Vastuu lapsien "pesusta"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea

Vastuu lapsien "pesusta"

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Vielä todistaja aikanani (en kyllä kokouksissa enään ollut aikoihin käynyt) tuli juttua paikallisen vanhimman kanssa lapsista. Tuli esille, että olen vastuussa lapsieni hengellisestä kasvatuksesta ja heidän pelastumisensa on oikeastaan riippuvainen minusta. Toisinpäin myös minun pelastuminen riippuisi siitä, kannanko vastuuni vt-seuran hengellisen opetuksen siirtämisestä lapsiini.

Ellen, olisin verivelassa = Kaputviimeistään in Harma

Hetken vielä silloin mietin, että josko onkin näin? Jotenkin tuossa vedottiin samaan aikaan rakkauteen, lapsiin ja tunteisiin. Enhän minä millään voisi olla niin julma, että omat lapset kannattelisin tuhoon, joten tuo uskonkäsitys ja painostus laittaa ihmisen aika pieneen rakoon, vaille vaihtoehtoja :

-> Tutki, edisty,obay ja opeta tai kuole lapsinesi.

Kukapa nyt lapsilleen pahaa haluaisi... siispä päätin etten tule opettamaan heille mitään tuon uskon oppeja totuutena,koska se olisi pahinta mitä voisin heille tehdä.

Tosin yleissivistyksen nimissä opetan jokaisesta uskonnosta peruspiirteitä.

Anyway muistakaa opettaa lapsenne jehovantodistajiksi, koska muuten jehova tulee ja tappaa ne.

Piirikonventissa 2013 on puhesarja perjantaina
10.10 Puhesarja: Miten sina opit totuuden?
-Kristillinen kasvatus. /osa

Vasta lauantaina puhutaan luopioista.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jaakko Ahvenainen

Re: Vastuu lapsien "pesusta"

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Eiköhän se mahda olla niin, että lapset aikustuttuaan (18 vee) kantavat itse vastuunsa. En toki kiellä, etteivätkö vanhempansa / vanhempiensa tukea vielä monissa asioissa tarvitsisi. Oma taustani huomioon ottaen en ole tuputtanut lapsilleni yhtään mitään. Olen antanut heidän ihan itse valita. Joihinkin asioihin olen puuttunut, jos ovat kysyneet, mieluummin niin, että ovat itse saneet asiaansa harkita.

On hyvin ikävä todeta, mutta monet Jehovan todistajista olen havainnut vääriksi profeetoiksi ja tapavalehtelijoiksi, joiden ainoaankaan sanaan ei ole luottaminen, olipa esim. lupausksensa miten yksinkertainen tahansa, se normaalisti täyttämättä jää.

Pikemminkin minun näkökulmastani ovat "lampaita susien vaatteissa", "jotka eivät laumaa säästä" ja esiintyvät "kuin kiljuvat leijonat, etsien, kenen voisivat niellä". Isästä Perkeleestä ovat ja isänsä puheita toistavat.

Ai niin. Terveiset Beteliin ja paikalliselle veli vanhimmalle, luet(te) tätä kuitenkin, lipsutte luopiosivuille, hyi teitä, mutta tervetuloa kuitenkin luokseni (kenties seuraavallakin kerralla voin esittää teille omaa luopiomateriaalianne).
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Veli-Hopea kirjoitti:Tuli esille, että olen vastuussa lapsieni hengellisestä kasvatuksesta ja heidän pelastumisensa on oikeastaan riippuvainen minusta. Toisinpäin myös minun pelastuminen riippuisi siitä, kannanko vastuuni vt-seuran hengellisen opetuksen siirtämisestä lapsiini.
Tämä kuvastaakin hyvin Jt-lasten todellista mahdollisuutta valita itse mihin uskovat. Vanhemmille on sälytetty syyllisyydellä kuorrutettu taakka saada lapsistaan todistajia. Ja kun lapsille ei edes anneta muita vaihtoehtoja, heidän elämänsä Ainoaksi Oikeaksi Totuudeksi muodostuu jehovantodistajuus.

Tältä pohjalta lapset sitten päättävät kastautua järjestölle ja se on game over. Uskonnon- ja mielipiteenvapaus katoavat lopullisesti.

Lasten uskonnollinen ja järjestelmällinen manipulointi on (vain) yksi merkki epäterveestä uskonnollisesta yhteisöstä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Eiköhän se mahda olla niin, että lapset aikustuttuaan (18 vee) kantavat itse vastuunsa.
Toki todistajuudessa siinä vaiheessa ( ja muissakin ) vastuu on heillä. Kuitenkin jos jehovantodistaja vanhempana on jättänyt vt-seuran opetukset opettamatta, on tuominnut itse itsensä ja tapattanut lapsensa.

