Yksilön roolista yhteisössä ja yhteiskunnassa...
Valvoja: Moderaattorit
-
KN1
Yksilön roolista yhteisössä ja yhteiskunnassa...
.
Viimeksi muokannut Tony, 22.06.2013 10:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Jaettu uudeksi ketjuksi Jarken Telttailu -vitjasta
Syy: Jaettu uudeksi ketjuksi Jarken Telttailu -vitjasta
-
p0ter0
Re: telttailu
Yhteiskunnalla tai yhteisöillä ei välttämättä vain ole erityisempää tarjottavaa kaikille yksilöille. Toki on paljon tapauksia, missä yksilöt ovat joutuneet heitteille yhteiskunnan ja yhteisön kyvyttömyyden tai halun puutteen vuoksi, mutta toisaalta aina on löytynyt myös erilaisia erakoita, kulkureita tai muuten vaan hieman ulkopuolisia. Sellaisia jotka häviävät maisemista, vaikka asuminen ja ruoka maksettaisiin heidän puolestaan; ehkäpä jopa sen vuoksi. Kaikki eivät oikeasti tarvitse apua, neuvoja ja tukea mitä heille tyrkytetään. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei niitä voisi ja tulisi tarjota, mutta ei myöskään tule loukkaantua, jos niitä ei nähdä tarvittavina.
- Tony
Ja tässä on kuitenkin ymmärtääkseni kyse täysin vapaaehtoisesta lomasta yhteiskunnasta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
KN1
- Tony
Niin. Samaa voi ihmetellä pohjois-korealaistenkin kohdalla. Lähtijöiden kokemukset eivät saa sielläkään aikaan laajaa liikehdintää. Mutta niille jotka jo epäilevät, tai eivät tunne olevansa kotonaan ko. yhteiskunnassa, lähtijöiden kokemuksilla on suuri merkitys.KN1 kirjoitti:Olen usein miettinyt, miksei exien aivan asialliset kirjoitukset, jutut lehdistössä, jutut televisiossa oikeastaa mitenkään hetkauta jehovantodistajien yhteisöä? Johtopäätös on ollut, että jehovantodistajuuden liima on muualla, kuin vuosiluvuissa ja pieleen menneissä opeissa.
Mikä on jehovantodistajuuden liima? Perhe ja yhteisö!
Perheellä ja yhteisöllä kiristäminen on tietenkin jo sellaisenaan varsin tehokas liima. Se estää useissa tapauksissa edes tutustumasta muihin vaihtoehtoihin. Ja täysin ymmärrettävästi.
Enää puuttuu exien yhteisö, ja sen kokema tappio jonka voi määritellä. Useimpien exien tavoitteena lienee pelkästään vapaa keskustelu ja informoiminen....exien tappion ydin tulevaisuudessa.
Toki rehellisyydelläkin on rajansa. Tai ainakin sillä mitä on missäkin tilanteessa järkevää päästää ulos.Toden totta pitäisi olla mahdollisuus laukoa totuuksia perheelleen, seurakunnalleen, ehkäpä työnantajalleen, mutta joka tuonlaista kuvittelee ei elä todellisuudessa vaan haavemaailmassa, jossa on niiiiiiin paljon hyvää ja kaunista.

Asialliseen, perusteltuun kritiikkiin pitää silti aina olla mahdollisuus. Niin perheessä, seurakunnassa kuin työelämässä. Jos jossain näistä (perusteltukin) kritiikki järjestelmällisesti kielletään, niin kyseinen yhteisö ei ole terve.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
KN1
- Tony
Erittäin. Kummassakin ihmisiltä kielletään perustellunkin kritiikin esittäminen huomattavilla sanktioilla ja kiristämisellä. Kummassakin sanktionpelko ja kiristäminen myös tuottaa tulosta. Täältä ulkopuolelta on aivan selvää että pohjois-korealaiset elävät suljetussa maassa ja että jos he tietäisivät paremmasta, eikä heitä kiristettäisi, liikehdintä rajan yli olisi nykyistä paljon suurempaa. Sama efekti Jehovan todistajissa. Jos sosiaalisilla suhteilla kiristäminen lopetettaisiin, vapaa keskustelu ja informaatio sallittaisiin, toisinsanoen suljettujen mielien rajat avattaisiin, niin liikehdintä ulospäin kasvaisi huomattavissa määrin. Liikehdintä myös kasvaisi potenssiin seuraavien sukupolvien kohdalla sekä Jehovan todistajilla että Pohjois-Koreassa.KN1 kirjoitti:Hoh hoijaa, Pohjois-Korea ja jehovantodistajatootko aivan tosissasi tuon rinnastuksen kanssa?
