broken wingsin tarina

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo

Re: Varo vanhaa kikkaa

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aaac kirjoitti:Jokohan opettajasi ovat käyttäneet sitä samaa kikkaa, jota jo minun aikanani neuvottiin käyttämään "kiinnostuneiden" kanssa? Eli sanotaan, että Saatana yrittää saada sinut luopumaan tutkistelusta ja hän käyttää siinä ovelasti hyväkseen sukulaisiasi ja tuttujasi. Nämä kun yrittävät "saada sinut järkiisi" ja lopettamaan tutkimisen.
Heh, joo, toisaalta ei sovi unohtaa, että Vt-seura on antanut tällaisen ohjeen:
”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)
Ja tällainenkin mielipide on esitetty:
"It is not a form of religious persecution for anyone to say and to show that another religion is false. It is not religious persecution for an informed person to expose publicly a certain religion as being false, thus allowing person to see the difference between false religion and true religion." (w63 Nov. 15, p. 688)
(Sen sanominen ja osoittaminen, että toinen uskonto on väärä ei ole uskonnollista vainoa. Uskonnollista vainoa ei ole myöskään se, että aiheeseen perehtynyt henkilö paljastaa julkisesti jonkun tietyn uskonnon olevan väärä, antaen näin henkilölle mahdollisuuden havaita eron oikean ja väärän uskonnon välillä.)
Sitten kun hyvää tarkoittavat sukulaiset alkavat varoittaa sinua JT:n vaaroista, ajatteletkin, että olivatpa ne JT:t viisaita, kun tämänkin osasivat ennustaa.
Jos Broken Wings tarvitsee apuamme, niin hän kyllä huomaa, että perustelemme asiat Vt-seuran omalla materiaalilla ja mielihyvin nuo perustelut voi näyttää jehovantodistajien riemastukseksi, tai kuinka kukin sitten reagoikaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
broken wings

Viesti Kirjoittaja broken wings »

kiitos taas, helpottavaa tietää, että en ole tässäkään asiassa yksin :roll:
Bergerac

Re: broken wingsin tarina

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Markku Meilo kirjoitti:
broken wings kirjoitti: Ja nyt olen kuunnellut näitä naisia ja kysellyt aktiivisesti ja he ovat saaneet minut aina aika-ajoin jopa vakuuttuneeksi siitä, että näin ne asiat ovatkin.
Uskoisin, että olette käsitelleet erästä Vt-seuran merkittävintä oppinäkemystä, eli vuotta 1914.
Kun kirjoittelet Maken ehdottamat loistavat asiat paperille ja käyt keskustelua asiasta innokkaiden vilpittömien Jehovan Todistajien kanssa, niin muista seuraava:

- Keskustele alkuun siitä asiasta että "eikö tulisi tutkia asioita ja ottaa asioista selvää".
Vilpittömät Jehovan Todistajat ovat samaa mieltä, siksihän täällä ollaan. He saattavat
kaivaa urbaanilegendat kiinnostuneista jotka ovat viikkokaupalla tutkineet asioita kirjas-
tossa ja todenneet että JT (eli siis Seura) on oikeassa. Tai vertaavat tutkimisen Seuran
kirjallisuuden tutkimiseen. Saat ymmärtävän hymyn ja nyökkäykset asioiden syvällisel-
le tutkimiselle.

- Kun kyselet Maken listauksia ja ehkä esität Seuran lainaksia. Alku voi mennä ok. Mutta ilmeisesti hetken kuluttua saat kysymyksen:" Mistäs sinä tälläisiä kysymyksiä tai ajatuksia?"

- Ei ehkä kannata (riippuu tilanteesta ja tapauksesta) kierrellä vaan sanoo suoraan : "Tutkin asioita ja löysin mm. nämä"

- Seuraava kysymys tulee pommina: "Mistäs sinä näitä olet saanut?" Ja todennäköisesti vihjauksia luopio-juttuihin.

- Voit hyvillä mielin sanoa että www.veljesseura.org sivulta ...

- Saat ehkä vastauksia ja viittauksia siihen että nämä ovat luopio-ajatuksia

TÄSSÄ vaiheessa kysy heti, eikö Raamatussakin kehoiteta selvittämään asioita. Ja kysy että eikö ole hyvä tarkastella asioita monesta eri näkökulmasta.

