Jehovan todistajat mielellään uskovat juoruja, joiden mukaan joku vaikutusvaltainen suurhenkilö tai hänen läheisensä on jt. Näin he pääsevät sanomaan, että maailman johtajatkin tietävät asioiden todellisen (jt-)laidan. Minuakin yritettiin juoruissa linkittää korkeammalle kuin mitä olen. Romutin juorun, kun joku viaton herkkäuskoinen jt kysyi minulta asioiden todellista laitaa.Pehmoluopio kirjoitti: George Bushin avustaja on JT ja se on naimisissa minun kanssani.
Totuus: Ex-puolisoni oli oman firmansa tilaisuudessa ja sai todellakin kätellä George Bushia ja valokuvakin otettiin, mutta mitään muuta suhdetta Bushiin hänellä ei ollut.
Juoru oli levinnyt Itä-Suomesta ainakin Tornioon asti.
Seurakunnissa juoruilu
Valvoja: Moderaattorit
-
Astrologi
Re: Seurakunnissa juoruilu
- Jaakko Ahvenainen
Papella ei puolestaan ole psyko-sosiologisia soveltuvuustestejä ammattiinsa, mikä on huomattava puute -toisinaan hyvin huomattava.Lehtiveli kirjoitti:Mielestäni jo se, ettei yhdelläkään vanhimmista yleensä ole minkäänlaista koulutusta psykologiasta (kuten esimerkiksi papeilla on), kertoo paljon "vanhimmistojärjestelyn" tasosta ja heidän mahdollisuuksistaan auttaa seurakuntalaisia.
- Jaakko Ahvenainen
Juoruilusta seurakunnassa
Harmi, ettei JT-seurakunnassa osata käyttää luterilaisten tarjoamia ilmaispalveluja, kuten vaitiolovelvollisuuden alaisia kuuntelevia keskusteluja. Sitä voisi vaivihkaa diakoniakonttorin ovesta sisään livahtaa vaikkapa sovittuun aikaan ja saisi puhua sydämensä kyllyydestä, eikä kukaan koskaan tulisi kertomaan, kuka on käynyt tai mitä puhunut.
-
Marilyn
Todella huolestuttavaa on se, että vanhimmisto käyttäytyy kuin heillä kyseinen koulutus olisi. Antavat psykologisia neuvoja kirkkain silmin vaikkeivät pysty näkemään kokonaisuutta. Kun "pelaa" ihmismielen kanssa, tulisi tietää mitä tekee, eikä vain luulla tietävänsä. Se, että kuuluu johonkin lahkoon, ei tee ihmisestä erehtymätöntä. Piste! Näin he pahoinpitelevät apua hakevia väärillä neuvoillaan.Lehtiveli kirjoitti: Mielestäni jo se, ettei yhdelläkään vanhimmista yleensä ole minkäänlaista koulutusta psykologiasta (kuten esimerkiksi papeilla on), kertoo paljon "vanhimmistojärjestelyn" tasosta ja heidän mahdollisuuksistaan auttaa seurakuntalaisia.
Kaikista huolestuttavinta kuitenkin on se tosiasia, että suurin osa käyttää tuota auttajan roolia hyväkseen ja tahallaan ohjailevat heikkoja kohti haluamaansa suuntaa. Minulla on siitä valitettavasti omakohtaisia kokemuksia.
Heittää mulla kierroksille tämä....
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
- Jaakko Ahvenainen
Marilyn kirjoitti:Todella huolestuttavaa on se, että vanhimmisto käyttäytyy kuin heillä kyseinen koulutus olisi. Antavat psykologisia neuvoja kirkkain silmin vaikkeivät pysty näkemään kokonaisuutta. Kun "pelaa" ihmismielen kanssa, tulisi tietää mitä tekee, eikä vain luulla tietävänsä.
En ihmettele suuttumustasi, sillä kokemukseni yhtyy näkemykseesi. On edesvastuutonta lähteä leikkimään psykologia tai psykiatria, ellei tähän nimenomaista koulutusta ole. Edes pelkkä yleislääketieteen koulutus ei riitä.
Olisi perin outoa, jos joku (luterilainen tai muu) pappi rohkenisi tähän ryhtyä, tai diakoniatyöntekijä, vaikka heillä onkin koulutusta tunnistaa erinäisiä ihmismielen ongelmia. Koulutus takaa lähinnä sen, että henkilö voidaan ohjata oikeaan avunlähteeseen, ei sitä, että sen turvin voitaisiin lähteä kronkkimaan ihmistä.
Toki on totta, että lievissä jutuissa, niissä, missä pelkällä kuuntelulla ja keskustelulla voidaan auttaa, pyritään auttamaan -mutta aina auttajan omat valmiudet niitä vähääkään liioittelematta tiedostaen.
