telttailu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kapteeni
Viesti:

Re: telttailu

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Terve JarkkeParkkeBabylon5. Repäisevää toimintaa. Hienoa hommaa !

Minultakin pari ohjetta mukaan. Olen aika paljonkin luonnossa, merellä ja saaristossa liikkunut myös kylmillä leveysasteilla.
Ensinnäkin nuo tässä topiicissa mainitut Trangia lämmittimet ja retkeilyalustat ovat transvestiiteille, ei semmoisia tosimiehet käytä. Ei varsinkaan jos aiot teltassa talven yli asua. Sinne teltan alle plastikkia ja sen päälle halpoja paksuja tyroksilevyjä. Myös sisä puolellle tyroksia. Noiden retkeilykaupoista ostettavien makuualustojen alle tulee kosteutta. Kosteus on pahempi kuin kylmyys. Älä pistä plastikkia tyroksin päälle koska se saattaa aiheuttaa kosteutta. Myös sivuille tyroksia suojaamaan kylmältä ja tuulelta. Ehkä voisit myös värkätä jonkinlaisen katoksen telttasi päälle, kunhan vain muistat että telttakankaan pitää saada hengittää.

Erittäin hyvä teltan lämmitin on Origo 5100. Se on tenulla toimiva lämmitin ja ruantekoliesi. Myös Origo 1500 on hyvä ruaan tekoon ja lämmitykseen. Kummassakin on noin litran tankki ja riittää hyvin 7-8 tunnin käyttöön. Mitään kalliita erikoistenuja esimerkiksi Origonol nimistä ei kannata ostaa. Sen sijaan tavallinen tenu johon pistän Jaskan ohjeiden mukaan 10 prosenttia jopa enemmänkin vettä on ihan hyvää. Googlaamalla varmaan löydät nuo Origot, jos kiinnostaa.

Tuo mainitsemani Origo 5100 on turvallinen, koska telttaa lämmittäessäsi voit peittää liekin reitetyllä kannella. Kun et käytä sprii keitintä niin muista, että sprii haihtuu, joten kumiläppä tai tulppa kiinni lämmittemessä jotta spriit ei haihdu ilmaan.

Muista ilmanvaihto teltassa. Tuli syö happea ja ei ne lämmittemen höyrytkään ole terveellisiä. Myös noista piiputtomista lämmittimistä tulee kosteutta teltan sisälle.

Minulla on itselläni nuo ylläminitut Origon vempaimet. Valaistukseen ja lämmitykseen olen myös käyttänyt Petromax petroolilamppua. Sen käyttö vaatii hiukan harjoittelua, mutta antaa todella kirkkaan valon ja hirmuisesti lämpöä. Petromaxia olen käyttänyt niin Pohjoismaissa, kuin myös Filippiineillä.
Mikäli sinulla on fyrkkaa, niin osta sellainen auton starttiboosteri. Siitä saat virtaa läppäriin ja jopa telkkarin katselemiseen tai valaistukseen. Pistät sen selkäreppuun ja lataa kirjastossa. Älä osta liaan pientä.

Sillai, niin sitä pitää. Tulisin varmasti kylään jos olisin lähimaisemissa.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

hyviä ideoita, kiitos ...

otin selvää hinnoista:

retkilämmitys varusteet :

MARINEA navigointi.fi
-origo 5100 / 175e  
-origo 1500 / 139e

varuste.net
-petromax hk 500 cp / 124.90e

nettivaraosat.fi
-monitoimi starttiboosterilaite / 149e
  -voi ladata navigaattorin, matkapuhelimen, täyttää ilmapatjan, käyttää lamppuna led- valoa

eli voisi meikäkin hankkia vaikka vähitellen,
kaikkiin näihin ei tietysti kerralla ole varaa,
mutta jos joka tilipäivänä vaikka ostais yhden
laitteen,vähän niinkuin tärkeysjärjestyksessä
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
YksinäinenSusi

