Oleellisia vihjeitä jehovantodistajille

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

theos

Re: Oleellisia vihjeitä jehovantodistajille

Viesti Kirjoittaja theos »

1.
Muistelinkin niin ja siksi se oli mielestäni hyvä tuoda myös esille. Kopsaan siitä omallekin koneelle niin pysyy jatkossakin tiedossa.

2.
Tarkoitin vain sitä että koska vt-seura on asian omalla laillaan selittänyt raamatun avulla, niin kysymykseesi voi silloin vastata kopioimalla nuo selitykset. Joka taas ei edesauta hyvänkään aiheen käsittelyä.
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
theos

KN1 kirjoitti:Olen vuosia miettinyt teidän motiivia vaatia jehovantodistajalta 100% omistautumista, mutta en löydä motiiveja siitä, että sillä pyrittäisiin vastustamaan WT-seuraa. WT-seuraa ei vastusteta niin, että vaaditaan yksittäiseltä julistajalta 100% omistautumista Vartiotorniseuralle.
Teoriassa ja raamatun opetuksiin uskomisen valossahan noin pitäsi tehdä - jopa lahkon sisällä. Omalla kohdallani heräsin asian ongelmallisuuteen jo nuorena, kun totesin järkytyksekseni ettei tuollaista aitoa 100% uskoa ja halua tietää asioita löydy edes monilta vanhimmilta tai beeteliläiseltä. Silloin käsitin että elän harlekiinielämän keskellä. Eli tuota tietoa ja uskoa on turhaa vaatia tavalliselta seurakuntalaiseltakaan vaikka onkin tietyllä lailla myös vastuussa utopiodensa levittämisestä.

Minä itse opin oikeasti tuntemaan raamattua ja jehovantodistajuutta vasta sen jälkeen kun erosin ja ryhdyin ottamaan selvää asioista. Sama koskee myös MM:a ja toisia ex:ä. Näkökulmasi vaatimuksesta on siten täysin oikeutettu.
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

M.M. kirjoittaa:
1. Sinun on opetettava jehovantodistajana, että jakeessa Luukas 21:24 oleva Jeesuksen maininta pakanain ajoista on viittaus ajanjaksoon, joka alkoi Nebukadnessarin touhuista Jerusalemin suhteen ja ajanjakso päättyi Jeesuksen paluuseen vuonna 1914. Miten opetat tämän Raamatun avulla?

Hyvin oleellinen vihje: Lue ajatuksella ainakin Luukkaan 17. ja 21. luku ja kiinnitä erityistä huomiota jakeisiin 17:24; 17:26; 17:30; 17:31; 21:7; 21:11; 21:23; 21:24 ja 21:25. Päättele viitataanko kaikissa näissä jakeissa tuleviin tapahtumiin ja opeta vasta sen jälkeen
- Myös profeetta Jesaja kertoo tästä "tallaamisesta" :
Jes.28: 14 Sen tähden kuulkaa Jehovan sana, te kerskailijat*, te tämän Jerusalemissa olevan kansan hallitsijat:+ 15 Koska olette sanoneet: ”Me olemme tehneet liiton Kuoleman kanssa,+ ja Šeolin kanssa me olemme saaneet aikaan näyn;*+ mikäli vyöryvä tulvavirta syöksyy läpi, se ei saavuta meitä, sillä me olemme tehneet valheen turvaksemme+ ja piiloutuneet vääryyteen”,+ 16 sen tähden Suvereeni Herra Jehova on sanonut näin: ”Katso, minä lasken* perustukseksi Siioniin+ kiven,*+ koetellun kiven,+ lujan perustuksen+ kallisarvoisen kulmakiven.*+ Kukaan, joka uskoo, ei joudu pakokauhun valtaan.*+ 17 Ja minä panen oikeuden* mittanuoraksi+ ja vanhurskauden+ luotilaudaksi; ja rakeiden+ on pyyhkäistävä pois valheturva,+ ja vedet huuhtovat pois piilopaikan.+ 18 Ja teidän liittonne Kuoleman kanssa puretaan,*+ eikä tuo näkynne Šeolin kanssa kestä.+ Kun vyöryvä tulvavirta syöksyy läpi,+ niin teidän on jäätävä sen tallaamispaikaksi.+ 19 Niin usein kuin se syöksyy läpi, se tempaa teidät mukaansa,+ sillä aamu aamulta se syöksyy läpi, päivällä ja yöllä, ja sen ymmärrettäväksi tekemisestä, mikä on kuultu*, on tuleva suorastaan vavisuttavaa.”+

