A-studio (23.9) Jehovan todistajat ja lasten oikeudet

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Bunica

Re: A-studio tänään (23.9) Jehovan todistajat ja lasten oike

Viesti Kirjoittaja Bunica »

Kynsilakka kirjoitti: Kiitos Veikko, sanoit sen suoraan, karttamista ei ole. Helpottaa varmasti montaa, etenkin nuorta, jotka pohtivat lähtisikö järjestöstä vai ei.
:D Tämä onkin koko valehteluepisodin valoisa puoli. Toivottavasti monet ottavat Veikkosen puheet tosissaan ja lähtevät vapauteen ilman pelkoa karttamisesta ja hylkäämisestä!
Tony

Re: A-studio (23.9) Jehovan todistajat ja lasten oikeudet

Viesti Kirjoittaja Tony »

Hakkarainen totesi haastattelussa että välillä kun kuuntelee uutisia niin on vaikea uskoa, että puhutaan meistä. Näin entisen Jehovan todistajan näkökulmasta voi todeta että välillä kun kuuntelee ja lukee Jehovan todistajien tiedotusosaston esityksiä mediassa, niin on vaikea uskoa, että niissä puhutaan Jehovan todistajista.

Karttamista ei ole, erotettuja saa morjenstella eikä lapsiakaan "missään tapauksessa" kuriteta ruumiillisesti. Mistä nämä miehet oikein puhuvat? Eivät ainakaan Jehovan todistajista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Leinosen kommentti siitä, että uskonto ei aiheuta ongelmia, oli myös hyvin mielenkiintoinen. Miten kukaan voi sanoa kenenkään puolesta jotain tuollaista täydellä varmuudella? Ja vielä kaikkien yhteisön jäsenten puolesta?

Lausunto kiteyttää tosin hyvin, miltä pohjalta yhteisössä esiintyviä ongelmia käsitellään - kaikki ongelmat johtuvat yksilöstä, uskonnossa ja järjestössä ei ole koskaan mitään vikaa.

Itse kullekin syntyy erilaisia ongelmia ja sitten heillä on paha olo siitä syystä. Mutta nämä henkilökohtaiset ongelmat, toisinaan ne sitten kohdistuvat ja kohdistetaan sitten uskontoon, mutta uskonto ei aiheuta näitä ongelmia. - Veikko Leinonen
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Miten kukaan voi sanoa kenenkään puolesta jotain tuollaista täydellä varmuudella? Ja vielä kaikkien yhteisön jäsenten puolesta?
No tätä minä ihmettelinkin siinä kohtaa, kun Veikkonen toivottaa lapsiasiavaltuutetun Beteliin, paikkaan missä ei edes lapsia ole. Sielläkö sitten kerrotaan lasten puolesta miten asiat ovat?

Voidaanko rehellisesti sanoa, että siellä konttorinpuolella saadaan oikea kuva asian laitumista?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Tony kirjoitti:uskonnossa ja järjestössä ei ole koskaan mitään vikaa.
Äläpäs nyt luopiovääristele! Ari Hakkaraisen vuosia jatkuneen valvojan uralla on kyllä tullut Suomenmaassa vastaan yksi perheväkivaltatapaus JT-perheessä. Ja "se on siinä." :)
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Tony

Vieraas kirjoitti:
Äläpäs nyt luopiovääristele! Ari Hakkaraisen vuosia jatkuneen valvojan uralla on kyllä tullut Suomenmaassa vastaan yksi perheväkivaltatapaus JT-perheessä. Ja "se on siinä." :)
Niin mutta ei tota(kaan) voida uskonnon piikkiin laittaa. :)
Tony

Veli-Hopea kirjoitti:No tätä minä ihmettelinkin siinä kohtaa, kun Veikkonen toivottaa lapsiasiavaltuutetun Beteliin, paikkaan missä ei edes lapsia ole. Sielläkö sitten kerrotaan lasten puolesta miten asiat ovat?

