TSV vaatii Jehovan todistajia noudattamaan lakia

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Re: TSV vaatii Jehovan todistajia noudattamaan lakia

Viesti Kirjoittaja Tony »

Harmus kirjoitti:Järjestelmällinen jonkin tiedon levittäminen lähialueellani, vaatii jonkinlaiset omat muistiinpanot siitä kenen luona on käyty ja mitä hän tykkäsi (Tyyliin: "Painu h***" tai "Kerro lisää"). Näiden tallentamista ei ole tuossa yllä olevassa listassa kielletty.

Edellisessä postauksessa puhuin jo siitä kuinka luvan kysyminen näiden välttämättömien tietojen tallentamiseen on varsinainen jääntekijä keskustelulle ja siten tappaa käytännössä oikeuteni saarnata järjestelmällisesti naapurustosta.
Jos tiedot ovat esimerkkisi tyylisiä (Tyyliin: "Painu h***" tai "Kerro lisää"), niin ovenavaajalla tuskin on mitään sitä vastaan että toivomukset kirjataan ylös. Käytännössä päinvastoin, näissä tapauksissa ovenavaaja todennäköisimmin toivoo asian kirjaamista ylös.

Tällaisten perusjuttujen kirjaaminen muistiinpanoihin ei ole ongelmallista vaikka niihin joutuisi kysymään luvan. Kenttäilijän loppukaneetti "laitan itselleni tähän ylös sen verran että muistan seuraavalla kerralla toiveesi" ei ole minkäänlainen jääntekijä keskustelulle. Tällainen toiminnan avoimuus voisi olla kenttäilylle jopa positiivista. Kaikki riippuu aina siitä, miten asia toteutetaan.

Toisaalta keissihän on olemassa siksi, että Vt-seura on ohjeistanut utelemaan myös niitä arkaluontoisia asioita, ja niihin on oltava henkilön suostumus jos tietoja kirjataan ylös. Riippumatta siitä kuinka (näennäisen) yksityisesti niitä kirjataan.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ja henkilörekisteri se on yksityisenkin pitämä henkilörekisteri. Haluaisiko Harmus, että joku taho (vaikkapa UUTn joku jäsen) pitäisi jehovantodistajista ja heidän mielipiteistään ja töppäyksistään henkilörekisteriä?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Harmus

Viesti Kirjoittaja Harmus »

Tony kirjoitti: Tällaisten perusjuttujen kirjaaminen muistiinpanoihin ei ole ongelmallista vaikka niihin joutuisi kysymään luvan. Kenttäilijän loppukaneetti "laitan itselleni tähän ylös sen verran että muistan seuraavalla kerralla toiveesi" ei ole minkäänlainen jääntekijä keskustelulle. Tällainen toiminnan avoimuus voisi olla kenttäilylle jopa positiivista. Kaikki riippuu aina siitä, miten asia toteutetaan.

Toisaalta keissihän on olemassa siksi, että Vt-seura on ohjeistanut utelemaan myös niitä arkaluontoisia asioita, ja niihin on oltava henkilön suostumus jos tietoja kirjataan ylös. Riippumatta siitä kuinka (näennäisen) yksityisesti niitä kirjataan.
Nekin, jotka eivät halua, että heistä kirjataan mitään ylös, täytyy kirjata jotenkin, jotta toive toteutuu :) Kirjoitan kuitenkin nimen ja vaikka merkinnän "käyty", jotten kävisi enää siellä. Nimi on pakko olla kirjattuna, koska ihmiset muuttavat asunnoistaan.

Minulla on siis pakosta yksityinen rekisteri alueeni ihmisistä, jos aion käydä järjestelmällisesti ihmisten luona. Muuten homma ei ole teoriassakaan mahdollista ja oikeuteni käydä yksityisenä ihmisen järjestelmällisesti muiden ihmisten luona on viety.

