Bergerac kirjoitti:
Sivumainintana, miten helvetissä tabletti esim muistiinpanojen muodossa puhujan paikalla voisi kompastuttaa vilpittömien todistajien Seurakuntaa ? Toisaalta olisi ihan hyvä mikäli vilpittömät seurakuntalaiset (etenkin liberaalisimmat sekä kulttuuritodistajat) voisivat enemmälti ottaa tabletteja mukaan ja miksei vaikka kokouksien aikaan katsella saatanan vallassa olevia ylen/mtv:n uutisia tai vaikka pelata yatzia. Ja sama lapsille korvaten ns väriliidut ja piirtelyvihkosen.
Saan paljon iloa tästä ajatuksesta. Jos padit yleistyvät kokouksissa, se merkitsee suurta helpotusta monille puolisydämisille mukana olijoille, kun ei tarvitsekaan kuunnella niitä tylsiä jorinoita. Voi myös olla tekevinään muistiinpanoja, vaikka todellisuudessa kirjoittelee tänne Veljesseuraan.
Itse asiasta: ei tietenkään ole vapaaehtoista ainakaan jt-perheessä kasvaneelle, koska lapselle ei anneta lupaa etsiä validia tietoa esim. muista ismeistä/uskonnoista tai tutustua jt-kritiikkiin ennen kasteelle menoa. Omaa pohdintaa ei tueta millään tavalla, vaan pää pyritään sullomaan täyteen "totuutta" jo ennen syntymää. Parhaimmillaankin kasteelle meneminen on siis tehokkaan aivopesun seurausta, jolloin uhri sentään kuvittelee olevansa onnellinen ja tehneensä oikean ja itsenäisen valinnan. Useimmiten kyse on kuitenkin vain lapsen kypsymättömästä ja ulkoa opitusta halusta miellyttää auktoriteettejä ja saada hyväksyntää muilta, kokea kuuluvansa joukkoon. Aika nopeastihan niistä kastamattomista tulee ulkopuolisia, joita katsellaan vähän säälien alaspäin ja joita ei kutsuta mukaan illanviettoihin ja hauskanpitoon muuten kuin korkeintaan laupiaassa auttamismielessä.
loikkarisusi kirjoitti: Useimmiten kyse on kuitenkin vain lapsen kypsymättömästä ja ulkoa opitusta halusta miellyttää auktoriteettejä ja saada hyväksyntää muilta, kokea kuuluvansa joukkoon.
Aika nopeastihan niistä kastamattomista tulee ulkopuolisia, joita katsellaan vähän säälien alaspäin ja joita ei kutsuta mukaan illanviettoihin ja hauskanpitoon muuten kuin korkeintaan laupiaassa auttamismielessä.
Tässäkin mennään perse edellä puuhun (järjestön etua ajatellen) - jos kastamattomia pommitettaisiin "hyvällä seuralla" ja ajatusten muokkaamista ja hallitsemista jatkettaisiin yhtä voimakkaasti kuin muidenkin kohdalla, voisi näistäkin tyypeistä saada painostettua julistajia. Ulkopuolelle sulkeminen näin typerästä muotoseikasta ei voi saada mitään hyvää aikaan järjestön kannalta, vaan se ajaa tyyppejä ulospäin järjestöstä, vaikkei sekään toki mikään huono homma ko. ihmisen kannalta ole.
Ja muuten, miksi joku jumalolento kiinnostuisi kyseisestä muotoseikan täyttämisestä, jos se kuitenkin tuomitsee "nähden ihmisten sydämet ja mielen"?
Jep, jeppulat tuhlaa panoksia, ihan vitusti aikaa tyhjien ovikellojen pimputteluun samaan aikaan kun potentiaalisten sisälläpidettävien laumaa tyrkitään pihalle moisella ylenkatsomisella. Kysehän on siitä että niistä ei voi raportoida kenttätunteja!
Noh, meille veljesseuralaisillehan siitä tulee lisäjäseniä, tervetuloa vaan...
Jumalolennosta kommentoisi sen verra, että olemattomalta persoonalta on vaikea odottaa kovin aktiivista toimintaa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Minä olen myös lapsesta asti kasvatettu Jehovan todistajaksi ja kaste oli kyllä täysi pakko. Yritin kovasti lykätä päätöstä kasteesta, koska halusin miettiä rauhassa asiaa. Kaikki muut minustakin nuoremmat menivät "ajoissa" kasteelle ja painostus kasvoi musertavaksi. Vihdoin "myöhässä" suostuin hiljaa asiaan ja parissa silmänräpäytyksessa kauan suostumusta toivoneet vanhempani hoitivat kaiken puolestani. Olin 17-vuotias.
En ajatellut meneväväni. Tuli tilapäinen mielenhäiriö, koska vietin liikaa aikaa muutaman ikäiseni Jt-tutun kanssa. Eipä sitä riemua sitten kestänytkään kuin vuosi, pari.
Mun "vapaaehtoisuuteeni" vaikutti armeijasta kieltäytyminen, niinkuin edelleen jokaisen mulkun omistavan ihmispolon ratkaisuun vaikuttaa. Joko kasteelle, tai armeijaan ja erotus ja karttaminen, näin tämä nuoren miehen ajatusmaailmassa menee. Kaikki harmaa alue siinä välissä vaatii jo aikamoista paneutumista tulkintoihin ja porsaanreikiin.
Kaarmis kirjoitti:Joko kasteelle, tai armeijaan ja erotus ja karttaminen, näin tämä nuoren miehen ajatusmaailmassa menee. Kaikki harmaa alue siinä välissä vaatii jo aikamoista paneutumista tulkintoihin ja porsaanreikiin.
Samaa mieltä olen. Kikkailu vaatii poikkeusyksilön hermot ja pokan. Onnistuu yleensä vain jo valmiiksi "harmaalla alueella" liikkuvilta JT-nuorilta. Tämä kuuden seurakunnan kokemuksella, eli täällä ajoittain harrastetun mutun pohjalta: ei näitä ollut ainakaan minun kavereissani.
Bono kirjoitti:Tuli tilapäinen mielenhäiriö, koska vietin liikaa aikaa muutaman ikäiseni Jt-tutun kanssa.
Sellaista sattuu. Seura tekee kaltaisekseen ja niin edelleen... Mitenkään väheksymättä järjestön hiillostavaa tapaa propagoida kastetta ainoana todellisena ratkaisuna, jonka ihminen voi elämässään tehdä.
Bergerac kirjoitti:
Sivumainintana, miten helvetissä tabletti esim muistiinpanojen muodossa puhujan paikalla voisi kompastuttaa vilpittömien todistajien Seurakuntaa ? Toisaalta olisi ihan hyvä mikäli vilpittömät seurakuntalaiset (etenkin liberaalisimmat sekä kulttuuritodistajat) voisivat enemmälti ottaa tabletteja mukaan ja miksei vaikka kokouksien aikaan katsella saatanan vallassa olevia ylen/mtv:n uutisia tai vaikka pelata yatzia. Ja sama lapsille korvaten ns väriliidut ja piirtelyvihkosen.
Saan paljon iloa tästä ajatuksesta. Jos padit yleistyvät kokouksissa, se merkitsee suurta helpotusta monille puolisydämisille mukana olijoille, kun ei tarvitsekaan kuunnella niitä tylsiä jorinoita. Voi myös olla tekevinään muistiinpanoja, vaikka todellisuudessa kirjoittelee tänne Veljesseuraan.
Jos off-topicin jatkaminen ei ole anteeksiantamaton synti, niin totean tähän väliin, että tabletteja olen nähnyt käytettävän aika runsaastikin raamatuntutkiskelutuokioissa (ja kuinka kätevää onkaan, kun minun esittämiini kysymyksiini löytyy oikea Vartiotorni-lehden numero käden käänteessä), mutta salilla näyttäisivät fyysiset painotuotteet olevan edelleen suosituin formaatti. Raamatuntutkiskelutuokioissa käytetään kuitenkin enimmäkseen Mitä Raamattu todella opettaa? -kirjasen sekä UMK:n fyysisiä kopioita (minulla on vanhempi, mustakantinen painos eikä sitä uudenkarheaa hopeakantista).
Olen Hamartolos, ulkopuolinen tarkkailija; en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan Jehovan todistajiin.
"Ehkä et ole vielä vakuuttunut siitä, että Jumalan normien noudattaminen on paras elämäntapa. Siinä tapauksessa ratkaisun tekoa voi helpottaa niille koituvien seurausten ajatteleminen, jotka jättävät Raamatun normit huomiotta." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2010 s. 15)
Seurauksethan ovat ikäviä lähinnä Jt:ien taholta, ei muun maailman taholta. Ihmekö tuo jos ei ole ihan vakuuttunut elämäntavasta, tosin eipä sillä väliä koska kasteelle on silti mentävä.
Lapsena (vailla minkäänlaista tietoa muusta maailmasta) sitä oli mahdotonta keksiä perusteluja seuraavia lausuntoja vastaan, kun auktoriteettitaholta uskotellaan ettei voi elää jos ei kastaudu:
Sinun täytyy kuulua Jehovan järjestöön ja tehdä Jumalan tahto saadaksesi hänen ikuisen elämän siunauksensa. - Sinä voit elää ikuisesti paratiisissa maan päällä
Raamatun ennustuksissa osoitetaan, että he ovat Jumalan silmissä merkittyjä säilymään elossa, kun hänen tuomionsa pannaan pian täytäntöön tälle jumalattomalle asiainjärjestelmälle (Hesekiel 9:1–6; Malakia 3:16, 18). Oletko sinä ”ehdolla ikuiseen elämään”? (Apostolien teot 13:48.) Haluatko hartaasti olla merkitty sellaiseksi, joka palvelee Jumalaa? Vihkiytyminen ja kaste kuuluvat tuohon merkkiin, ja ne ovat välttämättömiä elossa säilymiseksi. - Tieto joka johtaa ikuiseen elämään
Hamartolos kirjoitti:Jos off-topicin jatkaminen ei ole anteeksiantamaton synti, niin totean tähän väliin, että tabletteja olen nähnyt käytettävän aika runsaastikin raamatuntutkiskelutuokioissa (ja kuinka kätevää onkaan, kun minun esittämiini kysymyksiini löytyy oikea Vartiotorni-lehden numero käden käänteessä), mutta salilla näyttäisivät fyysiset painotuotteet olevan edelleen suosituin formaatti.
Kiitos tuoreesta informaatiosta, tämä on arvokasta meille pitempään poissa olleille.
Neither do I. Kun en koskaan uskonut, enkä koskaan rukoillut, kyseinen idea vaikutti lähinnä naurettavalta. Mutta niissä olosuhteissa kasteelle meno oli pakollista, halusinha pukille ja seurustelinkin valmiiksi naisen kanssa joka kävi sitten kasteella samassa konventissa 1983.