"seitsemän aikaa" ja?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Jaakko Ahvenainen

Re: "seitsemän aikaa" ja?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:Solia on viisi.
On, mutta tarkoitinkin "ainoastaan", mikä johtaa lopulta hulluuteen, jos tätä termiä sopii käyttää, vai puhummeko nyt aivan eri asiasta? Tietenkin myös termi "fide" voidaan ymmärtää monella tapaa, mutta sovelsin näitä tapauskohtaisena nimenomaisesti Sinua tarkoittamatta. Jos potee "retinopatiaa", käy elämä hankalaksi, otaksuisin. Tätä kautta Sola Fide - Sola Scriptura syndrooma yhdessä aiheuttaa monissa kanssaihmisissä angstia, ajattelen.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:On, mutta tarkoitinkin "ainoastaan"...
Niin minäkin. Jos kahdellallakaan ei saa kehitettyä dorkaa ajatustusta, niin kokeilee useampaa.
Jaakko Ahvenainen

Tulee mieleen vuosi 1918, F.E. Sillanpää ja erään romaanin nimi. Köyhyyttä on monenmoista. Sen minkä joku kokee köyhyytenä, voi toiselle olla suorastaan rikkaus, mistä on varaa muillekin jakaa. Lienee tätä elämän biodiversiteettia.
Jaakko Ahvenainen

Nimimerkille "-seuraaja-". Perehdyttyäni kaikkeen kirjoittamaasi myös muissa viestiketjuissa ja antamaasi vastaukseen sekä sen saatavilla oleviin liitteisiin, ollisin epärehellinen itselleni, jos niihin pääsääntöisesti väittäisin yhtyväni. Mutta tällaista tutkiminen on.

Perusteluni: Raamatusta löytyy.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

Matti Kankaanniemen kirjoittama tutkielma; "Danielin kirjan ajoitus" on mielestäni asiallinen ja hyvin perusteltu,siksi suosittelen sitä jatkossakin, tietopohjaa on hyvä laajentaa.

Raamatun tutkimus on haastavaa, uskoipa sen kirjojen tulleen kootuksi Pyhänhengen henkeyttämänä ja ohjauksessa joko osin tai kokonaan.
Haggai 1:
6 Te olette kylväneet paljon, mutta vähän korjataan. Syödään, mutta ei tulla kylläisiksi. Juodaan, mutta ei humaltumiseen asti. Puetaan vaatteita ylle, mutta kenenkään ei tule lämmin, ja se, joka antaa palkata itsensä, antaa palkata itsensä reikäistä kukkaroa vastaan.’

- Jeesus sanoo:
Matteus 11:
16 Keneen minä vertaan tätä sukupolvea? Se on toreilla istuvien lapsukaisten kaltainen, jotka huutavat leikkitovereilleen 17 sanoen: ’Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet; me valitimme, mutta te ette lyöneet itseänne murheesta.’ 18 Vastaavasti Johannes tuli, ei syö eikä juo, ja silti sanotaan: ’Hänessä on demoni’; 19 Ihmisen Poika tuli, syö ja juo, ja kuitenkin sanotaan: ’Katso! Syömäri ja viininjuoja, veronkantajien ja syntisten ystävä.’ Kaikesta huolimatta viisauden todistavat vanhurskaaksi sen teot.”

28 Tulkaa minun luokseni kaikki, jotka uurastatte ja olette kuormitettuja, niin minä virvoitan teidät.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Se on sitä lahkon väsytystaktiikkaa, mihin se jäi sen 1914:n käsittely ? Paljonko koet voivasi raportoida aikaa ? Jolla sitten pääset rapsuttelemaan leijonan korvantausta.

Melkoiseen kuntoon lahko tekee ihmisen. Muissa yhteiskunnallisisssa yhteyksissä olisi mielenterveydenhoito tarpeelliseksi todettava. jos työelämässä tuolla tavalla asioita hoitaisi ja perustelisi. Taikka politiikassa taikka yleensä ihmisten seurassa. Erakkoluonteisessa elämänmuodossa tuo ei niinkään haittaisi.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

"Baabelin kuninkaan ikeen alle on taivuttava; Jer.28
Jeremia sai käskyn tehdä itselleen ies, hän teki puisen ikeen ja kantoi sitä kaulassaan, tuo ies kuvasi Baabeliin kuninkaan maanpäällistä valtakuntaa.