JT vanhemmalla ei ole tässäkään asiassa vaihtoehtoja. Joko opetat tai kuolet.

Jos taasen on kantanut vastuunsa asiasta ja parhaansa mukaan opettanut esimerkillisesti vt-seuran opinpolut ja lapsi aikuistuttuaan ja täysi-ikäisenä ei haluakkaan jatkaa elämää vt-seuran tulkinnoilla, on vain lapsen pää vadilla.

Toistuuhan tuo valinnan mahdollisuus lähes joka asiassa. on vain yksi oikea vaihtoehto.
Sitten lainataan sanoja "tässä on tie" "kulje sitä" , jotka jollain määräämättömällä luvalla on juuri VT-seuran tie ja ellet kulje sitä, yksinkertaisesti kuolet.

Jälkipolven kouluttaminen ja edistyttäminen on ehto elämälle.
Terveiset Beteliin ja paikalliselle veli vanhimmalle, luet(te) tätä kuitenkin
-Joo ja muistakaa varoa luopioita! Nehän yrittää olla mahdollisimman rehellisiä. Minäkin varon Jehovantodistajia ja Beteliläisiä.. Tehän olette aivan järjettömän epärehellisiä itsellenne ja muille.
En edes ymmärrä miten kykenette siihen.

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Carrie81

Viesti Kirjoittaja Carrie81 »

JT vanhemmalla ei ole tässäkään asiassa vaihtoehtoja. Joko opetat tai kuolet.
Tämän takia en oo vanhemmilleni katkera. Isä ei ole ollut vuosiin mukana, äiti on vieläkin ja yrittää edelleen elätellä toivoa minun ja veljieni suhteen. Minun käy välillä sääliksi häntä :( Katkeruuteni suuntaan järjestölle, ja myöskin niille todistajille jotka tulivat omaan kotiini mua painostamaan. Omat vanhemmatkaan ei ole koskaan painostaneet niin paljon kuin nämä ulkopuoliset.

Onnistukohan lainaus ko en paljon oo keskustelupalstoille kirjotellu.. :oops:
loikkarisusi

Viesti Kirjoittaja loikkarisusi »

Carrie81 kirjoitti: Onnistukohan lainaus ko en paljon oo keskustelupalstoille kirjotellu.. :oops:
Hyvin onnistui! :D
loikkarisusi

Viesti Kirjoittaja loikkarisusi »

Veli-Hopea kirjoitti:Tuli esille, että olen vastuussa lapsieni hengellisestä kasvatuksesta ja heidän pelastumisensa on oikeastaan riippuvainen minusta.
Tuota olen kuullut hoettavan jopa monille yksinhuoltajille/"hengellisille yksinhuoltajille", mikä on suoraan sanottuna helvetin törkeää. Eikö ole ihan riittävä koettelemus kasvattaa lapsensa ja huolehtia heistä yksin - onko mukaan vielä sotkettava vt-seuran ikuinen hengellinen syyllistäminenkin? Minusta ainakin tuntuu todella pahalta ajatuskin siitä, että eronneiden vanhempi/vanhemmat joutuvat miettimään, ovatko he sittenkin olleet huonoja kasvattajia lapsilleen ja siten verivelkaisia. Eihän tuota ajatusta yleensä sanota ääneen, mutta koska kaikki on opetettu ajattelemaan nk. hengellistä vastuuta, se tulee ensimmäisenä mieleen kun oma lapsi eroaa: "en onnistunut kasvattamaan lapsestani Jehovan hyväksymää, olen siis huono esimerkki".
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Carrie81 kirjoitti:
( Katkeruuteni suuntaan järjestölle, ja myöskin niille todistajille jotka tulivat omaan kotiini mua painostamaan. Omat vanhemmatkaan ei ole koskaan painostaneet niin paljon kuin nämä ulkopuoliset.
tässä on yksi tärkeä seikka,

omat jt-vanhemmat eivät ehkä painosta liikaa, koska rakastavat lastaan ja yrittävät ehkä saada lapsen rakastamaan myös jehovaa, joka ei taas painostamalla onnistu,

sitten ovesta pölähtää sisään jt-sukulainen jolla ei ole sitä samaa rakkautta lapseen, kuin hänen vanhemmillaan ja se johtaa siihen että tuo jt-sukulainen tai joku muu perheen ulkopuolinen jt alkaakin painostamaan lasta, kun hänellä ei ole lapseen vanhemman rakkautta,

