Jehovan todistajien opetusvideo kasvattaa väärin
Valvoja: Moderaattorit
- Johanneksen poika
- Viesti:
Jehovan todistajien opetusvideo kasvattaa väärin
Psykologi kertoo mielipiteensä ammattikasvattajana Vartiotorniseuran opetusvideosta, missä Leevi joutuu heittämään lelun pois, koska Jehova vihaa sitä. Uutinen oli tämän aamun Aamulehdessä. Julkinen kiitos uutisvinkin lähettäneelle!
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s108.html
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s108.html
- Tony
Re: Jehovan todistajien opetusvideo kasvattaa väärin
Onpa loistavaa että myös ammattilaiset ottavat osaa julkiseen keskusteluun asian tiimoilta. 
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Elizium
On todellakin hieno asia, että aiheesta on noussut kunnon keskustelua! Myös NYT-liitteessä oli samasta asiasta hyvää pohdintaa. Nämä "kasvatusmenetelmät" ovat kyllä aivan käsittämättömiä näin ihan äidin ja kasvatusalan ammattilaisen näkökulmasta. Enkä varmasti ole ainut. Lisää vain asiantuntijoiden mielipiteitä!
-
Harmus
Mielenkiintoista, että psykologi käytti tässä sanaa "curling vanhemmuus". Olen ymmärtänyt sen merkitsevän vanhempia, jotka tasoittavat lapsiensa tietä ja raivaavat esteet, niin että lapsi saa päättää kuin hirmuhallitsija.
Ymmärretävästi näilläkin vanhemmilla on tietysti aina jokin tavoite mielessään. JT-vanhemmilla ainakin on.
Ymmärretävästi näilläkin vanhemmilla on tietysti aina jokin tavoite mielessään. JT-vanhemmilla ainakin on.
-
Viljo
Minulla on hieman toinen käsitys curling-vanhemmuudesta. Curlingissa kivi on tahdoton objekti, jota pyritään saattamaan kulkemaan omien tavoitteiden mukaan, voittamaan kilpailu. Samoin curling-vanhemmat pyrkivät tekemään, mutta sen sijaan että lapsella olisi mahdollisuus tehdä hirmuhallitsijan tavoin päätöksiä, niin hänen on käytännössä alistuttava vanhempien ratkaisuihin. Lapsen omalle tahdolle ei oikein jää tilaa.Harmus kirjoitti:Mielenkiintoista, että psykologi käytti tässä sanaa "curling vanhemmuus". Olen ymmärtänyt sen merkitsevän vanhempia, jotka tasoittavat lapsiensa tietä ja raivaavat esteet, niin että lapsi saa päättää kuin hirmuhallitsija.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Harmus
Sitähän Curling on, mutta tätä termiä käytetään kyllä usein kun painotetaan esteet "siivoavia" vanhempia. Hirmuhallitsija ei ehkä ollut oikea termi, röyhkeys ehkä parempi. Nopea google-haku tuotti heti myös seuraavaa tekstiä.Viljo kirjoitti:Minulla on hieman toinen käsitys curling-vanhemmuudesta. Curlingissa kivi on tahdoton objekti, jota pyritään saattamaan kulkemaan omien tavoitteiden mukaan, voittamaan kilpailu. Samoin curling-vanhemmat pyrkivät tekemään, mutta sen sijaan että lapsella olisi mahdollisuus tehdä hirmuhallitsijan tavoin päätöksiä, niin hänen on käytännössä alistuttava vanhempien ratkaisuihin. Lapsen omalle tahdolle ei oikein jää tilaa.Harmus kirjoitti:Mielenkiintoista, että psykologi käytti tässä sanaa "curling vanhemmuus". Olen ymmärtänyt sen merkitsevän vanhempia, jotka tasoittavat lapsiensa tietä ja raivaavat esteet, niin että lapsi saa päättää kuin hirmuhallitsija.
