eri tasoilla
Valvoja: Moderaattorit
-
YksinäinenSusi
eri tasoilla
hmmm ...
on se tuo ihmisluonto merkillinen ...
muistaakseni jehovantodistajuudessa viljeltiin
sellaistakin ajatusta, että kaikki ihmiset
olisivat samalla tasolla älyltään ...
... ja tyhmäkin voisi olla viisas - vain jos
pitäisi mölyt mahassaan ...
niin, jos oikein asian ymmärsin silloin, niin niin
se asia esitettiin ...
mutta sitten kun tuli erotus uskonnosta niin,
minulle oli järkytys huomata että se ei niin mennytkään
yhteiskunnassa ovat ihmiset eri tasoilla,
ja esmes hyvin älykkään ihmisen saattaa olla
vaikeaa löytää elämänkumppania, koska hän harmistuu
siitä kovin helposti, että joutuu vääntämään rautalangasta
asioita alemmalla tasolla oleville ...
tämä maailma ei toimisi jos kaikki olisivat yhtä
älykkäitä,
aina täytyy olla höynäyttäjät ja höynäytettävät,
saaliit ja saalistajat, pomot ja pompoteltavat,
ihminen etsii johtajaa, se on kirjoitettu hänen
dna:nsa
se asia esitettiin ...
älykkäitä,
- Jaakko Ahvenainen
Re: eri tasoilla
Näin se on, Jarkke, eivät mene tasan onnen lahjat. Tyhmä ei tiedä tyhmyydestään, mutta onko viisas paremmassa asemassa tajutessaan tyhmän tyhmyyden, vai sortuuko itsekin siihen.
-
YksinäinenSusi
olen myös nähnyt työssä ollessani lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat olleet hyviä tietyissä asioissa, kuten matematiikan soveltamisessa käytännön töihin,
ja muisti on ollut joillakuilla ihmeteltävän terävä, eivät unohda mitään,
mutta sitten ovat olleetkin täysiä juoppoja, eivätkä ole pystyneet muuhun , kuin duunareina hätäisesti tienaamaan vähän rahaa seuraavaa viron viinaerää varten ja loput rahat kenon pelaamiseen,
harmittaa sellainen lahjojen tuhlaaminen.
ja muisti on ollut joillakuilla ihmeteltävän terävä, eivät unohda mitään,
mutta sitten ovat olleetkin täysiä juoppoja, eivätkä ole pystyneet muuhun , kuin duunareina hätäisesti tienaamaan vähän rahaa seuraavaa viron viinaerää varten ja loput rahat kenon pelaamiseen,
harmittaa sellainen lahjojen tuhlaaminen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Veli-Hopea
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:hmmm ...
se asia esitettiin ...
älykkäitä,
Itse olen havainnut suvaitsevuuteni kasvavan muita, niin viisaampia kuin tyhmempiäkin kohtaan.
Todistajuudessa tuntui olevan sellainen käsitys, että muut olivat jotenkin tyhmempiä ja todistaja astetta viisaampi ja parempi varsinkin raamatun tuntemuksessa.
Nyttemin olen huomannut että ihmiset on kaikessa rakkaudessaan ihan fiksuja,kivoja ja kilttejä kaikessa puutteessaan ja on huomattavasti helpompi hyväksyä ihmiet sellaisina kun ovat ilman,että tuomitsen heitä minkään näkemyksen tai ajatusten takia.
Itse en koe,että ihmiset todistajuudessa koskaan olivat älykkyydeltään tai muultakaan samalla tasolla.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Veli-Hopea
Kaksi todistajaa voivat olla kaikessa samalla tasolla, mutta kuinka eri tasolle älykkyydessä ja kaikessa toinen tippuu välittömästi kun lähtee tuon lahkon keskuudesta pois?
-
YksinäinenSusi
älykkyys sinänsä on vähän laajan kirjon juttu, ja se ei ole aivan automaattisesti käytössä välttämättä ihmisellä, jolla sitä olisi paljon, sitä tarvitsisi käyttää
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
- Jaakko Ahvenainen
Tasot ja tasot. Ollessani hiukka toisella kymmenellä, lähinaapurista kuoli mies, jonka sukulaiset, kaksi naista, tulivat pesää selvittämään. Kerran he tulivat meille, ja koska olin pihalla, kysyivät, tiesinkö jonkun, joka osaisi sanoa, milloin perunat ovat kypsät.
