Takaisin lahkoon?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

SuurinBabylon

Takaisin lahkoon?

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Tiedän muutamia exiä, jotka ovat palanneet takaisin lahkoon. En voi ymmärtää, miksi kukaan haluaisi palata tuohon ahdasmieliseen ja masentavaan yhteisöön. Olen kovasti yrittänyt pohtia, olisiko mitään sellaista, joka saisi minut palaamaan takaisin. Toistaiseksi en ole vielä keksinyt mitään. Kysynkin nyt teiltä: mikä olisi niin merkittävä asia, että se voisi saada sinut palaamaan takaisin Jehovan todistajaksi?
SonOfJesus

Re: Takaisin lahkoon?

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Omalla kohdallani taidan sanoa kuten yksi vanhin Keski-Suomessa muinoin: "liikaa vaadittu ikuisesta elämästä".
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
loikkarisusi

Viesti Kirjoittaja loikkarisusi »

SuurinBabylon kirjoitti:Tiedän muutamia exiä, jotka ovat palanneet takaisin lahkoon. En voi ymmärtää, miksi kukaan haluaisi palata tuohon ahdasmieliseen ja masentavaan yhteisöön. Olen kovasti yrittänyt pohtia, olisiko mitään sellaista, joka saisi minut palaamaan takaisin. Toistaiseksi en ole vielä keksinyt mitään. Kysynkin nyt teiltä: mikä olisi niin merkittävä asia, että se voisi saada sinut palaamaan takaisin Jehovan todistajaksi?
Ensin ajattelin, että esim. 50000€, joka kyseisestä toimenpiteestä maksettaisiin - JOS siis sitten voisin taas erota vaikka puolen vuoden kuluttua :) Mutta sitten muistin että tuo aika kai menee jo siihen että ramppaa kokouksissa hylkiönä...eli ei kai mikään. Kasteelle en enää menisi mistään hinnasta.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Paperilla voisin liittyä joksikin aikaa jos puhuttaisiin tarpeeksi suuresta rahasummasta. Kuitenkin todellinen "takaisin ottaminen" vaatisi niin paljon liikaa, ettei mikään motivoisi minua käymään sitä kuraa läpi puhumattakaan siitä että menisin ovelta ovelle työhön. En ole jäänyt kaipaamaan mitään siinä elämässä.

Tiedän erään ihmisen (olen henk. koht keskustellut tästä aiheesta) joka palasi saadakseen perheensä takaisin. Ei saanut uutta elämää ulkopuolella rakennettua ja menetti perheensä (puoliso ja lapset) sen takia. Halusi kuitenkin viettää loppuelämänsä heidän kanssaan ja päätyi kompromissiin. Hänellä tuntui kyllä olevan jonkinlainen tarve "elämää suuremmalle" tarkoitukselle, joten ymmärrän hänen päätöksensä, vaikken jaakaan samaa näkemystä.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

SuurinBabylon kirjoitti:Kysynkin nyt teiltä: mikä olisi niin merkittävä asia, että se voisi saada sinut palaamaan takaisin Jehovan todistajaksi?
Päätös lähteä ei ole kaduttanut kertaakaan, tämä ilman minkäänlaista liioittelua. Vähän aikaa sitten häivähti mielessä muistikuva siitä yhteisön tuomasta jonkinlaisesta turvallisuudesta. Jos suuri osa vanhimmista ja sitä isommista herroista unohdetaan, olihan seurakunnassa paljon mukavia ihmisiä. Samanhenkisessä porukassa on mukavan lämpöistä olla, hädän tullen sieltä saa usein apuakin.

Toisin päin ajateltuna juuri se laumasta karkoittaminen pitää monia sisällä lahkossa. Joku viisas sanoi, että ihmisellä on geeneissään laumasta poistamisen pelko, se kun tiesi aikanaan kuolemaa. Puhumattakaan sen pelosta, että oma perhe hylkää uskonnon takia, mikä on täysin epäinhimillistä toimintaa.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
HannaJo

Viesti Kirjoittaja HannaJo »

En pysty keksimään yhtään syytä, tai sellaista asiaa, jonka tähden pystyisin elämään ja toimimaan uskoni vastaisesti.
Mä kyllä ymmärrän, että joku voi palata koska potee niin syvää ja vahvaa läheisriippuvuutta, mutta silti mun olis todella vaikea kaikesta teoreettisesta ymmärryksestä huolimatta kohdata tuollainen ihminen aidosti läsnäolevana vaan kyllä taitais itselläkin roolipelit lähteä käyntiin.
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

SuurinBabylon kirjoitti:Kysynkin nyt teiltä: mikä olisi niin merkittävä asia, että se voisi saada sinut palaamaan takaisin Jehovan todistajaksi?
Lobotomia.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Obduktio.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ei obduktio takaisin lahkoon vie, mutta lobotomia, mikäli sitä käytettäisiin, olisi parempi vaihtoehdoista.
p0ter0

Viesti Kirjoittaja p0ter0 »

Aivovaurion ja psykoosin tiedetään johtaneen toisinaan uskonnollisuuden heräämiseen, joten pidän niitä todennäköisimpinä syinä lahkoon palaamiselleni. Aivovaurion ja psykoosin herättämä uskonnollisuus todennäköisesti kuitenkin johtaisi kohdallani jonkin - hm - eksoottisemman/mielenkiintoisemman uskonnon helmoihin.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Olen antanut itseni ymmärtää, että obduktio on mahdollinen reitti mormoniksi kastamiseen - eikös sekin ole lahko?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kaarmis kirjoitti:Olen antanut itseni ymmärtää, että obduktio on mahdollinen reitti mormoniksi kastamiseen - eikös sekin ole lahko?
Toki näin, mutta vain mormonien keskuudessa. Tästä syystä heidän sukututkimusohjelmansa ovat maailman parhaita, mutta mitä tänä Jehovan todistajia koskee! Mauilla on eroja, lahkoilla myös.
Vastaa Viestiin