"Yleensä niistä tulee pahempia kuin maailmalliset"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Pehmoluopio

Re: "Yleensä niistä tulee pahempia kuin maailmalliset"

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Sen sijaan että he sanoisivat maailman rehdillä tavalla: ’Olen löytänyt parempaa; jääkää hyvästi’, nämä ilmaisevat siinä määrin kiukkua, ilkeämielisyyttä, vihaa, riitaisuutta, ’lihan ja paholaisen tekoja’, ettemme ole koskaan nähneet maailmallisten ihmisten osoittavan sellaista. Näyttää siltä kuin heihin olisi istutettu hulluus, saatanallinen raivotauti. Jotkut heistä sivaltavat meitä ja väittävät sitten, että me sivalsimme. He ovat valmiita lausumaan ja kirjoittamaan raukkamaisia valheita ja alentuvat halpamaisuuksiin.”"

(Vartiotorni 1. heinäkuuta 1994)
Minä olen sanonut tuollaiset jäähyvästit ja puolen vuoden päästä tulivat jehnut ahdistelemaan ovelle, vaikka olin varta vasten kieltänyt. Ilmeisesti pitää osoittaa tuota vihaa, että saisi jäädä rauhaan noilta. Pakko huomauttaa, ettei Jehovan todistajien järjestöstä pääse ikinä pois takaisin maailmalliseksi, vaan aina on erotettu erityistapaus, vähän niin kuin tämä rakas (ironia) maistraattimme, että jos kerran on ollut nuorena naimisissa ja sitten eronnut, niin on aina eronnut kunnes menee uudestaan naimisiin.
Mutta sittenkään en ole osoittanut Jehovan todistajia kohtaan sellaista vihaa kuin mitä ansaitusti aikonani kohtasin kenttäpalveluksessa. En minä ole myöskään törmännyt kovin moneen vihaiseen luopiokirjoitukseenkaan, saati että raivotautiseen.
Heillä on vain yksi pakkomielle: piestä entisiä orjatovereitaan, kuten Jeesus ennusti."
Minusta tuntuu, että pikemminkin Jehovan todistajat ovat pakkomielteisiä luopioiden suhteen. Minä en ole soitellut Jehovan todistajien ovikelloja. Eikö se ole entisten orjatoverien pieksemistä, kun sanotaan niin kuin tämän ketjun otsikossa, että meistä tulee pahempia kuin maailmalliset? Eikö se ole entisten orjatoverien pieksemistä, että meistä juorutaan pelkkää pahaa? Eikö se ole todellista pakkomiellettä, että kysellään Johanneksen Pojasta Lieksassa asti sellaiselta, joka ei ole ikinä ollut Jehovan todistaja, vaikka tämä on selkeästi sanonut olevansa espoolainen ex-JT?
"Luopiot julkaisevat tosiaan kirjallisuutta, jossa turvaudutaan vääristelyihin, puolitotuuksiin ja suoranaisiin valheisiin.
Olen samaa mieltä. Esimerkiksi luopiot sanoivat, etteivät Jehovan todistajat enää vakoile omia jäseniään. Kyllä vain vakoilevat. Ylipäätään Jehovan todistajien käytös on ollut paljon huonompaa kuin mitä mikään luopiokirjallisuus on maininnut. Jehovan todistajia on noissa kirjoissa käsitelty silkkihansikkain, mitä monet eivät lainkaan ansaitse.
He tulevat jopa todistajien konventtipaikkojen edustalle osoittamaan mieltään ja yrittävät saada varomattomat ansaan.
Jehovan todistajat tulevat jopa kotiovelle yrittäen saada varomatonta ansaan. Näissä kotikäynneissä on yleensä kaksi valmistautunutta yhtä valmistautumatonta vastaan. Mielenosoituksissa on erittäin pieni, mutta valikoitunut joukko koko Jehovan todistajien massaa vastaan. Mielenosoittajat pistivät itsensä alttiiksi, kaikkein eniten Torninvartija, joka sai kokea fyysistä väkivaltaa Jehovan todistajien palkkaamilta vartijoilta.
Kaikissa heidän kirjoituksissaan vain arvostellaan ja revitään maahan! Niissä ei ole mitään rakentavaa."
Minä olen yrittänyt olla rakentava, samoin moni muu täällä ja muualla. Kuinka rakentava pitää olla? On tarjottu kristikunnan vaihtoehtoa, ateistista vaihtoehtoa ja gnostilaista vaihtoehtoa. Yleensä hyvin kainosti, tietysti. Kun on vuosikaudet tuputtanut ihmisille valheita ovilla, niin on hyvin tarkka siinä, ettei sano mitään, mihin nykyään uskoo lopulliseksi totuudeksi. Uskonnollisten vaihtoehtojen lisäksi on myös uskonnottomia vaihtoehtoja, esimerkiksi psykologiaan perustuvia.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

