Me ihmiset erehdymme

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Witless

Me ihmiset erehdymme

Viesti Kirjoittaja Witless »

Voi kun kaikki meistä uskaltaisivat myöntää erehtyneensä, silloin kun niin on tapahtunut. Marion myönsi vasta kun oli ihan pakko.

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Asia ... 5230895278

Silloin ei tarvitsisi pitää kiinni valheista. Eniten itse tunnen sääliä niitä kohtaan jotka haluavat ylpeydestä tai jostain muusta syystä pitää kiinni amerikkalaisen uskonnon opettamista "totuuksista", jotka eivät kestä tarkastelua. Todellista nöyryyttä osoittaa se, että tarkastelee omia totuuksiaan vilpittömästi uudestaan. Muuta en osaa sanoa Jehovan todistajista vielä kiinni pitäville, kun en edes uutta "totuutta" osaa tarjota.

Itse olen ollut isoimman osan elämääni väärässä, nyt opettelen elämään kuin normaalit ihmiset. Välillä on täydellistä, välillä helvetillisen vaikeaa. Mutta rehellistä, se helpottaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Valtakunnan palvelija

Viesti Kirjoittaja Valtakunnan palvelija »

Nöyryys ei olekaan kovin yksiselitteinen käsite.

Todistajat pitävät luopioita ylpeinä, koska eivät nöyrry Jumalan alaisuuteen. Heidän mukaansa luopiot ovat ylpeitä koska pitävät omia ajatuksiaan parempina, kuin Jumalan ajatuksia.

Meidän mielestämme, taas olemme nöyrempiä, sillä tunnustamme olleemme väärässä ja edelleen suostumme tarkistamaan uskomuksiamme.

Täydellinen alistuminen käsitetään usein nöyryytenä. Jehovan Todistajalle nöyryys merkitsee ajatustensa poistyöntämistä järjestön alaisuudessa elämistä. Oikeasti se ei ole nöyryyttä, vaan alistumista.
Ninth

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Valtakunnan palvelija kirjoitti:Todistajat pitävät luopioita ylpeinä, koska eivät nöyrry Jumalan alaisuuteen. Heidän mukaansa luopiot ovat ylpeitä koska pitävät omia ajatuksiaan parempina, kuin Jumalan ajatuksia.
Niin no, kumpi on ylpeämpää: pitää omia ajatuksiaan Jumalan ajatuksia parempina vai pitää omia ajatuksiaan Jumalan ajatuksina?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ninth kirjoitti:Niin no, kumpi on ylpeämpää: pitää omia ajatuksiaan Jumalan ajatuksia parempina vai pitää omia ajatuksiaan Jumalan ajatuksina?
Niin tai julistaa Jumalasta, hypäten ensimmäisen ja merkittävimmän kysymyksen - Jumalan olemassaolon - yli ja jatkaen kuin mitään ei olisi jäänyt puuttumaan?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Valtakunnan palvelija kirjoitti:Heidän mukaansa luopiot ovat ylpeitä koska pitävät omia ajatuksiaan parempina, kuin Jumalan ajatuksia.
Jehova voisi näyttää vaikka sen auringon pysäyttämisen uusintana niin sitten voisin kiinnostua hänen ajatuksistaan. Myöskin Jeesuksen sanoma ei tehonnut sinällään, vaan vakuutteluun liitettiin runsain mitoin ihmeitä kyytipojaksi.
Miksi meidän tieteellisen aikakauden ihmisten pitäisi uskoa pelkkää kaunista puhetta kun antiikin ajan ihmisiltäkään ei sitä odotettu.

Ja jos tällainen Jumalan kyseenalaistaminen on väärin, niin sitten Mooses, Job, Joona ja monet muut tekivät väärin yrittäessään hieroa sopimusta Jehovan kanssa.

Jos auringon pysäyttäminen olisi vaikeaa, niin miten olisi kuolleiden herättäminen muistohaudoista ja meneminen kaupungille herättämään kauhua? Mitäpä jos vaikkapa Hietaniemen väki talsisi silakkamarkkinoille ja etenkin takaisin? Ei luulisi olevan kova juttu. ihan ranteella viskattava Harmagedoniin verrattuna.
Valtakunnan palvelija

Viesti Kirjoittaja Valtakunnan palvelija »

Mutta näinhän se menee. Olen itsekin jutellut vanhinten ja kierrosvalvojankin kanssa luopioista. JT-aikoinani siis.
Luopioita pidetään katkerina, ylpeinä, tunteettomina ja pöyhkeinä. Torninvartijan esiintyminen Poliisi tv:ssä oli siksi hyvä. Siinä JT näkee millainen luopio on (jos katsoo ohjelman). Ei mikään herjauksia katrerana huuteleva pelottava näky, vaan älykäs ja tunteva väärinkohdeltu sielu.

