UMK vol. 2

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Mievaan

UMK vol. 2

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Mä oon missanu jotain, siis päivitetty UMK?
Viimeksi muokannut Tony, 07.10.2013 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Jaettu omaksi ketjuksi aloituksesta "Assyrialainen hyökkää", WT15.11.13
YksinäinenSusi

Re: "Assyrialainen hyökkää", WT15.11.13

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

tää päivitysjuttukin on perusteltua, tottakai nyt jehovan maanpäällinen kanava saa päivittää raamattua, onhan sillä jehovan lupa ja käsky tehdä niin
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:tää päivitysjuttukin on perusteltua, tottakai nyt jehovan maanpäällinen kanava saa päivittää raamattua, onhan sillä jehovan lupa ja käsky tehdä niin
Se vaan kanava kun kertoo kuinka Jehova on erehtynyt sanomisissaan. Siinä ei toki ole mitään uutta, se on tuttua jo Raamatusta.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jehova luuli kerran olleensa väärässä, mutta huomasikin erehtyneensä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo

Kaarmis kirjoitti:Jehova luuli kerran olleensa väärässä, mutta huomasikin erehtyneensä.
Mutta Vt-seura ei halua paljastaa sitä?
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mievaan kirjoitti:Mä oon missanu jotain, siis päivitetty UMK?

voi olla, että linkin tarinoista luin aikoinani

http://www.jehovahs-witness.net/watchto ... lGTZK7YUSg

http://www.jehovahs-witness.net/watchto ... lGU6K7YUSh

En tiedä missä vaiheessa mennään... vai mennäänkö missään.. eiköhän aika paljasta.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Veli-Hopea

Veli-Hopea kirjoitti:

voi olla, että linkin tarinoista luin aikoinani

http://www.jehovahs-witness.net/watchto ... lGTZK7YUSg

http://www.jehovahs-witness.net/watchto ... lGU6K7YUSh

En tiedä missä vaiheessa mennään... vai mennäänkö missään.. eiköhän aika paljasta.

Nojaa jatketaan tähän :

http://jwsurvey.org/cedars-blog/new-eng ... ked-online

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Cedarsin mukaan siis kieleltään ajanmukaistettu versio, ei sen isompaa. Tuostahan on helppo saada sitten versiot muillekin kielille, kun riittää, että käännetään englannista.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Veli-Hopea

Vieraas kirjoitti:
Cedarsin mukaan siis kieleltään ajanmukaistettu versio, ei sen isompaa. Tuostahan on helppo saada sitten versiot muillekin kielille, kun riittää, että käännetään englannista.

Niin ja sitten sinne on lisätty sana Sparlock :D :D trololollolloo! :)

Festus

Viesti Kirjoittaja Festus »

Uusi UMK näyttää saapuneen. JWN sivustolla useampikin linkki.

http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/beliefs/1182

Kyllä kirkastuu!
"Mehän ei mitään tietoja olla sillä tavalla kerätty"
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kun minä ihmettelin ensi kertaa ääneen että mikä on Uuden Maailman Käännös (siitähän lainailtiin otteita välillä kokouksissa ja konventeissa, ennenkuin se käännettiin kokonaan suomeksi), niin minulle kerrottiin että se on Raamattu jota luetaan sitten myös paratiisissa. Mitäköhän versiota siitä, voisi nykyään kysyä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Tony kirjoitti:Kun minä ihmettelin ensi kertaa ääneen että mikä on Uuden Maailman Käännös (siitähän lainailtiin otteita välillä kokouksissa ja konventeissa, ennenkuin se käännettiin kokonaan suomeksi), niin minulle kerrottiin että se on Raamattu jota luetaan sitten myös paratiisissa. Mitäköhän versiota siitä, voisi nykyään kysyä.
Heh, no ymmärtämäni mukaan on muutama (pari?) jaetta poistettu kokonaan. Ehkä ne ei kelpaa paratiisiin. :)

En nyt ole ihan varma jakeiden poistosta..mutta mutta...

En tiedä mikä jumalan sanassa mättää ja millä oikeudella tuosta hyödyllisestä opuksesta oikaisemiseen ja ojentamiseen voidaan napsia jakeita pois. En nyt tässä vaiheessa viiti moittia poistamisia enempää kun en ole perehtynyt, mistä oikein on kyse.

En nyt vielä pysty antamaan tukea sille, että kyse olisi pelkästä sanojen nykyaikaistamisesta ja pidän kummallisena että tuollaista näin tiheään tahtiin tarvisi tehdä.

Kaarmis

Re: UMK vol. 2

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Koko raamattu on hyödyllinen..." ja niin eespäin, ei ollut tää nykyinen raamattu, vaan lähinnä septuaginta, sisältäen ns. vanhan testamentin sekä erinäisen määrän apogryfisiä kirjoja. En ymmärrä miksi jeppulat tukeutuvat 300-luvulla katolisen kirkon luomaan kaanoniin, silloinhan luopumus oli vaikuttanut kaanonin valintoihin?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Kaarmis kirjoitti:"Koko raamattu on hyödyllinen..." ja niin eespäin, ei ollut tää nykyinen raamattu, vaan lähinnä septuaginta
Olisi myös kiva kuulla, millä tavalla ns. heprealaiset kirjoitukset ovat kokonaisuudessaan hyödyllisiä. Ihan aikuisten oikeasti hyödyllisiä. Esimerkiksi teokraattisen koulun kohokohdat tyyliin:
51 Lopulta Hadad kuoli. Ja Edomin šeikkejä tulivat olemaan šeikki Timna, šeikki Alva*, šeikki Jetet, 52 šeikki Oholibama, šeikki Ela, šeikki Pinon, 53 šeikki Kenas, šeikki Teman, šeikki Mibsar, 54 šeikki Magdiel, šeikki Iram. Nämä olivat Edomin šeikit.
Kun ahkera tutkija saa selville, että Edomin šeikkejä eivät olleet vain Timna, Alva, Jetet, Ela, Pinon, Kenas, Teman, Mibsar ja Iram vaan myös Oholibama, niin palapelin palaset loksahtavat paikoilleen ja Totuuden™ logiikka avautuu? Haloo.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Markku Meilo

Vieraas kirjoitti:Olisi myös kiva kuulla, millä tavalla ns. heprealaiset kirjoitukset ovat kokonaisuudessaan hyödyllisiä. Ihan aikuisten oikeasti hyödyllisiä.
Tottamooses nuo tarinat ovat hyödyllisiä, ne osoittavat kuinka toistensa naapureina asustaneet kansat jakoivat jumaluuksia ja hellivät esimerkiksi yhteistä käsitystä litteästä maasta ja jakoivat yhteisen tarun vedenpaisumuksesta jne. Ilman tätä vanhaa perinnettä esimerkiksi UT:n Jeesuksen viittaus Nooan aikaiseen tuhoon olisi ollut kuulijoille käsittämätön.

Olisihan se melko vaikeaa vakuuttaa jokin maahamme muuttanut - ja Kalevalasta tietämätön - pakolainen siitä, että todellisuudessa maapallukkamme syntyikin sotkan munasta. Tuskin sotka aiemminkaan muni litteitä munia, joten hyvin loogisesti Kalevalamme on luotettavampi lähde pyöreähkön Telluksen syntytapahtuman suhteen.
Vastaa Viestiin