Ihmetyttää vaan nämä ns. omantunnon kysymykset. Miten se, että syntymäpäiväjuhlien sijaan vietetään "lastenjuhlia" johon jokainen tuo "isäntä" - tai "emäntä" lapselle lahjan, eroaa oikeista synttärijuhlista? Siis muuten kuin ettei se päivä satu olemaan tämän lapsen syntymäpäivä. Ja kuitenkin juhlitaan häitä, valmistujaisia... Olen vähän ihmeissäni.
Sain taas tänään aivan uudenlaisen käsityksen todistajien ahdasmielisyydestä keskustellessa erään kanssa. Mitä enemmän kyseiseen uskontoon tutustun sitä luontaantyöntävämmältä se tuntuu. Kaikki ne hyvät asiat pyyhkiytyvät pois kaiken sen ahdasmielisyyden ja ihmisten keksimän satuilun vuoksi.
JT:n omatunnosta...
Valvoja: Moderaattorit
- Jaakko Ahvenainen
Re: JT:n omatunnosta...
Oikeastaan kysymys on puritasmin eräästä haarasta, mistä sittemmin muodostuivat Jehovan todistajat.
Mitä omatuntoon tulee, se on aina hieman venyvä käsite. Minä en todistajien omasta tunnosta tiedä ja omastanikin sen verran, että tunnen syvää inhoa, kun ovelleni tullaan jonkun Jehovan nimissä kertomaan puolitotuuksia tai suorastaan valehtelemaan. Tätä kaiketi kutsutaan teokraattiseksi sodankäynniksi.
Mitä omatuntoon tulee, se on aina hieman venyvä käsite. Minä en todistajien omasta tunnosta tiedä ja omastanikin sen verran, että tunnen syvää inhoa, kun ovelleni tullaan jonkun Jehovan nimissä kertomaan puolitotuuksia tai suorastaan valehtelemaan. Tätä kaiketi kutsutaan teokraattiseksi sodankäynniksi.
- Tony
Jos ajatellaan näiden omaleimaisten kieltojen syitä, niin yksi selitys on se, että kyse on vain tavasta erottautua (uskonnollisilla) markkinoilla. Ollakseen oman sortin Totuus, lahkon on erottauduttava jollain tavalla muista markkinoilla olevista lahkoista. Jos ihminen saadaan halutulla tavalla 'oivaltamaan', että syntymäpäivät ovat epäraamatullisia, ja vaikkapa että Jeesus ei suinkaan kuollut ristillä (vaan paalussa), niin ihmiselle saadaan muodostettua kokemus Totuudesta™.Elizium kirjoitti:Ihmetyttää vaan nämä ns. omantunnon kysymykset. Miten se, että syntymäpäiväjuhlien sijaan vietetään "lastenjuhlia" johon jokainen tuo "isäntä" - tai "emäntä" lapselle lahjan, eroaa oikeista synttärijuhlista? Siis muuten kuin ettei se päivä satu olemaan tämän lapsen syntymäpäivä. Ja kuitenkin juhlitaan häitä, valmistujaisia... Olen vähän ihmeissäni.
Sillä ei siis ole suurta merkitystä, onko näillä Totuuksiksi koetuilla asioilla yhteyttä todellisuuteen, onko niillä välttämättä edes mitään merkitystä tai ovatko ne perusteltavissa. Näennäiset syyt ja perustelut riittävät aivan hyvin. Pääasia on se että ne auttavat erottautumaan muusta uskonnollisesta massasta. Nämä erot ovat yhtenä osana kokonaisuutta, kun ihminen selittää itselleen että on löytänyt Totuuden™.
Laajemmin ottaen omantunnon kysymykset saattavat herättää lahkossa hyvin mielenkiintoisia tulkintoja ja käytäntöjä. Joillekin todistajille ei esimerkiksi tule mieleenkään pelata rahapelejä Suomen kamaralla, mutta kun ollaan ruotsinlaivalla, hedelmäpelejä saatetaan kyllä pelata. Toiset taas saattavat olla alkoholinkäytön suhteen kovastikin kohtuuden kannalla, mutta etelänreissuilla lähtee lapasesta.
Ihminenhän on ollut haka kiertelemään sääntöjä ja säädöksiä omaksi edukseen niin kauan kuin sääntöjä ja säädöksiä on ollut olemassa. Ei kai tässäkään sen kummemmasta ole kyse? Uskonnollisessa kontekstissa asia saa kieltämättä surkuhupaisia piirteitä. Juutalaisillakin on jos jonkinlaista sääntöä, ja melkein samassa suhteessa tapoja miten kiertää sääntöjä.
http://www.studio55.fi/matkailu/article ... not/131488Sapatin vietto vaikuttaa myös moniin arkisiin toimintoihin. Sapatin aikana on kiellettyä pistää sähkövirtaa päälle tai pois tai tehdä tulta. Jerusalemissa on hotelleja, joihin on rakennettu erityinen sapattihissi.
− Hissi pysähtyy automaattisesti ilman napin painallusta jokaisessa kerroksessa, ja siten sapatin viettäjä voi käyttää sitä, Reikko kertoo.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Esa H
Siitä on pitkä aika kun olen kuulut jotain teokratiasta tai totuudesta. Siin oikeasti. Muuan viisas on sanonut aikoinaan, mitä suurempi on tiedon valtameri sitä suurempi on tietämättömyyden rantaviiva. Pitäisi jokaisen terveen ihmisen miettiä itse omilla aivoillaan, ei voi olettaa että joku James Brooklyynistä voi vakuuttaa tai kertoa totuuksia siitä miten tulisi toimia tai tehdä. Eihän näiden ns jumalan kansaan kuuluvien todistajien keskuudessa ollut ainoatakaan koineen Kreikan tai Heprean kielen taitoista asiantuntijaa. Vaan ihan vannabee pohjalta pojat lähti. Ottaa selvää kuka haluaa
Viimeksi muokannut Tony, 14.10.2013 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausta fiksailtu
Syy: Lainausta fiksailtu