"Mikä sai Sinut vakuuttumaan...?"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kusimesta

Re: "Mikä sai Sinut vakuuttumaan...?"

Viesti Kirjoittaja Kusimesta »

ajoulupukisti kirjoitti: Mielenhallintatekniikat. Tutustuin näihin mm. lukemalla combatting cult mind control -kirjan (tällä ei ollut mitään tekemistä Jehovan todistajuuden kanssa, lukuunottamatta myöhemmän painoksen linkkisivuilla olevaa viittausta JT-luoppari sivuille) ja pari muuta teosta aiheeseen liittyen. Mm. milgramin koe osoitti ihmisen yleisesti alistuvan kokemansa auktoriteetin käskyjen alaisuuteen. Asch:n tekemä mukautuvuuskoe osoitti ihmisen taipuvan ryhmäpaineessa. Tuskin tarvitsee Philip Zimbardoa mainita ja Standfordin yliopiston vankilakoetta. Monet psykologiset tutkimukset kumpusivat natsisaksan aikaansaamasta massahallinnasta ja oikeastaan natsit käytti kaikkea mikä aiemminkin oli toimivaksi havaittu. Sen huomaaminen, että Jehovan todistajat käyttivät kaikkia kuvailtuja mielenhallintatekniikoita avarsi näkemystä - mihin ainoa oikea tosi uskonto tarvitsee propagandaa???
Itselläni todellinen herääminen tapahtui samasta aiheesta. Katsoin Yle areenasta dokumentin " lyhyt oppimäärä fasismista". Tämän dokkarin jälkeen rupesinkin ajattelemaan juuri kuten sanoit:
ajoulupukisti kirjoitti: Sen huomaaminen, että Jehovan todistajat käyttivät kaikkia kuvailtuja mielenhallintatekniikoita avarsi näkemystä - mihin ainoa oikea tosi uskonto tarvitsee propagandaa???
Pakko vielä tämän lisäksi kiittää ajoulupukistia tosta Standfordin vankilakokeen mainitsemisesta... Itseäni rupesi ainakin herättelemään lisää, kun aloin vertaamaan: jt -vanhimmat - vartijat .

Kiitos kaikille muillekkin tähän asti vastanneille. Toivottavasti myös muutkin rohkaistuvat kertomaan oman tarinansa keskitetysti yhteen paikkaan :wink:
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

p0ter0 kirjoitti:Mikään ei vain saanut vakuuttumaan, että Totuus™ olisi totuus. Koko lapsuuden kuvioissa pyörineenä käteen oli jäänyt lähinnä epävarmuus.
Minun kohdallani irrottautuminen ei siis johtunut vakuuttavasta tiedosta, vaan vakuuttavan tiedon puuttumisesta.
Tämä.
Ikinäkoskaanmilloinkaan en ole ollut vakuuttunut todistajien esittämästä 'totuudesta', ja aina kerta toisensa jälkeen hämmästytti, miten tämä ei ketään haitannut eikä missään näkynyt tai menoa haitannut.

Yhtenä kamelin selän katkaisevana taakkana oli, että koin Jehovan vastenmielisenä ja sadistisena massamurhajana.
Tälle myös kompsit. Tulin loppuviimeksi siihen tulokseen, että ihan sama onko todistajilla Ainoa Oikea Totuus vaiko eikö ole; minun lojaalisuuttani ei moinen pikkusieluinen nihilisti jokatapauksessa ansaitse.
Sen jälkeen peli olikin jo aika mukavan selvä.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

90-luvun lopulla Vartsikassa oli vaikeaselkoinen selvitys siitä mitä lopun ajat oikeastaan ovat ja miten asioiden voidaan olettaa etenevän, oli kreikankieltä ja kaikenlaista hämmentävää. Eräs vanhin joka oli ystäväni ja jota pidin moitteettomana sanoi suoraan, ettei pysty ymmärtämään "uutta valoa" kuin ehkä ihan hetkittäin, väläyksellisesti - sitten juttu menee taas epäselväksi. Sitten televisiossa sanottiin, että Jehovan todistajat ovat "siirtäneet maailmanloppua". Minä muistan kuinka suutuin ja sanoin isälleni (joka ei ole uskova) että eipäs tässä mitään olla siirretty, nuo valehtelevat. Siinä vaiheessa nimittäin minä vielä uskoin ja ainakin tahdoin uskoa kaiken mitä seurakunnassa opetettiin.

Siitä se kuitenkin taisi lähteä murtumaan, se minun vakuuttuneisuuteni. Kun muutin asumaan ensimmäiseen omaan kotiini, sain lisää tilaa ajatella ja epäillä. Huomasin että Puhu perustellen -kirjan perustelut olivat epäloogisia, jopa naurettavia. Olin siihen asti ajatellut, että se kirja oli oivallinen ase hengellisessä sodankäynnissä älyllisempiäkin ihmisiä vastaan. Olin luullut, että Jehovan todistajat ovat johdonmukaisia ja puhuvat totta. Ymmärsin, ettei näin ollut asian laita. Hyvin pian aloin moikata erotettuja ja avartaa maailmankuvaani eri suuntiin. Aloitin eräänlaisen terveen teini-iän kapinoinnin ja auktoriteettien kyseenalaistamisen vasta joskus 22-vuotiaana, mikä ei ole hauskaa, vaan surullista.