Ja kun sellainen rekisteri minulla on, niin kuinka käytännössä kukaan lähtee niiden sisältöä oikeasti valvomaan? Kaikki jää suositusen asteelle.
Tony

Harmus kirjoitti:Nekin, jotka eivät halua, että heistä kirjataan mitään ylös, täytyy kirjata jotenkin, jotta toive toteutuu :)
Nyt alkaa maistumaan saivartelulta. :) Luonnollisesti tällaisille ovenavaajille käy että toiveensa merkitään muistiin.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Harmus

Tony kirjoitti: Jos tiedot ovat esimerkkisi tyylisiä (Tyyliin: "Painu h***" tai "Kerro lisää"), niin ovenavaajalla tuskin on mitään sitä vastaan että toivomukset kirjataan ylös. Käytännössä päinvastoin, näissä tapauksissa ovenavaaja todennäköisimmin toivoo asian kirjaamista ylös.
En usko alkuunkaan tähän, patsi noiden "painu h**" kavereiden kohdalla. Ihmiset ovat varovaisia ja innostuvat yleensä mistä tahansa asiasta vasta kun jotenkin luottavat viestin tuojaan. Ensimmäisellä tapaamiskerralla ollaan varuillaan ja jos siinä yhteydessä sitten sanotaan jotain siihen suuntaan, että kirjaan ylös nyt jotain , niin ... pelko, epäilys herää ja tämä ihan riippumatta asiasta ja juttu jää siihen.

Ylöskirjauksen imoittaminen niiden kohdalla, jotka ovat normaaleja (eivätkä siis innostu helpolla mistään), johtaa keskustelun tukkeutumiseen. Kaikki järjestelmällinen tiedon leittäminen ihmisille heidän kotiovillaan muuttuu "virkamiestoiminnaksi".

Tällä lailla yritetään tuoda näkyväksi sitä, että Jehovat suunnittelevat jatkotoimenpiteitä kohdallasi, jos olet tullut hyvin juttuun heidän kanssaan. Mutta samalla muutetaan yleisiä mahdollisuksia käydä ihmisten luona järjestelmällisesti.
Tony

Harmus kirjoitti:Tällä lailla yritetään tuoda näkyväksi sitä, että Jehovat suunnittelevat jatkotoimenpiteitä kohdallasi, jos olet tullut hyvin juttuun heidän kanssaan.
Tämä on pelkästään rehellistä ja avointa. Miksi muistiinpanoja pitäisi saada tehdä asianomaisilta salaa?
Harmus

Kaarmis kirjoitti:Ja henkilörekisteri se on yksityisenkin pitämä henkilörekisteri. Haluaisiko Harmus, että joku taho (vaikkapa UUTn joku jäsen) pitäisi jehovantodistajista ja heidän mielipiteistään ja töppäyksistään henkilörekisteriä?
Ihmisten oikeuksia rajoittamalla ei luoda vain hyvää, vaan myös yleisempiä seurauksia. Pelkän lakipositivismi lietsonta, jotta päästään muiluttamaan yhtä uskontokuntaa tuntuu jotenkin falskilta.
Harmus

Tony kirjoitti:
Harmus kirjoitti:Tällä lailla yritetään tuoda näkyväksi sitä, että Jehovat suunnittelevat jatkotoimenpiteitä kohdallasi, jos olet tullut hyvin juttuun heidän kanssaan.
Tämä on pelkästään rehellistä ja avointa. Miksi muistiinpanoja pitäisi saada tehdä asianomaisilta salaa?
Oli kysymys yksityisistä muistiinpanoista yksityisen ihmisen yksityiskäyttöön. Ja tarkentavana erityispiirtenä näille muistiinpanoille oli järjestelmällinen käynti ihmisten luona jonkin sanoman kanssa. Oikeudet näihin muistiinpanoihin menevät tässä pesuveden mukana.

Minä haluan yksityisenä ihmisenä muistaa missä olen käynyt levitäessäni sanomaani. Ja sanoman vieminen edellyttää luottamusta. Jos saisin kaiken kirjoitettua vain päähäni, tässä ei kukaan melskaisi. Kaikki ymmärtäsivät, että tilanne on silloin sama kun lähestyn jotain vastakkaisen sukupuolen edustajaa. En heti kerro, että että yritän uudelleen, koska minulla on jokin tarkoitus mielessäni, jonka saavuttaminen edelyttää tietyn "luottamuksen" hankkimista.