"Psykologi Bent Hougaardin käsite curling-vanhemmuus tuli kuin taivaanmannana monille neuvottomille kasvattajille, jotka tasapainoilevat koulun sääntöjen ja vanhempien mielipiteiden välillä. Curling-vanhemmuus tarkoittaa sitä, että vanhemmat tasoittavat lapsien tien kehdosta kouluun, ja ryhtyvät näiden laupeiksi kotisamarialaisiksi, palkatta. Koti on viihdytyskeskus, jossa määrää alle kouluikäinen. Lasten elämä on kuin sileää curling-rataa, elo suojaisa kuin munankeltuaisella. Hougaardin mukaan curling-lapsista kasvaa röyhkeitä aikuisia, jotka eivät kestä vastoinkäymisiä."
Lähde: http://ellit.fi/ihmissuhteet/perhe/curl ... -ei-keppia
-
Elizium
En kyllä oikeen täysin ymmärtänyt tuota JT- äidin toiminnan vertaamista curling- vanhemmuuteen...mut voisikohan se tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että sen sijaan et tämä JT- Äiti oikeasti kasvattaisi lastaan niin nyt hän hoitaa kasvattamisen syyllistämisen kautta ilman, että lapsi oppii itse syy-seuraussuhteita ja sitä mikä on oikein ja väärin. Sekin omalla tavallaan lapsen tien siloittamista
-
ajoulupukisti
"Saatanasta ei näkynyt vilaustakaan." 
Vakavoituen... sanon, että todistajuus on täynnä kaksoissidoksia.
http://narsistienuhrientuki.yhdistysava ... e_-171272/
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind
Epävarmuutta. Toivottomuutta....
Aivopesukultti!
Vakavoituen... sanon, että todistajuus on täynnä kaksoissidoksia.
http://narsistienuhrientuki.yhdistysava ... e_-171272/
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind
Epävarmuutta. Toivottomuutta....
Aivopesukultti!
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
-
Mir
Psykologithan edustavat maailmallista viisautta - joka on tyhmyyttä jehovan silmissä.
-
Kivikko
Curling-vanhemmuutta itsekin tässä jäin ihmettelemään ilmauksena. Voisiko kyseessä olla viittaus siihen, että annetaan lapsen päättää, mutta Jt:t vaan rajoittavat vaihtoehdot yhteen, kun muut vanhemmat antavat yleensä useamman vaihtoehdon?
Vertaisin siis jotenkin näin:
Äiti: "Pirkko, haluatko syödä perunan kanssa kana-, vai jauhelihakastiketta tänään?" Lapsi valitsee kumman tahansa ja äiti tottelee.
Jt-äiti: "Pirkko, syötkö tänään perunan kanssa jauhelihakastiketta, jota Jumalakin rakastaa, vai kanakastiketta, jota Saatana yrittää saada sinut syömään jotta kuolisit?" Lapsi valitsee jauhelihan, mikä on jo kypsennetty, eikä äiti ole edes ostanut kanaa kotiin.
Vertaisin siis jotenkin näin:
Äiti: "Pirkko, haluatko syödä perunan kanssa kana-, vai jauhelihakastiketta tänään?" Lapsi valitsee kumman tahansa ja äiti tottelee.
Jt-äiti: "Pirkko, syötkö tänään perunan kanssa jauhelihakastiketta, jota Jumalakin rakastaa, vai kanakastiketta, jota Saatana yrittää saada sinut syömään jotta kuolisit?" Lapsi valitsee jauhelihan, mikä on jo kypsennetty, eikä äiti ole edes ostanut kanaa kotiin.
- Jaakko Ahvenainen
Mulle tulee mieleen curling-vanhemmuudesta ne kaksi harjanheiluttajaa, jotka koettavat avitta kiveä oikeaan kohteeseen.
-
SisarHento
Tämä oli yksi mm. yksi seikka, joka sai minut epäilemään Jehovan todistajien"totuutta".Itse kun olin paljon lukenut psykologista kirjallisuutta, huomasin, ettei kaikki käy yks yhteen.Mir kirjoitti:Psykologithan edustavat maailmallista viisautta - joka on tyhmyyttä jehovan silmissä.