"Hyvän ja pahan tiedon puusta?"

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: "Hyvän ja pahan tiedon puusta?"

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mitä Raamatun paratiisitarina todellisuudessa opettaa meille?

Jumala on äärimmäisen epäreilu.
Jos oletamme vastoin Raamatun opetusta jehovantodistajamaisesti, että käärmeen takana puhui Saatana, niin oli todella raukkamaista rankaista asiasta viatonta luontokappaletta, jolla ei ollut osaa eikä arpaa tapahtuneeseen ja jättää Saatana rankaisutta. Eli itse syyllistä ei rankaistu lainkaan. Tosin ei ollut syytäkään sillä Saatan puhui vain totta.

Jumala on myös sairas sadisti ja liero.
Sen sijaan että uutta 'ihmislasta' olisi rankaistu tuosta pienestä erheestä tyyliin 'kirjoita sata kertaa liitutauluun että jatkossa tottelen Jumalaa', hänelle annettii karmaiseva ja käsittämättömän laajavaikutteinen tuomio. Ihminen, jonka toinen jumalolento sai erehtymään, karkoitettiin luihumaisesti ja sääntöjä muuttaen paratiisista. Sillä aikaansaatiin se, ettei ihminen enää voinut elää ikuisesti syömällä elämänpuusta sekä aiheutettiin tulevalle ihmiskunnalle vuosituhansia kestävät kärsimykset.

Raamatun Jumala on siis hyvin vastenmielinen otus jonka hyvyys ja oikeudenmukaisuus on ihmiseen nähden rotan asteella.
Vieras

Edellinen siis minulta. -theos-
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Raamatun Jumala on siis hyvin vastenmielinen otus jonka hyvyys ja oikeudenmukaisuus on ihmiseen nähden rotan asteella."

Toi oli loukkaus rottaa kohtaan.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

T...s kirjoittaa: >>Jos oletamme vastoin Raamatun opetusta Jehovan-todistajamaisesti että käärmeen takana puhui Saatana,...<<

- Voisitko th..s valaista hieman, mikä osa "syntiinlankeemus kertomuksesta" on ymmärretty yleensä niin väärin että voidaan puhua Raamatun vastaisesta opetuksesta?

Mielenkiintoinen on myös nm. "Viljon" näkemys Jumalan ennaltanäkemyksestä, siitä voisi jolloinkin tehdä oman aloituksensa.
Vieras

Tuossa jutussa on paljon sellaista vertauskuvallisuutta mitä jt:n on vaikea ynmmärtää, uskomisesta nyt sitten puhumattakaan.

Paljon parempi olisi esim. vain näyttää eri ajoilta olevia vartiotorneja, joissa on keskenään ristiriitaisia kirjoituksia.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Seuraaja kirjoitti:T...s kirjoittaa: >>Jos oletamme vastoin Raamatun opetusta Jehovan-todistajamaisesti että käärmeen takana puhui Saatana,...<<

- Voisitko th..s valaista hieman, mikä osa "syntiinlankeemus kertomuksesta" on ymmärretty yleensä niin väärin että voidaan puhua Raamatun vastaisesta opetuksesta?---
Mun mielestä surkein raamatuntulkinta tuossa on se, että Käärmis valehteli. Se sanoi ettette suinkaan ("sinä päivänä") tule kuolemalla kuoleman (Jumala valehteli) vaan "silmänne avautuvat ja --- tiedätte hyvän ja pahan".

Kiärmyli puhui pelkästään totta, mutta Jumala leimasi lieron "valheiden äidiksi". Jöppeli itte valehteli!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Seuraaja

"the.s kirjoitti: >>Ihminen, jonka toinen jumalolento sai erehtymään, karkoitettiin...<<

Tässä tehdään nyt Jumalasta "syntipukki" siihen että olemme ylipäätään olemassa huomaamatta todellista ongelmien aiheuttajaa.
- Mitenkähän nyt onkaan kun katsotaan mitä profeetta Hesekiel Jumalan sanana kirjoittaa:

Hes.28:
12”Sinä sinetöit mallin, täynnä viisautta ja täydellinen kauneudessa. 13 Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä osoittauduit olevan. Jokainen kallisarvoinen kivi oli peitteenäsi: rubiini, topaasi ja jaspis; krysoliitti, onyksi ja jade; safiiri, turkoosi ja smaragdi; ja kultatyötä olivat kehyksesi ja syvennyksesi sinussa. Luomisesi päivänä ne valmistettiin. 14 Sinä olet voideltu, suojaava kerubi, ja minä olen asettanut sinut. Jumalan pyhällä vuorella sinä osoittauduit olevan. Tulisten kivien keskellä sinä käyskentelit. 15 Sinä olit moitteeton teilläsi luomisesi päivästä asti, kunnes sinusta löytyi epävanhurskautta.

