Mielestäni on selvää että nimenomaisesti keho muodostaa identiteetin. Ainakaan meillä ei ole ensimmäistäkään tapausta jossa näin ei olisi.Drontti82 kirjoitti:On paljon helpompi sanoa mikä ei voi konstituoida (muodostaa) identiteettiä kuin mikä voi. Koska keho ei näytä voivan konstituoida, niin sen täytyy olla jokin muu, mikä se sitten onkaan.Tony kirjoitti:Miten identiteetin jatkumo ei sitten ole illuusio henkisessä todellisuudessa?
Ylösnousemus ja identiteetin jatkuvuus
Valvoja: Moderaattorit
- Tony
Re: Ylösnousemus ja identiteetin jatkuvuus
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Tony
No perkele. Eihän siitä täysin varma voi olla.p0ter0 kirjoitti:Oletko varma, että aamulla asiasta kertova sinä on alkuperäinen?
Pohjaan perimmäisen minä-kuvan muistiin. Muisti on se väline, jolla me identiteettimme luomme, tai ehkä paremminkin ylläpidämme sitä. Muistisairauksien yksi tuotehan on identiteetin mureneminen. Tai heikkeneminen. Miten sen nyt haluaa tulkita.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
- Tony
Kysymys kuuluukin: tunnemmeko me itsemme kysymysten johdosta entistä tyhmemmäksi, jolloin olemme eri entiteetti kuin ennen kysymyksiä.Drontti82 kirjoitti:Täytyy sanoa, että näiden kysymysten äärellä tuntee itsensä tymäksi.
-
p0ter0
Mikäli muistojen menettämisestä huolimatta olisit edelleen sinä, niin eikö se vastaisi melkoisesti tilannetta missä keho on identiteetti?Drontti82 kirjoitti:Tässä voisi ainakin tehdä eron essentiaalisten ja aksidentaalisten ominaisuuksien välillä. Mun järkeen menisi paremmin se, että tällainen absoluuttinen identiteetti rajattaisiin ainoastaan näihin essentiaalisiin ominaisuuksiin. Muistot vaikuttaisi kuuluvan aksidentaalisiin ominaisuuksiin, koska oletettavasti olisin edelleen minä, vaikka menettäisin muistini. Täytyy sanoa, että näiden kysymysten äärellä tuntee itsensä tymäksi.p0ter0 kirjoitti:Ketjun aiheeseen liittyen en siis luettuani ja muistettuani tämän ole sama entitetti kuin ennen tätä, koska minulla en eri ominaisuus (muisto) kuin aikaisemmalla entiteetillä?
Itse ajattelen identiteetin olevan kehon tai hengen sijasta jatkuvassa muutoksessa oleva kehon tuottama prosessi. Tuo prosessi on osa laajempaa prosessia mitä kutsutaan mm. maailmankaikkeudeksi.
-
Kapteeni
- Viesti:
Olen pohdiskellut, etta jos tuon ruumis-sielu-kahtiajaon sijasta olisikin kolmijako eli: ruumis, mieli, ja sielu. Vahan tahan suuntaan opetetaan esimerkiksi Urantia opissa. Olen joskus lukenut jopa nelijaosta jossa on: ruumis, mieli, sielu ja siihenpaalle viela henki.