Niimpä, uskonto on tosiaan vallankäytön välineistä parhaimpia! Paavilla on valtaa melkein kun USAn presidentillä -kenties ei edes melkein, vaan ihan. Sitä vaan on (kumpaakaan paavin tai USAn pressan valtaa) vaikea ymmärtää kun elää suomalaisessa yhteiskunnassa, missä valta ei ole oikein kenelläkään -paitsi lahkoissa!Markku Meilo kirjoitti:Uskonto on hallinnan väline ja yksi tehokkaimpia työkaluja on ihmisen seksuaalisuuden hallinta.
Joten tässä suhteessa henkilökohtaisen jumaluskon omaava toimii samalla tavalla kuin sellainen, jolla ei ko. jumaluskoa ole. Yleisen moraalin kannalta katsoen he ovat samalla viivalla.
Lopulta on ihan sama, uskooko ihminen jumalaan vai ei; hartaasti uskontoonsa ja uskontonsa jumalaan uskova voi tehdä ihan pöyristyttäviä asioita yleisen moraalikäsityksen kannalta ja viellä selittää sen uskonnollaan eli kertoa että se oli jumalan tahto.
Ihmistä, joka ei usko jumalaan voi ohjata rakkaus.
JOs Jumala on, hän ei taatusti tarvitse yhdenkään ihmisen palvontaa, eihän täydellinen rakkaus tarvitse tai vaadi ja jos jumalaa ei ole, niin mitäpä väliä silläkään on minun elämäni kannalta?
Jos jumala on, hän taatusti haluaa ihmisten olevan onnellinen ja jos ei ole, voin edelleen elää niin, että olen onnellinen. Ja jos jumala on ja minä olen elänyt täyden ja onnellisen elämän se on jumalalle mieleen uskoin minä jumalaan tai en.
Ja nyt menikin ajatus sivuraiteelle; onko jyrkkä uskonnollinen jumalaan uskominen yksi narsismin muoto? MInun jumalani tekee minusta paremman kun te muut, kun olen lähellä jumalaa, se tekee minusta melkein jumalan! Näinhän narsistit ihmissuhteissakin toimivat; hakeutuvat lähelle The Henkilöitä, jos heillä ei itsellä ole mahdollisuutta The Henkilöksi ja korottavat itseään sillä, kenen kavereita ovat.
Lopulta kuitenkin, ihminen tarvitsee jumalaa, jumala ei tarvitse ihmistä ja Raamatun lausunto siitä, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen taitaa olla toisinpäin; ihminen rakentaa jumalakuvansa oman moraalikäsityksensä perusteella. Empä ole tavannut ihmistä, joka itse on suvaitsevainen homoja kohtaan, mutta jonka jumala tuomitsisi homot