Voidaanko rehellisesti sanoa, että siellä konttorinpuolella saadaan oikea kuva asian laitumista?
Leinosellahan on ollut aikaisemminkin ilmiömäisiä kykyjä kertoa mitä yksilöt tuntevat ja kokevat. Asevelvollisuusasiassa osasi kertoa että jos vapautus poistuu, kaikki asevelvolliset menevät vankilaan (vaikka siviilipalvelus on omantunnon asiaksi luokiteltu valinta). En siksi ihmettele ollenkaan että herralla on harhoja yhteisön jäsenten tuntemuksista ja kokemuksista myös muissa yhteyksissä.

Aika näyttää miten lapsiasiavaltuutettu asiassa toimii. Vähän on kyllä jäänyt mielikuva valtuutetusta jonka kantaaottavuus on varsin näennäistä.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Vieraas kirjoitti: Äläpäs nyt luopiovääristele! Ari Hakkaraisen vuosia jatkuneen valvojan uralla on kyllä tullut Suomenmaassa vastaan yksi perheväkivaltatapaus JT-perheessä. Ja "se on siinä." :)
Herää epäilys, että Ari Hakkarainen on joskus valvojan ominaisuudessa kenties hieman nukahtanutkin?

Eihän kyse ole nyt kuitenkaan tästä Hakkaraisesta?
And Justice For All
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Itse tiedän jo yhdestä srk:sta kaksi vaimoaan (useasti molemmissa tapauksissa) pahoinpidellyttä miestä, joiden toimintaan eivät vanhimmat puuttuneet. Ohjeet vaimoille olivat luokkaa "koita kestää, kyllä Jumala korjaa asian". Toki todistajaksi minusta näissä tapauksissa ei ole, koska en ole nähnyt itse tapahtumia, ainoastaan sivusta kuullut lapsena näiden naisten ikäviä kertomuksia ja pelkoja.

Lasten ruumiillista kuritusta koki useampikin kavereistani, meidän perhe mukaan lukien. Ymmärrän kyllä että uskonto ei itsessään aiheuta suoranaisesti tällaista toimintaa, ja vastuu tästä todellakin on mielestäni väärin toimineilla vanhemmilla. Järjestö ei vaadi ruumiillista kuritusta, ja ohjeistuskin on kääntynyt viime vuosikymmenellä painottamaan sanallista kurinpitoa (jossa tässäkin on vaarana toki henkinen väkivalta). Kuitenkin järjestö/ Jt-yhteisö on antanut hiljaisen hyväksyntänsä tällaiselle toiminnalle, eikä sitä osata ajatella rikollisena toimintana, millaiseksi se on luokiteltu Suomessakin jo kohta 30 vuotta.

Väkivallan syitä on ylipäätään vaikeaa määrittää, koska yleensä niihin johtaa useampi seikka samanaikaisesti. En itse koe että uskonto olisi omalla kohdallani ollut suurin syy saamaani "kuritukseen", mutta koen että uskonto antoi sille perusteet ja mahdollisuuden. Näihin haluaisin puuttua ja saada muutosta aikaan, jos pystyisin.
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

Toimittaja antoi PR-managerin ohjata aiheesta ulos. En muista että olisi kunnolla kysynyt harmagedon pelottelusta ja syvällisemmin asenteista ulkomaailmaan. The Devil is in the details.

Kaikki lapset tulisi olla vartsikantutkistelussa läsnä - aivan kuin kaikkien seurakustalaisten (muutoin saa epäsäännöllisen kokouksissa kävijän ja heikon leiman). Ja perheen tulisi vielä valmistautua siihen käymällä tarjoiltu henkien pikaruoka lävitse - lastensa kanssa. Ja mitähän helmikuun 9. 2014 (armon vuonna jona pikku-J:n kunkkupallille istahtamisen ja näkymättömän läsnäolon alusta tulee jo 100 vuotta) päivänä lapsoset kuulevat salin lavalta poristavan...

"Historia vahvistaa, että vähitellen kehittyi jako papistoon ja maallikoihin. Kolmanteen vuosisataan mennessä "laittomuuden ihminen", kristikunnan papisto kollektiivisena ryhmänä, oli ilmaantunut."

Muiden uskontojen kunnioittamista? Kyllä, ne muut jotka itseään kristityksi kehtaa väittää on laittomia kristittyjä. Ainakin jos vartiolautakasaa on uskominen ja miksipä emme uskoisi.

