telttailu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kapteeni
Viesti:

Re: telttailu

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Hommaat tavallisen muoviämpärin kannella. Sinne pistät suklaat sun muut herkut, niin siihen loppu uusintakäynnit. Hiiri tulee telttaasi ainoastaan sentakia, että siellä haisee ruoka. Eläimillä on niin hyvä hajuaisti, että se ruanhaju saattaa tulla jopa sinun vaatteistasi. Sinähät et vissiin nuotiota tee, mutta jos teet, niin älä kasaa polttopuita telttasi viereen. Hiiret, käärmeet, jne. tykkäävät olla piilossa sellaisessa pinossa. Roskat ja ruantähteet ei saa olla teltan lähellä.

Jos ihan äärimmäisyyksiin mennään, niin yleensähän ei pitäisi villieläin alueella tehdä ruokaa teltan lähellä. Jopa pitäisi vaihtaa vaatteet nukkumaan mennessä, ettei vaan ruanhaju joka on jäänyt vaatteisiin houkuttele petoeläimiä lähelle. Jopa hammastahna ja saippua saattavat houkutella eläimiä ja käärmeitä telttaan.

Minulla on hyvä kaveri Filippiineillä joka oli comboy´na Jenkeissä Vietnamin sodan jälkeen. Hänellä on monen vuoden kokemus "retkeilyelämästä" :lol: , niin viitakossa kuin Jenkeissä. Kertoi, että kalkkarokäärme saattoi hyvinkin ryömiä makuupussin sisälle jos ei ollut varuillaan.
Filippiineillä kun olin palmuöljyplantaasilla tapasin asua yhden paikallisen perheen luona. Heillä oli oven suussa pitkä keppi minkä päässä naula silmalasikäärmeitten takia. Rivitalon pätkässäni Mindanaossa meillä on tiheäsilmäinen rautalankaverkko lattian alla, ettei käärmeet, rotat, hiiret, skorpioonit jne. pääse sisälle. Täällä EU: ssa selvitään sillä, että ollaan hyviä kavereita kylän kissojen kanssa. Pistän joka ilta ruantähteet ovensuuhun kissoille. Pitävät hiiret poissa kun ollaan kavereita. Kyllähän sellainen kissa saattaisi olla hyvää seuraakin sinulle taikka pieni paksuturkkinen koira joka kestää pakkasta. Mutta pystytkö ottamaan sen mukaan kun menet sivilisaatioon asioille ? Voitko esimerkiksi ottaa sen mukaan kirjastoon ?

Voi nyt oikein hyvin siellä Synk´metsässä ! :wink:
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Kapteeni kirjoitti:Hommaat tavallisen muoviämpärin kannella. Sinne pistät suklaat sun muut herkut, niin siihen loppu uusintakäynnit.
joo ,tuollainen ämpäri onkin hyvä idea, hommaan sen.
olen huomannut myöskin sen,että hiiret ei tule, kun
pitää ruoat pois teltasta, eikä teltan lähelläkään
ollenkaan
Kapteeni kirjoitti: Pitävät hiiret poissa kun ollaan kavereita. Kyllähän sellainen kissa saattaisi olla hyvää seuraakin sinulle taikka pieni paksuturkkinen koira joka kestää pakkasta. Mutta pystytkö ottamaan sen mukaan kun menet sivilisaatioon asioille ? Voitko esimerkiksi ottaa sen mukaan kirjastoon ?
kissa olisi kiva, mutta se pitäisi jättää teltalle
kotia vartioimaan,kissahan kyllä pärjää kun jättää
teltan ovea auki vähäisen että pääsee kissa menemään
ja tulemaan vapaasti

tosin en ole vielä ihan varma kantsiiko kissaa
laittaa hiirten takia, jos hiiret saa pysymään poissa
sillä tavoin ettei säilytä ruokaa teltassa
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:...tosin en ole vielä ihan varma kantsiiko kissaa
laittaa hiirten takia, jos hiiret saa pysymään poissa sillä tavoin ettei säilytä ruokaa teltassa
No ei. Kissassta siellä ei ole mitään hyötyä ja käärmeistäkään tuskin haittaa tulee, ei ainakaan puoleen vuoteen. Keväälläkin ne ovat kovin laihoja syötäviksi.

(Kapulle: Kyystä saa hyvät liemet. Pää vain pois ja nyljettyinä kattilaan. Lihaahan siinä ei juuri ole, mutta kala-allergikot älkööt vaivautuko, saavat pahat reaktiot ja Tarhakäärme onkin rauhoitettu ja vaaraton. Jätämme sen rauhaan.)