14.09.pe

illalla kuuden aikaan alkoi kova tuuli riepotella
telttaa ja tosi kylmä sateinen ilma

kenkkua pystyttää teltaa vesisateella

kömmin telttaan ja luin hyvää kirjaa , tuuli paukutti
teltan sateen suojaa kuin yrittäen saada
sitä irti teltasta

tuli kylmä ja nälkä, ja puhelimestakin oli jo virta
loppu

lähdin ravintolaan syömään, söin wienerleikkeen
,salaatit ja kastikkeen ja kahvit päälle, latasin
puhelimen ravintolassa myöskin täyteen
samalla kun tsekkasin siellä kaikki lehdet

sitten lähdin pitkälle kävelylle takaisin telttaani
ja totesin,ettei ilma tuntunutkaa enää
kylmältä,vaikka tuulee kovasti edelleen
ja tuuli on selvästikin vihainen teltalleni
ja tempoo sitä nytkin koko ajan,kuin irrottaakseen
ja heittääkseen sen pois

mahtoikohan tuo kunnon ruan syöminen aiheuttaa
sen että ilma ei tunnukaan kylmältä

tämmöstä sika huoletonta tää mun elämä nykyjään
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Onko sulla teltassa lämmin suihku? Ainakin muna olis hyvä pestä silloin tällöin, ehkä hiuksetkin joskus.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
YksinäinenSusi

olen bruukannut harrastaa uintia, tietysti uimahallissa, joten hygienia
puoli hoituu siellä kuntoon säännöllisesti

pahus kun flunssaa pukkaa päälle, koitan juoda kuumaa joka käänteessä, että menisi ohi

kun olen sairastunut, niin olen yleensä sairastunut kuukaudeksi ainakin, harvoin sairastan mutta sitäkin perusteellisemmin kun iskee päälle

en voinut eilen mennä uimahalliinkaan, kun ajattelin että flunssa voisi paheta
YksinäinenSusi

16.9.su

kylmä aamu, eka kertaa tulee huurua hiukan suusta, kun
hengittää

muistan lapsuudesta, kun piti herätä kouluun, niin talomme
sisällä oli pakkasta ja huuru tuli suusta kun hengitti

talomörskämme oli puulämmitteinen, ja eihän sitä kukaan viitsinyt
aamulla ruveta lämmittään

kylmä oli nousta ja pukea päälle nopeasti ja lähteä kouluun

laitan kaffepannan tulelle , ennen kuin nousen, saan vähän lämpöä
telttaani ensin, nousen ylös sitten kun teltta on lämmennyt
Kapteeni
Viesti:

Pitääkö sinun pakata teltta kasaan joka kerta, kun lähdet leiriltä pois ? Se tekee asiat aika hankalaksi. Toivottavasti, et ole saanut flunssaa tai flunssasi jo on pois ! Väittävät, että talvella ulkoilmassa olon pitäisi olla, niin terveellistä, että ei pahemmin vilustumisia tule. Voi ollakkin, mutta ensin pitää syksyn kosteudet ohittaa. Talvellahan ilma on kuivempaa. Kosteus on pahasta.
Filippiineillä tahdoin olla pienessä kuumeessa pari päivää kerran kuussa. Se johtui kuumuudesta ja kun tuli sade, niin kosteus ja sade aiheuttivat vilustumisen. Tosin on minulla kyllä malariakin joka silloin tällöin vaivaa.
On kiva lukea kirjoituksiasi ! Älä kuitenkaan palelluta itseäsi ja voithan mennä sivilisaatioonkin elämään silloin tällöin.
Olisi hauskaa nähdä kuvia tai filmin pätkä oloistasi. Tiedä vaikka voisit ladata semmoisen Youtubeen taikka tehdä blogin. Ihan tosissaan meinaan. Esimerkiksi blogi saattaisi saada paljonkin seuraajia tai filmin pätkä Youtubessa. Sitten keksisit jonkun englannin murteen otsikon, vaikka "escape civilization" taikka jotain muuta.
Noita foorumeita sinunlaisillesi seikkailijoille on netissä. Esimerkkinä löysin googlaamalla http://www.survivalistboards.com .
Jotenkin hommistasi tulee mieleen entinen Nortti tupakan mainos: MIEHET JOTKA MENEVÄT, NÄKEVÄT JA TEKEVÄT, VETÄVÄT NE VÄKEVÄT.
Kapteeni
Viesti:

Jarkke. Sellainen asia tuli mieleen, että Helsingin Pelastusarmeijan palveluksessa on entinen Kanadan Armeijan Laskuvarjojääkärien kouluttaja, ja Kanadan Olympialaisurheilija, joka armeijasta eläkkeelle päästyään meni Pelastusarmeijan hommiin. Amerikkalainen aikakausilehti "Reader's Digest" eli "Valitut Palat" on tehnyt hänen elämästään jännän kertomuksen. Mies on nykyään Pelastus Armeijan hommissa Helsingissä kapteenin tittelillä. Tunnen tämän kaverin hyvin ja hän on teräsmies jonka kanssa voit jutella talvitelttailusta ja voisit saada samalla ehkä paikan minne mennä jos tulee lian kylmiä öitä.