"Suuri ahdistus puhkeaa pian ja tämän pahan järjestelmän loppu lähestyy, joten nuo ensimmäisellä vuosisadalla annetut henkeytetyt varoitukset ovat nykyään entistä merkityksellisempiä. Emme todellakaan halua "jättää huomioon ottamatta" Jehovan "ansaitsemattoman hyvyyden – – tarkoitusta" ja menettää meille luvattua ikuista elämää"

Lyhyesti sanoen ota varoitukset huomioon tai kuolo käy harmageddonissa, mm. edellisessä kappaleessa annetusta varoituksessa seurakunnassa kriittisesti ajattelevien karttamisesta.

"Meidän täytyy ehdottomasti muistaa, että nämä ovat "viimeisiä päiviä". Voisi olla vaarallista viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät tunnusta tätä tosiasiaa."

Tarvitseeko tätä edes suomentaa JT - suomi - JT -sanakirjalla... sellaisten ihmisten kanssa ei saa hengailla, jotka eivät usko saatanan maailmanjärjestyksen (mukaan lukien suomen valtio) olevan välittömästi käsillä.

Jehovan todistajalle täytyy olla todellista mm. se että maailmanloppu (muu ihmiskunta kuin Jehovan todistajat) on hyvin erittäin lähellä. Kaikki on, tai saattaa olla, saatanasta paitsi vartiotorni-seura ja sen julkaisut ja JT-maailmankuvan kanssa sopusoinnussa olevat jutut niin kuin kukat ja pikku puput... Ja tämä myydään totena lapsille. Aikuisten oikeasti. Aivopesukultti.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Aika monessa kohtaa Leinonen kieltää seuran opetukset, mutta lopussa oli jo ihan opillista kapinaa totuutta vastaan.
Leinonen väitti, että uskonto ei aiheuta mitään ongelmia. Sehän on tietysti hyvä juttu, jos noin on, mutta on aika suuressa ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa, että hänen seuraamisensa vuoksi joutuisi kestämään kaikenlaisia vainoja ja kärsimyksiä.
Taitaa olla vähän liian leppoisat oltavat siellä Betelin aitojen takana herran kalukukkarossa.
Let me go Master I hate you so
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Voi Hakkarainen minkä teit.... Loukkasit minua niin syvästi. Valehtelit ja en usko että voin ikinä antaa anteeksi. Silloin menneisyydessä kerroin pahoja asioita, jaoin salaisuuksia, mitä vain sinä ja tosi harva muu tietää, nyt väitit että niitä on ollut vain yksi...tai sitten sinulla on huono muisti. Niin monet "ystävät" ovat tuotaneet pahaa mieltä, mutta ajattelin ettet sinä...pidin sinua vähän parempana kuin muita, sinä sentään yritit auttaa, kuuntelit. Pala tuli kurkkuun haastattelusi jälkeen. Ehkä tunnista minut tästä, en enää välitä, millään ei ole enää merkitystä =(
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Vieraas kirjoitti:
Vain yksi, ja sekin omassa perheessä?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Tony

Kuva
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mievaan kirjoitti:Voi Hakkarainen minkä teit.... Loukkasit minua niin syvästi. Valehtelit ja en usko että voin ikinä antaa anteeksi. Silloin menneisyydessä kerroin pahoja asioita, jaoin salaisuuksia, mitä vain sinä ja tosi harva muu tietää, nyt väitit että niitä on ollut vain yksi...tai sitten sinulla on huono muisti. Niin monet "ystävät" ovat tuotaneet pahaa mieltä, mutta ajattelin ettet sinä...pidin sinua vähän parempana kuin muita, sinä sentään yritit auttaa, kuuntelit. Pala tuli kurkkuun haastattelusi jälkeen. Ehkä tunnista minut tästä, en enää välitä, millään ei ole enää merkitystä =(
Surullista luettavaa ...täynnä pettymystä. Me kaikki ollaan täällä pettyneinä tukemassa toisiamme. Myös sinua Mievaan. Se mitä Leinonen sanoi aikoinaan "yhden käden sormista", voi minun puolestani Hakkarainen ottaa nuo sormet vaikka nyrkkinä hanuriinsa. Niin täyttä valhetta molemmilta ja niin julkisesti.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin