50-60-luvulla oli mahdollista kastautua senkin ikäisinä. Veljeni päätti itse konventissa että haluaa kasteelle - 8 vuotiaana vuonna -58 - ja kun äitini oli sitä vastaan tuli eräs vanhin torumaan äitiäni ja kehoitti sallimaan pojan kasteelle menon kun niin sitä itse halusi. Tosin samalla periaatteella namiakin pitäisi saada aina kun tekee mieli.sinner74 kirjoitti:Kaksi kyselyyn osallistunutta on valinnut vaihtoehdon "8-vuotiaana tai aikaisemmin". Onko tosiaan niin nuoria kastettu jehovantodistajiksi? Vai onko uimakoulu ollut epähuomiossa väärässä altaassa?
Minkä ikäsenä menit kasteelle?
Valvoja: Moderaattorit
-
theos
Re: Minkä ikäsenä menit kasteelle?
- Tony
Vyöhykevalvojahan (John Kikott) piti viime vuoden huhtikuussa Suomessa puheen (kaikille seurakunnille), jossa näytettiin vihreää valoa lapsikasteelle.
"We have examples, for instance, there was this young girl Anarus who came to Bethel in United States. And Anarus was four and half years old, she could already read. At five years she expressed her desire to her parents to be an unbaptized publisher. When she turned six she wanted to get baptized. But her mother said, no you've gotta wait. But then last year she got the 2011 yearbook, and she read about Paolo in Mexico who was baptized when he was seven. So Anarus said to her mother: if he could get baptized, well how come I can't get baptized? So this past summer Anarus got baptized."
"Meillä on tapauksia, esimerkiksi nuori tyttö Anarus joka tuli käymään Betelissä Yhdysvalloissa. Anarus oli neljän ja puolen vuoden ikäinen ja osasi jo lukea. Viiden vuoden iässä hän ilmaisi vanhemmilleen halunsa tulla kastetuksi julistajaksi. Kun täytti kuusi vuotta, hän halusi kasteelle. Hänen äitinsä sanoi kuitenkin, "ei, sinun on odotettava". Mutta sitten viime vuonna hän sai vuosikirjan 2011, ja luki Pablosta Meksikossa joka meni kasteelle seitsemän vuoden ikäisenä. Niinpä Anarus sanoi äidilleen: jos hän pystyi menemään kasteelle, miksi minä en voisi? Ja niin Anarus meni kasteelle viime kesänä."
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieraas
Tässähän se Jehovan todistajien rivijäsenten surkea kohtalo piilee. Yhtä lailla vanhempiensa tai puolisonsa takia liittyneiden kuin niiden jotka on jekutettu mukaan ja jotka ovat jääneet mukaan vaikkapa ystäviensä menettämisen pelossa:Tony kirjoitti:Vyöhykevalvojahan (John Kikott) piti viime vuoden huhtikuussa Suomessa puheen (kaikille seurakunnille), jossa näytettiin vihreää valoa lapsikasteelle."Viiden vuoden iässä hän ilmaisi vanhemmilleen halunsa tulla kastetuksi julistajaksi.
Sitten kun "hengellisen äidin" eli Vartiotorni-konsernin uskonnollinen rakennelma hajoaa (ja näin tulee näillä näkymin käymään) VT-seuran johdolle ei ole tiedossa mitään natsien Nürnbergiä tai Etelä-Afrikan totuuskomissiota. Ei heitä saateta vastuuseen ensimmäisen tai toisen sen kummemmin kuin kolmannenkaan polven rivitodistajien elämästä. Hallintoelin ja muu johto tulee pokkana toteamaan jotain "mitäs liityit" -tyyppistä. Tähänastisen historian perusteella satavarmasti. Mikään, verikuolemat ja hyväksikäyttötapaukset mukaan lukien, ei tule olemaan heidän syytään, koska kaste Jehovan todistajaksi sekä lahkon jäsenenä pysyminen ovat teoriassa täysin vapaaehtoisia juttuja.
En mielelläni antaisi minkään maailman elämänohjeita, mutta ehkä nykyisen Jehovan todistajan kannattaisi tiedostaa ainakin se, että hän tulee olemaan loppupeleissä täysin omillaan.
Video ei ollut ohjeistusvideo.