Jarkke! Kotieläimesi lienee metsähiiri, eikä siitä ole oikeastan mitään haittaa ihmiselle. Metsämyyrä saattaa aiheuttaa myyräkuumetta, mutta siitä Sinun tuskin kannattaa synkässä metsässä välittää.

Eväät piiloon on hyvä juttu, mutta vierainasi saattaa pilkahtaa mikä tahansa pienjyrsijöistä pikkupetoihin, esmes lumikko tai kärppä. Sen tuntee mustasta häntäpilkusta. Lumikolla ei moista ole. Entäs ne pöllöt ja peurat, joille laitettiin ruokintapaikka ja mitä varmaan huolletaan yli talven.

Jos hiiriä kiinni saat, synkän metsän pöllöt iloitsevat tarjoamastasi ateriasta ja miksipä nuo pikkupedot myös. Laita tarjolle johonkin oksanhaaraan hiukka etäämmälle = n. 5 m teltoistasi. Kokeilehan naippailla muutama luontokuva. Kuvia kotoilustasi synkässä metsässä olisi myös mukava joskus nähdä jossakin.

Hyvää jatkoa sitkeälle "sissille". :D
Jaska
YksinäinenSusi

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Jarkke! Kotieläimesi lienee metsähiiri, eikä siitä ole oikeastan mitään haittaa ihmiselle. Metsämyyrä saattaa aiheuttaa myyräkuumetta, mutta siitä Sinun tuskin kannattaa synkässä metsässä välittää.
kiva tietää ja mistä ne metsähiiret oikeastaan
olisivat saaneet tautia kannettavaksensa

tänään äsken kun kömmin telttaani, niin metsähiiri
oli taas sisällä teltassa ja ampaisi vihaisesti ympäri
telttaa karkuun

ihmettelen, sen nopeutta, sitä ei silmä erota kun
se juoksee, sitten kun se pysähtyy sen vasta näkee
, vai onko minulla hitaat silmät

hiiri väisti kaksi hiirenloukkua,juostessaan super
nopeaa vauhtiansa

eikä se muutenkaan ollut kajonnut loukkujen
antimiin,

minulle ei jäänyt vaihtoehtoa muuta kuin että
avasin teltan oven alaosan avoimeksi, jotta
hiiri pääsee sieltä ulos

eikä mennyt kauaakaan kun hiiri oli teltan ovensuussa
ja se katsoi minua ja hyppäsi vihaisesti minua
kohti kuin purrakseen minua, onneksi se ei tullut
kimppuuni, sen hyppy jäi kesken ja se katosi ovesta
pimeään iltaan ulos

olen kuitenkin varma että se tulee taas viimeistään
muutaman päivän kuluttua kylään

ei kai siinä muuta, mutta se tietenkin paskop
ja kusee telttaani ja se ei ole minusta hauskaa, koska
enhän minäkään käy paskomassa ja kusemassa
sen pesään
niin olisi reilua jos tajuaisi sen verran
Jaakko Ahvenainen

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:ei kai siinä muuta, mutta se tietenkin paskop ja kusee telttaani ja se ei ole minusta hauskaa
Eipä niin ja siinä se suurin ongelma on. Paikkaa teltta ja vaihda hiirulaiselle uudet eväät litskuihin, käviskö suklaa, siitähän se piti. Kokeile yhtä loukkua teltan ulkopuolella aivan siinä sen reiän vieressä. Vikkeliä ovat, se on se hengissäpysymisen edellytys, sillä vikkeliä ovat sen luontaiset vihollisetkin. Älä ainakaan anna purra itseäsi, päälle minäkin kävisin, jos hengestä kyse. :)
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Minulle on kerrottu tarinaa, miten valkosipulin kynsiä oli ripoteltu aitan ympärille, eikä hiiret olleet sotkeneet lainkaan aittaa.

Tiedä siitä, pitääkö paikkaansa, mutta ei ole kallista kokeillakaan?
YksinäinenSusi

Ariadna kirjoitti:Minulle on kerrottu tarinaa, miten valkosipulin kynsiä oli ripoteltu aitan ympärille, eikä hiiret olleet sotkeneet lainkaan aittaa.

Tiedä siitä, pitääkö paikkaansa, mutta ei ole kallista kokeillakaan?
joo, hiiri ei ole suostunut loukkuun ainakaan
vielä, vaikka laitoin suklaata syötiksi, saattavat
olla viisaita nämä metsähiiret, kun eivät suostu
menemään loukkuun
(no en kyllä menis minäkään loukkuun jos
joku jättiläinen mulle sellaisen asettaisi)

tota valkosipulikynsi juttuu vois kyllä kokeilla
kans, kiitos vinkistä
Lothar II

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:viisaita nämä metsähiiret, kun eivät suostu
menemään loukkuun
Voit koettaa samaa mitä Ivan Ivanovits, kun hän osallistui hiirenloukku keksimiskilpailuun.

Hän laittoi putken sisään partahöylänterän poikittain ja painoi juustonpalan sen päälle siten että, terä oli kokonaan juuston sisässä. Ivan ajatteli, että hiiri teloisi itsensä hengiltä syödessään juuston.
Hiiri oli kuitenkin taitava ja söi juuston vahingoittumattomana.

Ivan tuumi, mitäs nyt ? Hän keksi viimein, en laitakkaan juustoa partaterän päälle, jätän pois.
No, hiiri tuli taas putkeen ja ihmetteli, missäs juusto ? Kurkisti vielä terän yli, puisteli päätään ja sanoi: "ei oo juustua, ei oo j.." Pahaksi onnekseen terä leikkasi hiiren kaulan poikki.

Tätä loukkohan ei saa kaupasta, täytyy tehdä itse. Varmatoiminen, ei liikkuvia osia.
YksinäinenSusi

Lothar II kirjoitti:
Ivan tuumi, mitäs nyt ? Hän keksi viimein, en laitakkaan juustoa partaterän päälle, jätän pois.
No, hiiri tuli taas putkeen ja ihmetteli, missäs juusto ? Kurkisti vielä terän yli, puisteli päätään ja sanoi: "ei oo juustua, ei oo j.." Pahaksi onnekseen terä leikkasi hiiren kaulan poikki.
Hih, tää on tosi hyvä, taidampa kertua jollekkin tämän.

Mut asiasta kolmanteen niin katsoin eilen loukkuja ja hiiri oli ottanut niistä konvehtit pois laukaisematta loukkuja.

Aatteli kait hiiri että, "hitaasti...varovaisesti...nuin, no nii, nyt... jippii mulla on taas suklaata".

Tuntuis että ei kait niiden pitäisi tajuta tekniikan päälle mitään, muutoinhan ne ajelis jo rakentamillaan autoilla siellä metsässä.

Oiskohan se se ihmisen haju, jos sormistani jäi ihmisen hajua konvehtiin ja ... mutta siltikin, jos se siitä johtuis niin miksi hiiri silloin kuitenkin irrotti konvehtit itselleen, jos kerran se... :roll:
:roll: ...ei helkutti, tää menee jo yli ymmärryksen, se näytti kyllä viisaalta hiireltä ja yritti hyökätä kimppuunkin, ennen kuin painui metsään teltan ovesta kuin pieru saharaan. :?
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:ei helkutti, tää menee jo yli ymmärryksen, se näytti kyllä viisaalta hiireltä ja yritti hyökätä kimppuunkin, ennen kuin painui metsään teltan ovesta kuin pieru saharaan.
On sulla aika veitikka kaverina. Tuli vielä mieleen yksi konsti.

Laita sankon ulkopuolelle rima ja sen päähän toinen lyhyempi ja sen päähän syötti, kun sitten hiirulainen kipittää herkun perään niin viimeinen rima onkin kiikku joka keikahtaa ja pudottaa sen sankoon.
Siitä sitten otat sen vintiön ja viet monen kilometrin päähän toisten kiusaksi. Tai sitten opetat sen sisäsiistiksi lemmikiksi.

Lisäys: sankoon vettä niin hiiri hukkuu, jos haluat, ja sitten voit miettiä miten riman päästä saisi ikikiikun, mulla on jo monta ideaa, mutta keksipä itse.
YksinäinenSusi

Ariadna kirjoitti:On sulla aika veitikka kaverina. Tuli vielä mieleen yksi konsti.

Laita sankon ulkopuolelle rima ja sen päähän toinen lyhyempi ja sen päähän syötti, kun sitten hiirulainen kipittää herkun perään niin viimeinen rima onkin kiikku joka keikahtaa ja pudottaa sen sankoon.

mulle sattui kerran tämäntapainen tilanne kerrostalon parvekkeella kun hiiri tuli sinne ja hyppäsi jotenkin saaviin, eikä päässyt pois

härnäsin sitä kepillä vähän, ja se juoksi ympyrää saavin pohjalla kauheaa vauhtia

sitten kallistin saavia vähän, niin johan pääsi hiiri hyppäämään pois ja suunniltaan sekaisena juoksi
seinässä olevan raon luo ja meni siitä seinän väliin ja alas

seinässä oli kait hokin murtuma että hiii pääsi kapuamaan aina kolmanteen kerrokseen asti
eessuntaas ylös alas

Muuta:

Tänään tuli synkmetsään vanhempi mieshenkilö ja ihmetteli, että täälläkö on jo asutusta metsissäkin?

Vastasin että eiku mää oon vaan retkellä tässä ollu jonkun päivän (=jonkun kuukauden).

MIes vastasi että jaaha, onko metsäkauriita näkynyt?

Onhan noita toisinaan ollu tuossa, mutta ei nyt aivan äsken.

niin aattelin , että nyt kun käry kävi, voin joutua
muuttamaan pois Synk' metsästä , juuri kun olen
kotiutunut tänne

mutta toisaalta Synk' metsässä ei tahdo netti
näkyä hyvin puhelimella ja siinä mielessä olis
parempi muuttaakkin sellaiseen paikkaan,
jossa netti näkyisi hyvin

jokin kukkula olisi taas mukava asuinpaikka

mutta katsotaan jos kaupungin miehet antaisivat
minun olla täällä Synk' metsässä, niin olisin
mielelläni täällä talven yli
HannaJo

Viesti Kirjoittaja HannaJo »

Mä oon löytäny tyhjistä juomatölkeistä hiiriä useammankin kerran. Elikkäs energiajuomatölkki jätetään puolilleen ja sitten unohdetaan se pihalle ja kas, hiirihän siellä on seuraavana aamuna.
YksinäinenSusi

HannaJo kirjoitti:Mä oon löytäny tyhjistä juomatölkeistä hiiriä useammankin kerran. Elikkäs energiajuomatölkki jätetään puolilleen ja sitten unohdetaan se pihalle ja kas, hiirihän siellä on seuraavana aamuna.
Tämäkin kannattaa kokeilla, nyt onkin aika monta hiirensaalistus tapaa käyty läpi, täytyy vaan ryhtyä tuumasta toimeen ja toteuttaan näitä menetelmiä.

Jouduin eilen siivoamaan teltan, kun siellä oli hiiren kakkaa melko paljonkin, en ole onneks sairastunut mihinkään, lähinnä se oli kakkinut teltan sisäpuolen reunoille, joten ne olivat sikäli siellä syrjemmällä, mutta ikävähän se on tuommoinen vieras.

Täytyy taas yrittää kovasti saada sitä kiinni.

Männä yönä oli tavaton tuuli ja myrsky, telttaa riepotteli tuuli ja en voinut nukkua hyvin, kun kovasti pelkäsin, että läheiset puut kaatuu teltan päälle ja minä litistyn pannukakuksi.

Mutta aattelin sitten että ne ympärillä olevat puut ovat vankkoja ja terveen näköisiä, joten jos ne olisivat olleet kaatuaksensa ne olisivat varmaan jo kaatuneet, mutta ahdisti se kuitenkin kun tuuli meni kovaksi ja kuuntelin, että kuuluuko puista narinaa, mutta ei kuulunut.

Panin korvatulpat ja aattelin että, en kuitenkaan ehtis teltasta pois jos puut alkaa kaatuileen päälle, että sama nukkua menemään ja jos litistyy niin litistyy, ei siinä sen kummempaa.
Jaakko Ahvenainen

Tsiikaas, Jarkke, toi tuulen suunta suhteessa telttaas. Onhan noi puut tosin rankkoja tuulia jo kestäneet, mikseivät kestäis nytkin. Toki huolesi on aiheellinen. Mitä taas hiirenkakkoihin tulee, ne eivät minusta ole kovinkaan vaarallisia. Tilkitse reiät ilmastointiteipillä ja putsaile silloin tällöin telttaasi. Lämmintä ja ruokaa hiirulaisetkin halajavat. Sanko, ruoat sinne ja kansi päälle tepsii ja tarvittaessa sanko eväineen ja kansineen teltan ulkopuolelle roikkumaan poissa olessasi. Ei tästä sen kummempaa, mutta sitkeä sissi olet, tämä täytyy jo nyt tunnustaa. Mä en tosta vieraastasi hirveetä pulttia ottais, joku luontoharrastaja lienee ja Sinä puolestasi luontoa tarkkailet. Tuskinpa kukaan Sinua metsästäsi pois ajaa. Kirjoituksiasi kiva lukea. Hyvin jatkoin. :)

P.S. Tässä hiukka sitkeämpi kumppanisi: http://yle.fi/uutiset/laukku-leenan_kot ... la/5061786
YksinäinenSusi

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:

P.S. Tässä hiukka sitkeämpi kumppanisi: http://yle.fi/uutiset/laukku-leenan_kot ... la/5061786

Juu, noihin laukku-Liisan juttuihin
kannattaa tutustua, miksi keksiä pyörää uudelleen
jos joku sen on jo keksinyt.

Hiirtä en ole saanut kiinni vielä.

olen nyt laittanut sille suklaata erään puun juurelle
lähistölle, että pysyisi ainakin poissa teltasta

taidan kokeilla likööri konvehteja hiireen, syökö niitä,
kun se olisi päissään sen saisi helpommin kiinni
Vastaa Viestiin