Mikäli kiinnostaa, niin mene käymään Pelastus Armeijan toimipisteessä ja kysy kanadalaista Hannua. Olen varma, että saat hyviä neuvoja häneltä. Hän on huumorimiehiä ja kyllä sinä pienen saarnankin kestät, jos hän sellaisen aloittaa.
YksinäinenSusi

Kapteeni kirjoitti:Pitääkö sinun pakata teltta kasaan joka kerta, kun lähdet leiriltä pois ? Se tekee asiat aika hankalaksi.

No näin se on ollut, koska olen ajatellut, että jotkut nuoret vandaalit käyvät polttamassa telttani pois, ja varastavat tavarat.
Telttavehkeet ja muut tavarat olen piilottanut ja tärkeimmät ottanut mukaan reppuun, kun olen käynyt jossain, ettei näin kävisi.
Kapteeni kirjoitti:Toivottavasti, et ole saanut flunssaa tai flunssasi jo on pois ! Väittävät, että talvella ulkoilmassa olon pitäisi olla, niin terveellistä, että ei pahemmin vilustumisia tule. Voi ollakkin, mutta ensin pitää syksyn kosteudet ohittaa. Talvellahan ilma on kuivempaa. Kosteus on pahasta.
Minäkin uskon että tämän alkuflunssan jälkeen tulee karaistuminen, karaistun ja sitten ei flunssat vaivaa, ihminen sopeutuu, me sopeudumme.
Olivathan jo ammoisina aikoinakin esi-isämme sopeutuneet luontoon, siitä me olemme elävä todiste, tosin kun on päässyt liian helpolla, niin on tullut heikoksi nössykäksi, tosin aina voi karaistua uudestaan.
Kapteeni kirjoitti:Filippiineillä tahdoin olla pienessä kuumeessa pari päivää kerran kuussa. Se johtui kuumuudesta ja kun tuli sade, niin kosteus ja sade aiheuttivat vilustumisen.
Sinulla on ollut mielenkiintoinen elämä.Olet nähnyt maailmaa paljon.
Kapteeni kirjoitti:... ja voithan mennä sivilisaatioonkin elämään silloin tällöin.
Käytänkin osittain sivilisaatiota hyväksi, en esimerkiksi osaa metsästää, vaan ruoka pitää hakea kaupasta.
Kapteeni kirjoitti:Olisi hauskaa nähdä kuvia tai filmin pätkä oloistasi. Tiedä vaikka voisit ladata semmoisen Youtubeen taikka tehdä blogin. Ihan tosissaan meinaan. Esimerkiksi blogi saattaisi saada paljonkin seuraajia tai filmin pätkä Youtubessa. Sitten keksisit jonkun englannin murteen otsikon, vaikka "escape civilization" taikka jotain muuta.
Kyllä minäkin tätä olen miettinyt ja jos minulla kantti kestää ja selviydyn talvesta elossa, kuten varmastikin selviän ihan piruuttanikin, niin aineistoa alkaa olla koossakin varmasti , mitä esitellä.

Kapteeni kirjoitti:Mikäli kiinnostaa, niin mene käymään Pelastus Armeijan toimipisteessä ja kysy kanadalaista Hannua.
Kiitos tiedosta, tämä voisi tulla tarpeeseen, talvitelttailu on kuitenkin haasteellista puuhaa.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Tsemppiä Jarkelle. Aika huima irtiotto arkisesta elämästä.
Kenties miekin vielä joskus elämässä, kunhan on tullu ero ja häätö :)
Let me go Master I hate you so
Kapteeni
Viesti:

Katsoin netistä, että missä on Pelastus Armeijan osasto Helsingissä. Se on Castreeninkadulla Kalliossa ja mainitsemani kanadalainen Hannu johtaa tuota Castreeninkadun toimipistettä. Hän puhuu aika hyvää suomeakin.Jos käyt siellä, niin kerro terveisiä. Varmasti tietää heti, kun mainitset Filippiinit. Yritin saada aikaan avustusta erääseen köyhään pikkukylään Mindanaossa Filippiineillä. Olin silloin myös yhteydessä Hannuun. Tunnen hänet hyvin kyllä muutenkin.