perheen ulkopuolinen jt rakkauden puutteessaan alkaakin peloittelemaan lasta, ajattelemalla että lapsi pitää saada kasvatettua oikealle tielle, lapsi pitää pelastaa tulesta, koska hänen vanhempansa eivät tarpeeksi voimakkaasti kasvata häntä,

ja näin ulkopuolinen jt tekeekin sen virheen että peloittelemalla lasta hän saakin lapsen pelon ansaan ja se taas johtaa väkisin siihen että lapsi alkaakin pelkäämään jehovaa silleen ahdistuneesti ja hätääntyneesti ja menee ehkä kasteelle juuri siitä syystä, vain ettei kuolisi,

ja sehän on väärä syy mennä kasteelle, koska uskon haaksirikko tulee silloin varmasti kuitenkin,

eli perheen ulkopuoliset jt:t paljon pilaavat asioiden kehittymistä oikein, koska heillä ei ole sitä samaa rakkautta lapseen ,mikä oikeilla vanhemmilla on,

niinpä lasta painostetaan voimakkaasti, kun rakkaus ei sitä painostusta ohjaa vaan näiden ulkopuoliste jt:den oma sairas pelko vaikuttaa tässä ja he istuttavat tuon sairaan pelon näihin lapsiin, ja nämä lapset lopulta alkavat vihata jehovaa ja jehovasta tuleekin heidän vihollisensa numero 1,

voitaisiin ajatella, että järjestössä on jotain vialla tässäkin suhteessa, koska osa porukasta kasvatetaan vihaamaan jehovaa, ja näistä tulee aikanaa järjestön vihaajia
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Carrie81 kirjoitti:
( Katkeruuteni suuntaan järjestölle, ja myöskin niille todistajille jotka tulivat omaan kotiini mua painostamaan. Omat vanhemmatkaan ei ole koskaan painostaneet niin paljon kuin nämä ulkopuoliset.
tässä on yksi tärkeä seikka,

omat jt-vanhemmat eivät ehkä painosta liikaa, koska rakastavat lastaan ja yrittävät ehkä saada lapsen rakastamaan myös jehovaa, joka ei taas painostamalla onnistu,

sitten ovesta pölähtää sisään jt-sukulainen jolla ei ole sitä samaa rakkautta lapseen, kuin hänen vanhemmillaan ja se johtaa siihen että tuo jt-sukulainen tai joku muu perheen ulkopuolinen jt alkaakin painostamaan lasta, kun hänellä ei ole lapseen vanhemman rakkautta,
Ainakin kokemani mukaan olet oivaltanut asian luonteen. Kun natiaisena kauhistelin faijan tulevaa ennenaikaista kuolemaa maailmanlopussa, niin mutsi selitteli pehmennetyin ehkä-sanakääntein, että ehkä faija vielä kääntyy jehovantodistajaksi. Tosin sanailussa kääntymisen asemesta tarvittiin ainoastaan faijan "muuttuminen".

Katkeruuden asemesta tunne kokevani lähinnä myötähäpeää siksi, ettei mutsilla ole edelleenkään kanttia kohdata todellisuutta. Kaikki ne opetukset, jotka lapsuudessani olivat ainoita oikeita absoluuttisia totuuksia (mukaanlukien kuuden vuosikymmenen oppimuutokset), ovatkin nykyään pelkkiä mielipidekysymyksiä.
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Kyseessä on karkea kaksoissidos* yhdistettynä uskontoja vaivaavaan ongelmaan... elämä pitää elää kokonaan omistautuen asialle ja vasta sitten saa palkinnon - kuoleman jälkeen. Jostain syystä reklaamatiot on hiljaisia, kun kuolleet tunnetusti eivät valita (tämä ongelma koskee myös Jehovan todistajuutta... vai onko joku päässyt paratiisiin??). Nigerialaiskirjeeseen verrattuna tämä shaisse toimii tosi hyvin - kukaan ei voi mennä poliisille tekemään rikosilmoitusta saamatta jääneestä ikuisesta elämästä; varsinkaan jos sen saa vasta elettyään elämänsä.

Niin joo tosiaan tätä samaa sanotaan myös kenttätyöhön liittyen: (rivien välistä ja välillä aika suoraan sanottuna) julista kaikilla kyvyilläsi ja kaiken aikaa, muutoin olet verivelkainen. Oli kyse lapsestasi tai duunikaveristasi, jos he eivät sinulta saa parasta yritystäsi käännyttää heitä, olet mennyttä kalua (ja käännytys kohteesi myös).