Saat vastauksesi mainospropagandaa ja luopioiden, Jehovan hylänneiden , luopiokristikunnan jne vääristä ajatuksista. Keskeytä heti ja kysy miksi aiemmin mainitsitte että tutkimista pitää olla ja muistuta siitä että kuka valvoi sitä kirjastossa tutkinutta kiinnostunutta joka totesi että JT:t ovat oikeassa. Mitä hän kirjastossa tutki? Luopiokristillisyyden tai maailmallisten kirjallisuutta tai luopiokirjallisuutta ?

- Kysy seuraavaksi ovatko käyneet www.veljesseura.org sivustolla vai miksi kertovat luopioasiasta.

- Saat vastaukseksi EI, tai sitten yleistyksen "eräs veli kävi katsomassa ja ...". Jos saa vastaukseksi EI, niin kysy miten voitte tietää onko kyseessä luopiosivu. Jos saat vastaukseksi "eräs veli", niin kysy KUKA veli ja mistäpäin. Jos eivät veljen nimeä nimeä, niin kysy mistä/keneltä kuulit tuon asian.

- Sitten voit kysyä ovatko kirjoittamasi asiat Seuran kirjallisuudesta vaiko eivät ? Tai UMK:sta vaiko eivät ?

- Voit myös ehdottaa katsoisimmeko yhdessä www.veljesseura.org sivuja ja voisitte vastailla minulle(siis sinulle) joihinkin sivuilla mainittuihin asioihin.
Tai ehdota että vastaavat johonkin otsikkoon ja lähetätte yhdessä vastauksen (Siis Seuran selitykset) foorumille. Ja tarkastelette yhdessä seuraavan kerran vastausta, sekä raamatun että vaikka Seuran materiaalin avulla.

- Ja HUOM! Kun kyselet näitä asioita vilpittömiltä Jehovan Todistajilta niin pidä koko ajan kynä ja paperi kädessä. Kun he vastaavat niin voit kirjoittaa vastauksen ylös tai vaikka piirrellä kukkasia papreiin. Mutta seuraa reaktioita ja etenkin kysymyksiä "mitäs sinä kirjoitat muistiin".

Ja sitten voit seurata mitä jatkoa seuraa---

Ymmärrän sen että kysyy rohkeutta esittää joitain asioita suoraan. Ja ymmärrän sen että ystäväksi koetut ihan vilpittömät Jehovan Todistajat saattavat Seuran ohjeiden mukaisesti todeta joidenkin kysymyksien esittäjät arvottomaksi Seuran tosi tm-totuuteen. Vaikka lainattaisiin Seuran kirjallisuutta.

Nämä vain heittona ja ajatuksena. Voi toki hienovaraisemminkin ja varovaisemmin lähestyä vilpittömiä Jehovan Todistajia. Eivät Jehovan Todistajat tavallaan tee mitään pahaa, he vain toimivat Seuran ohjeiden/määräyksien (sanktiot!!!) mukaisesti. Seuran asettama kuvainnollinen "aivopultti" on voimakas, ja aivopultin yksi voimakas särmä on "luopio-pelko".

Mutta uskonnolliseen elämääsi liittyen lopullinen valinta on tietysti aina sinun. Oli sitten valinta Seuran tosi tm totuuteen tai ehkä mieluummin joku muu OMAN MIELEN mukainen vaihtoehto. Seuran tarjoama vaihtoehto on mielestäni suoranaisesti mielenhallintaa ja vaikuttaa tulevaisuudessa innokkaan vilpittömän Jehovan Todistajaan jokapäiväiseen elämään ; sanktioiden kera.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
broken wings

Viesti Kirjoittaja broken wings »

oooh, kiitos noista^^ mä aion käyttää noita kaikkia. Mä en missään muotoa ole kaiken nielevä hiljainen hissukka, eli uskallan avata suuni ja esim. jättää nämä JT ns. nalkkiin :lol: Olen sitä koittanut tehdä omiin tietoihini pohjautuvilla kysymyksillä, mutta kun tietoni on kuitenkin näiden kettujen 'tietoon' varsin pikkiriikkistä niin mun mahdollisuudet ilman teitä on pienet.
Ja mieleeni tuli tuo, että mulle on 'opetettu' että 1päivä raamatussa olis se 1000 vuotta, eli luominen ei tapahtunut oikeasti päivissä, vaan tuhansissa vuosissa ja seitsemännen(tuhat)vuotta jehova lepäsi. Mitä tästä sanotaan?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