Korjauksesta vastaa MM
-
JohnTheRevelator
Itsekin hetken aikaa vanhimpana olleena olen paljon miettinyt asiaa. Ainoat ohjeet mitä saa on lahkon kirjallisuudessa ja koulutuksissa antama ohjeistus. Vanhimmat eivät todellakaan ole missään suhteessa päteviä neuvomaan toisia. Ainakin minua asia vaivasi todella paljon. Olin aika pulassa, kun en suoraan sanottuna kokenut olevani siinä asemassa, että neuvoisin jotakuta. Vanhinten ei tulisi ohjata omilla mielipiteillään mutta yleensä käy juuri niin. Ja niin moni pitää näitä miehiä arvostettuina. Monet vanhimmat itseasiassa ovat lahkon ajantasaisesta valostakin pihalla kuin lumiukot. On vastuutonta, että todellisissa vaikeuksissa oleva ihminen ohjataan ensisijaisesti seurakunnan vapaaehtoistyöntekijänä palvelevan juopon eläkkellä olevan putkimiehen jutulle(anteeksi räikeä kielikuva), jonka ainoa apu on suoraan vartiotornista luetut lainaukset ja kehotus luottamaan Jehovaan ja järjestöön kaikessa. Kyllä ne asiat siitä korjaantuvatTodella huolestuttavaa on se, että vanhimmisto käyttäytyy kuin heillä kyseinen koulutus olisi. Antavat psykologisia neuvoja kirkkain silmin vaikkeivät pysty näkemään kokonaisuutta. Kun "pelaa" ihmismielen kanssa, tulisi tietää mitä tekee, eikä vain luulla tietävänsä. Se, että kuuluu johonkin lahkoon, ei tee ihmisestä erehtymätöntä. Piste! Näin he pahoinpitelevät apua hakevia väärillä neuvoillaan.
Kaikista huolestuttavinta kuitenkin on se tosiasia, että suurin osa käyttää tuota auttajan roolia hyväkseen ja tahallaan ohjailevat heikkoja kohti haluamaansa suuntaa. Minulla on siitä valitettavasti omakohtaisia kokemuksia.
Heittää mulla kierroksille tämä....Argh!
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
-
Viiru
Noh niitä juorukelloja ja marttoja ei kaukaa tartte hakea. Tämän vuoksi pysyn hyvin, hyvin kaukana kotikunnastani kun marttojen suu alkaa käymään. Ja ties mitä alkaa tulemaan. Suurin valhe mitä keksivät oli se että isäni olisi kuollut. Soittivat ihan mummolleni asti moisesta.
Eikö ne ihmiset tajua jotka moisia juttuja levittelevät että miltä se saattaa tuntua kun kuulee vastaavaa jonkin vieraan suusta? tai alkaa saamaan ennenaikasia osanotto viestejä?
Että tekisi mieli työntää niillekkin martoille luu kurkkuun.
Eikö ne ihmiset tajua jotka moisia juttuja levittelevät että miltä se saattaa tuntua kun kuulee vastaavaa jonkin vieraan suusta? tai alkaa saamaan ennenaikasia osanotto viestejä?
Että tekisi mieli työntää niillekkin martoille luu kurkkuun.
-
Salkkumies
Minun tietääkseni papeilla(tai muilla poppamiehillä ei ole yhtään sen enempää pakollisia psykologianopintoja kuin putkimiehillä tai autonasentajillakaan.Lehtiveli kirjoitti:-- se, ettei yhdelläkään vanhimmista yleensä ole minkäänlaista koulutusta psykologiasta (kuten esimerkiksi papeilla on) --JohnTheRevelator kirjoitti:Usko vanhimmistojärjestelyyn rapisi aika äkkiä
korjattu lainauksen muotoilu -Jaakob
"-- the Bible cannot be properly understood without Jehovah´s visible organization in mind." (Watchtower 1.10.1967, s. 587)
-
Luopion toveri
-
Istuva Härkä
Olen huomannut että liukkain kanava seurakunnissa juttujen leviämiseen ovat sisaret, ja ehkä siksi että sisarten elämä on suhteessa kauhean tyhjää ja sen täyttää ainoastaan muiden sisarten kanssa ryyp.. siis oleilu ja baar... kentällä käyminen, ja selväähän se on että kun jostain on kanssa puhuttava ja mielellään jostain jännästä, nämä ehkä jopa pahaa tarkoittamattomat sisaret sitten kertovat aina hetimmiten mitä on kuullut tai nähnyt ja rattaat ovatkin liukkaat aina jutun päätepisteeseen saakka eli siihen saakka kunnes juttu kantautuu vanhinten korviin jotka pistävätkin sitten SS-koneistonsa heti käyntiin jotta se kyykäärme josta on puhuttu saataisiin välittömästi ruotuun. Siis silloin kuin juoru on paha.
