiaan...). Lentopallo ja pesis toimivat paremmin, tosin usein jonkun lajissa kokeneemman piti päästä pätemään ja alkaa pelata tosissaan. Samaa pakollista pätemistä on kyllä tullut vastaan maailmallisissakin kuvioissa.SuurinBabylon kirjoitti:Mitä mieltä olet todistajien vapaa-ajan vietosta? Millaisiin vapaa-ajan tapahtumiin osallistuit todistaja-aikanasi?
Kahdenlaisia nuorten illanviettoja. Ensinnäkin puolivirallisia jossa iso joukko teinejä leikki lapsellisia leikkejä yhden tai useamman vanhimman valvovan silmän alla. Toisaalta niitä epävirallisia nuorten kesken salaa, kaljan kanssa sekoillen. Näiden välimuoto tuntui olevan mahdotonta JT-kuvioissa.
Hengellisistä asioista puhumiseen ei järjestetty illanviettoja, jotkut tiettävästi järjestivät VT:n viivajaisia. Nythän vapaamuotoinen Raamatusta keskustelu onkin jo kiellettyä.
Ei kaiken kaikkiaan kovin tasapainoista touhua, ennemminkin äärilaidasta toiseen.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Vieras
Nuoremmat veljet sanoivat, että vanhimmat pelasivat sitä sählyä eniten tosissaan. Olin peleistä syrjässä ja siksi tunsin itseni salilla ulkopuoliseksi, kun puhuivat vain peleista eikä hengellisistä asioista. Sitten puheet matseista loppuivat ehkä juuri mainitsemastani syystä. Tuli noottia jostain, että pelit nousee tärkeimmäksi. Toisaalta - jos elämässä ei muutakaan ole?
-
SuurinBabylon
Tälläinen kokemus minullakin asiasta on syntynyt.Vieraas kirjoitti:Ei kaiken kaikkiaan kovin tasapainoista touhua, ennemminkin äärilaidasta toiseen.
Tuli mieleen, että voisiko tämä "kahdenlaisten illanviettojen" käytäntö johtua siitä, että osa näistä vapaa-ajan illanvietoista ei ole vapaa-aikaa laisinkaan? Kuinka raamattupelien pelaamista vanhimpien valvovan silmän alla edes voisi kutsua vapaa-ajaksi?Vieraas kirjoitti:Kahdenlaisia nuorten illanviettoja. Ensinnäkin puolivirallisia jossa iso joukko teinejä leikki lapsellisia leikkejä yhden tai useamman vanhimman valvovan silmän alla. Toisaalta niitä epävirallisia nuorten kesken salaa, kaljan kanssa sekoillen. Näiden välimuoto tuntui olevan mahdotonta JT-kuvioissa.
Tarkoitus täytyy olla, että ihmiselle jää mahdollisimman vähän aitoa vapaa-aikaa, joka ei ole lahkon valvomaa. Käytännössä aitoa vapaa-aikaa on todella vähän. Lähes kaikki ei-teokraattinen aika vietetään toisten todistajien kanssa ja useimmiten vielä valvotuissa tilaisuuksissa. Valvonnalla tarkoitan sitä että seurakunnan vanhimmistoa on läsnä tilanteessa. Toisaalta myös toisten lahkolaisten läsnäoloa voitanee kutsua valvonnaksi, onhan heillä käräytysvelvollisuus lahkotovereiden rikkomuksista.
Ehkä tämän takia tilanteet usein riistäytyvät käsistä, kun kyseessä on aito valvomaton vapaa-aika, jonka aikana tehtävistä "vääryyksistä" ei ole mahdollisuutta jäädä kiinni?
-
Kaarmis
Olen ollut esivalvojan kanssa juomassa kirkkaampien juomien lisäksi myös muistonvieton jämäviinit eli pari pulloa vinusta taisi mennä.Vieras kirjoitti:Olin vanhimman luona juomassa viiniä ja alkudrinkeillä kysyttiin, että "mitenkäs salliva omatunto tänään on?" Tiukempi silloisen vaimoni läsnäolo ehkäisi suoranaisen kännäämisen vaikka pikku tuiterissa oltiin.