broken wings kirjoitti:Ja mieleeni tuli tuo, että mulle on 'opetettu' että 1päivä raamatussa olis se 1000 vuotta, eli luominen ei tapahtunut oikeasti päivissä, vaan tuhansissa vuosissa ja seitsemännen(tuhat)vuotta jehova lepäsi. Mitä tästä sanotaan?
Kreationisteina Jehovan todistajat lähtevät ajatuksesta, että maailma luotiin kuudessa tuhannen vuoden jaksoss, päivässä, ja seitämännen tuhat vuotta Jumala lepäsi.
Yksi päivä Jehovalle on kuin tuhat vuotta on metafora. Yritin katsoa löytyisikö siitä jokin artikkeli, mutta en tällä haavaa onnistunut.

Nykytulkinta lienee se, että nuo "päivät" eivät olleet kirjaimellisia, vaan saattoivat kestää pidempäänkin kuin tuhat vuotta.

Varsinainen asiani koske risti vai paalu-kysymystä. Annan Sinulle yhden linkin, josta asia käy täysin selväksi. Mikäli Jeesus olisi ripustettu paaluun Jehovan todistajien kuvauksen mukaisesti, hänen elinaikansa olisi tuskin ollut tuntiakaan lääketieteellisesti katsottuna.

Mutta täsä: http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/oppi/risti/
saara

Re: broken wingsin tarina

Viesti Kirjoittaja saara »

broken wings kirjoitti:Heips vaan... en ole ihan varma olenko oikeassa paikassa... mutta katsotaan miten käy :wink:
Hei vaan ja tervetuloa :D

Itse uskaltauduin tähän foorumiin vasta tämän viikon alussa, koska minua on kielletty EHDOTTOMASTI käymään katselemassa täällä!
Olen ns. kastamaton julistaja eli minulla on oikeus/velvollisuus julistaa totuutta ihmisille ovilla, kaduilla yms. Enpä ole vielä kertaakaan sanonut kellekään mitään, olen vain ollut mukana "siivellä", opettelemassa. En voikaan viedä hyvää uutista, koska en ole tullut tästä totuudesta vakuuttuneeksi. Vieläkään, seitsemän vuoden tutkimisen jälkeen.
Mulle ei ole oikeastaan jäänyt muuta käteen kuin alati kalvava syyllisyys ja huonommuudentunne muihin sisariin ja veljiin nähden. Stressi on alati seuranani, nyt jo vähän helpottaa, kun näillä sivuilla voi luurailla.
Onneksi en ole vielä mennyt kasteelle, huhhuh.

Ei muuta kuin kriittistä tutkimista joka puolelta vaan :twisted:
"We are borg. You will be assimilated. Resistance is futile"
(Star Trek)
Markku Meilo

broken wings kirjoitti:oooh, kiitos noista^^ mä aion käyttää noita kaikkia.
Eräs seikka, joka sinun on hyvä pitää mielessä on se, että tätä sivsutoa lukee ja tälle kirjoittelee myös seurakunnan yhteydessä olevat jehovantodistajat. Meidän entisten jehovantodistajien kirjoitukset ovat suurennuslasin alla kaiken aikaa, joten mahdollisuuksien mukaan lainaamme Vt-seuran materiaalia, jotta esittämämme olisi mahdollisimman totuudenmukaista. Lipsuminen paljastuu alle aikayksikön.
Ja mieleeni tuli tuo, että mulle on 'opetettu' että 1päivä raamatussa olis se 1000 vuotta, eli luominen ei tapahtunut oikeasti päivissä, vaan tuhansissa vuosissa ja seitsemännen(tuhat)vuotta jehova lepäsi. Mitä tästä sanotaan?
Maininta siitä, että yksi päivä Jumalalle olisi kuin 1000 vuotta jatkuu, että 1000 vuotta on kuin yksi päivä. Järkevimmin tuon käsittää siten, että Jumala on ajaton ts. Jumalan ajankulu ja ihmisen ajankulu eivät kohtaa. Kun vielä ajattelee, että ainoa paikka jossa meidän päivämme (vrk tai 24 h) tai yleensäkään ajanlaskutermistömme pätee on Telluksemme, niin ymmärtää, että kyseessä ei ole kirjaimellinen vertailu.