"Demonien pöydässä oleva ruoka on myrkyllistä. Ajatellaanpa esimerkiksi sitä ruokaa, jota pahan orjan luokka ja luopiot jakelevat. Se ei ravitse eikä rakenna; se ei ole terveellistä. Se ei voi olla, sillä luopiot ovat lakanneet ravitsemasta itseään Jehovan pöydässä. Poissa on siksi kaikki se uusi persoonallisuus, jota he olivat saattaneet kehittää. Heitä ei saa liikkeelle pyhä henki, vaan sapekas katkeruus. Heillä on vain yksi pakkomielle: piestä entisiä orjatovereitaan, kuten Jeesus ennusti."
Propaganda on tietoa, jota levitetään tarkoituksena muokata kohteen mielipidettä. Propaganda saattaa olla valheellista tai tosipohjaista, mutta on usein yksipuolista ja saattaa valaista asiaa ainoastaan propagandan tuottajalle hyödyllisistä puolista. -Wikipedia

Propagandan Vt-seura ainakin hallitsee. En ole koskaan havainnut, että entisten todistajien tarkoituksena olisi piestä entisiä orjatovereitaan. Yleisesti voi sanoa että tarkoituksena on keskustella Vt-seurasta, sen toimintamalleista ja opista. Se että avoin keskustelu kielletään ja halutaan nähdä sapekkaana katkeruutena ja entisten orjatovereiden pieksemisenä, kertonee täsmällisemmin Vt-seurasta, kuin sen entisistä jäsenistä.
"Luopiot julkaisevat tosiaan kirjallisuutta, jossa turvaudutaan vääristelyihin, puolitotuuksiin ja suoranaisiin valheisiin.
Jos näin olisi, niin olisiko sillä jotain negatiivista merkitystä Vt-seuran kannalta? Eikö Vt-seura tässä tapauksessa ilomielin yksilöisi vääristelyt, puolitotuudet ja suoranaiset valheet, ja näin ainoastaan korostaisi sitä että Järjestö on Totuuden asialla? Paikkaansapitämättömät väitteet ja esitykset ovat Totuudelle pelkästään eduksi - Totuus vain kirkastuu niiden ansiosta.

Vt-seuran tapauksessa esitykset entisten todisatajien epäluotettavuudesta jäävät kuitenkin pelkiksi yleistyksiksi. Tälle tasolle ei ole syytä jäädä jos kysymys todella on Totuudesta.
He tulevat jopa todistajien konventtipaikkojen edustalle osoittamaan mieltään ja yrittävät saada varomattomat ansaan. Siksi olisi vaarallista antaa uteliaisuuden saada meidät ravitsemaan itseämme sellaisilla kirjoituksilla tai kuuntelemaan heidän herjaavaa puhettaan! Vaikka emme uskoisikaan sen olevan vaaraksi meille itsellemme, riski on olemassa. Miksi? Ensinnäkin jotkin luopioiden julkaisut esittävät valheita ”lipevin” ja ”väärennetyin sanoin” (Roomalaisille 16:17, 18; 2. Pietarin kirje 2:3). Mitäpä olisi odotettavissakaan demonien pöydästä? Ja vaikka luopiot esittäisivätkin myös joitakin tosiasioita, ne otetaan yleensä pois asiayhteydestään, jotta muut saataisiin vedetyiksi pois Jehovan pöydästä. Kaikissa heidän kirjoituksissaan vain arvostellaan ja revitään maahan! Niissä ei ole mitään rakentavaa."

(Vartiotorni 1. heinäkuuta 1994)
Jos Vt-seura luottaisi Totuuteensa, ja siihen että Jehovan todistajat tuntevat sen, sen ei tarvitsisi pelätä asian puolesta näin neuroottisesti. Rivien välissä Vt-seura kertoo tässä (ainakin) muutamalla tavalla, miten epäluotettavaa sen Totuus on.

1. Vt-seuran Totuus ei kestä vähääkään määrää kyseenalaistamista. Vaikka Jehovan todistajat lukevat hyllyittäin Vt-seuran kirjallisuutta ja kuuntelevat elämänsä aikana tuhansia tunteja sen puheita, niin jo yhdenkin sivun lukeminen nk. luopiokirjallisuutta nähdään suurena uhkana.

