Osaako joku kertoa miten aseistakieltäytyminen tapahtui 70-luvulla? Pystyikö esim heti kutsunnoissa kieltäytymään, ja seuraavana vuonna sitten vankilaan 9kk, vai oliko ikään kuin pakollinen lykkäys 29 vuotiaaksi asti ja sitten vasta heilui häkki? Yritän selvittää että oliko mahdollista että joku oli 20 vuotiaana vankilassa aseistakieltätymisestä. Minä vuonna Karvia lakkautettiin, ja minne mentiin sen jälkeen?
Kiitos kovasti jos foorumissa on on niin vahoja staroja että pystyvät vastaamaan tähän.
Karvia 70
Valvoja: Moderaattorit
-
Markku Meilo
Re: Karvia 70
Karvian erityistyölaitos lakkautettiin vuonna 1969.
-
erasmios36
Ainakin meidän isä kävi 70 luvun lopussa lusimassa kakkunsa Köyliön varavankilassa. Kehuivat kaikki kovasti, että me nykyajan nuoret ollaan nössöjä, kun ei olla käyty jt:n armeijaa eli vankilaa.
Käsitykseni mukaan homma meni niin, ettäkieltäytyminen kutsunnoissa, sen jälkeen oikeudenkäynti ja sitten jälkeen päin tuli päivä jona piti mennä vankilaan.Oma isä taisi olla n.25 v.
Käsitykseni mukaan homma meni niin, ettäkieltäytyminen kutsunnoissa, sen jälkeen oikeudenkäynti ja sitten jälkeen päin tuli päivä jona piti mennä vankilaan.Oma isä taisi olla n.25 v.
-
Urban
Kiitos! Muistanko oikein että 9 kk oli sen ajan vakiotuomio?
-
SonOfJesus
Vankilatuomioita viivästettiin viranomaisten puolesta, kun ei ollut selvää käytäntöä tuomioista. Veljeni joutui vankilaan 1975, vaikka iän puolesta olisi pitänyt joutua jo 1971. Hän oli Keravan nuorisovankilassa joitakin kuukausia ja loppuajan Seutulassa. Minä olin vankilassa vasta 1980, koska anoin lykkäystä. Menin suoraan Seutulaan ja siirryin noin kolmen viikon päästä yövangiksi eli aloin käydä omassa työssäni. Maksoin työssäoloaikanani muistaakseni 7,25 mk/vrk ylläpitokorvausta vankilassaolemisestani.
Veljeni sai raastuvassa muistaakseni 11 kk, mutta hovioikeus muutti ne aina 9 kk:een. 1980 raastupakin jo antoi suoraan sen 9 kk.
Minulla oli muistaakseni kutsunnan jälkeen puolustusvoimien puolesta kuulustelu ennen oikeuteen kutsumista. En tiedä kuinka yleinen tällainen kuulustelu oli.
Oikeudenkäynnin kaava: Syyttäjä: siviilipalvelumiehen kuuliaisuusrike. Minä: myönnän. Tuomio 9 kk vankeutta. Oikeudenkäynti kesti alle 10 minuuttia.
Veljeni sai raastuvassa muistaakseni 11 kk, mutta hovioikeus muutti ne aina 9 kk:een. 1980 raastupakin jo antoi suoraan sen 9 kk.
Minulla oli muistaakseni kutsunnan jälkeen puolustusvoimien puolesta kuulustelu ennen oikeuteen kutsumista. En tiedä kuinka yleinen tällainen kuulustelu oli.
Oikeudenkäynnin kaava: Syyttäjä: siviilipalvelumiehen kuuliaisuusrike. Minä: myönnän. Tuomio 9 kk vankeutta. Oikeudenkäynti kesti alle 10 minuuttia.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
-
theos
Normaalimenettelyin ensin kutsuntoihin ja kieltäytymisen jälkeen sain vankeustuomion. Ei tarvinnut muistaakseni mennä oikeuteen tai sitten muistini pettää pahemman kerran sen suhteen. (JOS se oli kuten SOJllä niin minun kohdallani ei ole varmastikaan kestänyt kuin minuutin - ei siis pienintäkään muistikuvaa asiasta.)
Vankilaan vuonna -80 maaliskuussa 20-vuotiaana. 9 kk. lusimista ensin Keravalla 3 kk ja sen jälkeen Suomenlinnassa 6 kk. Vapauduin sopivasti juuri ennen joulua.
PS. Vankeus oli hienoa aikaa. Ainoa haitta oli kun piti olla siellä Jt:n seurassa ja leikkiä hurskasta.
Vankilaan vuonna -80 maaliskuussa 20-vuotiaana. 9 kk. lusimista ensin Keravalla 3 kk ja sen jälkeen Suomenlinnassa 6 kk. Vapauduin sopivasti juuri ennen joulua.
PS. Vankeus oli hienoa aikaa. Ainoa haitta oli kun piti olla siellä Jt:n seurassa ja leikkiä hurskasta.