Muuten, se 7000-vuotinen luomispäivä on pelkkää kansanperinnettä, sillä ei ole mitään yhteyttä Raamattuun. Toisekseen Vt-seura on hylännyt tuon perinnetiedon vuoden 1975-maailmanloppufiaskon jälkeen ja ilmoittaa luomispäivien pituudeksi ainoastaan 'tuhansia vuosia'.

Tässä '7000 vuotta' -opetuksen pohja Vt-seuralle (The Time Is At Hand, 1889, page 39):
And though the Bible contains no direct statement that the seventh thousand will be the epoch of Christ's reign, the great Sabbath Day of restitution to the world, yet the venerable tradition is not without reasonable foundation.
Siis ei Raamatun tukea asialle, vaan kyseessä on ainaostaan kunnianarvoisaa perinnetietoa.
paula

Viesti Kirjoittaja paula »

Tervetuloa!

On parempi katsoa kuin katua: Katso rauhassa ympärillesi mieti mitä sinä tunnet sisälläsi, usko on henkilökohtainen asia. Uskonto voi olla aivan eri asia kuin usko. Minä olessani jehovantodistajien uskonnossa kävin ihmisten luona uskomatta itse niitä oppeja joita yritin muille viedä.

Olin juuri työni puolesta koulutuksessa, jossa käsiteltiin eri uskontoja, myös ortodoksi että JT, minua oikein huvitti, ortodokseilla on paljon erilaisia sakramenttejä, monet sanoo että ne ovat todella kauniita ja niissä on harras tunnelma. Minä haluaisin käydä tutustumassa heidän Jumalanpalvelukseen. Ja JT:llä ei ole mitään muotomenoja, mutta yllätys, yllätys heilläpä onkin määrätty jopa kuinka saat ajatella, tuntea ja puhua. Esim. ennen joulua JT kokouksissa neuvotaan miten vastaat naapurin hyvänjoulun tervehdykseen, niin ettet vahingossa osallistu joulun viettoon. Joulua tietenkään et voi viettää etkä ystäviesi merkkipäiviä. Et lähetellä onnittelukortteja. vaikka ei niitä kohta tarvitakaan koska sinun pitäisi luopua entisistä ystävistäsi, JT oppien mukaan saatana vaikuttaa heidän kauttaan yriitäen saada sinut pois heidän tarjoamasta ainoasta totuudesta. Se totuus on heidän vartiotornijärjestönsä määritteleämä monien kirjojen lakikokoelma.
Sinun tulee kaikessa ajatella että annat hyvän todistuksen, sillä mitä tunnet ei olekaan enään väliä.

Uskonnon pitäisi ohjata ihmistä löytämään oma hengellinen yhteys Jumalaan. Mitä arvoja sinä elämässä kannat, löytyykö uskonnosta niitä piirteitä? esim minä arvostan rauhaa, minä en saanut hengellistä yhteyttä suorittamalla ja kauhealla raamatuntutkimalla. Mutta nyt kun olen uskaltautunut kirkoon minut valtaa lämmin, levollisuus etenkin kun Jumalanpalveluksen yhteydessä on erilaisia musiikillisia elementtejä. Se oli upea löytöretki.
Samoin minä olen hyvin ihmisrakas, ja minua ahdisti JT uskonnossa kaikkien muiden kuin heidän tuhoaminen, minä en voinut ymmärtää että Jumala salaisi ihmisiltä elämän tekemälllä sen noin vaikeasti ymmärrettäväksi.

Raamatun mukaan Jumala kutsuu ja antaa ihmisille uskon ja Jeesuksen kuoleman kautta kaikki jotka haluavat ja uskovat Kristukseen saavat ikuisen elämän, ARMOSTA, suurin osa ihmisistä on saanut raamatusta käsityksen että tuo elämä on taivaassa, mutta JT:llä on kyllä siihen omat vartiotorniseuran kootut selitykset.

Se että he tulivat luoksesi ei välttämättä ole ihme, hyvin monet ihmiset lukevat raamattua ja rukoilevat apuakin , silti heidän luokseen ei tule JT. Ilman JT statusta ihmisten kanssa jutellessa huomaa kuinka hengellisiä ihmiset ovatkaan, upeaa suorastaan.

