Sen saman kiven, joka nyt vyöryy kohti kuvapatsaan savesta ja raudasta tehtyjä jalkoja?Ariadna kirjoitti:Joskus nuoruudessa, kun telttailua harrastettiin niin iltasella avoimessa teltassa laitoimme kaasukeittimen päälle oikein ison kiven joka sitten piti teltan lämpimänä aamuun asti.
telttailu
Valvoja: Moderaattorit
-
Kaarmis
Re: telttailu
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
- Jaakko Ahvenainen
Mitä jokamiehen oikeuksiin tulee, sitä ei ole laissa määritelty, mutta edellytetään, ettei varsinaista leiriä pidemmäksi aikaa pystytetä. Viranomaiset tietävät kyllä ja osaavat huomauttaa tarvittaessa, joten tästä ei hätää.sinner74 kirjoitti:Minäkin lämpimästi suosittelen Jarkelle asianmukaisten välineiden, kuten esimerkiksi sissiteltan ja kaminan, hankintaa. Siinäkin tapauksessa jonkun pitää vahtia tulta aina silloin kun kaminaa käytetään. Onko talvitelttailu aivan välttämätöntä?
Minulle on itse asiassa vähän hämärää, miten jokamiehenoikeus suhtautuu tuon tyyppiseen telttailuun? Jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Kaikein oleellisinta on, että makuualusta eristää kylmyydeltä ja samalla kosteudelta. Toinen seikka on, että makuupussi on oloihin sopiva. Olen itse kokeillut nukkumista (luonnollisesti mahdollisimman vähissä vaatteissa, koska kehon lämpö pitää makuupussin lämpöä yllä) noin 34 asteen pakkasessa. Alustana oli ilmatäytteinen patja, pussina tuplavetoketjuin varustettu unuvapussi, mille taattiin yöpyminen -42 asteessa.
Nukuin parvekkeella, eikä mitään ongelmia ilmaantunut, paitsi se, että oli hieman liiankin lämmin. Lapissa olen nukkunut niin lumiluolassa, kiepissä kuin kuusen alla. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut. Oleellista on kuitenkin se, ettei mene kylmässä nukkumaan tyhjin vatsoin. Ennen nukkumaanmenoa on syytä tankata itsensä energiavarojen riittämiseksi.
Pelkkä trangiakin tai muu vastaava keitin pystyy lämmittämään teltan passeliksi. Tämä ei ole ongelma. Keitin tulee joka tapauksessa eristää telttapohjasta palamattomalla materiaalilla, eikä keitintä tai muuta avotulta, kuten kynttilää, tule jättää valvomattomaksi. Myöskään keitintä ei saa täyttää polttonesteellä ennen jäähtymistään, muutoin on vaara sen tussahtaa käsiin. Spriikeittimen polttonestettä voi nokeamisen välttämiseksi laimentaa noin 10%, eli litraan tenua desi vettä. Toimii silti.
Nykyisin sissit ovat tottuneet nukkumaan ilman telttaa vaikka millaisissa olosuhteissa, joten kaminat sun muut höpötykset voi unohtaa. Kuka kaminaa edes jaksaisi koko yötä vahdata ja polttoaineenkin kanssa tulee ongelmaa.
Tässä yksi selviytymistarina: http://yle.fi/uutiset/laukku-leenan_kot ... la/5061786
- Jaakko Ahvenainen
Ymmärrän toki huolestumissi, mutta eiköhän Jarkke pärjäile. Ei kuitenkaan eletä ääriolosuhteissa ihmisistä kaukana. Itse olen eleskellyt paljon vativimmissakin oloissa, mutta enhän toki Jarkke ole. Kunhan ei ota liian suurta haastetta, selviää kyllä ja jos sellainen on otettava, on se katsomisen paikka, mutta Jarken olosuhteet eivät tähän viittaa.theos kirjoitti:Harrastelijalle vaarallista puuhaa. Toivoisin ettet yritä kokeilla selvitymistaitojasi enää kovinkaan kauaa.
-
theos
Jos leirinsä sytyttää tuleen ei niin lähellä olevaa ihmistä löydy joka pääsisi ajoissa apuun.
-
Bergerac
Samaa mieltä, eli kunnon makuupussi (niihin saatavilla myös "coretex" suojia, jotka parantavat lämpö-ominaisuuksia yms.) sekä tukeva/eristävä makuualusta-pohja niin sillä pärjää yllättävän hyvin.Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kaikein oleellisinta on, että makuualusta eristää kylmyydeltä ja samalla kosteudelta. Toinen seikka on, että makuupussi on oloihin sopiva. Olen itse kokeillut nukkumista (luonnollisesti mahdollisimman vähissä vaatteissa, koska kehon lämpö pitää makuupussin lämpöä yllä) noin 34 asteen pakkasessa. Alustana oli ilmatäytteinen patja, pussina tuplavetoketjuin varustettu unuvapussi, mille taattiin yöpyminen -42 asteessa.
Jarkelle sen verran, kuten muutkin ovat todenneet, että kannattanee olla varovainen noiden lämmitys-suunnitelmien suhteen..
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
- Jaakko Ahvenainen
Ei pidä sytyttää leiriään tuleen omaa hölmöyttään ja tähänkin on syytä varautua, mutta melkoinen kiirus teltasta ulos tulee. Normaalin sotilasteltan (puolijoukkueteltta = 20 hlöä) tuhoutumiseen menee aikaa vajaa minuutti. Oikealla varautumisella ja erinomaisella onnella saadaan teltta silti sammutettua enemmittä vahingoitta. Koettu on, mitä kaminan torven suojaläpän tipahtaminen tulikuumaan kaminantorveen saa aikaan, mutta isommilta vahingoilta oikein menetelmin säästyttiin.theos kirjoitti:Jos leirinsä sytyttää tuleen ei niin lähellä olevaa ihmistä löydy joka pääsisi ajoissa apuun.
Pikkuteltta onkin jo eri asia, joten varovaisuus tulenkäsittelyssä on erityisen tarpeen. Pidän itse spriikeitintä kaasukeitintä turvallisempana ja toimivampana. Trangia on hyvä, mutta vastaavia halvempia liki yhtä hyviä keittimiä (kuten puolalaisia teemokkuloineen) löytyy kyllä. Toimintaperiaate on aivan sama ja tehot myös.
-
theos
Kyse on Jarken varusteista, jotka eivät liene armeija tasoa. Vaikka mistäs minä sitäkään varmasti tiedän. Epäilen kuitenkin että se koostuu pitkälti keinokuiduista kuten esimerkiksi halpis fleesestä.
Polyesteri- ja polyamidivalmisteiset tekstiilit ovat palopommeja joiden syttymisnopeus on luokkaa kolme sekunttia. Yhdistettynä tähän harrastelijamainen tulen käsitely sekä välineet on vaara mitä suurin. Toivottavasti olen turhaan huolissani.
Polyesteri- ja polyamidivalmisteiset tekstiilit ovat palopommeja joiden syttymisnopeus on luokkaa kolme sekunttia. Yhdistettynä tähän harrastelijamainen tulen käsitely sekä välineet on vaara mitä suurin. Toivottavasti olen turhaan huolissani.
-
YksinäinenSusi
ok, ostin tänään kaasuleittimen partioaitasta,
ja kaffepannun teen ja kahvin keittämistä varten - halvimman tietysti pihinä miehenä,
mutta ajattelin että sillä pääsee alkuun
minustakin teltan lämmittäminen riskialtista
hommaan ilmapatjan alustaksi myöhemmin
syksyllä
nyt olen eristänyt teltan pohjan 10 mm
vahvalla harmaalla solumuovilla(routaeriste), jota
k-raudasta ostin, myöhemmin eristän teltan
seinät, teen siis eristyshupun koka sopii sisäteltan
päälle
mut nyt ku on se keitin, niin ei ainaskaan
tartte kahviloissa käydä kallista teetä ja
kahvia juomassa,vaan voin keittää
iltateet illalla ja kahvit päivällä
minulla on ollut tämä takaisin luontoon vietti
jo ainakin 20 vuotta,niin nyt sen toteutan
haaveet pitää toteuttaa, ja ei tartte toisten
sikakalliissa homeluukuissa asustella possumaisin
vuokrahinnoin
ja kaffepannun teen ja kahvin keittämistä varten - halvimman tietysti pihinä miehenä,
mutta ajattelin että sillä pääsee alkuun
minustakin teltan lämmittäminen riskialtista
hommaan ilmapatjan alustaksi myöhemmin
syksyllä
nyt olen eristänyt teltan pohjan 10 mm
vahvalla harmaalla solumuovilla(routaeriste), jota
k-raudasta ostin, myöhemmin eristän teltan
seinät, teen siis eristyshupun koka sopii sisäteltan
päälle
mut nyt ku on se keitin, niin ei ainaskaan
tartte kahviloissa käydä kallista teetä ja
kahvia juomassa,vaan voin keittää
iltateet illalla ja kahvit päivällä
minulla on ollut tämä takaisin luontoon vietti
haaveet pitää toteuttaa, ja ei tartte toisten
sikakalliissa homeluukuissa asustella possumaisin
vuokrahinnoin
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
YksinäinenSusi
raportti ...