Heidän ei ollut koskaan tarvinnut tehdä ruokaa. Heillä oli sisäkkö sitä varten. Nyt he olivat häntä ilman. Olin joutunut keittämään perunoita, joten osasin neuvoa haarukkakikan. Se on, kuten Jarkke aiemmin tuumi: yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa asiassa. Kaiketi nuo "tädit" monen monta asiaa osasivat, mutta eivät perunoiden keittämistä.
Heidän ei ollut koskaan tarvinnut tehdä ruokaa. Heillä oli sisäkkö sitä varten. Nyt he olivat häntä ilman. Olin joutunut keittämään perunoita, joten osasin neuvoa haarukkakikan. Se on, kuten Jarkke aiemmin tuumi: yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa asiassa. Kaiketi nuo "tädit" monen monta asiaa osasivat, mutta eivät perunoiden keittämistä.
-
KN1
-
p0ter0
Älykkyys ja viisaus eivät mielestäni ole samoja asioita, mutta jotenkin molempien vastakohtana käytetään kuitenkin luontevasti tyhmyyttä. Viisauden parempi vastakohta voisi olla tietämättömyys.
- Tony
Tai tietoinen tietämättömyys. Sehän ei ole häpeä ettei tiedä jotain, vaan se että ei edes halua tietää. Tätähän esiintyy lahkoissa, kulteissa ja erilaisissa muissa fundispiireissä.p0ter0 kirjoitti:Viisauden parempi vastakohta voisi olla tietämättömyys.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Nimrod
Olen silmien avaamisen jälkeen havahtunut että esim. psykologia on ihan arvostettava ymmärryksen ja tiedon alue. Ennen vähättelin ja asetin lapsen tasolle nämä paskantärkeät miettijät ja muut sellaiset. Hävettää niin mutta minkäs sille mahtoi? Ihmismielen opiskelu ja tutkiminen onkin yksi uusista mielenkiinnon kohteistani. Ja kyllä, olen sitä mieltä että jehovantodistajuus hidastaa ihmisen kehitystä ja joissain tapauksissa se jää kirjaimellisesti lapsen tasolle. Surullista ja karmivaa.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
Kivikko
Olen havainnut saman. Se auttaa ymmärtämään paljon asioita, niin omaa käytöstä kuin uskonnollistakin käyttäytymistä.psykologia on ihan arvostettava ymmärryksen ja tiedon alue
Olen kanssasi samaa mieltä, omaan kokemukseeni nojautuen. Olen kokenut kuinka uskonto on yrittänyt kutistaa ajattelutapaani ja lokeroida kaiken pieniin suljettuihin laatikoihin, minuuteni mukaanlukien. Olen usein kuullut, kuinka "ajattelen liikaa", kun mielestäni en ehdi ajatella tarpeeksi, hidas älyni ja sen ajoittainen katoaminen kun ei aina toimi haluamallani tavalla.Ja kyllä, olen sitä mieltä että jehovantodistajuus hidastaa ihmisen kehitystä
Tutkimukset (*)ovat osoittaneet, ettei uskonnollisuus ainakaan tee ihmisestä aiempaa älykkäämpää. Lähinnä päinvastoin mitä älykkäämpää porukkaa, sen vähemmän uskonnollista ajattelua. Lapsuus ajatusmaailmaa kutistavassa ympäristössä ei anna liiemmin tilaa mielikuvitukselle tai ajatusten kasvattamiselle. Omat ajatukset kitketään kuin rikkaruohot. Jos kasvatat liikaa rikkaruohoja, on itse vaarassa joutua kokonaisuudessaan tallatuksi.