ESim. nuorille kirjoitettu oma nuoruutesi kirja myöntää ettei raamattu mainitse lainkaan itsetyydytystä, mutta JT oppien mukaan se on erittäin tuomittavaa ja siihen syyllistyvän tulee pyytää apua että pääsee näin vahingollisesta asiasta eroon. Siis oma kanta ei raamatun. Ja näitä löytyy paljon.

JT.n tulee osallistua koko ajan srk.n puhetilaisuuksiin, opetella kirjalllisuudesta vastaukset valmiiksi seuraavaan kokoukseen (3xvko, yht 5t) mutta se on helppoa, itse ei tarvi ajatella koska vastaukset on valmiina, ja samoja asioita käsitellään usein. Minä ihan itse ajattelin että se on manipulointia. Minä ihan tosissani yritin ymmärtää heidän ilmestyskirjan selitystä, sillä seurauksella etten vuosiin uskaltanut edes raamattua avata. Ja nyt 15 vuoden jälkeen heidän ilmestyskirjan selitystä on korjattu valtavasti. Heidän totuutensa muuttuu, mutta siihenkin heillä on selitys....

Mutta jos haluat "katua" eli olet harmissasi siitä ettet ole palvellut tämänhetkistä elämääsi JT riveissä olet jo lähellä heidän kastettaan

Mutta sinulle se ei vielä ole niin paha vaikka kävisit siellä kokeilemassa ja kasteellakin koska sinulla ei ole siellä esim. omia sukulaisia, koska jos JT haluaa lopettaa JT tuohut, tulee jostainsyystä erotetuksi tai haluaa erota eivät JT:t saa olla hänen kansaan enään tekemisissä. Mikäli avioituu ja saa lapsia jotka hyvin nuoresta sidotaan JT porukkaan kiinni esim.eristämisen avulla, onkin jo paljon vaikeampi katua ja jättää uskontoa. Minä olen tilanteessa jossa omat aikuiset JT lapseni eivät saa käydä minun luonani, vaikka he haluaisivatkin, yhteisön kontrolli on niin hyvä etteivät uskalla. (meillä olisi muuten hyvät välit)

Oletkin oikein suuren haasteen edessä, kuuntele sydäntäsi,
nämä ajatukset olivat vain minun sydämeni tuotosta.

kaikkea hyvää sinulle
Markku Meilo

paula kirjoitti:Ja nyt 15 vuoden jälkeen heidän ilmestyskirjan selitystä on korjattu valtavasti. Heidän totuutensa muuttuu, mutta siihenkin heillä on selitys....
Kokonaisuuden kannalta ei varsinaisesti ole merkityksellistä, mutta Vt-seura on selittänyt Ilmestyskirjan kolme kertaa uusiksi, eli yhteensä neljä kertaa. Ensin vuonna 1917, sitten 1930, seuraavaksi 1960-luvulla ja viimeisin on 1980-luvulta, johon siihenkin on todella tullut korjauksia.

Vt-seuran totuus on yhtä ikuinen kuin nuoren miehen rakkaus. Siinä samassa, missä nuorella miehellä ainoastaan rakkauden kohde vaihtelee, Vt-seuralla taas vaihtelevat totuuden tulkinnat.
Istuva Härkä

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Markku Meilo kirjoitti:Vt-seuran totuus on yhtä ikuinen kuin nuoren miehen rakkaus. Siinä samassa, missä nuorella miehellä ainoastaan rakkauden kohde vaihtelee, Vt-seuralla taas vaihtelevat totuuden tulkinnat.
Ja VT-seuraa vieläpä kutsutaan uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi orjaksi.... :roll:
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Markku Meilo

Istuva Härkä kirjoitti:Ja VT-seuraa vieläpä kutsutaan uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi orjaksi.... :roll:
Niin, tuokaan tulkinta ei ole pysynyt yhtenäisenä. Vuodesta 1879 vuoteen 1896 kyseinen palvelija/orja oli ihmisluokka, 1896-1927 välin kyseinen palvelija/orja oli C.T. Russell ja viimeiset 11 vuotta kuolleena. Nykyinen luokkanäkemys, jota Vt-seura (tai nyttemmin CCOJW) edustaa, on siis ollut vallalla vasta vuodesta 1927.
mana

ksymyksiä

Viesti Kirjoittaja mana »

Ootkos, Broken wings, lukenu jo tän arttikkelin http://www.veljesseura.org/?q=node/61 . Siinä on hyviä kysymyksiä, joita voit kysellä tutkistelunpitäjiltäsi. musta noi elinsiirtoihin liittyväy kysymykset ovat oikeen hyvää kysyttävää, taidan ne oikeen lainata tähän:
Elinsiirrot olivat Jehovan todistajilta kielletty vuosina 1968-1980.