Profeetta Hananja kuitenkin särki tuon ikeen ( Jer.29 ) , mitä ei pitänyt tehdä...sillä Jeremia sanoo Jumalan ilmoituksena:
Jer.28:14 Älkääkä kuunnelko niiden profeettojen sanoja, jotka sanovat teille: ’Te ette tule palvelemaan Babylonin kuningasta’, koska valhetta he profetoivat teille.

”Näin on armeijoiden Jehova, Israelin Jumala, sanonut; näin teidän tulee sanoa herroillenne: 5 ’Minä olen tehnyt maan, ihmiset ja eläimet, jotka ovat maan pinnalla, suurella voimallani ja ojennetulla käsivarrellani, ja olen antanut sen kenelle olen silmissäni oikeaksi nähnyt. 6 Ja nyt minä olen antanut kaikki nämä maat Babylonin kuninkaan Nebukadnessarin, palvelijani, käsiin; ja kedon villieläimetkin olen antanut hänelle palvelemaan häntä. 7 Ja häntä kaikkien kansakuntien on palveltava ja hänen poikaansa ja pojanpoikaansa, kunnes hänen omankin maansa aika tulee, ja monien kansakuntien ja suurten kuninkaiden on käytettävä häntä hyödyksi palvelijana.’

Nebukadnessarin unen kuvapatasas kuvaa "monia kansakuntia", missä määrin voimme nähdä seuraavan Raamatun ennustuksen täyttyvän Jeesuksen kuninkuuden kautta:

31 ”Katso! Päivät tulevat”, lausuu Jehova, ”jolloin minä teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton, 32 en sellaista liittoa kuin tein heidän esi-isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä viedäkseni heidät pois Egyptin maasta, ’jonka liittoni he itse rikkoivat, vaikka minä olin heidän aviomiesomistajansa’, lausuu Jehova.”

33 ”Sillä tämä on se liitto, jonka teen Israelin huoneen kanssa niiden päivien jälkeen”, lausuu Jehova. ”Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, ja heidän sydämeensä tulen sen kirjoittamaan. Ja minusta on tuleva heidän Jumalansa, ja heistä puolestaan tulee minun kansani.”

34 ”Eivätkä he enää opeta kukin toveriaan ja kukin veljeään sanoen: ’Tuntekaa Jehova!’, sillä he kaikki tuntevat minut, vähäisimmästään aina suurimpaansa asti”, lausuu Jehova. ”Sillä minä tulen antamaan anteeksi heidän erheensä enkä heidän syntiään tule enää muistamaan.”

- Emme ole vielä nähneet näin tapahtuvan täysimääräisesti, kuten Ilmestyskirjan mukaan on tapahtuva, Israel on edelleen "Mooseksen liitossa", Jeesus kuitenkin kehotti ja edelleen kehottaa:
Matteus 11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen lempeämielinen ja nöyrä sydämeltä, niin te saatte virvoituksen sielullenne. 30 Sillä minun ikeeni on miellyttävä ja minun kuormani on keveä.”

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että "Pakanain aikojen" alku on alkanut 70 -vuotta ennen kuin Persian Koores v. 537-536 päästi Juudan lähtemään "Baabelin virtain vieriltä" ja että "profeetallisen ajanlaskun mukaan" ne päättyivät v.1914.
Jaakko Ahvenainen

-seuraaja- kirjoitti:Matti Kankaanniemen kirjoittama tutkielma; "Danielin kirjan ajoitus" on mielestäni asiallinen ja hyvin perusteltu,siksi suosittelen sitä jatkossakin, tietopohjaa on hyvä laajentaa.
Tokin näin, mutta olemme vain eri mieltä tulkinnoista, minä ja Kankaanniemi. Tämä on hyvin normaali asetelma.
Raamatun tutkimus on haastavaa, uskoipa sen kirjojen tulleen kootuksi Pyhänhengen henkeyttämänä ja ohjauksessa joko osin tai kokonaan.
Tästä olen samaa mieltä. Jos raamatunjakeita kaipaat, voin lähettää Sinulle vaikka koko Raamatun. Kerro vain kieli ja versio. Ei puolestani aihetta enempään.
Vieras

Ja ennenkaikkea kieltäydyt keskustelemasta perusteluista.

V. 1914 tuli jehovantodistajista Jerusalemin kaupunki, jota pakanat eivät tallaa, paitsi jos tallaavatkin niin vain sen verran että se osoittaa heidän olevan oikeassa, koska heitä vainotaan, elikkä ovat tallattavana.

näinkö se meni ?