2. Vt-seura ei voi yhtään luottaa siihen, että sen jäsenet hallitsisivat järjestön opilliset detaljit, jos se pitää suurena uhkana sitä että heitä voidaan harhauttaa asiayhteydestä irrotetuilla tosiasioilla.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ch.K

Viesti Kirjoittaja Ch.K »

Veli-Hopea kirjoitti:
Just tämä! MIKSI? Ja kyllä siinä värikynä käy, kun joku yhteisöstä lähtijä on puheenaiheena.
Epärehellisyys, epärehellisyys ja epärehellisyys.. niin surullista..
Niinpä. Itse lähdin siitä hommasta ku en voinut rehellisenä ihmisenä enää kattoa läpi sormia mitä sain tietää "ainoasta oikeasta totuudesta" :roll:
Tosiystävät ovat ikuisia.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Tony kirjoitti:Se että avoin keskustelu kielletään ja halutaan nähdä sapekkaana katkeruutena ja entisten orjatovereiden pieksemisenä, kertonee täsmällisemmin Vt-seurasta, kuin sen entisistä jäsenistä.
Itse asiassa Jehovan todistajat pieksevät entisiä orjatovereitaan. Entinen orjatoveruus on täysin nollan arvoista Jehovan todistajien silmissä. On se kumma, kuinka kaikki se työ, mitä minäkin tein tienraivaajana lakkasi olemasta, kun minut erotettiin. Jehovan todistajilla on huono ja valikoiva muisti. Jehovan todistajat jatkuvasti panettelevat erotettuja. Sen sijaan erotetut eivät panettele ketään rivitodistajaa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Niinpä. Itse lähdin siitä hommasta ku en voinut rehellisenä ihmisenä enää kattoa läpi sormia mitä sain tietää "ainoasta oikeasta totuudesta" :roll:
Kyllä. Itsekin olin vuosia pois ja epävarmana mietin onko tuo sittenkään totuus. Vaikeaksi muodostui kriittinen tarkastelu,niiden lukeminen ja hyväksyminen hyvistä perusteista huolimatta. Kun ajan kanssa tuohon uskaltautui ja tuo pienen pallon sisällä oleva maailma alkoi puhjeta , pala palalta alkoi hyväksymään , että "ainoa oikea totuus" on mitä on... Se on vain yksi iso hubbabubba.
Epärehellistä olisi ollut jatkaa jäsenyyttä tai puolustaa uskontoa ,eikä siinä ylipään olisi ollut mitään järkeä.

Jehovan todistajat jatkuvasti panettelevat erotettuja. Sen sijaan erotetut eivät panettele ketään rivitodistajaa.
Viimeisen 10 vuoden aikana en ole niinkään kertaakaan havainnut erotettujen/eronneiden panettelevan todistajia, jos ei nyt mitään pientä harvinaista ja yksilöllistä kettuilua internetin foorumeilla lasketa. Toki todistaja yrittää siihen tarttua ja sanoa sen olevan orjatoverin pieksentää.

Toisinpäin näkee taas välittömästi kuinka entinen todistaja piestään arvottomammaksi kuin paskatunkio.( Joka on itseasiassa arvokasta varmaankin bakteereille, hyönteisille ja eri eliöille lannoitteesta puhumattakaan, mutta ei nyt tartuta siihen.)

Minua katsotaan kaupassa niin halveksuvasti, että uskon minulla olevan jokun spitaali tai muu naamahalvaus meneillään.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Carrie81

Viesti Kirjoittaja Carrie81 »

Todistajat ovat levitelleet isästäni perättömiä juttuja eroamisen jälkeen. Hän on kuulemma ammuskellut ihmisiä pyssyillä. Tämä juoru lähti liikkeelle alkoholistilta enoltani ( joka ei ole todistaja ) joka on mielisairas, täysi psykopaatti jonka kanssa kukaan ei pysty olla tekemisissä, puukosta tulee nimittäin herkästi. Tällainen henkilö siis laittoi juorun liikkeelle ja se päätyi Jehovan todistajien korviin, ja juoru levisi kuin kulovalkea seurakunnassa ja sillä mässäiltiin toden teolla. Asian todenperäisyyttä ei viitsitty edes tarkistaa, koska täytyihän sen olla totta koska kyseessä oli seurakunnasta eronnut henkilö. Kerran eräs erittäin ylimielinen ( entinen helvetin enkeli ) joka on nykyään seurakunnassa vanhin, tuli miehelleni haukkumaan isääni, ja retosteli tuolla ammuskelujutulla tyyliin että semmosia ne luopiot ovat. Mieheni palautti tyypin maan pinnalle, kysyi että ootko vähän tyhmä, miten kyseisellä henkilöllä on edelleen metsästysaseet hallussaan ja miten hän ei ole joutunut vastuuseen teostaan jos semmoseen on syyllistynyt! Sanoi vielä että hän kyllä appiukkonsa tietää ja tuntee, ja tuntee myös juorun alulle panijan, että kannattais tarkistaa asiat ennenkö menee huuteleen ( tuohan on nimittäin kunnianloukkaus ) Meni veli vanhin pikkusen vaikiaks, mutta ilmeisesti edelleen uskoo psykopaattienoni keksimiin juttuihin. Isäni ei jaksa välittää näistä jutuista, kun kerroin sille tästä niin purskahti nauruun :D
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Itseasissa olis hauska kuulla, mitä mustakin puhutaan seläntakana, vai olenko jo unhottunut niiku tuhka tuuleen. Ei niitä juttui voi ottaa vakavasti, pakko ottaa huumorilla. ;-)
Peeveli