Kielto perusteltiin Vartiotornissa siten, että elimen siirto on ihmissyöntiä eli kannibalismia jota Jumala ei tietenkään hyväksy. Vuonna 1980 kielto peruttiin ja todettiin ettei ketään tultaisi erottamaan seurakunnasta jos ottaa elinsiirrännäisen.

Kysymykset:

1) Hallintoelin vaati todistajia kuoleman uhalla noudattamaan elinsiirtokieltoa, joka vuonna 1980 myönnettiin epäraamatulliseksi opetukseksi. Aiheuttaako epäraamatullisen opin tähden kuolleiden todistajien veri verivelan hallintoelimen ja järjestön päälle?

2) Aiheuttavatko epäraamatulliset noitavainot, inkvisitio tai sotajoukkojen siunaaminen verivelan kirkkojen päälle, ottaen huomioon, nämä ovat pitäneet noita tekoja oikeina?

3) Mikä on Jehovan todistajien opetus koskien kuulumista verivelkaisin järjestöihin?

4) Miten Jumala suhtautuu niihin, jotka epäraamatulliseen oppiin vedoten kieltävät ihmisiltä jonkin elintärkeän hoidon ja uhkaavat heitä seurakunnasta erottamisella jos nämä rikkovat kieltoa?

5) Millä tavalla hallintoelin ja järjestö on ottanut vastuun siitä, että se opetti epäraamatullista oppia jonka tähden todistajia kuoli - täysin turhaan nykyisen käsityksen valossa? Onko Vartiotorni pyytänyt anteeksi tätä jossain kirjoituksessa? Onko hallintoelimen jäseniä astunut sivuun tehtävistään tuon karmivan virheen takia? Onko hallintoelin lakannut laatimasta yksityiskohtaisia sääntöjä jotka voivat olla virheellisiä kuten elinsiirtokielto oli? Mitään näistä ei ole tapahtunut.

6) Koska elinsiirtojen suhteen oltiin väärässä, voidaanko nyt olla verikiellon suhteen väärässä? Elinsiirtoja pidettiin elinten syöntinä --- aivan samoin kuin nykyään verensiirto kielletään Raamatun veren syöntiä koskevien kieltojen perusteella vaikka se on todellisuudessa elinsiirto.

Näitä samoja kysymyksiä voidaan yhtä hyvin soveltaa esimerkiksi siihen, että aikaisemmin Jehovan todistajien hallintoelin kielsi verestä erotetun fraktion, hyytymistekijän, käytön todistajilta jotka sairastavat hemofiliaa eli verenvuototautia. Tämä kielto johti aikaisemmin niiden todistajien kuolemaan jotka eivät voineet käyttää synteettistä korviketta. Nykyisin verestä erotetun hyytymistekijän käyttö on todistajille sallittua.
Siitä vaan kyselemään :wink:
Markku Meilo

Re: ksymyksiä

mana kirjoitti:Elinsiirrot olivat Jehovan todistajilta kielletty vuosina 1968-1980.
Samalla voit kysellä mitä mieltä jt:t ovat rokotuskiellosta, meitä rokotuskiellon ajan muistavia henkilöitä elää vielä.

Jos aiheessa pysytään, niin voisit joskus myös kysellä perusteita sille, että vuonna 1961 (jolloin verensiirrosta tehtiin erotusperuste - kielto tuli jo 1945) pienintäkään veren osaa ei saanut käyttää elämän keinotekoiseen ylläpitämiseen. Nyt sallitaan eläin- ja ihmisverestä tehtyjä tuotteita, sekä tiettyjä veren aineosia siinä laajuudessa, että riittävästi pilkottuna voidaan kaikki veren osat käyttää. Kuumennettaessa veri hajoaa niin, että Vt-seuran nykynäkemyksellä kuumennettu veriruoka on syötävissä.