(*) http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288589444590.html
-
Nimrod
Ainakin uskonto (varsinkin VT-seura) inaktivoi omaa mieltä hämmästyttävän suuressa määrin. Asiaa voisi kuvitella siten, että opettelet käyttämään aivojasi vasta kun olet elänyt määrän X vuotta, eli silloin kun eroaa jt:sta. Se tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä. On myös ilo välillä havahtua oman mielen olevan iso työmaa jota saa VAPAASTI RAKENTAA. Elämä on jees 
Lisäys: Kysytäänpä samalla vaikkapa jo useamman vuosikymmenen onnetonta, pöyhkeää, uppiniskaista, huumeongelmiensa kanssa painivaa & sopan myrkyllä maustavaa Markku Meiloa; onko sinulta hävinnyt jo tämä "uutuudenviehätys" vapaaseen ajatteluun sekä oman mielen kehittämiseen? Vai lähteekö siitä ikinä se... Vastata saa toki muutkin .
Lisäys: Kysytäänpä samalla vaikkapa jo useamman vuosikymmenen onnetonta, pöyhkeää, uppiniskaista, huumeongelmiensa kanssa painivaa & sopan myrkyllä maustavaa Markku Meiloa; onko sinulta hävinnyt jo tämä "uutuudenviehätys" vapaaseen ajatteluun sekä oman mielen kehittämiseen? Vai lähteekö siitä ikinä se... Vastata saa toki muutkin .
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
-
meikku
[quote="Nimrod"]Ainakin uskonto (varsinkin VT-seura) inaktivoi omaa mieltä hämmästyttävän suuressa määrin. Asiaa voisi kuvitella siten, että opettelet käyttämään aivojasi vasta kun olet elänyt määrän X vuotta, eli silloin kun eroaa jt:sta. Se tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä. On myös ilo välillä havahtua oman mielen olevan iso työmaa jota saa VAPAASTI RAKENTAA. Elämä on jees 
Tilanne on vähän sama kun jos olisi ollut vuosikaudet alistavassa parisuhteessa. Oma ajattelu ja omat mielipiteet häviää kokonaan. Sitten kun jossain vaiheessa havahtuu että minähän voinkin pukeutua miten haluan, sisustaa kodin miten haluan... harrastaa mitä haluan. Tämmösiä pieniä ahaa-elämyksiä joka päivä, mitkä varmaankin suurimmalle osalle ihmisistä on ollut itsestäänselvyys.
Tilanne on vähän sama kun jos olisi ollut vuosikaudet alistavassa parisuhteessa. Oma ajattelu ja omat mielipiteet häviää kokonaan. Sitten kun jossain vaiheessa havahtuu että minähän voinkin pukeutua miten haluan, sisustaa kodin miten haluan... harrastaa mitä haluan. Tämmösiä pieniä ahaa-elämyksiä joka päivä, mitkä varmaankin suurimmalle osalle ihmisistä on ollut itsestäänselvyys.
-
Veli-Hopea
Vanhimpien kohdalla ainakin minulla tuli itseni kanssa ongelmia, kun piti asiasta riippumatta tehdä miten sieltä sanottiin tai meni väärin. Väärin jopa niin, että jotenkin tunsi tehneensä syntiä ellei ollut toiminut vanhimman ohjeen mukaan tai tuntui että olisi vähintään kapinoinut.Sitten kun jossain vaiheessa havahtuu että minähän voinkin pukeutua miten haluan, sisustaa kodin miten haluan... harrastaa mitä haluan. Tämmösiä pieniä ahaa-elämyksiä joka päivä, mitkä varmaankin suurimmalle osalle ihmisistä on ollut itsestäänselvyys.
Sitten kun alkoi jo kysymykset " Onko jokin este.... ? , Miksi et.... ? ja viimeisempänä komento :
" Sinun pitää.... ", meni loppujen lopuksi hermot. Minä ihnoan sanaa : "sinun pitää" .
Kokoajan joku on mölisemässä, mitä "pitää!" tehdä ,milloinkin ja missä.
Se on kuule sillä tavalla, että ainoa mitä minun PITÄÄ tehdä on paskoa ja kuolla . Loput ovat suurinpiirtein vapaaehtoisia valintoja ja niistä MINÄ päätän itse.
Rupes taas niin ärsyttämään, että vittu kun tekisi mieli kiroilla, mutta en kiroile
Vapaaehtoisuus my ass...