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Mievaan kirjoitti:Itseasissa olis hauska kuulla, mitä mustakin puhutaan seläntakana, vai olenko jo unhottunut niiku tuhka tuuleen. Ei niitä juttui voi ottaa vakavasti, pakko ottaa huumorilla. ;-)
Se kun sain kuulla että minusta oli konventissa tehty esimerkki puheessa kuinka paha ja turmelevaa seurani on, ei ollut kovin mukavaa kuultavaa. monta seurakunnallista tiesi välittömästi kenestä tuo puheenpitäjä puhui, eikä hän säästellyt termejä kuten; turmiollinen, rietas, alkoholisti, vääräänseuraan taipuvainen,uppiniskainen jne..
Tapauksesta on vuosikausia mutta silti ihmittelen mikä saa ihmisen puhumaan tälläisiä kun ollaan aiemmin hyviä ystäviä oltu :(
...Mess with the best, fuck the rest
Mievaan

Ikävää...Mä olin jo ilmaa sillon jo kun vielä kävin kokouksissa. Edes jonkunlainen reaktio olis ollu kiva. Kait määkin oon hirveen kaamee ja paha ihminen. "hyviä ystäviä" oon saanu vasta ei jt.stä.
Festus

Viesti Kirjoittaja Festus »

Mievaan kirjoitti:Mä olin jo ilmaa sillon jo kun vielä kävin kokouksissa.
Ei ole muuten ensimmäinen kerta kun kuulen ko. lauseen. Vaikka niin on rakkaus keskuudessamme, perheen palvontailtaankin on suotavaa kutsua yksinäisiä yms. saatetaan vastauksissa todeta, käytännössä ei sitten kutsutakaan tai kutsutaan oma kaveri.... :oops:

Aikoinani Betelissä yllätyin 'kuppikuntien' määrästä aivan todellakin mitään tovereita ei todellakaan ihan noin vaan löytynyt. Luulin, että siellä ollaan yhtä suurta perhettä...
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Muutin jokin aika sitten Helsinkiin. Käytännön syistä olen joutunut/päässyt lahkolaisten silmätikuksi.
Vaikka en ole tavannut, enkä tunne yhtäkään jepukkaa täältä päin, niin minut tuntevat ilmeisesti monetkin.
Sain viime viikolla kuulla olevani pelle, jolla on useita lapsia eri naisten kanssa.
Itse en tiennyt siittäneeni kuin yhden pojan, mutta kyllähän nuo tosiuskovaiset tietävät asiat paremmin.
Minua asia lähinnä naurattaa, mutta silti mietin, että mistä noita juttuja oikein keksitään?
Let me go Master I hate you so
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

rippeli kirjoitti: Minua asia lähinnä naurattaa, mutta silti mietin, että mistä noita juttuja oikein keksitään?
Päättelyketju on pettämätön.

"Sillä on varmaan lapsiakin useiden eri naisten kanssa."

->

"Sillä on lapsia useiden eri naisten kanssa."
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Festus

Viesti Kirjoittaja Festus »

rippeli kirjoitti: Sain viime viikolla kuulla olevani pelle
No huh huh.
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
Bunica

Viesti Kirjoittaja Bunica »

Tutulta kuulostaa. Minä olen - kuulema - kunnostautunut valehtelemisessa ja toisten pyydystämisessä pois järjestöstä. Olen kuulema saanut useita mukaani. :) Kukaan ei vain ole vaivautunut sanomaan, mitä minä olen valehdellut ja ketä tai miten olen onnistunut "saamaan mukaani", kun todistajat eivät edes saa tervehtiä minua, luopiota, saati sitten keskustella niin paljon että saisin heidät houkuteltua mukaani.

Ihan peruskauraa on sekin, että me ollaan kompastuttu ihmisiin, että ihan varmasti meillä on salattuja syntejä ja että avioliitossa ei oo kaikki hyvin, kun töitten ja opiskelujen takia ollaan nyt ja ollaan oltu aikaisemminkin kausittain eri paikkakunnilla. Mikään ei niitä harmita niin paljon kuin se, että me ollaan vallan tyytyväisiä nykyiseen elämään.
Mievaan

mun rakas äiti kääns sen et kyllä saatana huolehtii omistaan, kun sanoin et mä en oo koskaan voinu näin hyvin, sillon ku kävin kokouksissa. Olen onnellinen, naimisissa ja olen saanut monia uusia kavereita ;-)
Vastaa Viestiin