Juudan kuningas Hiskia sai tiedoksi nämä sanat ja tiedoksi ne tulivat myös kuningas Joosialle sekä hänestä seuraaville ja viimeisille kolmelle Daavidin suvun kuninkaalle , lue kuitenkin 2 Kuningasten-kirjan luvut 18 alkaen ja huomaa että Assyria ei tullut valituksi "miekaksi" vaan mikä?

- Aikanaan profeetta Sakarja kysyy: Sak.1:12 Niin Jehovan enkeli vastasi ja sanoi: ”Oi armeijoiden Jehova, kuinka kauan sinä olet osoittamatta armoa Jerusalemille ja Juudan kaupungeille,+ joiden olet antanut olla tuomiojulistuksen alaisina nämä seitsemänkymmentä vuotta?”+ ...ja vastataan:
17 Huuda edelleen ja sano: ’Näin on armeijoiden Jehova sanonut: ”Kaupunkini tulevat vielä olemaan tulvillaan hyvyyttä,+ ja Jehova on vielä tunteva mielipahaa Siionin vuoksi+ ja vielä valitsee Jerusalemin.”’”+

Ajanjakso eli siis tässäyhteydessä "pakanainajat" tulivat alkamaan kun Jumala valitsi "miekaksi" Babylonin kuninkaan Nebukadnessar II:n ja profeetta Sakarjan mukaan jatkuisivat kunnes ensin tapahtuisi: Sak.9:9 Iloitse suuresti, oi Siionin tytär.+ Huuda riemuiten,+ oi Jerusalemin tytär. Katso! Sinun kuninkaasi+ tulee luoksesi.+ Hän on vanhurskas, niin, pelastettu,*+ nöyrä*+ ja ratsastaa aasilla, niin, täysikasvuisella eläimellä, aasintamman* orivarsalla.+ 10 Ja minä karsin pois* sotavaunut Efraimista ja hevosen Jerusalemista.+ Ja taistelujousi+ on karsittava pois. Ja hän on puhuva rauhaa kansakunnille,+ ja hänen hallitusvaltansa ulottuu merestä mereen ja Virrasta* maan ääriin.*+
...ja sitten tapahtuisi mitä mm. Sakariaan profetiassa kerrotaan ja...
...lopulta kuitenkin saavutetaan aikakausi jolloin "pakanainajat täyttyvät" ja alkaa Messiaskuninkaan hallinto: Sak:13:
4 Ja on tapahtuva sinä päivänä, että profeetat ovat häpeissään+ kukin näkynsä takia, kun he profetoivat, eivätkä he käytä karvaista+ virkavaatetta pettääkseen. 5 Ja hän on sanova: ’En ole profeetta. Olen maata viljelevä mies*
...tässä kohdin tapahtuu se että "kansakuntien määräajat täyttyvät" ja Jeesus alkaa hallita kuninkaana ( 1914 ) "taivaallisessa Jerusalemissa" aloittaen _maan viljelyn_ siinä merkityksessä että ihmiskunnan suurelle joukolle tarjotaan elämää maanpäällä ja varjeltumista "Herran suuren päivän sodasta"...