Kului kuitenkin aivan liian monta vuotta siinä typerässä välivaiheessa, jossa ihminen on jo ymmärtänyt elävänsä valheessa mutta jatkaa elämäänsä kuitenkin ihan vanhaan tapaan. Koin olevani kuin Winston Smith elokuvassa 1984, raapustelin kerettiläisiä päätelmiäni päiväkirjaani koko ajan peläten kaukovarjostinta. Olin jopa osa-aikainen tienraivaaja pariin otteeseen ihan kai vain siksi, että oletin ystävieni toivovan niin. Olisi pitänyt jo paljon aikaisemmin paeta siitä elämästä ja aloittaa uusi. Olin 28 kun muutin toiseen kaupunkiin ja aloitin opinnot yliopistossa. Se oli sentään alku.

Nyt kypsässä iässä näen selvästi, että Jehovan todistajien "rakkaudellinen karttamisjärjestely" edustaa pahuutta ja sitä toteuttavat ovat pahan välineitä. Sama veriopin kanssa. Mustaa ei saa valkoiseksi - asia on selvä kuin pläkki. Minun on hyvin vaikea ymmärtää, että moni vanhoista ystävistäni on vielä siellä, aktiivisena osana järjestöä. Miten he voivat olla niin sokeita. Voivatko he todella vielä uskoa noihin kammottaviin valheisiin?

Tunnen häpeää muistaessani miten itse aikoinaan puhuin ihmisille valheita, olinpa mukana saattelemassa erään ihan kasteellekin asti. Ja ajatellessani entisiä ystäviäni ja äitiäni (joka ei enää puhu kanssani ellei ole joku erityinen syy) tunnen myötähäpeää. Jos nyt välttämättä tarvitsee uskontoa niin miksi piti valita tuommoinen uskonto, plassu tuontitavara jota pitää päivittää useammin kuin Nortonin tietoturvaohjelmia. Mikä nolo tapa haaskata tämä ainutkertainen elämä!
Jaakob

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Vuosi 607eaa. Kun tuo osoitettiin vääräksi, romahti kaikki muukin sillä tuohon kaikki pohjaa.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Tämä on muuten paras aloitus vuosikausiin. Mainiota.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Minä en oikein osaa nimetä mitään yksittäistä asiaa, joka korttitalon räjäytti. Minulla oli matkan varrella (jehovantodistajana, monotuksen jälkeen jehofiilinä) koko ajan sellainen epämääräinen olo, että tässä yritetään survoa neliskanttista palikkaa kolmionmalliseen reikään. Ajattelin, että sellaista kai se sitten on harjoittaa ainoaa oikeaa totuutta. Sopeudu tai kuole, tai jotain siihen malliin.

Sitten löysin sattumalta internetistä luopiosivut. Ensin kauhistuin. Pikku hiljaa rupesin ajattelemaan, ja jossain kohtaa naksahti ahaa-elämys. Koko jt-touhu oli huuhaata. No ei ihme, että homma vaikutti niin kummalliselta. Se on hemmetin kummallista. Samalla hetkellä myönsin itse itselleni terveen paperit.
And Justice For All
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

aloin moikata erotettuja
Siinä sen näkee, miten tärkeää on karttaa erotettuja! :lol:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Suurenmoinen etu kirjoitti: Aloitin eräänlaisen terveen teini-iän kapinoinnin ja auktoriteettien kyseenalaistamisen vasta joskus 22-vuotiaana, mikä ei ole hauskaa, vaan surullista.
Minä aloitin vasta 27-vuotiaana.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Pehmoluopio kirjoitti:
Suurenmoinen etu kirjoitti: Aloitin eräänlaisen terveen teini-iän kapinoinnin ja auktoriteettien kyseenalaistamisen vasta joskus 22-vuotiaana, mikä ei ole hauskaa, vaan surullista.
Minä aloitin vasta 27-vuotiaana.
Minulle 30 vuoden ikä oli ohjelmoitu päähän juutalaisten täysi-ikäisyytenä. Tein janukset ja katsoin taakse ja eteen ja sallin itseni laajentaa näkökulmaani (ja väistämätön seuraus itselleen rehelliselle ihmiselle oli lopettaa kenttäily kokonaan.... enhän voisi myydä toisille jotain sellaista minkä hyväksyminen vaatisi ostajalta sellaista, mihin itse en voisi tehdä - kyseenalaistaa uskoani ja mailmankuvaani).
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