Kuten pahat juorut, myös ns. iloiset juorut eli juoruilu esim kuvitelluista suhteista (jotka kuitenkin ovat häviävässä osassa, kyllä pahaa keksitään paljon hanakammin) jatkavat matkaansa kuukaudesta jopa kuuteen kuukauteen, erityisesti kun tomppelit odottavat jonkun menevän naimisiin ja jaksavat sitä odottaa, siitä huolimatta että henkilö ei koskaan olisi edes tapaillut ketään naista...(tai miestä)
Toki pahatkin juorut jatkavat matkaansa vielä vanhimmiston herättelemisestäkin eteenpäin, mutta useimmat sisaret saavat suurimman tyydytyksen kun henkilön pää on jo vadilla, eli suurta mielenkiintoa asiasta vauhkoomiseen ei niin paljon enää ole ja paikalliset henkilöt todennäköisesti jo asian tietävät ja sillä sipuli. Ns. hauskat juorut eli jonkun töpeksiminen vaikka puheessa eivät pitkälle liiku vaan sellainen asia nauretaan puhki todennäköisesti vain hyvin paikallisella tasolla eli lähinnä omassa seurakunnassa, todellinen aihe ja kiinnostavuus jutussa kun kerta on yleensä silloin hyvin pieni ja asia unohdetaan viikossa.
Itse olen ollut perättömien, paisuteltujen, vääristeltyjen ja muuten vain turhien juorujen kohteena niin usein että oksat pois, en niitä esiin tuo kuitenkaan koska silloin olen merkattu mies. Tässä uskonnossa merkkaus on voimakas ottaen huomioon että minut tunnistettaisiin tällöin (veljesseuran sivulla käyvänä) hengelliseksi huoraksi ja siitäkös taas lähtisi juttua rivakasti ja pitkälle!!
Kuten pahat juorut, myös ns. iloiset juorut eli juoruilu esim kuvitelluista suhteista (jotka kuitenkin ovat häviävässä osassa, kyllä pahaa keksitään paljon hanakammin) jatkavat matkaansa kuukaudesta jopa kuuteen kuukauteen, erityisesti kun tomppelit odottavat jonkun menevän naimisiin ja jaksavat sitä odottaa, siitä huolimatta että henkilö ei koskaan olisi edes tapaillut ketään naista...(tai miestä)
Toki pahatkin juorut jatkavat matkaansa vielä vanhimmiston herättelemisestäkin eteenpäin, mutta useimmat sisaret saavat suurimman tyydytyksen kun henkilön pää on jo vadilla, eli suurta mielenkiintoa asiasta vauhkoomiseen ei niin paljon enää ole ja paikalliset henkilöt todennäköisesti jo asian tietävät ja sillä sipuli. Ns. hauskat juorut eli jonkun töpeksiminen vaikka puheessa eivät pitkälle liiku vaan sellainen asia nauretaan puhki todennäköisesti vain hyvin paikallisella tasolla eli lähinnä omassa seurakunnassa, todellinen aihe ja kiinnostavuus jutussa kun kerta on yleensä silloin hyvin pieni ja asia unohdetaan viikossa.
Itse olen ollut perättömien, paisuteltujen, vääristeltyjen ja muuten vain turhien juorujen kohteena niin usein että oksat pois, en niitä esiin tuo kuitenkaan koska silloin olen merkattu mies. Tässä uskonnossa merkkaus on voimakas ottaen huomioon että minut tunnistettaisiin tällöin (veljesseuran sivulla käyvänä) hengelliseksi huoraksi ja siitäkös taas lähtisi juttua rivakasti ja pitkälle!!
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
-
Witless
Re: Seurakunnissa juoruilu
Itsestäni en ehtinyt kuulla, koska erosin loppujen lopuksi aika nopeasti, ehkä joidenkin mielestä jopa yllättäen. Eikä totta puhuen ole kiinnostanut pätkääkään.Lehtiveli kirjoitti:Onko vastaavasta kokemusta teidän seurakunnissanne? Tuleeko mieleen mitään hauskoja huhuja joita teistä on levitelty?
Viimeksi juoruja kuulin minun jälkeeni eronneesta kaveristani A, joka samoin erosi nopeasti kun ihan itse Franzin kirjaa lukemalla löysi totuuden Totuudesta(tm) ja palasi oikeaan maailmaan pois todistajien ajatuskuplamaailmasta. Eli faktat luettuaan tuli järkiinsä.
