Veikko Ahvenainen kirjoitti: Mikäli asiaa halutaan perustella Raamatulla, tulee pitäytyä siihen, tekemättä ristiriitaisia tulkintoja. Jos manataan esiin Samuel (1. 28), silloin se on Samuel. ei demoni (kuten todistajuudessa opetetaan), ei liioin haamu. Kun opetuslapset näkevät Mooseksen ja Elian Jeesuksen seurassa "kirkastusvuorella" (Mt. 17 et par.), he näkevät Mooseksen ja Elian, eivät haamuja tai demoneita. Mistä he siihen ilmestyvät -ihminen on sielu, kun ihminen kuolee myös sielu kuolee.
Saul kuitenkin toimi ristiriitaisesti, sekä omia määräyksiään että Mooseksen lakia vastaan,(3Mos.19:31) ja langetti käytänössä oman kuolemantuomionsa itselleen sillä mitä muuta Samuel olisi voinut vastatakkaan kuin: "huomenna sinä poikiesi kanssa olet minun luonani" ...seolissa.
Näinhän Samuel olisi sanonut jos Saul olisi Samuelin eläessä ottanut yhteyttä meedion kautta vaikkapa Joosuaan sillä laki kielsi tämän (3Mos.20:6), näin näkisin sen tiedon perusteella joka minulla on Raamatusta.
- jos nyt ajattelemme että se oli "demonihenki" kuten v-t seura tulkitsee, niin tämä henki puhui mitä tapahtuisi, jos taas Jumala laittoi voimansa jonkin enkelinsä kautta puhumaan Saulille, niin tämä puhui totta, jos taas se oli Samuel itse joka vastasi, niin tämä puhui totta.
Voidaan kysyä; miksi demonihenki ei valehdellut sanoen Saulille: "tulet menestymään, mene ja voita" ja kun tämä kysymys esitetään huomataan että ollaan umpikujassa sillä: otaksuttavasti demonihenki haluaa pitää otteessaan elävää, se haluaa elävän jatkavan ja kääntyvän uudestaan tämän väärän hengen puoleen: tottakait demonihenki halusi varoittaa Saulia ajatellen: "ehkä hän perääntyy, eikä mene kuolemaansa ja tulee vielä kiittämään minua enemmän kuin Jumalaa", tämän puolesta puhuu se Raamatun kohta jossa sanotaan että "kuolleilla ei ole sijaa maanpäällisissä asioissa eikä heillä ole sellaista tietoisuutta että he voisivat neuvoa...". Tämä Saarnaajan-kirjan teksti ei tosin ollut tuolloin Saulin saatavilla johtuen myöhemmästä kirjoitusajankohdastaan. Lopulta näyttää mielestäni siltä että demonihenki arvelee, miettii mielessään toden-näköisyyksiä, puntaroi vaihtoehtoja ja tekeytyy sitten valkeuden enkeliksi joka ei voi voittaa vaan häviää teki miten vaan sillä " heidän hyvinvointinsa ei ole heidän käsissään".
Olen myös ajatelut tätä kysymystä joskus yrittäen soveltaa sitä "aikansa kontekstiin; maailmankuvaan", uskoiko Saul saavansa yhteyden todelliseen Samuelin "henkeen", "sieluun", jokatapauksessa johonkin joka on Samuel ? Oliko Israelin kansan parissa, sen papiston ja johtajien, sen profeettojen uskomuksissa sisältyneenä käsitys siitä että ihminen kuoltuaan jatkaisi olemassaoloaan jossakin jonakin muotona ? Antoiko Raamatun tuolloin Saulin aikana olevat kirjoitukset jotakin viitettä sen tueksi että tuo Seolissa oleva ihmisen "henki" olisi mahdollista herättää jopa väliaikaisesti tietoisuuteen?
- ei minun tietääkseni, jos kuitenkin Mooseksen-kirjoista löytyisi jotakin mainintaa tukemaan ajatusta "tuonpuoleisesta tietoisuudesta", niin niitä tulee tarkastella kohta kohdalta kaikki muu Raamatun esittämä huomioonottaen.
- näyttää siltä että Saul meni harhaan pyrkiessään yhteyteen "tuonpuoleisen" Seoliin menneitten kanssa, otti siis harha-askeleen.
Voidaan kysyä olisiko Saul voinut välttää kuolemansa ilman tätä "yhteydenottoa" mutta vastausta emme voi tähän tietää.
- Jeesus, Mooses ja Elia ; kirkastusvuoren tapahtumat... miksi eivät voisi olla Mooseksen ja Elian hahmon ottaneita enkeleitä?
Mielestäni eivät voi olla todellinen Mooses ja Elia sillä sanotaan että Kristus on esikoinen kuolleista nousseista ja ensimmäinen joka meni taivaaseen Jumalan luo ( 1Kor.15:20/ Efs.4:8 ) ja että Jumala palautti hengen hänelle herättämällä hänet kuolleista.
- olenko ymmärtänyt nyt jotakin oleellisesti väärin?