En koskaan unohda, kun 18 - 19 vuotiaana oli asunnottomana ja rahattomana Kööpenhaminassa. Nälkä oli kova ja menin Pelastus Armeijan ovelle kolkuttamaan. Oven avasi Pelastus Armeijan uniformuun pukeutunut tyttö ja kuultuaan, että minulla oli nälkä ohjasi hän minut keittiöön ja jääkaapista taikoi esille maailman parhaimmat voileivät. En koskaan ole niin hyviä voileipiä syönyt. En nyt tällä sitä tarkoita, että sinulla olisi asiat näin huonosti, että nälkä on,mutta kuitenkin olisi hyvä, jos sinulla talvipakkasten ja ehkä muistakin syistä olisi joku jonka puoleen kääntyä jos on tarve. Ja muutenkin uskon, että Hannua jos ketään sinun tempauksesi kiinnostaa. Hän kun on niinkuin jo mainitsin entinen elitesotilas ja kasvanut Ontarion suurissa metsissä. Varmasti teillä olisi keskenänne puhumista. Hän muuten tietää aika paljon myös Jehovan Todistajuudesta.
YksinäinenSusi

Juu, kyllähän se aina on hyvä olla jokin turvaverkosto, yksi sukulainen minulla asuukin esmes Helsingissa, mutta en voi olla sen kanssa tekemisissä oikein mielelläni, kuin se rupeaa pyytämään rahaa lainaksi - 60e - ryyppäämistä varten joka ikinen kerta jos sen kanssa olen tekemisissä.

Kun rahat on tällä hetkellä itselläni tiukassa, niin siitä tulee suuri huoli, jos 60euroa aina lainaa sille jatkuvasti ja joka kuukausi - tarvitsen omia rahojani itse.

On se harmi kun kaikki sukulaiset ovat ongelma juoppoja.

Olen turvautunut heihin vain vähän, jos ollenkaan - ja jos on aivan pakko.

He ovat selkärangattomia, tuo nurja ja kiero sukupolvi - tosin olen itsekin ollut juoppo, tosin en ollut koskaan selkärangaton. Mutten ole enää ollut viiteen vuoteen juoppo.

On parempi olla itse oma turvansa, silloin asiat rullaa hyvin, koska niiden on pakko rullata - tai muutoin ovat totisesti lopunajat lähellä.

Olen yhä enemmän alkanut huomata, että tämä valinta on ollut hyvä minulle, ja on kiva mennä aina kotoisaan telttaani. Se on niin tavattoman erilainen tilanne, kun on aina ollut vankina kerrostaloasunnossa, jossa ei voi mitään tehdä muuta kuin naputtaa tietokonetta.

Mutta tiedän että talvi vasta näyttää minullekin tosi tilanteen, mitä se on kun ollaan luonnon armoilla, sittenpähän näen millaista tekoa olen, kun on kovat pakkaset.

Mutta uskon että karaistun siihen mennessä.

Sillä me olemme tulleet olemassaoloon siksi, koska sopeuduimme luonnon vaatimuksiin, ja me sopeudumme edelleen kaikkeen ja kaikkiin tilanteisiin, mitä vastaan tulee. Ne ovat meille haasteita, jotka voimme ratkaista.
... so say we all...
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti: Olen yhä enemmän alkanut huomata, että tämä valinta on ollut hyvä minulle, ja on kiva mennä aina kotoisaan telttaani. Se on niin tavattoman erilainen tilanne, kun on aina ollut vankina kerrostaloasunnossa, jossa ei voi mitään tehdä muuta kuin naputtaa tietokonetta.

Mutta tiedän että talvi vasta näyttää minullekin tosi tilanteen, mitä se on kun ollaan luonnon armoilla, sittenpähän näen millaista tekoa olen, kun on kovat pakkaset.

Mutta uskon että karaistun siihen mennessä.