OT, mutta:
Juutalaisen pojan uskonnollinen holhous päättyi 13 vuoden iässä ja tytön 12 vuoden iässä. Muistelen juridisen holhouksen pojan osalta päättyneen 21 vuoden iässä, mutta eksaktin varma en tästä ole. Kuitenkin 30 vuotta juridisen täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi pojalle vaikuttaa kovin korkealta.
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:OT, mutta:
Juutalaisen pojan uskonnollinen holhous päättyi 13 vuoden iässä ja tytön 12 vuoden iässä. Muistelen juridisen holhouksen pojan osalta päättyneen 21 vuoden iässä, mutta eksaktin varma en tästä ole. Kuitenkin 30 vuotta juridisen täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi pojalle vaikuttaa kovin korkealta.
Jaa'a. Olenkohan päässäni sotkenut täysi-ikäisyyden leeviläisten temppelipalveluksen alaikärajaan ja siihen, että Jeesuksen sanottiin olevan 30 vuotias, kun hän aloitti "palveluksensa". My bad.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Kusimesta kirjoitti:Mikä sai Teidät vakuuttumaan siitä, että Totuus™ ei ole totuus. Tähän toivoisin pidempiä vastauksia kuin "vuos 75", mutta koitetaan kuitenkin pitämään perustelut ytimekkäinä. Tietysti jos joku kokee tarpeelliseksi kirjoittaa pidempään niin antaa tulla vaan.
Joo no, ei ollut mitään yhtä yksittäistä asiaa, vaan oli monta.
1) puolisoni teki työtä lakimiehelle ja sai tietoonsa, että naapuriseurakunnan veli oli ollut syytettynä lapsensa raiskauksesta ja hän oli valehdellut oikeudessa ja koko juttu oli sitten kaatunut. Me annoimme tämän ilmi vanhimmistolle. Kyseinen lapsen hyväksikäyttäjä ylennettiin avustavaksi palvelijaksi. Uhri hirtti itsensä. Pian sen jälkeen tuli eräs tästä riippumaton tapaus, jossa JT tappoi itsensä. Ajattelin, miten maailman onnellisimpien ihmisten keskuudessa on näin paljon itsemurhia.

2) olin saanut Raamatun tutkistelussa tehtyä kiinalaiselle eron seuran kirjallisuuden ja Raamatun välillä, kun taas tienraivauskokouksessa väitettiin inspiraatiota, että JT-materiaali "oli Jehovalta". Kuulin tuollaisia väitteitä muuallakin. Samalla Jehovan todistajat väittävät, ettei ole mitään profeettoja eikä ole mitään henkeytystä.

3) Joosua 10:13 on ihmeellinen, mutta selitykset ovat vielä ihmeellisempiä.

4) huuhaavideo "The Incredible discovery of Noah's Ark". Se ei ole onneksi Jehovan todistajien tekemä, mutta moni uskoi siihen, kun sitä innokkaasti kierrätettiin JT-piireissä. Se pani miettimään (kaikkien Golden Products -pyramidihuijausten lisäksi), että Jehovan todistajat ovat vain hyväuskoisia.

5) sellaiset, jotka ovat kärsineet rangaistuksia (kaksi eri tapausta) sanoivat, että silloin, kun on hätä, Jehovan todistajia ei näy missään, mutta jos tekee jotain, mistä seuraa erottaminen, vanhimmisto tulee heti pörräämään ympärille.

6) Solzhenitsynin "Vankileirien Saaristo".

7) hajoileva perhe-elämä ja muutenkin aika niukat Jehovan siunaukset, anteeksi vain.

8) rajakokemus maatessani sairaalassa
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
paputin

Viesti Kirjoittaja paputin »

Mikä sai..?
Pohdiskelin,kun uutisissa puhuttiin lapsiinkohdistuvasta väkivallasta ja,että se on väärin. Jäin miettimään,että: "miksi isi saa,mutta muut ei". "Se joka vitsaansa säästää lastansa vihaa". Ja ensikerralla minä lyön häntä!
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

paputin kirjoitti:Mikä sai..?
Pohdiskelin,kun uutisissa puhuttiin lapsiinkohdistuvasta väkivallasta ja,että se on väärin. Jäin miettimään,että: "miksi isi saa,mutta muut ei". "Se joka vitsaansa säästää lastansa vihaa". Ja ensikerralla minä lyön häntä!
Ei kai isäsi sinua enää "kurita" fyysisesti, kun olet jo täysi-ikäinen? Jos hän pahoinpitelee sinua, niin rikosilmoitus on paljon tehokkaampi kuin silmä silmästä -taktiikka.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
paputin

Viesti Kirjoittaja paputin »

Noo kyllä loukkaantuu joka kerta,kun sanon lasten hakkaajaksi ja oi elämä sitä sossurumbaa mikä alkoi,kun menin terkkarille jälkiä näyttämään. Ja ei siitä koskaan tiedä. Muutin isäni luolta pois,kun olin 12
Vastaa Viestiin