tein tutkimusretken merenrannalle tarkoituksena
löytää sopivaa talvehtimispaikkaa,
mutta aina kun jonkinlainen telttapaikka löytyi
niin lähellä olikin taloja
eli en onnistunut patikoiden ainakaan löytämään
vaikka kävelin monia kilometreja
parempi mahis olisi kai löytää hyvä paikka
jos pyörällä lähtis etsimään
tulin takaisin kotoisalle kukkulalle ja kokeilen
nyt retkikeittimellä keittää vettä teetä varten
täällä teltassa on mukavaa vieläkin, vaik vähän
vilpoisaa onkin
menen makuupussiin ja luen hyvää kirjaa pimeässä
teltassa taskulampun avulla
tein tutkimusretken merenrannalle tarkoituksena
löytää sopivaa talvehtimispaikkaa,
mutta aina kun jonkinlainen telttapaikka löytyi
niin lähellä olikin taloja
eli en onnistunut patikoiden ainakaan löytämään
vaikka kävelin monia kilometreja
parempi mahis olisi kai löytää hyvä paikka
tulin takaisin kotoisalle kukkulalle ja kokeilen
nyt retkikeittimellä keittää vettä teetä varten
täällä teltassa on mukavaa vieläkin, vaik vähän
vilpoisaa onkin
menen makuupussiin ja luen hyvää kirjaa pimeässä
teltassa taskulampun avulla
-
Vieraas
Onnea hankkeelle! Kieltämättä usein houkuttaa ajatus luonnon rauhaan pitemmäksi aikaa pääsemisestä, ei vaan olisi kanttia noin radikaaliin retkeilyyn. Saatko muuten mobiililaitteen ladatuksi kätevästi jossain?JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:minulla on ollut tämä takaisin luontoon vietti
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
YksinäinenSusi
olen lataillut puhelintani yleensä kirjastossaVieraas kirjoitti: Onnea hankkeelle! Kieltämättä usein houkuttaa ajatus luonnon rauhaan pitemmäksi aikaa pääsemisestä, ei vaan olisi kanttia noin radikaaliin retkeilyyn. Saatko muuten mobiililaitteen ladatuksi kätevästi jossain?
-
Markku Meilo
Sen verran kun minä tätä nurkkakuntaa tunnen, niin merenranta on kovin haluttua (ja kallista) aluetta, tyhjillään olevaa rauhallista merenrantaa en tiedä Porvoo-Kirkkonummi välillä.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:tein tutkimusretken merenrannalle tarkoituksena
löytää sopivaa talvehtimispaikkaa...parempi mahis olisi kai löytää hyvä paikka
-
Vieraas
Hienoa! Suomi ei onneksi ole vielä aivan Amerikan Yhdysvallat.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:olen lataillut puhelintani yleensä kirjastossa
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
YksinäinenSusi
huh !
ulkonen jyrähti äsken aika kovaa tuossa jotain
5:30 suunnilleen ja ensin löi salama
mut hengissä ollaan , ulonilma taisi loppua siihen
satoi hetken paljon, ja aattelin että joskohan
tuo salama löisi telttaani, ja hyvästi elämälle
mut luonto soi minulle näköjään jatkoaikaa
ja.lopetti ukkosen lyhyeen, onneks
makaan kuitenkin tyrox-levyillä ja teltassa
kuivaa ja lämmintä, että ei sen puoleen hätää
,ellei salama ...
ulkonen jyrähti äsken aika kovaa tuossa jotain
5:30 suunnilleen ja ensin löi salama
mut hengissä ollaan , ulonilma taisi loppua siihen
satoi hetken paljon, ja aattelin että joskohan
mut luonto soi minulle näköjään jatkoaikaa
ja.lopetti ukkosen lyhyeen, onneks
makaan kuitenkin tyrox-levyillä ja teltassa
kuivaa ja lämmintä, että ei sen puoleen hätää
,ellei salama ...
-
Markku Meilo
Sulla on lähistöllä sähkön kannalta hyvin johtavia korkeita ja suojattuja rakennelmia, jotka ovat todennäköisempiä purkauskohteita kuin telttasi lähellä olevat puut. Jotka nekin ovat todenäköisempiä purkauskohteita kuin telttasi. Puuhun tapahtuva purkaus on sähkön kannalta vaarallisin aivan puun alla oleskelevalle.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:...aattelin että joskohan