Sillä me olemme tulleet olemassaoloon siksi, koska sopeuduimme luonnon vaatimuksiin, ja me sopeudumme edelleen kaikkeen ja kaikkiin tilanteisiin, mitä vastaan tulee. Ne ovat meille haasteita, jotka voimme ratkaista.
... so say we all...
Uskon että tällä hetkellä mahdollisista epämukavuuksista/vastoinkäymisistä huolimatta menee hyvin. Ainakin vaikuttaa siltä. Tsemppiä :D

Mutta, jos jatkossa esim. pakkanen tekisi elämästä sietämättömän, niin onko sulla varasuunnitelmaa olemassa tai mietittynä ?
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
YksinäinenSusi

Bergerac kirjoitti: Mutta, jos jatkossa esim. pakkanen tekisi elämästä sietämättömän, niin onko sulla varasuunnitelmaa olemassa tai mietittynä ?
olen ajatellut leirintäaluetta,ympärivuotista
telttapaikkaa sieltä, mutt en ole vielä selvittänyt
sitä tarkemmin, se voisi olla varasuunnitelma,
jos ei muuten selviä

olen nyt teltassa ja sataa ropisee teltan kattoon

onneksi minulla on hyvät sadesuojat, ei tule
yhtään tippaa sisään mistään

tänään ostin otsalampun , on hyvä lukea nyt
kirjaa täällä teltassa, ja sateen ropina on
kai ihan jees, ei se minua häiritse

kakenlaisia hulluja ideoita pyörii mielessä,
kuten se että menisin merenrannalle, tekisin
myrskyn kaatamista puista lautan ja menisin
läheiselle saarelle ja sinne teltta

hmm... se vasta olisikin jotain

19.9.ke

p.s. etana mönki ohimollani, se ei ollut kauhean
kivaa, ne nuo kaikenmaailman öllinkäiset tuppaavat
samaan kortteeriin mun kans lupaa kysymättä
Kapteeni
Viesti:

Jarkke,
200 litran peltitynnyristä voi tehdä niin kutsutun Hobo Stoven. En tiedä onko sille olemassa mitään suomalaista nimeä. Hobo Stove idea on ympäri maailmaa tunnettu peltitynnyristä jopa peltitölkistä tehty yksinkertainen uuni. Sitä voi käyttää lämmitykseen, ruantekoon, valaistukseen jne.. , mutta ainoastaan ulkoilmassa.
Idea on hyvin yksinkertainen. Tynnyrin kylkeen teet ison neliskanttisen reiän. Tynnyrin alaosan ympäri teet monta sormen paksuista reikää. Googlaamalla Hobo Stove löydät varmaan kuvia tästä tynnyriuunista. Jopa Wikipedia on kirjoittanut tästä uunista.
Filippiineillä Hobo stove on suosittu ruan valmistukseen ja grillaukseen. Hobo Stoven ei tartte olla tynnyri. Sen voi tehdä myös peltipurkista. Minulla oli itsellä peltiämpäristä tehty Hobo grilli. Se oli paljon parempi kuin nykyajan modernit grillit. Plus sillä pystyi kantamaan aivan kuin ämpärillä tavaraa, tosin ei vettä reikien takia. :lol: Yrittäessäni googlata kuvia sinulle huomasin, että joku nero oli keksinyt käyttää IKEA: sta ostamaansa kynäpurkkia. Minulla on noita purkkeja monta purjeveneessä. Kaikennäköistä rihkamaa olen niissä säilyttänyt, kun ne eivät ruostu meri-ilmassa. Ne kun on tehty ruostumattomasta teräksestä. Ne purkit on reiettetty. Kutsuivat sitä IKEA Hopo Stoveksi. Aijon kokeilla heti kun ehdin. Tästä löysin kuvia http://www.mungosaysbah.com/2009/02/bus ... stove.html

Joo Jarkke, pysy vaan erossa niistä juopoista. Mielestäni Bergerac antoi hyvän neuvon, että sinulla pitäisi on varasuunnitelma. Ja siksi ehdottaisin, että käväiset siellä Pelastus Armeijan talolla. Silloin sinulla on ainakin joku joka varmasti tulee sinua auttamaan jos on hätä tai vaikka vain kaipaisit seuraa.
Vastaa Viestiin