, sillä minut osti eräs ihminen* jo nuoruudessani.’ 6 Ja hänelle on sanottava: ’Mitä ovat nämä haavat* ruumiissasi käsiesi välissä?’ Ja hänen täytyy sanoa: ’Niitä, jotka minuun lyötiin* minua syvästi rakastavien huoneessa.’”
7 ”Oi miekka, herää paimentani+ vastaan, niin, sitä voimakasta miestä vastaan, joka on kanssani”,+ lausuu armeijoiden Jehova. ”Lyö paimenta,+ ja hajaantukoot katraaseen kuuluvat,+ ja minä käännän käteni takaisin merkityksettömiä* kohti.”+
8 ”Ja koko maassa* on tapahtuva”, lausuu Jehova, ”että kaksi osaa siitä joutuu pois karsituksi ja heittää henkensä,+ ja kolmas osa puolestaan jätetään siihen jäljelle.+ 9 Ja minä vien kolmannen osan tulen läpi,+ ja minä puhdistan heidät niin kuin hopea puhdistetaan+ ja tutkin heidät niin kuin kulta tutkitaan.+ Se puolestaan huutaa avukseen minun nimeäni, ja minä puolestani tahdon vastata sille.+ Minä olen sanova: ’Se on minun kansani’,+ ja se vuorostaan sanoo: ’Jehova on minun Jumalani.’”+

...kunnes pakanin täysiluku on tullut sisään, lue Room.11 ja tullaan _Jehovan päivään_.

Tulimme nyt kulkeneeksi muutamalla rivillä pitkän matkan Jesajalle tulleesta sanasta Hiskian päivinä Sakariaalle tulleen sanan "voidellusta" kautta Paavalin kirjeeseen Roomaan ja siitä nykyisiin aikoihin, aivan yhtävarmasti vaatii aihe myös lisää tutkimista siitä alkaen kun Daniel "huomasi kirjoituksista sen että Jerusalem tulisi olemaan autiona 70-vuotta"...

Luukkaan evakeliumin 17:a -luvussa ja siitä eteenpäin Jeesus puhuu tulevista tapahtumista, nuo tapahtumat tulivat tapahtumaan Jerusalemissa minkä historia todistaa, ja kaupunki tuli autioitettua Jeesuksen sanojen mukaan ollen siis _edelleen tallattavana_ ja tullen ennallistetuksi myöhemmin Raamatun pofetioiden mukaisesti: siis uutena Jerusalemina eli Siionina eli "hengellisenä Israelina".
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Seuraaja kirjoitti:- Myös profeetta Jesaja kertoo tästä "tallaamisesta" :
Kun katson lainaamiasi jakeita ja zoomaan luvun ensimmäistä jaetta, niin mun Raamatun mukaan tallattava on Efraim. Ja mitä taas Jesajan ennustuskykyyn tulee, niin surkeampaa saa etsimällä etsiä. Esimerkiksi juuri Jerusalemiin liittyen Jesaja (52:1) ennusti, että ympärileikkaamaton eikä saastainen tulisi enää astumaan Jerusalemiin, se jäi kuitenkin pelkäksi hurskaaksi toiveeksi. Vastaavaa hurskastelua on esittää, että Jesajan jorinoilla olisi mitään oleellista yhteyttä Jeesuksen mainintaan pakanain ajoista.
Ajanjakso eli siis tässäyhteydessä "pakanainajat"
Tuskin mikään laki kieltää keksimästä ikiomia "pakanainaikoja", valitettavasti Raamatussa on ainoastaan yksi maininta pakanain ajoista ja mainitsija tarkoitti niiden alkavan, mainintahetkestä katsellen, vasta tulevaisuudessa.

+l
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 31.01.2013 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
theos

Voisi kuvitella että niinkin keskeisestä asiasta kuin pakanain ajat olisi kerrottu jossain toisessakin yhteydessä tai että vähintäinkin toisetkin evankelistat olisivat muistaneet siitä saman puheen osana mainita.
Se on hieman kuin tuhatvuotsivaltakunta. Sitäkään ei löydy kuin ilmestyskirjasta joka yllättäen oli kanonisoinni aikana kovien kiistojen kohde.
Seuraaja

