Samu Sirkan pöytätervehdys

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

KN1

Re: Samu Sirkan pöytätervehdys

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

KN1 kirjoitti:Ai jaa. Tilastokeskus on kanssasi jokseenkin eri mieltä.
Paino sanalla "jokseenkin". Se on käytänössä sama millä mittareilla mitataan, niin ruokamenot kulutusmenoista ovat nykyään pienemmät kuin koskaan. Tämäkään mittari ei tietenkään ole immuuni heilahteluille, mutta mistään dramaattisesta heilunnasta ei ole kyse.

En lähtisi allaolevan graafin perusteella vielä repimään verkkareita elintarvikkeiden hintakehityksestä. Kuten huomataan, kulutusmenoista on mennyt tasaisesti vähenevä määrä elintarvikkeisiin jo pitkään. Ei pitäisi olla mikään yllätys, että tämä kehitys ei voi jatkua loputtomiin, vaan ruuan reaalihintojenkin on jossain vaiheessa lähdettävä seuraamaan muita mittareita.

Kuva
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tony

KN1 kirjoitti:En nyt oikein ymmärrä tulkintaasi. Reaaliansiot ovat pysyneet vakaana vuodesta 2008, mutta ruuan hinta on nousnut, joka tilastoja seuraamalla osuu yhteen vihreän verouudistuksen kanssa.
Ja minä en ymmärrä sitä miten kenelläkään riittää tarmoa nillittää ruuan hinnasta, kun katsotaan taulokkoa sen alkuun asti. Ymmärtäisin kyllä hyvin jos käppyrät olisivat toisinpäin, eli että ansiokäppyrä laskisi ja ruuan hinta nousisi. Silloin meillä olisi syytä nillittää. Mutta kun trendi on ollut jatkuvasti kuluttajalle suotuisa, niin ei jaksa ymmärtää. Tuosta kun vielä mennään parikymmentä vuotta taaksepäin, niin ruokamenoihin upposi pyöreät 50% tuloista. Ja mitä kauemmas mennään, sitä isomman siivun ruokamenot ovat vieneet tuloista. Nyt jos välillä heilahdellaan marginaalisesti toiseenkin suuntaan, niin ei muuta kuin barrikaadit pystyyn ja vihreät teuraaksi. :roll:
Jos tilastokeskusksen tutkija suoraan sanoo, että ruuan hinta nounut rajusti viimmeiset 5-vuotta, niin mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Se, että jos kaikki muukin kerran nousee, niin millä logiikalla nousujen ei pitäisi koskea myös elintarvikkeita? Käppyröiden ajoittaisessa pujottelussa nyt ei pitäisi olla mitään dramaattista. Vasta kun ruuan KHI pysyy jatkuvasti Yleisen KHI:n yläpuolella, tai kasvattaa siihen eroaan kuluttajan kannalta negatiivisesti, meillä on kunnollinen syy ihmetellä kehitystä.
Tärkeimmät käppyrä tuossa on reaaliansio ja ruuan hinta. Niitä vertailemalla saadaan käsitys siitä, onko ruuan hinta nousnut vai ei kuluttajalle.
Reaaliansio ja ruuan reaalihinta -käppyrät ovat vertailukelpoisia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 08:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tony

KN1 kirjoitti:Ja toi asenne "en ymmärrä sitä miten kenelläkään riittää tarmoa nillittää ruuan hinnasta" :evil:

Täydellistä välinpitämättömyyttä arjen ongelmissa kamppailevia pienituloisia kohtaa. Pitäkää kaikkitietävä elitistinen keskustelukerhonne, se on moro
:roll:

Tahatonta vai tahallista väärinymmärtämistä?
Tony

Tuosta vielä yksi taulukko ruuan hinnankehitystä hahmottamaan. Käytännössä kaikki muut kulutusmenot ovat kasvaneet kaksinkertaisiksi tai yli kaksinkertaisiksi. Ruuan kohdalla jäädään selvästi alle kahden kertoimen. Alempien tuloluokkien suurin ongelma onkin mielestäni merkittävästi kasvaneet asumiskustannukset.

Kuva
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jos hyönteismarkkinoille (missä muodossa tahansa, mukaanlukien myös laajemmat integraatiot kuten liha-hyönteissekoitus-tuotteet jne) lopputuotannossa on markkinaa Suomelle ja tuotteet saavat hyväksynnän kuluttajilta sekä riittävän kulutuksen Suomessa niin ajattelisin että miksi ei.

Hetki ; siis viherpiipertäjä-eläinsuojelija-kasvissyöjä kokonaisuus jne... Varmistan: Kelpaako/maistuuko heille häkeissä tuotettu teho-hyönteisruoka alistaen esim hyttyset pois luonnollisista olosuhteistaan jne ? Mitään tietoa tai aavistusta ? Kärjistän kieltämättä tuota mainitsemaani triangelia, mutta ehkä asian jotkut osat aukeavat similaarisesti ajatellen.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
p0ter0

Viesti Kirjoittaja p0ter0 »

Tokihan jotkut vegaanit sulkevat myös hyönteiset ruokalistaltaan, mutta noin yleisesti hyönteisen listimiseen suhtaudutaan vähemmän paheksuvasti, kuin vaikkapa nisäkkäiden kohteluun samalla tavalla. Tietysti joku pragmaattisemmin asiaan suhtautuva voi ehkäpä liiskata jalkaa nuuskaisemaan tulevan koiran siinä missä inisevän hyttysenkin. Voisi kuvitella, että siinä vaiheessa alkaisi moni raavas mieskin kukkahattuilemaan.
Vastaa Viestiin