Ja 1874 vuoden maailmanlopusta ei tarvitse puhua, ja ollaan hiljaa siitä että 1914 piti olla ensin maailmanloppu, joka sitten siirrettiin vuodelle 1918 kunnes palattiin takaisin vuoteen 1914

Ruotsalaiselle, silloiselle jt Jonssonille seura määräsi antamaan potkut, kun tämä oli kirjoittanut seuralle että he olivat laskeneet väärin ajanlaskunsa, etkö ole kiinnostunut ?
Markku Meilo

-seuraaja- kirjoitti:Matti Kankaanniemen kirjoittama tutkielma; "Danielin kirjan ajoitus" on mielestäni asiallinen ja hyvin perusteltu,siksi suosittelen sitä jatkossakin, tietopohjaa on hyvä laajentaa.
Ennen Matti Kankaanniemen tutkielman esilletuontia olisin odottanut vastauksia sellaisiin yksinkertaisiin kysymyksiin, joihin vastaamiseen riittää raamatunjakeet ja mahdollisesti hieman selittävää tekstiä.
Haastavuus tulikin jo hyvin esille ylläviitatusta kiertelystäsi. Mitä vakavasti otettavia perusteita sinulla on jonkin (minkä tahansa) yliluonnollisen voiman olemassaolosta? Toistaiseksi olet viitannut luuloon sellaisten olemassaolosta.
Markku Meilo

-seuraaja- kirjoitti:- Emme ole vielä nähneet näin tapahtuvan täysimääräisesti, kuten Ilmestyskirjan mukaan on tapahtuva...
Kaiken esittämäsi jälkeen olen vakuuttuneempi siitä, että emme ole nähneet, emmekä tule näkemäänkään. Tuollainen perusteettomalle asioiden toistelulle ei näe muuta motiivia kuin julistamisen/saarnaamisen. Toistelet asioita, joiden uskominen johtaa ainaostaan harhaan.

Se Jeesuksen lupaus, johoin Ilmestyskirja vielä valoi toivoa, oli jullikka. Jeesus lupasi palata laittamaan asiat kuntoon kun hänen seuraajiansa olisi ollut elossa. Ilmestyskirja hehkuttaa asiaa toistuvilla viitteillä pikaisuuteen, vaikka parasta ennen -päiväys oli jo auttamattomasti mennyttä.
Israel on edelleen "Mooseksen liitossa"...
Itsekeksitty liitto, jolla ei ole pienintäkään merkitystä kenellekään muulle kuin tuohon paimentolaiseepokseen uskovalle. Mekanismiltaan täsmälleen samantasoinen asia kuin Kalevalan tarinoiden lämmittäminen uskottaviksi.
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että "Pakanain aikojen" alku on alkanut 70 -vuotta ennen kuin Persian Koores v. 537-536 päästi Juudan lähtemään "Baabelin virtain vieriltä" ja että "profeetallisen ajanlaskun mukaan" ne päättyivät v.1914.
Eli jälleen halusit kertoa, että sinulla ei ole pienintäkään vakavasti otettavaa perustetta, mutta toistelet tuota mantraa ikänkuin tuollaisella perusteettomalla toistelulla olisi täällä jotain merkitystä muille kuin itsellesi.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Ja ennenkaikkea kieltäydyt keskustelemasta perusteluista.
Toki sillä erolla kieltäytymiseen, että en ole vielä netissä tavannut jehovantodistajaa, joka tässä aiheessa noin aliarvostavan naiivisti kohtelisi muita kirjoittajia. Rehellisin (jehovantodistajaksi mieltämältäni) nettikirjoittajalta saamani vastaus kyseiseen kysymyssarjaan oli tähän kommenttiini
>>>Jos edelleen pysyn tuossa 1914 teemassa ja esittämissäni kysymyksissä, niin asia on helposti korjattavissa - vastaa kysymyksiin Raamatunjakeilla.
Saamani vastaus:
Jos kysymykset esittää noissa muodoissa, niin vastauksia ei löydy.
Seuraajaltamme puuttuu tuon todistajan osoittama rehellisyys kohdata Raamatun sisältö kaikessa lahjomattomuudessaan.
Ja 1874 vuoden maailmanlopusta ei tarvitse puhua
Ei, koska sellaista ei ollut, 1874 oli maailmanlopun alku ja loppuhuipennus oli 1914 (mutta ilmeisen näkymätön tai jullikka).
joka sitten siirrettiin vuodelle 1918 kunnes palattiin takaisin vuoteen 1914
Vuosi 1918 oli Rutherfordin näkemys siitä, että kaikki uskonto tuhotaan (Vt-seura edusti uskontoa vasta 1950-luvulla), 1920 piti maailmanhallitusten luhistua ja maailmanloppu tapahtui 1925 (kaikki jälleen yhtä näkymättömiä kuin Jeesuksen paluut 1874 ja 1914). Paluu vuoteen 1914 oli uusi lopun ajan laskenta sekä Jeesuksen paluu, 1914-maailmanloppua ei enää kaupattu edes avoimen näkymättömänä.
Ruotsalaiselle, silloiselle jt Jonssonille seura määräsi antamaan potkut, kun tämä oli kirjoittanut seuralle että he olivat laskeneet väärin ajanlaskunsa, etkö ole kiinnostunut ?
Itse asiassa COJ kirjoitti tutkielman ja kysyi mielipidettä. Hänelle vastattiin, ettei asiaa tule levittää. Käsittämäni mukaan tutkielman kopio levisi todellisuudessa pääkonttorista filiaaleihin ja siitä keskusteltiin johtavissa piireissä laajemminkin.
Markku Meilo

Jos luulisin näissä aiheissa, niin kai tämä eilinen kirje menisi jonkin hyvän haltijan piikkiin, kuten Hammaskeiju. Muutaman sadan kilometrin päästä kajahti postilootaan kiinnostavaa matskua, josta tuo skannaus on osa. Skanni osoittaa kuinka ainakin osa raamatuntutkijoista venyi todellisiin suorituksiin odottaessaan viimeiseen asti, että vuonna 1914 (muka*) alkoi milleniumi.

* Valottajan väärinkäsitys, Russelille milleniumi alkoi jo 1874-paluussa, eli 1914 oli eletty milleniumissa jo neljä vuosikymmentä:
The Bible chronology herein presented shows that the six great 1000 year days beginning with Adam are ended, and that the great 7th Day, the 1000 years of Christ's Reign, began in 1873. (The Time Is at Hand, page ii, (foreword) 1916)
Sitten taas toi 1873 on vaan osoitus siitä Russelin sooloilusta, kunhan vaan osuu lähelle, niin hyvä on. Raamatuntutkijoille 1874 vakiintui:
”Tuhatvuotiskausi (Ilm. 20:3, 4, 7) alkoi 1874, Kristuksen palaamisella.” (Täyttynyt salaisuus, sivu 540)
Vieras

Meilo bruukaa tietää
Jonssonin aikalaskuvirheen havaitsemisesta mainitseminen ja siitä huomauttaminen perustui muistikuvaan Jeremiah -videokasetilta, jolla hän olisi kertonut laittaneensa sanan sinne johdolle, hän, Jonsson siis kasetilla olisi puhunut virheestä.

1874 näkyy tosiaan nyt tarkistettaessa olevan jonkinlainen alkajaisaika, nyt lähteissä tarkastettaessa näyttää 1878 olleen taivaaseen nousiaispäivä, joka jälkeenpäin tarkennettiin näkymättömäksi nousiaiseksi.

Eikö lie joku lopun vuosi ollut ennen vuotta 1914 myös, vaikka maanpinnalliset leijonankorvantaustan rapsuttajaiset otettiin käyttöön vasta, oliko peräti 1930 -luvulla.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:1878 olleen taivaaseen nousiaispäivä, joka jälkeenpäin tarkennettiin näkymättömäksi nousiaiseksi.
Jeesus nousi valtaan ja kruunattiin vuonna 1878:
"Our Lord, the appointed King, is now present, since October 1874, A.D....and the formal inauguration of his kingly office dates from April 1878, A.D." (Studies in the Scriptures, Vol.4, p.621, 1897)
Nykyuskomuksessa paluuseen on ympätty valtaannousu ja kurnajaiset.
Eikö lie joku lopun vuosi ollut ennen vuotta 1914 myös,
Nimenomaan, vuonna 1874 alkaneen maailmanlopun loppuhuipentuma oli näkymättömänä 1914, tai sitten se oli pelkkä uskonnollinen vedätys.
Lukittu