Monien mutkien kautta tulin miettineeksi sitä miksi Jumala sanoo _lunastaneensa_ Jaakobin eli Israelin: Jesajah 43: Ja näin on nyt sanonut Jehova, sinun Luojasi,+ oi Jaakob, ja sinun Muodostajasi,+ oi Israel: ”Älä pelkää, sillä olen lunastanut sinut.+ Olen kutsunut sinut nimeltäsi.+ Sinä olet minun.+ 2 Mikäli kuljet vesien halki,+ minä olen kanssasi,+ ja jokien poikki, ne eivät tulvi ylitsesi.+ Mikäli kuljet tulen läpi, sinä et paahdu eikä liekki sinua kärvennä.+ 3 Sillä minä olen Jehova, sinun Jumalasi*, Israelin Pyhä, sinun Pelastajasi.+Olen antanut lunnaiksi sinusta* Egyptin,+ sinun sijastasi Etiopian*+ ja Seban. 4 Koska olet ollut silmissäni kallisarvoinen,+ sinua on pidetty kunnioitettuna ja minä olen rakastanut sinua.+ Ja minä annan ihmisiä* sinun sijastasi ja kansallisia ryhmiä sielusi sijasta.+
- Lunastaminen tarkoittaa sitä että on maksettu jokin hinta tai korvaus tuosta lunastuksesta. V.T:a puhutaan että tuo lunastaminen tapahtuu Jumalan "käsivarrella": Psalm.77:15 Käsivarrellasi olet lunastanut kansasi,+
Jaakobin ja Joosefin pojat. Sela.
...ja kun tarkastellaan tätä lunastamista niin tullaan johtuneeksi seuraavaan Raamatunkohtaan joka kertoo että Daavidin jälkeläinen "Iisain juurta" tulee rakentamaan "huoneen" eli temppelin : 1Aik.k.17:11 Ja on tapahtuva, että kun päiväsi ovat tulleet täyteen mennäksesi esi-isiesi luo,+ minä olen korottava sinun jälkeesi siemenesi, joka tulee olemaan yksi pojistasi,+ ja olen lujasti vahvistava hänen kuninkuutensa.+ 12 Juuri hän rakentaa minulle huoneen,+ ja olen lujasti vahvistava hänen valtaistuimensa pysymään ajan hämärään asti.+ 13 Minä itse tulen hänen isäkseen,+ ja hän puolestaan tulee minun pojakseni,+ ja rakkaudellista huomaavaisuuttani* en poista häneltä,+ niin kuin poistin sen siltä, joka oli ennen sinua.+ 14 Ja minä annan hänen pysyä huoneessani+ ja kuninkuudessani+ ajan hämärään asti, ja hänen valtaistuimensakin+ tulee pysymään ajan hämärään asti.”’”
- huomaaamme että juuri Daavidille annetaan lupaus josta koko Raamatun Messias -odotukset täsmentyvät sillä vaikka Daavidin poika Salomo rakensikin huoneen tuo huone hajotettiin.
On pakostakin pantava merkille että vaikka _lunastus_ sanotaan V.-T:n kirjoituksissa tapahtuneen niin tästä huolimatta se on vasta tulossa sillä lunastukseen tarvittavaa hintaa Jumala ei ole maksanut ( ennenkuin kristittyjen (( ja Israelin )) Messiaan Jeesuksen kautta ) , mutta kuinka sitten Jesajah kertoo että Jumala on "antanut lunnaiksi Egyptin ja Etiopian" ja mitä tällä tarkoitetaan:
a) Kenelle Egypti ja Etiopia on annettu lunnaiksi?
b) Millä tavoin _lunnas_ ja _lunastus_ eroavat toisistaan?
Lunnaat V-T:a?
Valvoja: Moderaattorit
-
Markku Meilo
Re: Lunnaat V-T:a?
Jos jumala vulkanoidaan paimentolaistarinoihin, niin Raamatusta löytyy roppakaupalla lisää mielenkiintoisia näkökulmia. Ilman jumalaakin pääsee pitkälle, Jeesus meni vakuuttelemaan vedenpaisumuksen todenperäisyyttä, oli pari vuosistaa myöhässä autioittavaa iljetystä vielä odotellessaan ja vaihtarina antaa nykyseuraajiensa odotella edelleen jo pari vuosituhatta myöhässä olevaa paluuta.Seuraaja kirjoitti:Monien mutkien kautta tulin miettineeksi sitä miksi Jumala sanoo...
Raamatun tunnettu nimimerkki Jesaja uskoi jumalan olemassaoloon, josta lähtökohdasta en toistaiseksi tunne Raamatusta ensimmäistäkään toteutunutta ennustusta. Katsotaan mitä muuta nimenomaan jesajankirjoittaja jätti jälkeensä. Jesajan 17:1-2 esittää, ettei Damaskoa pitäisi enää oleman. Jesajan 7:1-7 kertoo, että Juudan kuningas Ahas ei saisi vihollisiltaan turpiin. Lukemalla 2. Aikakirjan 28:1-6 tulee aivan eri päätelmään kuin Jesaja. Jesajan 19. luvussa ennustettiin, että egyptiläiset ja assyrialaiset alkavat palvoa israelilaisten kanssa samaa jumalaa. Samoin ennustettiin vielä Egypti-Assyria valtatiehanke, mutta pian ennustuksen jälkeen Assyria lakkasi olemasta. Jesajan 13. luvussa ennustetaan, että Babylon tuhottaisiin maan tasalle, mutta näin ei käynyt. Jesaja 52:1 mukaan ympärileikkaamaton eikä saastainen tulisi enää astumaan Jerusalemiin, se jäi kuitenkin hartaaksi toiveeksi. Jo yksin Jesajassa näitä on vielä lisää.mutta kuinka sitten Jesajah kertoo että Jumala on "antanut lunnaiksi Egyptin ja Etiopian" ja mitä tällä tarkoitetaan: