Jehovantodistajuuden pitkäaikaisvaikutukset psyykeen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Mir

Re: Jehovantodistajuuden pitkäaikaisvaikutukset psyykeeseen

Viesti Kirjoittaja Mir »

Mievaan kirjoitti:"Jt-skene ei anna kasvatuksellisesti kaikkein parhaita eväitä loppuelämää varten." Ei todellakaan. Ei se ole helppoa 20nä opeltella tavisten tavoille. On jäänyt niin paljon kaikesta paitsi. Juuri se salailu, ei vieläkään uskalla luottaa ihmisiin. En tiedä mistä se häpeä tulee. Pitää oikein patistaa itseään ettei aina salaa taustaansa. Pari viikkoo sitten tuli puhetta jouluperinteistä työkavereiden kanssa. Siinä olin aika hiljaa kunnes kaverit kysy multa mun kauneina joulumuistoa lapsuudesta. Nieleskelyä ja sitten tokasin jotain siihen suuntaa ettei meillä oo vietetty joulua kotona, siihen tykaveri naurahti et ooksä joku jehova, olisin halunnu vajota maan sisään sillon. Sanoin että juu meidän perhe oli mutten itse ole enää. Sitten jotenkin rentouduin ja kerroin että vietin ensimmäisen jouluni nykyisen mieheni kanssa. Naureskelin ja ensimmäisen jussini ja synttärin ja ja. Se tilanne meni lopulta ihan hyvin.
Salailin pitkälti siitä syystä, kun olin ala-asteen 'jehova' ja yläaste -nimisen infernon ajan se 'vitun jehova'. Aikuisilla on kehittyneempi empatiakyky, eivätkä kiusaa samalla tavalla kuin teini-ikäiset. En kuitenkaan koe asiakseni julistaa joka toiselle lahkossa vietettyä lapsuutta ja varhaisnuoruuttani. Sellaiset tietävät taustastani, joille olen itse kokenut hyväksi kertoa.

Reaktiot ovat noilta luottoihmisiltäkin olleet aika erikoisia, kun olen kertonut omaavani jt-taustan. On tuntunut siltä, että on jollain lailla minun vikani, kun vanhempani kääntyivät tähän paljon puhuttuun lahkoon. Toiset taas eivät voi käsittää, miten tavanomaisista lähtökohdista kaksi aikuista kääntyy lahkoon, vaikka elämän perusasiat ovat mallillaan. Vaikea se on itsenikin käsittää, kun tietääkseni noihin aikoihin elämässämme ei ollut mitään muutosta tai kriisiä menossa.

Meidän perheen pää oli se, joka päästi vartiotornimummon sisään vuonna 1980. Yksissä vanhempani päättivät aloittaa tutkimisen tienraivaajapariskunnan kanssa. Minulla siis ei ollut osaa eikä arpaa vanhempieni valintoihin.

Olen tullut tulokseen, että on parempi pitää suu supussa tästä asiasta. Parissa tapauksessa jt-kaapista tultuani ihmisten suhtautuminen minuun muuttui. Minua ei alettu suoranaisesti karsastamaan, mutta jonkinlainen varaus kuitenkin syntyi. Jos jollekulle on välien kannalta ongelma, että olen kasvanut käännynnäisperheessä se on hänen oma ongelmansa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo kuvaa suoraan sanottuna ihmisten yksinkertaisuutta.

Mutta kun ihmiset saavat tietoa lahkosta, niin se on ne kummalliset opit ja säännöt. Vaikka ne ovat olemassa jt:lle, elää hän paljon lahkossa kuulumisten kuuntelemisessa yms.