Vielä toisella pikkuvarpaallaan Järjestössä roikkuva kaverini B kertoi minulle äitinsä kuulleen että "seurakunnassa oli puhuttu" että onnellisesti naimisissa olleella kaverillani A oli salasuhde, vieläpä toisella paikkakunnalla. Tietysti oli, eihän arvostettu seurakunnan vanhin voi yhtäkkiä erota Järjestöstä ilman että taustalla on joku likainen ja hävettävä syy? Eihän?
Viimeksi muokannut Witless, 24.09.2007 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Witless
Eivätkös ne tehokkaimmat viestintäkanavat (kypsään ikään ehtineet sisaret, välillä myös vanhimpien vaimot) istu ennemminkin turvallisesti kahvipöydän ääressä?Istuva Härkä kirjoitti:Olen huomannut että liukkain kanava seurakunnissa juttujen leviämiseen ovat sisaret, ja ehkä siksi että sisarten elämä on suhteessa kauhean tyhjää ja sen täyttää ainoastaan muiden sisarten kanssa ryyp.. siis oleilu ja baar... kentällä käyminen, ja selväähän se on että kun jostain on kanssa puhuttava ja mielellään jostain jännästä,
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Istuva Härkä
Totta, puhuin todella nuoremmasta, ns. uudesta sukupolvesta jota koskaan ei pitänyt edes syntyä.Witless kirjoitti:Eivätkös ne tehokkaimmat viestintäkanavat (kypsään ikään ehtineet sisaret, välillä myös vanhimpien vaimot) istu ennemminkin turvallisesti kahvipöydän ääressä?Istuva Härkä kirjoitti:Olen huomannut että liukkain kanava seurakunnissa juttujen leviämiseen ovat sisaret, ja ehkä siksi että sisarten elämä on suhteessa kauhean tyhjää ja sen täyttää ainoastaan muiden sisarten kanssa ryyp.. siis oleilu ja baar... kentällä käyminen, ja selväähän se on että kun jostain on kanssa puhuttava ja mielellään jostain jännästä,Irish Coffeeta tai vastaavaa voi vähän välillä lorauttaa kuppiin, ja samalla kauhistella niitä nuoria jotka käyvät baarissa... Ok, omat kokemukseni ovat jo yli kymmenen vuoden takaa, joten ehkä meininki on siitä kehittynyt.
Kaupunki josta minä tulen, todella on melkein kokonaisuudessaan kehittyneempi versio tuosta kahvipöytäkulttuurista! Täällä sisaret jotka eivät ole naimisissa ja nuoret vaimolikat (naimisissa olevat 16-30-vuotiaat) todella käyvät yleisesti keskenään toistensa luona ihan antaumuksella alkomahoolia kuluttamassa (ja välillä tietty baarin puolella) ja ymmärrän että näin on myös muissa isommissa kaupungeissa, ehkä vieläkin selvempänä ilmiönä. Tietysti keski-ikäisten ompeluseurat ovat eri, siinä todella tarkennus on paikallaan. Nämä vanhemmat polvet eivät ole ehkäpä niinkään A-marketin kanta-asiakkaita, todella puhuin nykyisestä, nuoresta meikkujen sukupolvesta, joka on kehittynyt aivan uuteen suuntaan ja mukana olevat meikut voivat tämän vahvistaa jos vain uskaltavat ja jos eivät kovin eristyksissä elä..
Kun itse olen vielä melko nuori, kohdallani liukkain juorulinja kulkee muiden nuorten kautta. Vanhat ompeluseuralaiset tuntuvat kaikesta kuulevan jälkijunassa jos ollenkaan.
Se kun on oikeasti niin että eihän nykyinen marttaikäluokka seurakunnissa edes tiedä miten todellisuudessa nuorten sukupolvi voi ja mitä niiden kesken tapahtuu, kuulevat hyvin harvakseltaan asioita.
Ehkäpä pitää todella puhua juorujen liikkumisesta hyvin pitkälti juorun kohteena olevan ikäpolveen kiinteästi liittyen, ja onhan se luonnollista sillä eri ikäpolvien väliltä yksinkertaisesti puuttuu linkki. Nuoret eivät paljon tiedä vanhojen Viron reissuista ellei iso-äiti kerro!
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
-
Witless
Kiitos, kiinnostavaa saada vähän päivitystä nykytilanteesta. Alkomahoolin rooli ahdistuslääkkeenä näyttää pysyvän vankkana Jehovan järjestössä.Istuva Härkä kirjoitti: Totta, puhuin todella nuoremmasta, ns. uudesta sukupolvesta jota koskaan ei pitänyt edes syntyä.
- Richard Feynman
- Richard Feynman