En sanonut "pitäisi", vaan "pitää". Kyllä minä koen että missä tahansa muussa yhteisössä olen saanut esittää perusteltua kritiikkiä, ja että sitä jopa toivotaan, mutta että Jehovan todistajat -nimisessä yhteisössä sitä ei missään nimessä saa(nut) esittää.Pitäisi ja pitäisi, Tonyn haavemaailmassa eletään näin >>Asialliseen, perusteltuun kritiikkiin pitää silti aina olla mahdollisuus. Niin perheessä, seurakunnassa kuin työelämässä. Jos jossain näistä (perusteltukin) kritiikki järjestelmällisesti kielletään, niin kyseinen yhteisö ei ole terve.<<
Tervetuoloa todellisuuteen sieltä "pitäisi ja pitäisi" maailmasta. Tuo Peter Pan filosofia, jossa leijutaan kukkasilla ja kauniilla niityillä on aivan samaa utopiaa, kun JT paratiisi. Todellisuus ei vain kohtaa sinun "pitäisi ja pitäisi" pumpulimaailmaa. Jos aivan tosissasi ihminen eläisi tuollaisessa "pitäisi ja pitäisi" epätodellisuudessa, niin pian yksilö huomaa olevansa samanlaisessa todellisuudessa, kuin Jarkke.
Miten minusta tuntuu että me puhumme taas vaihteeksi ihan eri asioista. Perustellulla kritiikillä tarkoitan ihan sitä mitä sillä yleisesti tarkoitetaan, rakentavaa keskustelua. Pyrkimystä pääsemään eteenpäin korjaamalla olemassaolevia epäkohtia. Tällainen on pelkästään suotavaa kaikissa muissa yhteisöissä, paitsi epäterveissä sellaisissa.
- Tony
Sosiaalista pelisilmää tietenkin vaaditaan siinä, missä yhteydessä mitäkin kritiikkiä esittää. Mistään tällaisesta tässä ei kuitenkaan ole kysymys. On kysymys siitä, että Jehovan todistajat -nimisessä yhteisössä kritiikkiä ei saa (Vt-seuran mukaan) esittää yhtään. Versus ulkomaailma, jossa lähes kaikista epäkohdista keskustellaan hyvin laajamittaisesti kaikkialla.KN1 kirjoitti:Lisäys: Minä en usko, että yksikään exä kykenee elämään tuota todellisuutta todeksi, mitä sinä tuossa edellä esität. Melkeinpä väitän, että jos joku väittää elävänsä tuollaista todellisuutta, jossa kritiikkiä annetaan aina sinne, minne kokee sen olevan tarpeellista, niin sellainen henkilö on valehtelija. Väitän, että suurin osa palstan rehellisyysvaahtoajista on feikkejä, joiden valehtelu lähtee jo siitä, että esittää tuollaista idealistista utopiaa.
-
KN1
-
Vieraas
Tiedotusjohtajan paranoiasta (esim. YLE Fem -tapaus) päätellen taitavat jonkin verran hetkauttaa. Hardcore-todistajaa ei tietysti hetkauta mikään, mutta näiden määrä tuntuu olevan vähenemään päin.KN1 kirjoitti:Olen usein miettinyt, miksei exien aivan asialliset kirjoitukset, jutut lehdistössä, jutut televisiossa oikeastaa mitenkään hetkauta jehovantodistajien yhteisöä? Johtopäätös on ollut, että jehovantodistajuuden liima on muualla, kuin vuosiluvuissa ja pieleen menneissä opeissa.
Mielestäni olet oikeassa, kiristäminen toimii. Silti amerikkalaisten tilastojen mukaan noin 2/3 JT-kasvatuksen saaneista lähtee järjestöstä.KN1 kirjoitti:Mikä on jehovantodistajuuden liima? Perhe ja yhteisö!
Omasta mielestäni Tonyn vertaus on kohtuullinen. Lahkossa on paremmat ruoat, mutta ajatusvankila on samaa tasoa. Jos toisinajattelua yhtään harrastaa ääneen, hyvä ei heilu.KN1 kirjoitti:Hoh hoijaa, Pohjois-Korea ja jehovantodistajatootko aivan tosissasi tuon rinnastuksen kanssa?
Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa yhteiskunta ja perhe ovat päinvastoin pirstaloituneet. Enää ei ole edes sellaista viiteryhmää kuin "nuoriso".KN1 kirjoitti:Yksilö on tulevaisuudessa yhä riippuvaisempi siitä yhteisöstä mihin syntyy. Kaikenlainen sooloilu vaarantaa yksilön hyvinvointia aivan eri tavalla, kun aikana, jolloin voi huoletta heittäytyä yhteiskunnan turvaverkkoihin.
Mitä tulevaisuus tuo, sitä ei taida tietää edes tilastotieteilijä. "Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen." (Tämä aforismi on laitettu milloin kenenkin suuhun.) Ihmisen luonto taitaa olla sellainen, että jos perustarpeet on tyydytetty, pelkkä talous ei sanele yksilön valintoja.
Ei kai kukaan täällä väitä, että aina ja kaikkialla voi lausua ääneen mitä ajattelee? Kyllähän jo evoluutiopsykologia sanelee missä kohtaa kannattaa avautua ja missä ei. On "maailmallisten" ja todistajien välillä silti valtava ero tässä asiassa. Lahkossa ei edes sanomisen rajoittaminen riitä, siellä rajoitetaan myös sitä mitä saa ajatella.KN1 kirjoitti:Väitän, että suurin osa palstan rehellisyysvaahtoajista on feikkejä, joiden valehtelu lähtee jo siitä, että esittää tuollaista idealistista utopiaa.
Aina välillä tulee vastaan väitteitä, että JT-touhu olisi rennompaa. Oman kokemukseni mukaan nämä relammat tapaukset ovat siinä järjestön ja "maailman" välimaastossa heiluvia yksilöitä. Kesän konventtien "luopiopuheista" voi päätellä mikä järjestön suhtautuminen toisinajattelijoihin on.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
KN1
- Tony
Nyt on jo sen luokan trollia ettäKN1 kirjoitti:Jehovantodistajilla on täysi vapaus tutustua exien väitteisiin ja niin he ovat tehneetkin.
Jos nyt kuitenkin pitäydytään siinä mitä Vt-seura esittää, niin Jehovan todistajia on hyvin tehokkaasti kielletty tutustumasta "exien väitteisiin".
Ei siltä varmaan välttyäkään voi. On silti kaksi täysin eri asiaa nähdä sivumennen kasvo mediassa, kun todella tutustua siihen mitä asiaa kasvoilla on.Oma ääri-jt äitini tuntee nimeltä Torninvartijan ja hänen pärstänsä on useimmille jehovantodistajille tuttu.
Minä taas väittäisin että hyvin harva on tutustunut näihin mainittuihin ohjelmiin. Moni on kyllä kuullut, mutta harva tutustunut.Pedofilia ja muut ohjelmat on takuuvarmasti katsottu, mutta eipäs liikehdintää näytä olevan.
Nyt ei KN1 ole tainnut lukea Vartsikoitaan. Niissä kyllä aika usein mainitaan mitä on sopivaa ajatella mistäkin asiasta. Esim. mitä tulee ajatella kritiikistä. Tällainen psykologinen ympäristö sulkee mielen tehokkaasti niiltä osin kuin lahko haluaa.>>suljettujen mielien rajat<< Toi on jättiläsmäistä hörhöilyä ja ihmisten aliarviointia. Keittiöpsykologian pohjanoteeraus.
Miksi uskonnon pitäisi olla kritiikin yläpuolella?Rakentavaa kritiikkiä uskonnolle? Juuri niin, tuo on Peter Pan todellisuutta. Jossain uskonnossa viilletään kurkku auki ja jossain erotetaan, mutta kuule hei se on tätä päivää. Voi voi, toki näin ei pitäisi olla snif, mutta kun se nyt vaan on sitä missä elämme, joten sen mukaan täytyy elää.
-
KN1
- Tony
Niin. Lähinnä siis muissa kehittyneissä maissa. En jotenkin kykene näkemään sellaista skenaariota uhkana, että malli laajenisi muuallekin.KN1 kirjoitti:Sellaista kritiikkiä mitä Suomessa esitetään, niin sellaista kritiikkiä esitetään hyvin harvassa maassa.
- Tony
Juuri näin. Kaikenlainen kyseenalaistaminen on kiellettyä. Myös kriittinen ajattelu. Jännä että tämä on sinulle uusi asia.KN1 kirjoitti:Hörhöily jatkuu >>siellä rajoitetaan myös sitä mitä saa ajatella<<Vieraas kirjoitti:Ei kai kukaan täällä väitä, että aina ja kaikkialla voi lausua ääneen mitä ajattelee? Kyllähän jo evoluutiopsykologia sanelee missä kohtaa kannattaa avautua ja missä ei. On "maailmallisten" ja todistajien välillä silti valtava ero tässä asiassa. Lahkossa ei edes sanomisen rajoittaminen riitä, siellä rajoitetaan myös sitä mitä saa ajatella..KN1 kirjoitti:Väitän, että suurin osa palstan rehellisyysvaahtoajista on feikkejä, joiden valehtelu lähtee jo siitä, että esittää tuollaista idealistista utopiaa.