"jollain lailla minun vikani, kun vanhempani kääntyivät tähän paljon puhuttuun lahkoon"

Voitaisiin sanoa niinkin, että jos noin olisi, niin Mir olisi käskenyt vanhempnsa mukaan vaikkapa valtakunnansalille. Mutta tapahtui juuri päinvastoin.
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Itse olen päätynyt siihen että oma syvä inhoni järjestöä kohtaan on se suurin kynnys. Yhtään kertaa en ole saanu kuulla haukkumista asiata, lähinnä myötätuntoa ja joskus jopa toinen henkilö on pystynyt avautumaan ikävistäkin asioista myöhemmin kun on tuntenut, että pystyy luottamaan minuun.=) Toki joku on voinut olla hieman vaarautunut, kun on kuullut asian, ei ehkä osaa suhtautua, mutta nekin on mennyt pian ohi, kun on tutustunut paremmin minuun, että oon ihan samanlainen ku kaikki muut ei tarvii kohdella silkkihansikkain ;-) En itse todellakaan toitota asiaa. Mutta en käy valehtelemaan myöskään, sitä on joutunut tekemään ihan tarpeeksi menneisyydessä "rakkaudellisen" järjestön takia.

"jollain lailla minun vikani, kun vanhempani kääntyivät tähän paljon puhuttuun lahkoon" Tohon en suostu alistumaan. Vanhemmat oli jo kastettuja ku synnyin, en mitenkään olisi voinut vaikuttaa kohtalooni kasvaa jt. perheessä. Jos olisin saanut valita, en todellakaan olisi syntynyt jt. perheeseen. Kuvottaa pelkkä ajatus.
Vieras

1. pakko-oireet
Olen kokenut pari päivää äärettömän suurta stressiä elämäntilanteen takia.

Esiin on tullut pakko-oireita, joita en ole tuntenut lähes viiteentoista vuoteen:
Pakonomainen kulmien kurtistaminen, nyrkkien yhteen puristaminen, tunne, että tekisi mieli huutaa niin kovaa kuin jaksaa jne.

Tästä minulle muistui lapsuudesta erityisesti hyvin puuduttavat kotitutkistelut:
Viikkoomme kuului tietenkin VT:n ja kirjantutkistelukirjan viivaamisen lisäksi valtakunnan palveluksen ohjelmien läpikäyminen ja viikottaisen raamatunlukuosuuden lukeminen, sekä tämän lisäksi vielä optiona erillinen raamatunlukuohjelma (luimme perheenä koko raamatun läpi ääneen jae jakeelta).

Joskus pyysin käydä vessassa tai juomassa vettä. Oikeasti menin huoneeseeni hakkaamaan sänkyä ja huutamaan tyynyyn niin kovaa kuin jaksoin. Jokapäiväisessä arjessani päästin myös itsekseni ihmeellisiä inahdus-ääniä (jep, kuulostaa hullulta :D), haroin pakonomaisesti hiuksiani tms.
Pakko-oireet vaihtelivat vähän vuosittain...

Ihmettelin itsekin että mistä tällainen mahtaa johtua. Kokoajan pinnalla pieni ahdistuksen tunne ja nuo fyysiset oireet vielä siihen päälle.
Vasta NYT, 25-vuotiaana tajusin, kuinka suurta ahdistusta tuohon aikaan tunsinkaan, ja että nuo oireet johtuivat ahdistuksesta. Halusin tottakai miellyttää vanhempiani kaikin tavoin, mutta alitajuisesti tunsin heitä kohtaan vihaa siitä, että minut istutettiin monta kertaa viikossa istumaan alas ja tutkimaan. AH, niin IHANAA hengellistä ruokaa oikeaan aikaan ;)
Jep, mutta siis tuntui että mikään ei riittänyt. Aina teki jotain väärin.

Lapsenkin silmään ilmiselvät ristiriidat raastoivat minua sisältäpäin. Vanhimmat johtivat seurakuntaa kuin yritystä --> oma urapolku/arvostus ensisijalla. Kuinka saataisiin seurakunnan luvut mahdollisimman hyviksi. Ulkoisesti oltiin ystävällisiä, mutta sitten kuitenkin sisältä kylmiä. Vailla empatiaa.

