kun olin nuori jt, niin salilla paljon tolkutettiin lavalta, että tekstiyhteys pitää säilyttää kun raamattua opettaa toisille
minua ihmetyttää, miten se silloin tuntui niin järkevältä, ja muut uskonnot eivät tietenkään osanneet raamattua selittää oikein, koska eivät säilyttäneet tekstiyhteyttä, jeesustelivat vain irrallisilla raamatun jakeilla
mutta vasta kun erotetuksi itseni hankin, niin aloin huomaamaan yhtä jos toista todistetta siitä, että tekstiyhteys ei tainnut olla aivan kohdillaan jt-opetuksessakaan
ja on syntynyt sellainen vaikutelma, että tekstiyhteys raamatunopetuksessa ei riitä, koska aina voidaan silti selitellä, vaikkapa että jossain asiassa on vaikkapa kaksoistäyttymys, joka toteutuu viimevuosituhannella, ja kun ei toteudu niin toteutuu sitten tällä vuosituhannella jne...
tällainen asiahan oli esmes jeesuksen tuleminen valtakuntansa voimalla
viisaat sedät keksi rooklynissä että tässäpä oiva verkostomarkkinointi idea, kun silloin ihmiset enemmän kaipas uskonnollisia kokouksia, kun ei ollut telkkaria eikä salkkareita
tekstiyhteys
Valvoja: Moderaattorit
-
YksinäinenSusi
tekstiyhteys
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Voimantorni
Re: tekstiyhteys
Itse muistan samaa asiaa tolkutetun.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:kun olin nuori jt, niin salilla paljon tolkutettiin lavalta, että tekstiyhteys pitää säilyttää kun raamattua opettaa toisille
Vt-seurassa on pitkälle yli sadan vuoden kokemus oppien markkinoimisesta ja sanojen tarkasta asettelusta. Nielin itsekin syötin aikuisuuteni kynnyksellä, koska se kuulosti niin järkevältä.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:minua ihmetyttää, miten se silloin tuntui niin järkevältä
Vasta silloin, kun ihminen uskaltaa alkaa tarkastella Vt-oppeja kriittisesti, tuon opin ongelmakohdat tulevat esille. Siellähän ne ristiriidat ovat toki kaiken aikaa olemassa, mutta niitä ei näe Vt-seuran värittämät silmälasit päässä. Tämä on luullakseni sama asia kuin tällä palstalla usein käytetty termi Vt-seuran aivopultti (oliko se nyt toveri Bergeracin lanseeraama).JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:mutta vasta kun erotetuksi itseni hankin, niin aloin huomaamaan yhtä jos toista todistetta siitä, että tekstiyhteys ei tainnut olla aivan kohdillaan jt-opetuksessakaan
Vt-seura itse viisveisaa tekstiyhteyksistä omia oppejaan perustellessaan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa järjestön kestosuosikki Sananlaskut 4:18.
Totta. Toinen venkuloimisen akseli on kirjaimellinen/kuvaannollinen Raamatun tulkinta. Aina silloin kun jonkin raamatunkohdan kirjaimellinen tulkinta ei sovi Vt-seuran oppikokonaisuuteen, valitaan käyttöön kuvaannollinen tulkintatapa (ja toisinpäin).JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:aina voidaan silti selitellä, vaikkapa että jossain asiassa on vaikkapa kaksoistäyttymys, joka toteutuu viimevuosituhannella, ja kun ei toteudu niin toteutuu sitten tällä vuosituhannella jne...
Esimerkiksi Ilmestyksen 7:4-8:ssa esitetystä selostuksesta valitaan kokonaisluku "144 000" joka tulkitaan kirjaimelliseksi. Kuitenkin välittömästi sitä seurannut erittely (jakeissa 5-8) tulkitaan kuvainnolliseksi.
-
Markku Meilo
Re: tekstiyhteys
Tuokin on hyvä osoitus siitä kuinka uskonnollisen kultin mielenhallinnassa oleva henkilö ei hahmota vallitsevaa todellisuutta oikein. Puhutaan yhtä ja tehdään toista ja siinä sivussa puhutaan ainoasta porukasta, jolla on nk. Raamatun Ainoa Oikea Totuus.JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:kun olin nuori jt, niin salilla paljon tolkutettiin lavalta, että tekstiyhteys pitää säilyttää kun raamattua opettaa toisille
Ironisinta lienee, että jehovantodistajuuden kauppama olemassaolonsa oikeutus, eli Jeesuksen suorittama valinta, perustuu huolellisesti käsinpoimittuihin, asiayhteydestä irrotettuihin ja pahimmillaan tarkoituksella valheellisesti tulkittuihin yksittäisiin jakeisiin.
Koska aikaa on kulunut, eikä mitään odotettua ole tapahtunut, niin edes kaksoistäyttymys ole riittänyt, on tarvittu kolmekin täyttymystä ja kohtapuoliin taitaa tulla neljäs täyttymyskin käyttöön (ellei ole jo käytössä).ja on syntynyt sellainen vaikutelma, että tekstiyhteys raamatunopetuksessa ei riitä, koska aina voidaan silti selitellä, vaikkapa että jossain asiassa on vaikkapa kaksoistäyttymys, joka toteutuu viimevuosituhannella, ja kun ei toteudu niin toteutuu sitten tällä vuosituhannella jne...