16 Kauppatavaroittesi runsauden takia he täyttivät sisimpäsi väkivallalla, ja sinä aloit tehdä syntiä. Ja minä panen sinut häpäistynä pois Jumalan vuorelta, ja minä tuhoan sinut, oi suojaava kerubi, tulisten kivien keskeltä.

17 Sydämesi tuli pöyhkeäksi kauneutesi takia. Sinä tuhosit viisautesi säteilevän loistosi tähden. Maahan minä heitän sinut. Kuninkaiden eteen asetan sinut, jotta he voisivat katsella sinua.

18 Erheittesi runsauden johdosta, kauppatavaroihisi liittyvän vääryyden takia, olet häpäissyt pyhäkkösi. Ja minä annan tulen lähteä keskeltäsi. Se sinut on kuluttava. Ja minä teen sinusta tuhkaa maan päälle kaikkien niiden silmien edessä, jotka näkevät sinut. 19 Kaikki, jotka tuntevat sinut kansojen keskuudessa, tuijottavat varmasti sinua hämmästyneinä. Äkkikauhuiksi sinun on tultava, eikä sinua tule enää olemaan hamaan ajan hämärään asti.”’”

- voidaanko siis Saatanan "epävanhurskaus" katsoa etukäteen asetetuksi koetukseksi tämä Raamatun kohdan mukaan?

Toistan myös kysymykseni "theokselle": mitä syntiinlankeemuksesta ja käärmeestä opetetaan Raamatunvastaisesti?
theos

Viesti Kirjoittaja theos »

Vastaan sinulle aivan pian mutta kerro minulle ensin yllä Hesekielin lainaukseesi liittyvä yksi asia:
MISTÄ Saatanan kauppatavaroista 16 jae puhuu?
Seuraaja

[quote="theos"]Vastaan sinulle aivan pian mutta kerro minulle ensin yllä Hesekielin lainaukseesi liittyvä yksi asia:
MISTÄ Saatanan kauppatavaroista 16 jae puhuu?[/guote ]

- Tavoiteltava "kauppatavara":
Ilm.3:

17 Koska sanot: ”Olen rikas ja olen hankkinut rikkautta enkä tarvitse yhtään mitään”, mutta et tiedä, että sinä olet kurja ja säälittävä ja köyhä ja sokea ja alaston, 18 niin neuvon sinua ostamaan minulta tulella puhdistettua kultaa, jotta rikastuisit, ja valkoiset päällysvaipat, jotta pukeutuisit ja jotta alastomuutesi häpeä ei tulisi ilmeiseksi, ja silmävoidetta silmiisi hierottavaksi, jotta näkisit.
theos

Et vastannut. Koita kertoa vaikka se, KENEN kanssa Saatana harrasti paratiisissa kaupankäyntiä?
theos

Miten Ilmestyksen Laodikean seurakunta liittyy asiaan?
Seuraaja

theos kirjoitti:Et vastannut. Koita kertoa vaikka se, KENEN kanssa Saatana harrasti paratiisissa kaupankäyntiä?
- Enkelten, "jumalolentojen". ( Kysyit "kauppatavarasta, vastasin siihen. )
theos

Pyrit tarkoituksella vastaamaan mahdollisimman vähän ja lyhyesti, etten tiedä oletko ihan tosissasi tässä asiassa.
theos

Lainaamassasi Ilmestyksen kohdassa siis kirjoitetaan Laodikean seurakunnasta. Se ei siis mitenkään liity Saatanaan ja paratiisiin eli lainailet höpöjä.

Hesekiel kirjoittaa Tyyrosta - ei paratiisista ja Saatanasta - joten senkin osalta olet aivan hakoteilla. Jos haluat väittää Tyyron kuninkaan tarkoittavan jollain ihmeen selittelyllä Saatanaa, niin kerro ihmeessä miten sovellat tämän kohdan häneen:
28:18 Paljoilla synneilläsi, tekemällä vääryyttä kaupoissasi, sinä olet häväissyt pyhäkkösi. Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen; se kulutti sinut. Ja minä panin sinut tuhaksi maahan kaikkien silmäin edessä, jotka sinut näkivät.
28:19 Kaikki tuttavasi kansojen seassa ovat tyrmistyneet sinun tähtesi. Kauhuksi olet sinä tullut, eikä sinua enää ole, hamaan ikiaikoihin asti."

Mitä vääryyttä Saatana on kaupoissaan tehnyt ja keitä ovat hänen tuttavat? Mikä tuli Saatanan keskeltä on puhjennut? Miten Saatana hävitettiin Hesekielin aikana?
theos

Sitten vastaus kysymykseesi:

Jehovan todistajat opettavat että Saatana puhui käärmeen takana. Raamattu ei kuitenkaan niin kerro, vaan se kuvailee käärmettä jolta rangaistuksena poistettiin jalat, kirottiiin toisten eläinten keskuudessa ja määrättiin matelemaan vatsallaan sekä syömään tomua.
Noin opettaa Raamattu - Jehovan todistajat ja Raamatuntutkijat jotain ihan muuta.
Vastaa Viestiin