Nyt muistui mieleen noita pakkoajatuksia. Eli ajatuksia joita pelkäsin ja jotka ahdisti tosi paljon.. Mutta ne eivät vain lähteneet päästä pois. Nämä ajatukset ilmaantuivat mieleen yleensä nukkumaan mennessä alle 10-vuotiaana. Vanhempana ne hävisivät.
Pakkoajatukset liittyivät yleensä siihen, että jokin hyvin iso asia murskaa hirveän suurella voimalla jotain erittäin pientä. Esimerkiksi traktorin rengas pomppii hammastikun päällä tuhannen kilometrin tuntinopeudella. Tai että iso metallikimpale hakkaa pientä kivenpalaa.

Heh, nämä kuulostaa yhä vaan hullummalta...
Toivottavasti mieleeni ei muistu enää enempää näitä :(

2. valehtelu
En tiedä voidaanko tästä syyttää JT-lahkoa.
Olen kuitenkin huomannut että heitän todella helposti pieniä valheita.
Milloin työnantajalle (silloin kun sellainen oli), milloin tyttöystävälle (silloin kun sellainen oli).
Minulla on aina ollut sama vika. Ehkä on oppinut keksimään valheita, kun ei ole kehdannut myöntää olevansa JT.
Esimerkiksi kerran paras kaverini näki minut kentällä. Kysyi, että mihinkäs olit matkalla ja mitkä ne naurettavat vaatteet oli. Keksin salaman nopeasti, että olin tulossa hautajaisista ja olimme menossa hautajaiskahvitukseen naapurustoon.

Näitä esimerkkejä löytyy hyvin paljon lisääkin. Todella noloja. Kärsin itse näiden valheiden muistelemisesta. Tunnen hyvin suurta häpeää siitä mitä olen mennyt sanomaan.
Silti aina kerta toisensa jälkeen keksin samanlaisia stooreja. -.-
joulupukkirussell

Viesti Kirjoittaja joulupukkirussell »

Sekopäiseksi tässä alkaa tulla kun näkee miten vajailla pytyillä Jehovat käy. Ihme jos vuoden päästä ollaan enää kirjoilla...ei vain jaksa noiden aivopestyjen seuraa.

En käynyt näytelmäkoulua joten en sovi joukkoon. Jehovissa olisi ainesta Hollywoodiin, eittämättä maailman parasta näyttelemistä ja harjoituksetkin on To ja Su niin ei pääse taidot ruostumaan!
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Olen kokenut pari päivää äärettömän suurta stressiä elämäntilanteen takia.
Mahtaisiko olla aihetta kääntyä pikimmiten terveyskeskus- tai työterveyslääkärin puoleen, mitä arvelet! Tilanteesi ei kovin hyvältä vaikuta. Kiitos, että kirjoitit. Kenties se helpotti hieman, ainakin toivon niin.
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Vieras kirjoitti:1. pakko-oireet
Pakonomainen kulmien kurtistaminen, nyrkkien yhteen puristaminen, tunne, että tekisi mieli huutaa niin kovaa kuin jaksaa jne.

Nyt muistui mieleen noita pakkoajatuksia. Eli ajatuksia joita pelkäsin ja jotka ahdisti tosi paljon...
Kärsit mitä ilmeisemmin pakko-oireisesta häiriöstä. Kyseessähän on siis psyykehäiriö, joka luetaan ahdistuneisuushäiriöiden joukkoon. Kun ihminen on ahdistunut, rituaalien (pakkotoiminnot) ja ajatusten (pakkoajatukset) toistamien lievittää ahdistuneisuutta, saavathan ne ajatukset keskittymään johonkin muuhun. Pakkotoimintojen toistaminen palkitsee, koska se lievittää ahdistusta. Jos taas jättää pakonomaiset rituaalinsa tekemättä, ahdistuneisuus vastaavasti iskee kovempaa.
Vieras kirjoitti:Olen kuitenkin huomannut että heitän todella helposti pieniä valheita. Ehkä on oppinut keksimään valheita, kun ei ole kehdannut myöntää olevansa JT.
Itselläni on aivan sama ongelma, tosin ei niin paha kuin joskus aikaisemmin. Luulen että taipumus valehteluun on melko suuri JT-väestössä, koska monet yrittävät peittää lahkojäsenyyttään muilta. Vartiotorniseuran musertama itsetunto ei ole yleensä riittävän vahva, jotta jaksaisi kantaa lahkojäsenyyttä ylpeydellä.

Varsinkin lapsuudessa halusin kuulua joukkoon, joten opin keksimään selityksiä sille miksi en saapunut syntymäpäiväjuhlille tai ollut läsnä koulun aamunavauksissa. Kun valehtelee yhdellä elämänalueella, on valehtelu helppo siirtää muihinkin häpeällisiksi kokemiinsa asioihin. Taipumus saattaa säilyä eron jälkeenkin, sillä moni tuntee häpeää että on joskus ollut "jehova".
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

SuurinBabylon kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Olen kuitenkin huomannut että heitän todella helposti pieniä valheita. Ehkä on oppinut keksimään valheita, kun ei ole kehdannut myöntää olevansa JT.
Itselläni on aivan sama ongelma, tosin ei niin paha kuin joskus aikaisemmin. Luulen että taipumus valehteluun on melko suuri JT-väestössä, koska monet yrittävät peittää lahkojäsenyyttään muilta. Vartiotorniseuran musertama itsetunto ei ole yleensä riittävän vahva, jotta jaksaisi kantaa lahkojäsenyyttä ylpeydellä.
Voisiko taipumus valehteluun olla myös perua siitä, että jt-kuviossa on pakko oppia valehtelemaan sujuvasti vähintäänkin itselleen, jotta säilyy edes jollain lailla järjissään? Lahkoideaalin ja ympärillä havaittavan todellisuuden välillä on niin ammottava kuilu, että vähänkään loogiseen ajatteluun taipuvaisen ihmisen on pakko paikata sitä massiivisella itsensä huijauksella.

Lisäksi lahko juurruttaa selkärankaan ajatusta luvallisesta valehtelusta, otsakkeen "teokraattinen sodankäynti" alla. Voi kai siitä jäädä mieleen kummittelemaan "tarkoitus pyhittää keinot" -tyyppinen mekanismi, jota henkilö saattaa oikeaa elämää opetellessaan väärinkäyttää jossain määrin.

En ole tosin nykyään(kään) mikään puusilmärehellisyyden varaukseton kannattaja. Joissain tilanteissa on parempi kaikkien osapuolien kannalta luikauttaa valkoinen valhe, kuin puhua pölkkypäisesti totta.
And Justice For All
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"2. valehtelu
En tiedä voidaanko tästä syyttää JT-lahkoa.
Olen kuitenkin huomannut että heitän todella helposti pieniä valheita. "
Jeppulana on neljä eri persoonallisuutta:
1) se joka jeppulana haluat ulospäin näyttää
2) se jonka oikeasti näytät
3) se jonka mukaan elät
4) joka oikeasti olet.

Kun elät joka päivä jakautunutta persoonaa, valheet ovat luonnollinen osa sitä. Joka kerta kun avaat suusi, joudut alitajuisesti pohtimaan mikä on nyt roolisi. Teet sen alitajuisesti, ilkäänkuin rakentaen sipulia ympärillesi että selviydyt.