Ruotsinlaivalla yleensä vanhimmistolla karkasi mopo käsistä viinan kanssa jo ensimmäisinä tunteina. Vierasta muijaakin taisi joku puristella. Pesiksessä kerran meinasi mennä vanhimman lyömästä pallosta aataminomena paskaksi, ehkä kolme senttiä pelasti sairaalalta. Hengittämään joutui kyllä opettelemaan puoli vuorokautta.Vieras kirjoitti:Ruotsin laivalla olen ollut, pelaamassa palloa eri kentillä, makkaranpaistossa, kotivierailuilla ainakin.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
SuurinBabylon
Itselläkin samanlaisia kokemuksia, tosin kyseessä oli Ruotsin sijasta Viron matka. Viina tuntui maistuvan sekä reissun järjetäjälle että matkassa olleille vanhimmille. Yksi reisussa ollut tiesi kertoa myös aikaisemmasta matkasta jolla muutama Veli Edistyvä oli tyhjentänyt vatsalaukkunsa sisältöä ravintolan pöydän alle. Kyseessä oli ollut sikäli erikoinen tilanne, että oksennuskuntoon oli hankkiuduttu heti ensimmäisellä yhteisellä päivällisellä, kun oltiin havaittu Vironmaan ravintoloiden edullinen juomahinnasto.Kaarmis kirjoitti:Ruotsinlaivalla yleensä vanhimmistolla karkasi mopo käsistä viinan kanssa jo ensimmäisinä tunteina. Vierasta muijaakin taisi joku puristella.
Edit: Nämä kosteat illat menivät todistajapiireissä aina yli rajojen. Ainut rattijuoppo jonka kyydissä olen ollut oli kastettu veli. Tosin taisin itsekin olla sen verran päihtyneenä, etten älynnyt kieltäytyä rattijuopon kyydistä. Humalatilaa kuskilla oli silloin vähintään kahden promillen verran.
Kyseiseltä veljeltä lähti myöhemmin kortti kun poliisi pysäytti tämän matkalla baarista kotiin. Kortittomuus ei estänyt tätä yksilöä ajamasta autoa jatkossa, olipa sitten humalassa tai selvin päin. Vanhimmistokin taisi tietää tapauksesta, mutta ei tuntunut kiinnittävän asiaan huomiota.
Aina kun olin läsnä vähänkään virallisemmassa lahkon vapaa-ajan toiminnassa oli meininki tappavan tylsää. Raamattupelejä, kenttäkokemusten vaihtoa ja Vartiotornin viivajaisia. Vartiotornin viivajaisissa tutkittiin englanninkielistä The Watchtoweria, kun suomenkielinen versio oli käynyt muillekin jo varsin puuduttavaksi.
Tasapainoa näiden kahden ajanviettotavan välistä ei tunutunut JT-piireissä löytyvän, kuten Vieraas aikaisemmin mainitsikin.
Viimeksi muokannut SuurinBabylon, 15.08.2012 00:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Mir
Skidinä olin usein vanhempieni kanssa parin tutun jt-pariskunnan luona. Ilman känniä nuo käyntikerrat eivät toteutuneet juuri koskaan.
Nuorena itse olin pari kertaa salin eliittiporukoiden illanvietossa. Tunnelma oli varsin varautunut. Tuntui, että kaikkien piti miettiä mitä sanoa, ettei vain sano mitä miettii. Siellä puhuttiin vain pienistä sievistä asioista, kenttäkokemuksista ja hengellisistä asioista. Varsinaista nukkekotimeininkiä, suoraan seuran julkaisusta. Tappavan tylsää oli.
Toinen ääripää olikin sitten se, että jutut olivat sellaista rimaa hipoen -osastoa. Lähes ihmetytti teininä, miten rooli voikaan ihmisillä muuttua, kun salihymy, skragat ja säädylliset hameet lentävät nurkkaan. Jutut eivät olleet ihan niin suolalla höystettyjä ja hyviä rakennukseksi
Näissä kuvioissa ei tosin ollut tylsää, kuten beettelin eliitin kanssa.
Mitään vähänkään normaaleja illanviettoja en muista kokeneeni. Yleensä se oli sitä joko/tai osastoa riippuen mihin seurakunnan jaokseen kuului.
Olin tosin aika nuori noihin aikoihin. Pahaksi onnekseni en päässyt mukaan kunnollisiin riehakkaisiin mässäilyihin ja juominkeihin.
Nuorena itse olin pari kertaa salin eliittiporukoiden illanvietossa. Tunnelma oli varsin varautunut. Tuntui, että kaikkien piti miettiä mitä sanoa, ettei vain sano mitä miettii. Siellä puhuttiin vain pienistä sievistä asioista, kenttäkokemuksista ja hengellisistä asioista. Varsinaista nukkekotimeininkiä, suoraan seuran julkaisusta. Tappavan tylsää oli.
Toinen ääripää olikin sitten se, että jutut olivat sellaista rimaa hipoen -osastoa. Lähes ihmetytti teininä, miten rooli voikaan ihmisillä muuttua, kun salihymy, skragat ja säädylliset hameet lentävät nurkkaan. Jutut eivät olleet ihan niin suolalla höystettyjä ja hyviä rakennukseksi
Mitään vähänkään normaaleja illanviettoja en muista kokeneeni. Yleensä se oli sitä joko/tai osastoa riippuen mihin seurakunnan jaokseen kuului.
Olin tosin aika nuori noihin aikoihin. Pahaksi onnekseni en päässyt mukaan kunnollisiin riehakkaisiin mässäilyihin ja juominkeihin.
-
Kitty
Heh minullakin on kokemusta ruotsinristeilystä, tosin vain jt-nuorten pikku porukan kesken.SuurinBabylon kirjoitti:Itselläkin samanlaisia kokemuksia, tosin kyseessä oli Ruotsin sijasta Viron matka. Viina tuntui maistuvan sekä reissun järjetäjälle että matkassa olleille vanhimmille. Yksi reisussa ollut tiesi kertoa myös aikaisemmasta matkasta jolla muutama Veli Edistyvä oli tyhjentänyt vatsalaukkunsa sisältöä ravintolan pöydän alle. Kyseessä oli ollut sikäli erikoinen tilanne, että oksennuskuntoon oli hankkiuduttu heti ensimmäisellä yhteisellä päivällisellä, kun oltiin havaittu Vironmaan ravintoloiden edullinen juomahinnasto.Kaarmis kirjoitti:Ruotsinlaivalla yleensä vanhimmistolla karkasi mopo käsistä viinan kanssa jo ensimmäisinä tunteina. Vierasta muijaakin taisi joku puristella.
Ryyppäys alkoi jo terminaalin puolella, laivan buffetissa hyvä ystäväni eräs jt-sisar oksensi pöydän alle ja sen jälkeen otti lisää buffetin viiniä
Illan aikana porukka hajosi ja tyyppejä löytyi milloin mistäkin hytistä. Tämä sama kaverini päätyi joidenkin miesten hyttiin, ja seuraavalla kerralla kun nähtiin aamulla, niin oli harrastellu seksiäkin ja oli kuulemma tosi kivaa. Ainiin ja röökiä meni aina kännissä hirvittäviä määriä tälle sisarelle ja omat pullot oli mukana laivalla. Heh taitaa nykyisin olla naimisissa jt:n kanssa ja oikein esimerkillinen tuo sisar. Voi niitä aikoja..
Ja minähän olin siis ainoa, jota ei oltu kastettu tästä porukasta..
-
Vieras
Jehova ei näe Vikigille eikä Siljalle!
Meillä oli sinänsä ihan hyvin sujunut reissu, jolla juotiin hytissä ja baarissa, mutta ei liikaa. Sitten oli toinen virallisempi reissu, jossa eräs sittemmin vanhimmaksi nimitetty puhui siitä, mitä krapula tuntuu. Ihmetttelin, mistä ikänsä mukana ollut todistaja tietää, mitä on krapula.
Meillä oli sinänsä ihan hyvin sujunut reissu, jolla juotiin hytissä ja baarissa, mutta ei liikaa. Sitten oli toinen virallisempi reissu, jossa eräs sittemmin vanhimmaksi nimitetty puhui siitä, mitä krapula tuntuu. Ihmetttelin, mistä ikänsä mukana ollut todistaja tietää, mitä on krapula.
-
Vieraas
Dokailuasioissa Allahin valvovaa silmää voi kuulemma paeta pyhältä maalta ilmojen teille lentokoneella.Vieras kirjoitti:Jehova ei näe Vikigille eikä Siljalle!
Jehova ei pidä tupakasta, Mormonien jumala ei pidä kahvista, Muslimien jumala ei pidä viinasta. Näin erilaisia jumalat ovat.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Filippos
Joskus näyttäis siltä, ettei Jehova näe kymmentä metriä kauemmas valtakunnansalista...
-
joulupukkirussell
Jahven all-seeing eye ei näe edes salin seinien ulkopuolelle.Filippos kirjoitti:Joskus näyttäis siltä, ettei Jehova näe kymmentä metriä kauemmas valtakunnansalista...
-
Kaarmis
Satuhenkilön kapeata näkösilmää ei voi kylliksi aliarvioida. Iteki tuli joskus pöllittyä Tebolin kolme lippua, jotka viikattiin nippuun sitten salin takapihalla. Ei tullu mieleenkään että joku tarkkailis...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."