Markku Meilo kirjoitti:
Seuraaja kirjoitti:- Myös profeetta Jesaja kertoo tästä "tallaamisesta" :
Kun katson lainaamiasi jakeita ja zoomaan luvun ensimmäistä jaetta, niin mun Raamatun mukaan tallattava on Efraim. Ja mitä taas Jesajan ennustuskykyyn tulee, niin surkeampaa saa etsimällä etsiä. Esimerkiksi juuri Jerusalemiin liittyen Jesaja (52:1) ennusti, että ympärileikkaamaton eikä saastainen tulisi enää astumaan Jerusalemiin, se jäi kuitenkin pelkäksi hurskaaksi toiveeksi. Vastaavaa hurskastelua on esittää, että Jesajan jorinoilla olisi mitään oleellista yhteyttä Jeesuksen mainintaan pakanain ajoista.
- on näköjään helppo rullata kirjakääröä eteenpäin kun kohdalle sattuu sellainenkin jae joka puhuu siitä mikä halutaan ohittaa ja siirtää jonnekkin kauas tulevaisuuteen...
Jesaja kohdentaa sanan: "Jerusalemissa olevan kansan hallitsijoille", pohjoinen kuningaskunta on jo "tallattu" ja lähellä on aika että Juuda kokee saman,
...ja samalla jättää huomiotta Raamatun esittämä historia johonka viittasin kehottamalla lukemaan 2Kun.18:a eteenpäin.

- eipä ole näinollen ollenkaan ihmeteltävä "ettei Raamattu puhu missään yhteydessä pakanoiden ajoista".
Markku Meilo

Seuraaja kirjoitti:- eipä ole näinollen ollenkaan ihmeteltävä "ettei Raamattu puhu missään yhteydessä pakanoiden ajoista".
Missä kaikkialla Raamatussa on mainittu termi "pakanain ajat"? Laita ihmeessä jakeet esille äläkä jeesustele kirjakääröillä, viittasin lainaamasi tekstin asiayhteyteen. Jos katson sen poikkeavan jehovantodistajienkin lukujaosta, niin lähdetään siitä.
Seuraaja

5Mos.32 Mooseksen laulu:
8 Kun Korkein antoi kansakunnille perinnön,*+
kun hän erotti Aadamin* pojat toisistaan,+

Apt.17:
26 Ja hän teki yhdestä ihmisestä+ kaikki ihmisten kansakunnat+ asumaan koko maan pinnalla,+ ja hän sääti määräajat+ ja ihmisten asumisen määrärajat + 27 j o t t a * h e * e t s i s i v ä t * J u m a l a a.

- Danielin mukaan Suuren ja mahtavan Baabelin kuningas Nebukadnessar lopulta nöyrtyi vaikka tulikin olemaan Jumalan välikappaleena "tulvavyörynä" joka tuhosi Jerusalemin, näin on jatkunut siitä asti uudelleen ja uudelleen, Jeesuksen aikana Rooma huolimatta näennäisestä "rauhantuojana" esiintymisestä tallasi Jerusalemia sillä Daniel sanoo: "autioituksista on tehty päätös", myös Jumalan kansaa eli Jeesuksen seuraajia tultiin tallaamaan läpi kahden vuosituhannen pakanoiden toimesta siihen saakka kunnes tulisi määräaika ja lopunaika: Uusi Jerusalem jota ei tallata.

- kuinka tuo lukujako sitten menee kun kerran Jesaja osoittaa sanansa "Jerusalemissa olevan kansan johtajille"? ja kun tutkitaan Kuningastenkirjasta niin huomataan ettei Assyria ole vielä se joka tallaa Jerusalemia vaan mikä?
Hieman myöhemminhän Jesaja profetoi Hiskialle että Babylon olisi vievä hänen jälkeläisensä Baabeliin!
Markku Meilo

Seuraaja kirjoitti:
Jos tuo oli vastaus kysymykseeni, niin taisiko kysymys jäädä käsittämättä? No otetaan uudestaan:
Missä kaikkialla Raamatussa on mainittu termi "pakanain ajat"?
Toki arvaisin, että tiedät oikean vastauksen ja siksi lähdit kauhomaan tavaraa pohjattomasta Vt-hajotuskaivosta.
Vastaa Viestiin