Oikeasti Todistajat oppivat pelkäämään luopioita. Nyt olen itse piiloluopio ja joidenkin Todistajien kanssa hyvää pataa. Jos jonain päivänä paljastun, kysyn: "Mitä te nyt hermostutte ja katkaisette välit. Olen ollut tätä mieltä jo vuosia, ja meillä on ollut hauskaa yhdessä?"

Takaisin aiheeseen. Vaatihan se tosiaan nöyryyttä myöntää olleensa väärässä. Ei se ovilla kiertäminen ja kokoukset silti turhaan ollut. Ei se ollut hukkaan heitettyä aikaa. Se oli iso opetus todellisesta nöyryydestä:
-Opi kuuntelemaan toisten kantoja!
-Älä kuvittele olevasi itse ehdottoman oikeassa!
-Vaikka olet uhrannut uskomattoman paljon totuutesi puolesta, voit silti olla väärässä.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Valtakunnan palvelija kirjoitti:-Vaikka olet uhrannut uskomattoman paljon totuutesi puolesta, voit silti olla väärässä.
Tuon takia moni todistaja pitääkin silmänsä muurattuna.

Ja jumaliste kun se pistää jo ajatuksenakin kiehuttamaan, nimittäin se, että jos ne luopiot olisivat sittenkin oikeassa! Sille mahdollisuudelle ei monesti haluta antaa mitään saumaa. Ja niinpä ainoa oikea tapa tutkia asioita onkin vt-seuran lanseeraama.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
wolf

Viesti Kirjoittaja wolf »

Valtakunnan palvelija kirjoitti: Todistajat pitävät luopioita ylpeinä, koska eivät nöyrry Jumalan alaisuuteen. Heidän mukaansa luopiot ovat ylpeitä koska pitävät omia ajatuksiaan parempina, kuin Jumalan ajatuksia.
Jt-äitini on sanonut noin minulle useasti. Nykyisin vastaan siihen vain, että nykytietämyksen ja luonnontieteellisten lainalaisuuksien valossa, minulla on nöyryyttä tunnustaa oma kuolevaisuuteni, mutta Jt:lla sitä ei ole.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

wolf kirjoitti:
Valtakunnan palvelija kirjoitti: Todistajat pitävät luopioita ylpeinä, koska eivät nöyrry Jumalan alaisuuteen. Heidän mukaansa luopiot ovat ylpeitä koska pitävät omia ajatuksiaan parempina, kuin Jumalan ajatuksia.
Jt-äitini on sanonut noin minulle useasti. Nykyisin vastaan siihen vain, että nykytietämyksen ja luonnontieteellisten lainalaisuuksien valossa, minulla on nöyryyttä tunnustaa oma kuolevaisuuteni, mutta Jt:lla sitä ei ole.
Jehovan todistajien maailmankuvasta irtautuminen vaatii tosiaan aikamoisesti rohkeutta myös. Eroamisen aikaan koin että konkreettisesti vaihdoin ikuisen elämän kuolemaan. En kuitenkaan siitä huolimatta halunnut kannattaa massamurhia harrastavaa jumalaa vaihtokauppana pääsylipusta paratiisiin.

Nyt kuolemanpelko on poistunut, tiedostan että se tulee kohdalle kaikille jossain vaiheessa. Elämä on onneksi parempaa ilman Harmagedonin kyttäystä. Ja jos jotain sen jälkeen on odotettavissa, niin otan uteliaana ihmisenä sen bonuksena vastaan. Mielellään en madoksi kuitenkaan syntyisi, vähintäänkin nisäkkään tasolle pitäisi päästä (jos taivaallista autuutta tai nirvanaa ei ole tarjolla). ;)

Harmagedonin pelko itseltäni kyllä häipyi aika nopeasti, kun tajusin miten uskomattomia satuja ja tarinoita Watchtower oli meille syöttänyt.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin