Ketkä tuomitsit?
Valvoja: Moderaattorit
-
SuurinBabylon
Ketkä tuomitsit?
Todistajana ollessamme meillä kaikilla oli moniin asioihin näkemys Vartiotornin tuhruisen ikkunaruudun kautta. Mitä pidät äärimmäisimpinä mielipiteinä, joita sinulla oli JT-aikanasi? Mitä ajattelet kyseisistä asioista nyt? Siis lyhyesti: ketkä tuomitsit? Tuomitsetko enää?
(Edit: typo)
(Edit: typo)
-
ajoulupukisti
Re: Ketkä tuomitsit?
Luopiot - nyt olen yksi tuomitsemistani. Fundamentalistinen uskonto synnyttää fundamentalisteja, jotka poistuessaan uskonnosta tulevat fundamentalistisiksi vastustajiksi. Uskonnot luovat itse omat vihollisensa. Uskonnot tarvitsevat vihollisia. JT tarvitsevat luopioita, JT luovat luopiot jäsentensä korvien väliin, JT:sta tulee lähtiessään luopioita, JT kuvittelevat korviensa välissä luopioiden olevan jotain saatanan asiamiehiä, saatana on JT korvien välissä, samoin kuin käsite "luopio". JT tuomitsevat 'loitsuilla kietovat', mutta kun tarkastelee Vartiotorni seuran opetusohjelmia, ne ovat samanlaista 'loitsuilla kietomista' kuin naapurissakin.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
-
nabander
Tuomitsin itseni ja niin teen edelleenkin. Muita en muista halveksineeni.
Kunnioittavasti teidän
Nabander
Kunnioittavasti teidän
Nabander
Olen luvannut vaieta nykyisistä ajatuksistani, siitä mikä koskee entisiä ajatuksiani ei sovittu mitään
-
Kitty
Luopiot tuomitsin minä myöskin. Luulin, että käyttävät huumeita, ryyppävät ja harrastavat seksiä ympäri kaupunkia...
-
Sahrami
Yleensäkin ottaen kaikki "maailmalliset". Jälkeenpäin kun miettii niin itse olin pahempi kuin lähipiiristäni yksikään "maailmallinen". Kyllä olisi ollut komiteassa minun asioita käsiteltävänä yllin kyllin, jos kaikki olisi selvinnyt... Mutta kun olen aina ollut sitä mieltä että minun asiani ei hikisille vanhoille ukoille kuulu.
- Jaakko Ahvenainen
Outsiderin näkökulmasta katsoen minulla ei ole ollut koskaan oikeutta tehdä näin. Tästä syystä olen mennyt tykö syntisimmistä syntisimpiin, heihin, joita yhteiskuntakin tapaa tuomita. Olen heistä löytänyt hyvin nöyriä ja nöyryytettyjä ihmisiä, joita edelleenkin voin kutsua kotiini, mikäli se heille sopii ja omaan aikatauluuni passaa.
Nyttemmin olen tosin karaissut luontoani saada olla ylpeitä vastaan, etenkin hengellisesti ylpeitä ateisteja, jota täällää rääpivät päätään silkasta näennäisestä asiantuntemuksestaan käsin.
Nyttemmin olen tosin karaissut luontoani saada olla ylpeitä vastaan, etenkin hengellisesti ylpeitä ateisteja, jota täällää rääpivät päätään silkasta näennäisestä asiantuntemuksestaan käsin.
-
Vieras
Eikö Raamattu korosta, että "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"? Eli on se halko omassa silmässä, kun poistetaan sitä rikkaa toisen silmästä! Ei ole saarnaamista tämä, mutta toimintaperiaate JT:llä lienee toisinpäin heidän "tuomitsemiensa" (joskus konkreettisesti oikeuskomiteassa tuomittujen) kohdalla.
-
Pehmoluopio
Kaikki. Luopiot nyt erityisesti. Luopioiden jutut olivat minusta vaivaannuttavaa kitinää pikkuasioista. En kyennyt tässä asiassa näkemään metsää puilta. Mun mielestäni koirat haukkuivat, mutta karavaani kulkee.SuurinBabylon kirjoitti:Todistajana ollessamme meillä kaikilla oli moniin asioihin näkemys Vartiotornin tuhruisen ikkunaruudun kautta. Mitä pidät äärimmäisimpinä mielipiteinä, joita sinulla oli JT-aikanasi? Mitä ajattelet kyseisistä asioista nyt? Siis lyhyesti: ketkä tuomitsit? Tuomitsetko enää?