Itselleni on ainakin jäänyt alitajuinen tarve valehdella päälle, joudun joka kerta avatessani suuni miettimään että puhunko nyt oikeasti totta. Se on vittumaista.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

"ajatukset ilmaantuivat mieleen yleensä nukkumaan mennessä ...Pakkoajatukset liittyivät yleensä siihen, että jokin hyvin iso asia murskaa hirveän suurella voimalla jotain erittäin pientä"

Tuossa on jotain tuttua, muuan Jukka kertoi joskus pikkulapsen unena että oli pieni ja jokin suuri kasvoi ja rupesi kasvamaan ja pyörimään ja sen alle tuntui vielä pienenevän ja heräsi huonovointisena. Oli nimittäin kuin meikäläisen oma uni. Meikäläisellä pikemminkin kertakokemus kuin enemmän. Vai semmoinen pakkopulla se pakkoajatus unena olikin.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

Itselläni on myös kokemusta tästä "pienuuden tunteesta", tuo painajaismainen näky/ tunnetila on jotakin selittämätöntä, jotenkin koin tuon lähestyvän "painovoiman" edessä sanoinkuvaamatonta olemattomuuteen häviämistä, se tunne oli lamaannuttava, kuvailisin tuota lähestyvää ja kasvavaa "voimaa" jotenkin sanalla: "harmaa", se on vielä vuosikymmenten jälkeen jollakin tasolla heikosti aistittava tunne. Tuo "tunne" esti myös kaiken ääntämisen.
- olen miettinyt, ja varmasti "alitajunta" on yrittänyt selvittää tuota kokemusta ja sen "tunnetta", mutten vieläkään ymmärrä sitä, aistivatko lapset jotakin sellaista mikä häviää ajanmyötä, en osaa sanoa...jotakin toistuvaa "unitilaa" se varmaankin on ollut.

- Itse en liittäisi tätä "kokemusta" erityisesti mihinkään uskontoon vaan johonkin paljon laajempaan tiedostamattomuuteen, erottaisin tämän "kokemuksen" myös ns. "putoamis-unista" joihinka liittyy selvä painajaisunimainen refleksi eli herääminen itkuun tms. ja toipuminen nopeasti vanhemmman turvassa.

En tosiaan osaa sanoa, mielenkiintoista on että myös muilla ihmisillä on ollut jotain samantapaista...
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Mulla oli viisikymppiseksi säännöllisiä uskonnollisia painajaisia, jotka lakkasivat alle kuukaudessa sen jälkeen kun olin päässyt jyvälle siitä mikä oli totuus Vt-seuran nk. totuudesta. Nykyään emo näkee painajaisia ja mä rauhoittelen, ennen oli toisin.

Viimeinen oli se kun koin Saatanan vetävän mun peittoa, vedin vastaan ja huusin Jehovan nimeä, jolloin Saatana hellitti otteen peitosta. Niin se vaan uskonto tärvää ihmisten elämää, sitä enemmän mitä "oikeammasta" uskonnosta on kyse.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

-seuraaja- kirjoitti: En tosiaan osaa sanoa, mielenkiintoista on että myös muilla ihmisillä on ollut jotain samantapaista...
On juu, myös minulla. Asiaan ei liity mitään mystistä, vaikka se kohtauksen aikana siltä tuntuukin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
synniton

Viesti Kirjoittaja synniton »

Minut kasvatettiin jt:ksi lapsesta pitäen ja muistan etenkin teini-iässä pelänneeni jokailtaista nukkumaanmenoa. Pelkäsin, että demonit tuijottavat, enkä halunnut ikinä mennä nukkumaan. Illat olivat todella ahdistavia kun tiesi, että se hetki taas tulee.
Vieras

Seuran julkaisut saattavat mielestäni olla vaaraksi lapsen tunne-elämän kehittymiselle, mutta myös maailmankuvan ja sosiaalisten taitojen kehitykselle.

Kuinka opit tulemaan toimeen ihmisten kanssa, kun elät suljetussa yhteisössä, jonka kaikki jäsenet noudattavat kaavaa. Oma ajattelu asioista, omat valinnat - kaikki kiellettyjä.

Tee se tänään - huomenna se voi olla kiellettyä!
Vastaa Viestiin