Voit myös ihmetellä ääneen, että jt saa vastaanottaa veren osia, joiden eristämiseen kuluu suuri määrä luovutusverta, siis muiden luovuttamaa, koska jt:n verenluovutus on kielletty. Eikä siinä kaikki, nyt kun elinsiirrot taas sallitaan, niin Vt-seura täten sallii sellaisen vieraan valkosolumäärän, jota normaalissa verensiirrosssa ei edes saisi. Valkosoluista kun ainoastaan pienni osa on kerrallaan verenkierrossa.
3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

broken wings kirjoitti:Huh, tosi paljon ollaan käsitelty ja se saa mut näköjään aika pyörälle päästäni
En lainkaan ihmettele. Jehovantodistajien opetukset todella saavat pään pyörälle, koska osa niistä on ihan järkevän tuntuisia ja ne sivuavat kristityille tuttujakin teemoja. Osa sitten, ja se merkittävä osa, onkin jotain aivan muuta.

Sinulle opetetusta kertoilit seuraavia:
elämme nyt lopun aikaa, ollaan käyty niitä merkkejä läpi...
Kyllä arvailuja ja laskelmia on ollut ja lopun aikaa on odotettu. Oleellinen ero on suhtautumisessa. Ihminen ei Raamatun mukaan voi tietää, koska Jeesus todella palaa. Jehovantodistajat sen sijaan tulkitsevat historiaa ja Raamattuakin hyvin vapaasti ja opettavat vuosilukuja Jeesuksen palaamiselle. Vuosi 1914 oli erityisen merkittävässä asemassa ja näitä varmoja harmagedoneja on tullut sen jälkeenkin useampia. Kaikki ne ennustukset ovat olleet vääriä eikä vuosi 1914 ole myös mitenkään perusteltavissa. Tästä aiheesta täällä on ollutkin jo juttua.
Rististä, että oikeasti se oli paalu...
Tämä on eräs jehovantodistajien "koukkuja". He opettavat, vastoin ilman mitään oikeita perusteita (jälleen tekaistuilla jutuilla siis) ajatusta paalusta. Varomaton tutkija tässä kohtaa alkaakin kiinnostua, tulee tunne että "näähän tietävät, pappi ei kerro tuollaisia!" Risti- vai paaluaiheesta onkin paljon aineistoa, kiistaton totuus historiassa ja arkeologisessakin tutkimuksessa on kyllä niin että risti se oli eikä paalu. Linkkaan tähän vain yhden nettisivun, mutta kyllä suhteellisen kattavan: http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/oppi/risti/
Ikonit on väärän kohteen palvomista...
Näin, nyt sitten tultiin sekä ortodokseille että lännen katolisille (joita itse olen) tuttuun aiheeseen. Jehovantodistajat todella hyökkäävät helposti ulkoisiin kristillisyyden symboleihin, kuten risti tai krusifiksi kaulassa (jotta saavat lanseerattua paaluoppiaan) ja sitten tietenkin ikoneihin. Olkinukke-esityksen mukaan ikonia palvotaan ja se on väärin. Erityisesti idän kirkolla on hienoksi kehittynyt ikonioppi ja -taide. Kannattaakin todella omalta kirkoltasi selvittää, mistä ikoneissa on kyse, mutta voin silti kertoa että niiden palvomisesta ei ole kyse. Ikoni on ikkuna taivaaseen. Se on näkymättömän näkyvä kuva, myös ihmistekoinen kuva näkyvän ja näkymättömän välillä. Jumalan ja pyhien voima on toki kaikkialla, muuallakin kuin kuvissa. Vaan mikä on hienompi pala taivasta? Joissain ortodoksien kirkoissakin, kuten Espoossa, katto on hienosti taivaan sininen ja siellä näemmä Jeesuksen, apostolit, pyhiä ... kuin taivaaseen katsoisi. Se muistuttaa siitä, että Maria Jumalansynnyttäjä on taivaassa, kuten myös apostolit ja pyhät. Puhumattakaan ylösnousseesta Kristuksesta, koska juuri ylösnousemus avasi taivaat ihmisille. Eli älä anna jehovantodistajien selitellä omiaan ja usko sitä sitten totuutena.