*http://narsistienuhrientuki.yhdistysava ... e_-171272/
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
p0ter0

Viesti Kirjoittaja p0ter0 »

Minulle alettiin varhaisteininä vihjailemaan, miten minä aloin jo olla vastuussa itsestäni. Tuon vastuun kantaminen tarkoitti tietysti kasteelle menemistä. Hieman on ihmetyttänyt missä iässä tuo vastuu poistuu vanhemmilta ja siirtyy lapsille, sekä rankaiseeko Jehova lapsia, elleivät vanhemmat kanna tuota vastuuta. Oliko Jeesuskin siis Marian, Joosefin tai Jehovan vastuulla ennen kastetaan vai eikö kukaan kantanut vastuuta Jeesuksesta varhaisteini-iästä eteenpäin?
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

p0ter0 kirjoitti:Hieman on ihmetyttänyt missä iässä tuo vastuu poistuu vanhemmilta ja siirtyy lapsille, sekä rankaiseeko Jehova lapsia, elleivät vanhemmat kanna tuota vastuuta. Oliko Jeesuskin siis Marian, Joosefin tai Jehovan vastuulla ennen kastetaan vai eikö kukaan kantanut vastuuta Jeesuksesta varhaisteini-iästä eteenpäin?
Siinä iässä kun lapsi pystyy "ajattelemaan itse" sanoi Morris III viime vuonna. Tuntuu, että painostus ulottuu yhä nuorempiin. Ei ihme, koska sieltä päästä se perälauta vuotaa pahiten. Natsoihinkin kannattaa tähdätä jo alaikäisenä, sanoo tuore Valtakunnan palvelus.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
p0ter0

Viesti Kirjoittaja p0ter0 »

Vieraas kirjoitti:
p0ter0 kirjoitti:Hieman on ihmetyttänyt missä iässä tuo vastuu poistuu vanhemmilta ja siirtyy lapsille, sekä rankaiseeko Jehova lapsia, elleivät vanhemmat kanna tuota vastuuta. Oliko Jeesuskin siis Marian, Joosefin tai Jehovan vastuulla ennen kastetaan vai eikö kukaan kantanut vastuuta Jeesuksesta varhaisteini-iästä eteenpäin?
Siinä iässä kun lapsi pystyy "ajattelemaan itse" sanoi Morris III viime vuonna. Tuntuu, että painostus ulottuu yhä nuorempiin. Ei ihme, koska sieltä päästä se perälauta vuotaa pahiten. Natsoihinkin kannattaa tähdätä jo alaikäisenä, sanoo tuore Valtakunnan palvelus.
Mikäli kaste liittyy jollain tavalla tuohon vastuun kantamiseen ja itse ajatteluun, niin Jeesus taisi olla melko myöhäiskypsä.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Eiköhän se mahda olla niin, että lapset aikustuttuaan (18 vee) kantavat itse vastuunsa.

Näin se menee, mutta jos puhutaaan vilpittömistä Jehovan Todistajista:
Seura istuttaa lapsiin vanhempien suostumuksella kuvainnollisen tm Seuran aivopultin. Tästä aivopultista erkaantuminen ei ole helppoa.
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ai niin. Terveiset Beteliin ja paikalliselle veli vanhimmalle, luet(te) tätä kuitenkin, lipsutte luopiosivuille, hyi teitä,.
Olen antanut itselleni ymmärtää että ns etuuden omaavat/voimakastahtoiset vilpittömät Jehovan Todistajat voivat käydä katsastamassa mm tätä sivustoa.
-> Tosin otaksuisin että monet vilpittömät Jehovan Todistaja saattavat ilman ko. etuutta sekä vastoin Seuran määräyksiä, selailla tätäkin sivustoa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Veli-Hopea

Seura istuttaa lapsiin vanhempien suostumuksella kuvainnollisen tm Seuran aivopultin.
Nimenomaan pakottaa vanhemmat tuohon vaitoehdotta.. verivelan ja kuoleman uhalla on seuran muuttuva opetus omaksuttava. Näin se "totuus" julistetaan. Melkoista rakkautta :/

Sitten on vielä rakkaus keskuudessa.. ja pah! Lainatakseni jälleen kerran edelleen mukana olevaa isäukkoani (kirjoilla) : "Yhtä teatteria koko homma".

->Ja sitähän se on. Varmasti moni todistaja pystyy salaa mielessänsä yhtymään tuohon lauseeseen.
Ääneen tuskin uskaltavat yhtyä, kun on niin nössykkä ettei uskalla.

Vastaa Viestiin