Maailmalliset. Erityisen tyhmää oli ne, joilla oli "oma uskonto". Nyt minusta oma uskonto on hienointa, mitä ihmisellä voi olla. Ihmiset eivät kyenneet perustelemaan näkemyksiään, mutta tuskinpa minäkään, aamutakki yllä ja sellaisen yllättämänä, jolla oli kaikki vastaukset valmiina. Nyt minusta on hienoa, että on keskeneräisyyttä eikä ole lukkoon lyötyjä oppirakennelmia.
Onhan tämä noloa, mutta katselin jo taloja etukäteen, missä asuisin parasiittimaassa. Tolkullisemmat JT:t toppuuttelivat minua. Pidin itseäni myös parempana kuin ne, jotka tekivät vähemmän. Aika kova yllätys oli, kun paljastui, että yksi näistä oli aiemmin ollut erikoistienraivaaja. Siitä tuli minulle sellainen opetus, etten ikinä halveksi ketään, joka on aiemmin ollut tienraivaaja tai jokin merkittävä. Myöhemmin en sitten halveksinut erotettujakaan.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
123ya
Tuomitsin oikeastaan ainoastaan ne, jotka esittivät hyvää todistajaa olematta kuitenkaan sydämessään mukana touhussa.
Kun itse aloin tehdä "vakavaa syntiä", olin rehellinen ja lakkasin esittämästä todistajaa. Kaksinaamaiset tyypit tuomitsen edelleen, eli eipä ole asiat kauheasti muuttuneet.
Kun itse aloin tehdä "vakavaa syntiä", olin rehellinen ja lakkasin esittämästä todistajaa. Kaksinaamaiset tyypit tuomitsen edelleen, eli eipä ole asiat kauheasti muuttuneet.
-
loikkarisusi
Tuomitsin monet seurakunnan jäsenet vastenmielisinä hurskastelijoina ja suorastaan inhosin sitä tekopyhyyttä. Samaan aikaan kuitenkin tuomitsin mm. luopiot lapsellisina, valheita levittelevinä haihattelijoina - siitä huolimatta, etten halunnut kuulua seurakuntaan. Näiden tuntemusten taustalla oli toki myös tiedostettu kateus siitä, että uskonnon jättäneet olivat vapaita seurakunnasta toisin kuin minä. Oikeastaan ajattelin, että esimerkilliset Jehovan todistajat ja valheelliset luopiot ovat kaksi negatiivista ääripäätä, joista kummankaan kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä.
Häpeän edelleen sitä, kun kaverini erotettiin seurakunnasta ja hänen tervehdittyään minua jossain Anttilan kulmilla en tervehtinyt takaisin
Olen siitä vieläkin surullinen, kyseessä oli jonkinlainen automaattinen "kristillisestä" kasvatuksesta johtuva reaktio. Ja hän varmasti tiesi, etten ole oikeasti mikään kunnon jt, mikä teki asian vielä pahemmaksi. Luulen, että tuollaiset reaktiot kertovat enemmänkin sisäänrakennetusta tuomitsevasta asenteesta kuin mistään omantunnon avulla tehdystä päätöksestä.
Nykyään arvotan ihmiset yksilöinä riippumatta heidän viiteryhmästään.
Muuten olen aina ollut hyvin vapaamielinen, joten perusnäkemykset asioista eivät ole muuttuneet.
Häpeän edelleen sitä, kun kaverini erotettiin seurakunnasta ja hänen tervehdittyään minua jossain Anttilan kulmilla en tervehtinyt takaisin
Nykyään arvotan ihmiset yksilöinä riippumatta heidän viiteryhmästään.
Muuten olen aina ollut hyvin vapaamielinen, joten perusnäkemykset asioista eivät ole muuttuneet.
-
Voimantorni
Tähän ajatukseen on helppo yhtyä. Toki ymmärrän, että monet todistajat pysyttelevät kirjoilla ihan vain siksi, etteivät menettäisi yhteyttä läheisiinsä ja sukulaisiinsa. Mutta että esittää "hyvää todistajaa" uskomatta ko. asiaan, on minunkin mielestäni aika tarpeetonta, epärehellistäkin.123ya kirjoitti:Tuomitsin oikeastaan ainoastaan ne, jotka esittivät hyvää todistajaa olematta kuitenkaan sydämessään mukana touhussa.
Mielestäni on hienoa, että lakkasit esittämästä todistajaa. Niin minäkin tein hyvin pian sen jälkeen, kun tulin tietoiseksi Jehovan todistajien oppien kestämättömyydestä ja Vartiotorni-seuran järjestelmällisestä epärehellisyydestä.123ya kirjoitti:Kun itse aloin tehdä "vakavaa syntiä", olin rehellinen ja lakkasin esittämästä todistajaa.
Mutta kysynpä sinulta yhden henkilökohtaisen kysymyksen (johon sinulla ei luonnollisestikaan ole mitään velvollisuutta vastata). Oletko varma, että mainitsemasi "vakava synti" on synti lainkaan? Toisin sanoin kysyttynä: oletko itse aidosti sitä mieltä, että toimintasi on syntiä? Vai onko se vain Vt-seuran synniksi tuomitsemaa toimintaa?
Oma "syntini" oli vanhimman suusta kuultuna älyllinen synti. Näin siksi, että kyseenalaistin Vt-seuran aseman Jumalan viestintäkanavana.
-
Pehmoluopio
Kun Jehovan todistajien eletty käytäntö ei ollutkaan sellaista, mitä "maailman onnellisimmalta kansalta" saattoi odottaa, tipahti kentällä viettämäni aika radikaalisti.
Loppupäässä sitten kävi niin, että nettikavereista yksi luopioitui. Ihmettelin hänen päätöstään. En tuominnut häntä, ihmettelin vain, miksi hän otti niin paljon pulttia ce-kirjasta, että vaaransi koko teokraattisen uransa. Se oli minustakin hatara kirja, siinä taidettiin sanoa, että Jumala teki auringonlaskun ihmisten iloksi tai vastaavaa, mutta minä häpesin sellaista idiottimaisuutta hissukseen.
Olin vaarallisella tavalla kiinnostunut luopioista. Niillä oli kuin jokin synkkä salaisuus. Netissä niitä oli paljon, eikä wc-seura niistä varoitellut. Kaksikko Juliann Stuttheit ja Rella Abernathy olivat erityisen mieleenpainuvia. Juliann oli viimeksi Alan Feuerbacherin kanssa naimisissa. Rella uskoi, että minä olen vilpitön. Juliann taas sanoi, että järjestön rakkaudellisuus on sitä luokkaa, että kun vähänkin on poissa, niin ne rupeavat jo karttelemaan. Oikeassahan he olivat. Sitten oli vielä Ceej Silverio, joka oli JT-sukulaisensa pahoinpitelemä.
Loppupäässä sitten kävi niin, että nettikavereista yksi luopioitui. Ihmettelin hänen päätöstään. En tuominnut häntä, ihmettelin vain, miksi hän otti niin paljon pulttia ce-kirjasta, että vaaransi koko teokraattisen uransa. Se oli minustakin hatara kirja, siinä taidettiin sanoa, että Jumala teki auringonlaskun ihmisten iloksi tai vastaavaa, mutta minä häpesin sellaista idiottimaisuutta hissukseen.
Olin vaarallisella tavalla kiinnostunut luopioista. Niillä oli kuin jokin synkkä salaisuus. Netissä niitä oli paljon, eikä wc-seura niistä varoitellut. Kaksikko Juliann Stuttheit ja Rella Abernathy olivat erityisen mieleenpainuvia. Juliann oli viimeksi Alan Feuerbacherin kanssa naimisissa. Rella uskoi, että minä olen vilpitön. Juliann taas sanoi, että järjestön rakkaudellisuus on sitä luokkaa, että kun vähänkin on poissa, niin ne rupeavat jo karttelemaan. Oikeassahan he olivat. Sitten oli vielä Ceej Silverio, joka oli JT-sukulaisensa pahoinpitelemä.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
-
123ya
En pidä mitään asiaa syntinä, koska en usko syntioppiin tai ylipäätään koko Raamattuun. Tätä yritin ilmaista laittamalla vakavan synnin lainausmerkkeihin, mutta selkeästi epäonnistuen.Voimantorni kirjoitti:Oletko varma, että mainitsemasi "vakava synti" on synti lainkaan? Toisin sanoin kysyttynä: oletko itse aidosti sitä mieltä, että toimintasi on syntiä? Vai onko se vain Vt-seuran synniksi tuomitsemaa toimintaa?
On olemassa mielestäni moraalisesti hyviä ja huonoja asioita, mutta se on täysin eri asia kuin synti, vaikka Vartiotornin opit yrittävätkin tätä rajaa tehokkaasti hämärtää.
-
YksinäinenSusi
minustakin on vapauttavaa hylätä koko synti-käsite, joka
on vain kristillisessä uskonnossa työväline jolla alistetaan
ja saadaan ihmiset kiristysryöstön uhreiksi, kaiken olessa
vieläpä ihan laillista
on vain kristillisessä uskonnossa työväline jolla alistetaan
ja saadaan ihmiset kiristysryöstön uhreiksi, kaiken olessa
vieläpä ihan laillista
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.