Hyvin pian muuten todennäköisesti sinulle kokeillaan opettaa sitä, kuinka Jumala ei olekaan kolmiyhteinen ja kuinka Jeesus oli vain ihminen maan päällä ollessaan. Ja sitä ennen arkkienkeli Mikael. Raamatun kannalta nämä väitteet ovat vähintäänkin kiinnostavia.
Jumalan nimi on jahve/jehova...
Kyllä, Isä on ilmoittanut nimekseen Jahve Moosekselle. Tuo nimi esiintyy myös Vanhan Testamentin kirjoissa aivan yleisesti. Uudessa Testamentissa ei! Jehovantodistajien oma käännös tekee tässä kyllä oikeasti poikkeuksen. Jahveen (tai latinalaisittain Jehovaan) liitettyjä asioita liitetään Uudessa Testamentissa aivan suoraan Jeesukseen ja siksi Jahven nimellä ei ole niin suurta merkitystä kristitylle. Jeesuksen nimi on kaiken yläpuolelle asetettu.

Oikein hienoa, että olet keskustelemassa täällä, saat ainakin vähän toistakin näkemystä jehovantodistajista kuin mitä he itse antavat. He osaavat olla todella vakuuttavia, varsinkaan jos kristitty ei kovin hyvin tunne kirkkonsa tai yleensä kristinopin perusteita ja opetuksia. Ja monesti juuri sellaisiin (kuten minäkin nuorena) jehovantodistajien oppi ja vakuuttavuus puree. Mutta säilytä kriittisyytesi! Ja mieluiten, älä tutki lainkaan tai osallistu ainakaan heidän toimintaansa. Siten pääset ehkä helpoimmalla. Omaan kirkkoosi kannattaa ainakin myös tutustua kunnolla niin huomaat että jehovantodistajien oppi ei läheskään aina kanna päivänvaloa. Se valo on pimeyttä.
3nity

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Yksi päivä Jehovalle on kuin tuhat vuotta on metafora. Yritin katsoa löytyisikö siitä jokin artikkeli, mutta en tällä haavaa onnistunut.
Metaforahan tuo on, ei voida sanoa että luomispäivänkään pituus olisi tuhat vuotta. Jehovantodistajat tosin ymmärtääkseni eivät opeta koko maailmankaikkeuden iän olevan kuusituhatta vuotta, sen verran täsmennettäköön. Heillä on oma versionsa kreationismista(kin).

Tällä palstalla oli keskustelua myös taannoisesta Prismasta, jossa ääneen pääsivät sekä vannoutuneet evolutionistit että täysin fundamentalistit. Se oli hyvä ohjelma. Se antoi hyvin kuvaa siitä, missä todella mennään tässä keskustelussa.

Kannattaa huomata, että suurten kirkkojen ja vanhempien kirkkojen kanta evoluutioon ei ole yhtä jyrkkä kuin näillä uusfundiksilla, koska monet heidän esittämänsä väitteet eivät ole tuettavissa tieteellä eikä kyllä Raamatullakaan. Ohjelmassa oman mielipiteensä lausui myös Wienin katolinen arkkipiispa (minullekin kirjoitustensa kautta (ei henkilökohtaisesti) tutuksi tullut henkilö), joka kyllä uskoi voimakkaasti juuri Jumalan luoneen maailman (koska uskontunnustuksessakin niin myönnetään), mutta Raamattu ja uskontunnustuskaan ei kerro yhtään mitään tavasta, jolla Jumala luomisensa teki. Evoluutiota ja pitkiä aikoja ei siis kyseenalaisteta siinä määrin kuin fundamentalismiliikkeessä, vaan nähdään että tieteen tehtävä on selvittää kysymystä "miten" ja teologian tehtävänä on selvittää kysymyksiä "kuka" ja "miksi". Uskoisin suurimman osan uskovista olevan juuri tällä kannalla.

Evoluutio vai luominen -aiheesta kyllä löydän netistäkin sivutolkulla aineistoa, melkeimpä millä kielellä tahansa. Suomeksikin hyvin kattavasti. Sinun on vain tehtävä omat päätelmäsi ja ratkaisusi.
Varsinainen asiani koske risti vai paalu-kysymystä. Annan Sinulle yhden linkin, josta asia käy täysin selväksi.
Kas, laitoin saman linkin uusintana. Pitäisi aina lukea koko keskustelu ennenkuin vastailee :>
Vastaa Viestiin