Nyt minulta viedään siis oikeuksia pois yksityisenä sanoman levittäjänä, jonka yksityiset muistiinpanot järjestelmällisestä omasta työstä ihmisten tavoittamiseksi on nyt tuomittu.
Tony

Harmus kirjoitti:Pelkän lakipositivismi lietsonta, jotta päästään muiluttamaan yhtä uskontokuntaa tuntuu jotenkin falskilta.
Mielestäni tässä ei ole ollut tavoitteena minkäänlainen muiluttaminen, vaan ihan perusteltu pelisääntöjen muutos siihen että arkaluontoiseksi laskettavien henkilötietojen kerääminen nyt ainakin loppuu.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Harmus kirjoitti:Minä haluan yksityisenä ihmisenä muistaa missä olen käynyt levitäessäni sanomaani. Ja sanoman vieminen edellyttää luottamusta. Jos saisin kaiken kirjoitettua vain päähäni, tässä ei kukaan melskaisi. Kaikki ymmärtäsivät, että tilanne on silloin sama kun lähestyn jotain vastakkaisen sukupuolen edustajaa. En heti kerro, että että yritän uudelleen, koska minulla on jokin tarkoitus mielessäni, jonka saavuttaminen edelyttää tietyn "luottamuksen" hankkimista.

Nyt minulta viedään siis oikeuksia pois yksityisenä sanoman levittäjänä, jonka yksityiset muistiinpanot järjestelmällisestä omasta työstä ihmisten tavoittamiseksi on nyt tuomittu.
Haluasin tuoda tähän eipäs-juupas-väittelyyn erään mielenkiintoisen näkökohdan, mikä on ehkä jäänyt monelta huomaamatta.

Jehovan todistajat uskovat, että ”enkelit ohjaavat saarnaamistyötä” niin, että saarnaajat menevät oikealle ovelle oikeaan aikaan. Jos kerran näin olisi, mihin tarvittaisiin muistiinpanoja, kun enkelit kuitenkin asian lopulta hoitaisivat?

Tässä eräs lainaus, mikä kertoo Jehovan todistajien uskosta:
*** Vartiotorni 2009 15/5 s. 25 kpl 18 Enkelit – ”julkisesti palvelevia henkiä” ***
Nykyään enkelit eivät johdata meitä vilpitönsydämisten ihmisten luo puhumalla meille, kuten enkeli puhui Filippokselle ja ohjasi hänet etiopialaisen eunukin luo (Apt. 8:26–29). Monet nykyajan kokemukset kuitenkin osoittavat, että enkelit tukevat kulissien takana Valtakunnan saarnaamistyötämme ja opastavat meidät niiden luo, ”joilla on oikea asenne ikuisen elämän saamiseksi” (Apt. 13:48).

Jehovan todistajilta voisi kysyä, että eivätkö he uskokaan järjestön viralliseen oppiin enkelien ohjauksesta? Muistiinpanot ovat siis tarpeettomia, jos kerran enkelit kuitenkin tietävät asiat ja ohjaavat toimintaa. Eihän Filippoksellakaan ollut muisiinpanoja!

Ja jos ei ihan täydestä sydämestään luota enkelien apuun ja haluaa tehdä muistiinpanot, ne voi tehdä, kunhan muistaa kysyä luvan. Silloin kaikki on reilua, avointa ja laillista.

Millaisen kuvan ovenavaaja saa Jehovan todistajasta, jos hän huomaa, että hänestä SALAA tehdään muisiinpanoja? Olisi parempi rakentaa luottamus ovenavaajaan heti aluksi, ettei joudu myöhemmin selittelemään tätä salaista metodia.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Minua ei ollenkaan haittaa, jos tämä tekee jehovantodistajien saarnaamistyön mahdottomaksi. Oma kokemukseni jehovantodistajuudesta ei saanut mitään hyvää aikaan, päinvastoin.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Johanneksen poika kirjoitti:Jehovan todistajat uskovat, että ”enkelit ohjaavat saarnaamistyötä” niin, että saarnaajat menevät oikealle ovelle oikeaan aikaan. Jos kerran näin olisi, mihin tarvittaisiin muistiinpanoja, kun enkelit kuitenkin asian lopulta hoitaisivat?
Tässä on mielestäni koko keskustelun ytimeen kuuluva asia. Voidaankin oikeastaan todeta, että muistiinpanojen tarve osoittaa ettei enkeleillä ole mitään tekemistä heidän työnsä kanssa. Eivätkä oikeastaan teoillaan usko Jeesuksen johtavan saarnaamistyötä. :D

Voisivat osoittaa uskonsa oppeihinsa ja oma-aloitteisesti hävittää kaikki muistiinpanot ja luottaa Jehovan tai Jeesuksen lähettämiin enkeleihin.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Vastaa Viestiin